Toon posts:

Sandy Bridge komt met ingebakken DRM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Veel geroep over hoe prachtig en hoe snel Sandy Bridge van Intel wel niet is, maar vergeet vooral niet dat Sandy komt met ingebakken DRM.

dus hierbij even voor de goede orde:

"Intel's Sandy Bridge sucks up to Hollywood with DRM" van de jongens van "The Inquirer".

ook nog van Reuters vandaag:
Intel Corp's new microchips, touted as its biggest-ever leap in processing power, include built-in content protection to make it safer for Hollywood studios to offer premium movies to consumers over their personal computers.

veel reacties ook op Engadget scroll naar beneden voor de comments.

het moet toch niet gekker worden!!

Verwijderd

Je kunt dit nieuws in dit topic bespreken: [Discussie] multi-core Intel's: Core 2, i5 & i7 - deel 2

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:30
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 17:54:
Veel geroep over hoe prachtig en hoe snel Sandy Bridge van Intel wel niet is, maar vergeet vooral niet dat Sandy komt met ingebakken DRM.

dus hierbij even voor de goede orde:

"Intel's Sandy Bridge sucks up to Hollywood with DRM" van de jongens van "The Inquirer".

ook nog van Reuters vandaag:
Intel Corp's new microchips, touted as its biggest-ever leap in processing power, include built-in content protection to make it safer for Hollywood studios to offer premium movies to consumers over their personal computers.

veel reacties ook op Engadget scroll naar beneden voor de comments.

het moet toch niet gekker worden!!
Enige vorm van DRM was er met de TPM-chip al aanwezig, deze chip vind je nu in zo'n beetje elke zakelijke laptop.

Verwijderd

Vinnienerd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 18:02:
[...]

Enige vorm van DRM was er met de TPM-chip al aanwezig, deze chip vind je nu in zo'n beetje elke zakelijke laptop.
TPM is een beveiligingsoplossing aan de zijde van de eindgebruiker. Dat is toch heel iets anders dan een kopieerbeveiliging ten nadele van de eindgebruiker.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:10
Vinnienerd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 18:02:
[...]

ehm hallo zakelijk?? wat maakt dat nou uit? dat betekent alleen dat het op echte bussiness laptops niet meer zo eenvoudig is om DRM vrij ofzo af te spelen. iets wat zowieso niet zo een twee drie op een zakelijke laptop gedaan word, omdat het niet zakelijk is. mijn vader gaat ook zijn cd collectie niet op z'n zakelijke laptop zetten. het het maakt dus niet zoveel uit dat het alleen in zakelijke laptops zit. als het bij sandy bridge echt in de chip zit hebben we een veel groter probleem, omdat sandy bridge juist bij multimedia interessant is. ik vind het daarom ook erg raar dat chipbakkers zich gaan bemoeien met dingen die totaal niet relevant voor ze is. als ik al mijn DRM vrije muziek er niet mee kan af spelen koop ik het ook niet en daarin zullen meerdere mensen het wel met mij eens zijn. :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-12 19:09

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waar staat precies dat je je DRM-vrije muziek niet zal kunnen afspelen?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:30
supersnathan94 schreef op maandag 03 januari 2011 @ 18:12:
[...]

ehm hallo zakelijk?? wat maakt dat nou uit? dat betekent alleen dat het op echte bussiness laptops niet meer zo eenvoudig is om DRM vrij ofzo af te spelen. iets wat zowieso niet zo een twee drie op een zakelijke laptop gedaan word, omdat het niet zakelijk is. mijn vader gaat ook zijn cd collectie niet op z'n zakelijke laptop zetten. het het maakt dus niet zoveel uit dat het alleen in zakelijke laptops zit. als het bij sandy bridge echt in de chip zit hebben we een veel groter probleem, omdat sandy bridge juist bij multimedia interessant is. ik vind het daarom ook erg raar dat chipbakkers zich gaan bemoeien met dingen die totaal niet relevant voor ze is. als ik al mijn DRM vrije muziek er niet mee kan af spelen koop ik het ook niet en daarin zullen meerdere mensen het wel met mij eens zijn. :)
Ik probeer alleen maar te zeggen dat dit soort technologie al langer in mainstream hardware aanwezig was. TPM kent ook veel tegenstanders.

Verwijderd

Topicstarter
Vinnienerd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 18:16:
[...]

Ik probeer alleen maar te zeggen dat dit soort technologie al langer in mainstream hardware aanwezig was. TPM kent ook veel tegenstanders.
vinnie je begrijpt het niet, het heeft niks met "dit soort technologie, mainstream" te maken TPM is een aparte chip.
hier is er één:

we hebben het hier over wat er in de CPU gebakken zit en het zal interessant zijn om te kijken of supersnathan gelijk krijgt.

AMD here we come.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2011 18:48 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-12 19:09

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Er is meer DRM dan de oppressieve variant die soms in software zit.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Conroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 07:16
Wie zegt dat dit niet gewoon uit te schakelen valt in EFI?

Verwijderd

Topicstarter
Conroe schreef op maandag 03 januari 2011 @ 20:48:
Wie zegt dat dit niet gewoon uit te schakelen valt in EFI?
say i.
want oude BIOS of nieuwe BIOS het ligt toch iets dieper.
het is echt niet zo dat Chipzilla deze Sandies op de markt brengt waarbij je even de EFI in gaat en op de On/Off lijn klikt.

je krijgt namenlijk te maken met TPL, hier is tie dan voor jou alleen:

Task Priority Levels Defined in EFI.

TPLs serve the following two purposes:

* To define the priority in which notification functions are executed.
* To create locks.

For priority definition, you use this mechanism only when more than one event is in the signaled state at the same time. In these cases, the application executes the notification function that has been registered with the higher priority first. Also, notification functions at higher priorities can interrupt the execution of notification functions executing at a lower priority.

For creating locks, code running in normal context and code in an interrupt context can access the same data structure because EFI does support a single-timer interrupt. This access can cause problems and unexpected results if the updates to a shared data structure are not atomic. An EFI application or EFI driver that wants to guarantee exclusive access to a shared data structure can temporarily raise the task priority level to prevent simultaneous access from both normal context and interrupt context. The application can create a lock by temporarily raising the task priority level to TPL_HIGH_LEVEL. This level blocks even the one-timer interrupt, but you must take care to minimize the amount of time that the system is at TPL_HIGH_LEVEL. Since all timer-based events are blocked during this time, any driver that requires periodic access to a device is prevented from accessing its device. A TPL is similar to the IRQL in Microsoft Windows and the SPL in various Unix implementations. A TPL describes a prioritization scheme for access control to resources.

met andere woorden als tie op slot zit, zit ie op slot.

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:46
Hm, dit doet me denken...

Ik heb sinds november een core i5 750. _/-\o_

In december wilde ik een dvd serie rippen (die ik hier legaal heb) met dvdshrink.

Ineens wilde dvdshrink niet meer werken, en gaf steeds een copyright error, terwijl op mijn oude systemen (P4, Pentium D, Core2Duo en AMD Sempron) dat rippen feilloos ging. Alle systemen zijn geinstalleerd met dezelfde XP cd, btw.

Nu kon ik een apart progje vinden dat de beveiliging ongedaan maakte, dus het rippen is uiteindelijk gelukt.

Nu ik dit topic lees moest ik er weer aan denken: Zit er een soort copyright tag of iets dergelijks in een i3, i5 of i7? Niet dus. :)

• stoofpeer
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-12 20:10
Check deze site ff ;)

http://hardforum.com/showthread.php?p=1036651072

En deze
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2132302

[ Voor 30% gewijzigd door stoofpeer op 04-01-2011 09:03 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Altijd leuk als mensen beginnen te blaten als schapen en hoog van de toren blazen en dan uiteindelijk valt het wel mee (zie linkjes, waarvoor dank ;) ).
Gewoon een P67 kopen en van de rest afblijven en voor de rest van de posters van deze thread, lees/google eerst eens voordat men iedereen op de kast jaagt :+

Hier wat stukjes uit de links:
To be clear (from what the articles state) you do not LOSE anything from having Sandy Bridge. You GAIN the ability to download a specific type of encrypted video and watch it, per the license you purchase with that file, i.e., whether it's a rental or a purchase.
This is nothing new. All Intel integrated graphics since 4 series have featured PAVP and HDCP:

http://www.intel.com/support/graphics/sb/CS-029871.htm
Het zit dus in de igp en is dus inderdaad een opvolger van PAVP zoals eerder geopperd.
Maar zoals gezegd, het valt allemaal weer reuze mee :O

[ Voor 42% gewijzigd door DaLoona op 04-01-2011 09:38 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Richub
/me Richub kijkt en ziet niemand hier op de kast zitten... ;)

Kortom, de 'rommel' feature zit in de IGP, niet in de CPU & de rest van het mobo.

Ik gebruik losse graka's, dus bij mij is dit niet aan de orde.

Het blijft wel raar dat dvdshrink geen encrypted dvd's meer kan rippen op mijn i5, en wel op de oudere PC's hier. Achja, zal wel toeval zijn. :)

Case closed, wat mij betreft.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Richub schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 09:38:
:P

Ik ook, zelf voor de simpelste pc haal ik een losse vga, kan ik er tenminste nog een fatsoenlijk spel op spelen.
Ze worden wel beter de igp's, maar voor wat ik ermee wil is het nog steeds te weinig.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 18:45:
[...]

vinnie je begrijpt het niet, het heeft niks met "dit soort technologie, mainstream" te maken TPM is een aparte chip.
hier is er één:

we hebben het hier over wat er in de CPU gebakken zit en het zal interessant zijn om te kijken of supersnathan gelijk krijgt.

AMD here we come.
Voor zover je het niet hebt meegekregen zit AMD ook in het consortium dat oa. TPM ondersteund en mede ontwikkeld. Datzelfde geldt voor DRM. AMD is niet veel beter dan Intel, en zullen ook doen wat de markt vraagt.

• stoofpeer
  • Laatst online: 22-12 20:10
Ik zat anders wel ff flink hoog op de kast :p.

Ik dacht dat ik na 2 jaar eindelijk mijn cpu had gevonden en toen las ik dit ... :p

Maar ik ga zowiso voor p67 dus voor mij geen problemen :)

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Richub schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 09:38:
Geen idee met wat voor oude rommel jij nog werkt, maar discrete kaarten hebben die feature al sinds 2005. Laat HDCP geen belletjes rinkelen?

Yes, but no.

• Richub
mieJas schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 11:20:
[...]

Geen idee met wat voor oude rommel jij nog werkt, maar discrete kaarten hebben die feature al sinds 2005. Laat HDCP geen belletjes rinkelen?
Nee, maar ik zoek er onze vriend Google dalijk wel op na. :)
Aha, duidelijk. Nooit eerder gezien. :X

En mijn ''oude zooi' is een GT240 in mijn werkstation en een GT210 in mijn HTPC/RDP-bak. Valt dus wel mee, dacht ik zo. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Richub op 04-01-2011 11:51 ]

• masterrobo
  • Laatst online: 22-12 21:59
Hallo tweakers,
Normaal post ik nooit, maar ik heb even een vraagje:
Ik wil dus binnekort zo een sandy bridge pocessor kopen, maar ik begrijp hieruit dat je dan problemen krijgt met gedownloade films/programma's etc?

Als dit dus echt waar is dan wacht ik wel op de bulldozer.

Want ben nogal een piraat :D.

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-12 13:04
Lees het topic nog eens dan :?

• masterrobo
Ja weet ik veel ik ben niet zo een tweaker, ik weet niet wat al die afkortingem betekenen.
ik dacht dat iemand me ermee kon helpen.

Verwijderd

masterrobo schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 23:15:
Ja weet ik veel ik ben niet zo een tweaker, ik weet niet wat al die afkortingem betekenen.
ik dacht dat iemand me ermee kon helpen.
Leren lezen dat kunnen we je op Tweakers.net niet leren.

• masterrobo
Oke bedankt voor jullie aardige hulp jongens ;) er lopen hier wel veel kwallen rond zeg.......

• Richub
GoT is nu eenmaal een website voor de gevorderede PC gebruiker, dus beginnersvragen worden idd vaak wat bot afgedaan. Dat is inherent aan dit forum.

Al vind ik de one-liners die jij in dit draadje kreeg wel erg belerend... Dat kan ook vriendelijker.

De DRM waar we het over hebben in Sandy bridge zit in de IGP (onboard videochip), niet in de processor of chipset. En heeft vooral te maken met HD videomateriaal en blu-ray films.

Dus als jij een losse videokaart gebruikt, dan heb je er geen 'last' van. Maar ook in de moderne videokaarten zit al HDCP, dus uiteindelijk ging dit topic niet echt over iets nieuws. ;)

Ik hapte er iig ook goed op. :+

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:45

MsG

Forumzwerver

Bovendien krijg je alleen last als je originele keurig gekochte content wil kopieren oid. Als je meteen al content download zoals 99% van de klagers over iets dergelijks, heb je er waarschijnlijk geen last van.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1