me_mrtn schreef op maandag 03 januari 2011 @ 21:05:
[...]
Welke antennagate? Apple heeft dacht ik genoeg er aan gedaan, zelfs een speciaal event waarin het een en ander duidelijk is geworden. Mijn inziens is het een opgeblazen verhaal van hier tot ginder.
Apple heeft erkend dat er problemen zijn en vervolgens een paar maanden lang gratis hoesjes weggegeven ter "compensatie". Ik vind dat een belediging voor de gebruikers die vaak juist de iPhone als statussymbool gebruiken en hem nu niet kunnen showen omdat hij niet 100% presteert zonder dat hoesje. En alsof dat niet erg genoeg is: inmiddels worden er ook geen gratis hoesjes meer bij de iPhone 4 geleverd terwijl het probleem ook nog steeds niet verholpen is met een nieuwe revisie of iets dergelijks, wat op mij overkomt alsof die hoesjes een tijdelijk zoethoudertje waren. Voor mij is dat typerend voor de manier waarop Apple omgaat met hun gebruikers.
Natuurlijk is ook het werkkereuvel slordig, maar om daar nu je telefoon voor te verwisselen. Een auto hier is ook wel op de dag dat ie gekocht is stuk gegaan en het euvel kon ook niet verholpen worden en keerde later (willekeurig) terug. Apple heeft het probleem erkend en een groot deel van de gebruikers hebben om de een of andere reden geen last meer van het probleem vandaag. Dingen als die smsbug in Android, dat vind ik tientallen keren erger.
Je vergelijking met een auto is krom. Er is hier niet iets mis met één telefoon of één auto, maar de hele productie die een bepaald stuk software draait is stuk. De vergelijking die je dan zou moeten maken is een autofabrikant die een bepaald model auto terugroept zoals we afgelopen jaar een paar keer hebben meegemaakt. Gelukkig hoeft dat bij software niet zo rigoureus omdat je die zelf kunt updaten, maar de vergelijking is wel eerlijker.
Wat betreft het gebruiken van dit probleem als overstapargument: zoals gezegd is het niet alleen deze bug. Het is voor mij in elk geval een verzameling van blunders en de houding van Apple tegenover zijn klanten. Je noemt nu één probleem met Android terwijl ik desgevraagd zo in één adem wel vijf redenen kan noemen waarom ik geen vertrouwen meer heb in mijn iPhone of Apple in zijn algemeenheid. Je hoeft mij niet te vertellen dat dat allemaal persoonlijke redenen zijn, maar het zijn wel geluiden die ik de laatste tijd steeds vaker hoor. Ik hoop dat Apple niet arrogant genoeg is om te denken dat deze slechte reclame (wereldwijd wordt dit op internet, radio en tv behandeld) ze goed doet. De echte Applefans houden ze vast wel maar de gemiddelde gebruiker die gewoon een telefoon wil en wie het niet interesseert of daar wel of niet een appeltje op staat raken ze gewoon kwijt op deze manier.

Dat anderen het niet doen is geen reden voor Apple om er niet ook aan te werken en bovendien kun je zeggen wat je wil: er zijn in het afgelopen jaar meer grootschalige problemen geweest met iOS en diens voorgangers dan met elk ander mobiel OS.
Stap lekker over naar een andere telefoon. Zien we je over 2jaar en 3maanden wel weer terug

Waar komt die illusie vandaan? Sommige mensen zijn gewoon écht niet tevreden met hun iPhone, waaronder ikzelf. Ik dacht ook dat het allemaal wel mee zou vallen en wilde het fanboyisme rondom Appleproducten wel trotseren om het product te leren kennen, maar de Applementaliteit is gewoon niet voor mij, en zo zullen er meer mensen zijn.
Ik ben de afgelopen jaren een mobiel OS-slet geweest: ik heb ze allemaal wel gehad. Van mijn oude Nokia's ben ik overgestapt via een P910i (Symbian) en later via een TyTN II (Windows Mobile) naar een iPhone en zoals gezegd heb ik een Android mobiel via mijn werk. Het perfecte mobiele OS bestaat niet, ze hebben allemaal wel problemen. Maar de beste gebruikerservaring
voor mij heb ik met Android, niet met de iPhone.