Hard reset nodig voor opstarten, na installatie SSD.

Pagina: 1
Acties:

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52
Een tijd geleden heb ik in mijn computer een SSD schijf ingebouwd, de OCZ Vertex2 90GB. Dit ging allemaal zonder problemen, de snelheden waren ook gewoon goed. zoals hier te zien is.

Nu is het enige probleem waar ik op dit moment tegen aanloop dat als je de computer voor de eerste keer opstart, hij het besturingssysteem niet kan vinden, welke op de SSD staat. Druk je daarna de hard-reset knop in van de pc start hij gewoon netjes windows 7 op. Zodra deze is opgestart werkt verder ook alles naar behoren.

Ik had de bios van mijn moederbord, de Gigabyte GA-P35 DS3R al geüpdate naar de nieuwste versie en de SSD schijf heeft ook de nieuwste firmware. Naast de SSD schijf heb ik nog 2 keer een 500GB WD schijf in RAID-0 draaien en 1 Samsung Formule1 1GB.

Ik heb al behoorlijk lopen zoeken naar antwoorden, welke ik nog niet gevonden heb. Het probleem komt (bijna) nooit voor heb ik het idee. Wat ik wel heb geprobeerd is de instellingen in mijn bios aan te passen. Bootvolgordes aangepast, zodat hij de SSD als eerste, laatste etc probeerde te booten. RAID en AHCI aan en uitgezet en de SSD in andere SATA-sloten geprobeerd. Wat allemaal niet mocht baten. Nu vroeg ik mij dus af of iemand hier misschien ervaring mee had, of nog wat tips heeft die ik kan proberen.

Hier een link naar mijn PC.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 09:17
Wat gebeurd er als je de eerste keer enkel met de SSD opstart? Zonder de andere HDD's zeg maar.

Desktop | Server | Laptop

• Infinchible
Ik heb net geprobeerd met alleen de SSD op te starten en dan zegt hij echt alleen dat er geen boot-disk aanwezig is. Net alsof je een lege hardeschijf eraan hebt hangen en je een bootcd erin moet stoppen. Verder komt hij dan ook niet, ook niet met een hard-reset.
Dit heb ik op verscheidene aansluitingen geprobeerd en ook met en zonder AHCI/RAID instellingen.
Zodra ik de andere schijven er weer bij had geklikt kon ik weer opstarten na een hard-reset. Maar hij gaf wel een andere fout-code. alleen boot error; 0 of iets dergelijks. :?

Ik heb even een filmpje gemaakt van mijn bootsequence, met de restart erbij. Hij geeft nu weer een andere foutcode, welke hij hiervoor vaker heeft gegeven. Kan windows niet starten door een recente hard- of softwarewijziging. etc... Maar dit geeft hij dus elke keer als je hem start. Na de hard-reset is het weg.
Hier het filmpje, sorry van de kwaliteit, is opgenomen met mijn Omnia2.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=NLuxiF1DEmQ]

De SSD staat bij de eerste bootsequence trouwens ook niet bij de physical disks van de RAID-driver. Na de reset dus wel. 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door Infinchible op 04-01-2011 21:24 ]

• Rupie
Toen je je OS installeerde, zaten de andere HDD's toen aangesloten? Het lijkt haast alsof de kleine partitie die ontstaat tijdens de Win7 installatie niet gevonden wordt. Bestaat er een kans dat die op een andere HDD staat?

Verwijderd

In het filmpje zie ik dat je AHCI gebruikt. Heb je de AHCI drivers wel geinstalleerd?

Excuus...tis nog te vroeg....

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2011 07:42 ]

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Wat Rupie zegt moest ik ook aan denken ja. Dat je bootsector e.d. op je raid0 staat ipv op je SSD. Zowiezo lijkt het daarop omdat als je raid0 set er niet aan hangt, dat ie dan helemaal geen juiste boot vind.

Dat ie dan misschien bij het opstarten je raid set nog niet gelijk herkent, maar als je iets daarna met een harde reset nog eens probeert, dat deze wel opgepakt kan worden.

• Infinchible
mja, ben nu op mijn werk dus kan het niet testen. maar hij herkent verder wel de ssd als c schijf, anders moet ik dus maar proberen om windows te installeren met alleen de ssd eraan? want de andere schijven waren inderdaad nog wel aangesloten tijdens installatie.

• Rupie
dat zou mijn eerste probeersel nu wel zijn in ieder geval ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:27
Ik zie bij je eerste boot een SMART command failed, bij de 2e boot is die melding weg. Blijkbaar wordt dat ding bij een koude start niet goed gevonden en mag je rebooten. Dat je alsnog een windows melding krijgt is eerder omdat je PC probeert op te starten van disks waar ooit eerder windows op heeft gestaan dan dat ie wat met je SSD doet.

Als ik google op "SMART command failed vertex 2", dan kom ik heel veel hits tegen met Gigabyte borden en OCZ Vertex 2 drives met firmware 1.11. Blijkbaar zit er ergens een bugje in die firmware, aangezien 1.10 wel goed werkt.

• Infinchible
Ik kan er helaas nu nog niets mee doen, maar in ieder geval allemaal bedankt! Is er trouwens een manier om te kijken op welke disk/partitie je bootsector staat?
De firmware was geloof ik zelfs al 1.24 of 25, zou dat kunnen? Die SMART-command fail krijg ik trouwens ook afentoe na de reset, waarna hij wel doorstart. SMART heb ik verder ook uitstaan in de bios.
Als op dit moment echt de enige oplossing is om mijn pc opnieuw te installeren, met alleen de SSD aangesloten, dan wacht ik wel even. Over een maand of 2/3 komt er een grote upgrade aan. Dan doe ik het dan meteen goed. Het kan zo verder geen kwaad hoop ik?
Pagina: 1