Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopykoopy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 11:03
Hey tweekiezz,

Ik wil een home cinema receiver kopen, met 5x100 watt uitgangen. Nu heb ik nog speakers staan van 50 watt. Kan ik dat er zonder problemen op aansluiten, of blaas ik ze dan op?

Ik weet geen goede trefwoorden voor deze vraag, dus weet niet of deze al eerder is gepost. Mijn excuus als dit wel het geval is.

Alvast bedankt,

Henri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Geen probleem. Nog sterker, een underpowered versterker kan zelfs schade aanrichten aan je luidsprekers als je hem maar lekker hard zet.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zolang je de receiver niet op standje oorverdovend zet kan het zonder problemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopykoopy
mja, ik denk niet dat ik op een studentenkamer een standje oorverdovend kan veroorloven x) zijn die lui hier vast niet blij mee :P

dus ik kan iig veilig tot de 50% open schroeven zegmaar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:35
joopykoopy schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 16:18:
dus ik kan iig veilig tot de 50% open schroeven zegmaar? :)
De "50%-stand" op je volume-knop (als er zo'n aanduiding (puntje, ledje, stipje) op zit staat die helemaal bovenaan zeg maar) is niet automatisch 50% van het vermogen van je versterker :) Bij de meeste apparaten zal je dan wel al rond de 80% of zo van het maximale vermogen zitten. Je hoort het vanzelf wel ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Brad Pitt op 05-01-2011 16:21 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 10:41

bonzz.netninja

Niente baffi

joopykoopy schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 16:12:
Hey tweekiezz,

Ik wil een home cinema receiver kopen, met 5x100 watt uitgangen. Nu heb ik nog speakers staan van 50 watt. Kan ik dat er zonder problemen op aansluiten, of blaas ik ze dan op?

Ik weet geen goede trefwoorden voor deze vraag, dus weet niet of deze al eerder is gepost. Mijn excuus als dit wel het geval is.

Alvast bedankt,

Henri
Ik zou eerder kijken naar de weerstand ( ohm Wikipedia: Ohm (eenheid) ) van de speakers. Als dat niet goed zit kun je de boel wel goed slopen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:48

FeaR

In GoT we trust

Ach, ik vraag me eerder af of die receiver wel überhaupt de 5 x 100 Watt uit gaat spugen. Kans is veel groter dat dit maar een factor van het opgegeven vermogen is ;)

Overigens is bovenstaande vraag al (veel) vaker voorbij gekomen en het antwoord had je wel kunnen vinden via de search en ook in [FAQ] Audio staat het antwoord op je vraag.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Inderdaad luisteren hoe het klinkt, als het op hoog volume gaat vervormen staat het te hard.

De impedantie van de speakers maakt trouwens ook alleen uit als je op hoog volume luistert.

[ Voor 0% gewijzigd door TBTL op 05-01-2011 17:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopykoopy
ok, dankje voor alle info. ik zal eens een goed kijkje nemen, en er zo ie zo nog even goed over denken, want voor mij is het een investering :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:48

FeaR

In GoT we trust

joopykoopy schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 16:41:
ok, dankje voor alle info. ik zal eens een goed kijkje nemen, en er zo ie zo nog even goed over denken, want voor mij is het een investering :P
Welke receiver wilde je gaan kopen dan?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
TBTL schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 16:34:
Inderdaad luisteren hoe het klinkt, als het op hoog volume gaat vervormen staat het te hard.

De mimpedantie van de speakers maakt trouwens ook alleen uit als je op hoog volume luistert.
Een buizenversterker gaat gewoon kapot als de speakers niet de goede impedantie hebben, maar dat is denk ik niet aan de orde inderdaad.
Een transistorversterker kan doorbranden als de impedantie te laag is, maar dat zou je inderdaad kunnen voorkomen door 'm niet te hard te zetten.

Verder is de kans dat je je speakers sloopt groter als je versterker te weinig vermogen heeft.
Pagina: 1