5.1 to 2.0 > bridge?

Pagina: 1
Acties:

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-01 22:26
Beste mede audiofielen, een gelukkig nieuwjaar en de beste wensen!
En nu de vraag,

Mijn schoonvader heeft net zijn Harman Kardon 5.1 speaker set de deur uit gedaan om deze te vervangen met twee Dali Concept 6 vloerstaande speakers. Echter vinden wij de bass iets te min.

We hebben de speakers correct aangesloten > rood/wit is +. Dit is correct lijkt me? Heb het opgezocht, maar even voor de zekerheid.

Ik weet uit de car audio dat je kunt ''bridgen''. Is dit mogelijk en zal dit helpen?

Even opgesomd:

Receiver: Harman Kardon AVR 130 5.1
Speakers: Dali Concept 6, werken op 8Ohm, bereik is 41-25000 Hz

Is het mogelijk om meer warmte/bass uit de speakers te krijgen?

Alvast bedankt! _/-\o_

Ps. Ik heb hier en daar gelezen dat veel mensen een NAD versterker hebben genomen om nog lager te kunnen gaan, maar is dit echt nodig?

[ Voor 19% gewijzigd door Nismod op 01-01-2011 10:12 ]

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Als je rood/wit op je versterker ook op de plus hebt zitten dan klopt het wel ja.

Verder is het gebrek aan lage bass een bekend probleem van deze speakers en ik ben bang dat die receiver ook niet meeneemt. Je geluid is zo goed als het zwakste component. Je hebt mensen die er een subwoofer naast zetten ter compensatie. Ik vraag me dan altijd af of je wel de goede speakers gekocht hebt.

• Nismod
Bedankt voor je vroege reactie.
Zou het goed zijn voor het geluid om een stereo receiver te nemen en ze daar op te sluiten? Oftewel, kunnen we er iets meer uithalen?

[ Voor 14% gewijzigd door Nismod op 01-01-2011 10:14 ]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Staat de receiver ingesteld op 2.0 of large ofzo, dus dat hij niet de bas wegfiltert?

[ Voor 31% gewijzigd door TBTL op 01-01-2011 13:23 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nismod schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 10:13:
Bedankt voor je vroege reactie.
Zou het goed zijn voor het geluid om een stereo receiver te nemen en ze daar op te sluiten? Oftewel, kunnen we er iets meer uithalen?
Nee, dat zal het geluid amper veranderen. Bridgen ook niet.

Je kunt wel spelen met de plaatsing van de speakers natuurlijk. Ik vraag me alleen een paar dingen af:
- Heb je de speakers wel op 'large' staan?
- had je die sub in dat HK setje niet gewoon heel hard staan, zodat je nu moet wennen aan 'normaal' laag?
- Waarom heb je deze speakers gekocht, als je ze te weinig laag vindt hebben?
- Heb je al een beetje geschoven met de opstelling? Dichterbij muren zorgt voor meer laag.

Er zijn drie opties:
- Met de versterker meer laag inmixen
- Speakers op een andere plek zetten
- Andere speakers kopen

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Nismod
Het geluid staat wel op 5 channel, maar alles staat op 'none' oftewel uit en de front speakers staan op large, dat is allemaal al gedaan.

Nogmaals, het is van mijn schoonvader, hij heeft ze gekocht. Don't shoot the messenger :o

De sub was langere tijd al stuk, vandaar dat hij deze speakers heeft gekocht. Het is een vervanging voor het standaard 5.1 setje.

Ik zal hem nog even attenderen op de plaatsing van de speakers. Ze staan momenteel nog in een tijdelijke opstelling.

In ieder geval bedankt tot zover! O+

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ahzo, maar is het dan niet zo dat jij vindt dat er te weinig laag is, terwijl je schoonvader op zich best tevreden is met het geluid?

Mijn broertje heeft ook Dali Concept (2) speakers en ik vind die behoorlijk mooi klinken. Geen beukend laag, maar wel mooi klinkende speakers.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:11

Toppe

Oké ✅

Bij Harman Kardon kan je de bass verhogen in het menu. Hoe dit precies zit moet je even opzoeken in de handleiding. Volgens is het of de CH. knop of de SPRK knop (De 2 bovenste knoppen van je selectie sectie)

Daarnaast weet ik met bijvoorbeeld de denon PMA-1500 (Oké, kost een hoop maar heb je ook een hoop) dat je gewoon een bass knop op de voorkant hebt zitten, en je dus in een 2.0 opstelling de bass kan veranderen. Dus wat JvS zegt is niet helemaal waar.

Houdt er wel rekening mee dat de harman sub een 'down fireing' subwoofer is en dus behoorlijk hard kan, of het dan nog goed klinkt is een ander verhaal.

De bekabeling maakt weinig uit, zolang je maar wel op zowel de versteker als de speaker de zelfde volgorde gebruikt.

Daarbij, zet de set niet op 5.1 maar op stereo. Dit kan door op Stereo te drukken, deze knop zit aan de rechterkant en is de 4de van onderaf gezien.

!! Let er wel op dat je eerst AVR selecteert op je afstandsbediening en niet DVD of iets in die richting. Anders werkt het niet!!

Bridgen zal niets uithalen. Bridge klinkt stoer, in auto's etc kan je meer vermogen krijgen, alleen of het ook mooi word..

Vaak gebruiken ze in de winkel inderdaad een stereo reciever, dit is qua geluid natuurlijk wel anders. Een stereo versterker is in mijn ogen altijd beter dan een surround reciever. Ik heb nu bijvoorbeeld een AVR 155 Of 150) maar wil er vanaf en zit te kijken naar de Denon PMA 1500 in combinatie met 2 goede zuilspeakers zonder bass etc. Waar ik ook van onder de indruk ben is de Philips MCD-907, wat een set zeg!

[ Voor 44% gewijzigd door Toppe op 01-01-2011 14:30 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Nismod
JvS schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 14:12:
Ahzo, maar is het dan niet zo dat jij vindt dat er te weinig laag is, terwijl je schoonvader op zich best tevreden is met het geluid?

Mijn broertje heeft ook Dali Concept (2) speakers en ik vind die behoorlijk mooi klinken. Geen beukend laag, maar wel mooi klinkende speakers.
Het geluid klinkt ook erg mooi, maar stiekem hoopten we beide dat er standaard wat meer laag uit zou komen. We kijken nog even naar de opstelling, dit zal waarschijnlijk veel veranderen kwa geluid.

@Toppe, ik heb het geluid ook met surround off getest, oftewel stereo, maar het klonk erg hol? Ik zal nog even kijken naar de bass settings in het menu, bedankt!
Bass settings op de voorkant van de receiver heb ik al een beetje omhoog gezet.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:49
Als het hol klinkt op stereo lijkt het alsof je iets serieus fout doet? De speakers zijn wel aangesloten op front left en front right? Of misschien staat er een dsp aan?
Je kunt ook nog gewoon een sub erbij kopen en er een 2.1 set van maken. Ik heb de Concept 6 een keer in een testopstelling gehoord en het laag was daar ook opvallend afwezig vergeleken met de anderen, terwijl je dat op het zicht zo niet zou verwachten.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Haha, stereo is veel beter, daarom wil ik ook graag terug!

Hadden jullie de reciever niet op 5.1 stereo staan? Dan krijg je uit alle speakers het zelfde geluid.

Wat ligt er op de grond, tapijt??

• Nismod
Speakers zijn goed aangesloten en DSP is uit. Sub is misschien iets om over na te denken.

Receiver staat idd ingesteld op 5.1 stereo, maar met de sub, rear en center uit.

Speakers staan dmv spikes op een houten vloer en zijn geplaatst in een hoek, je zit er dus eigenlijk nooit recht voor zoals het zou moeten. Maar zoals ik al zei, speakers staan momenteel in een soort van testopstelling. Hopen dat het laag wat beter klinkt als ze een vast plekje hebben.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Vreemd, als ze in de hoek staan zou je juist verwachten dat je veel te veel laag hebt.

• TimMer
  • Niet online
Nismod schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 17:36:
Speakers zijn goed aangesloten en DSP is uit. Sub is misschien iets om over na te denken.

Receiver staat idd ingesteld op 5.1 stereo
Zit er geen downmix functie op die HK?

• Nismod
Sorry dat ik het vraag, maar wat mag ik verstaan onder 'downmix functie' ? Ben zelf niet zo bekend met de HK receivers.

• TimMer
  • Niet online
Digitale conversie van 5.1 naar 2.0 zodat alle geluidsinformatie naar de twee frontspeakers gestuurd wordt.

[ Voor 52% gewijzigd door TimMer op 01-01-2011 18:12 ]

• Nismod
Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe dat moet op de HK, heb er ook niks over kunnen vinden in de handleiding. Komt het 5.1 stereo niet op hetzelfde neer? Volgens de manual worden dan ook alle info naar de frontspeakers gestuurd, mits de rest op off staat.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 09:42
Waarom zet je em niet op 2.0? Hij staat nu op 5.1 maar gaat vervolgens alle kanalen door elkaar proberen te mixen, terwijl er maar 2 kanalen beschikbaar zijn. Nogal zonde van de moeite en het enige wat je dan nog krijgt is dat je links en rechts hetzelfde geluid hebt.

Eigenlijk zou je em moeten resetten, en dan opnieuw instellen. Volgens mij kloppen er namelijk meerdere instellingen niet op dat ding. Die dali's lijken op het oog groot genoeg om voldoende laag te creëren.

PSN: djmurcielago

• TimMer
  • Niet online
Heb de manual even gedownload; waarschijnlijk staat de subwoofer-uitgang nog aan, waardoor hij de bastonen wegfiltert voor de fronts. Verder moet je inderdaad de "large"-instelling van de speaker instellen zodat ze fullrange aangestuurd worden. "Stereo bypass mode" moet je waarschijnlijk ook instellen.

Check pagina 15 t/m 18 van de manual. Als je ook maar even wat moeite had gedaan had je je problemen naar alle waarschijnlijkheid dus allang kunnen oplossen; of op zijn minst de versterker af hebben kunnen strepen als zwakste schakel.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Even wat anders. Staat het geheel wel in fase? Dus de plus en de min op beide speakers goed aangesloten? Hol klinken en geen laagweergave zijn ook symptomen van een set die uit fase is aangesloten...

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Ik ben ook met JvS, hol en geen tot weinig laagweergave + wellicht een slecht stereobeeld (het geluid zit in je hoofd in plaats van voor je). Als je denkt dat plus en min goed aangesloten staan zou ik toch even proberen één speaker om te wisselen om te bevestigen dat dit niet het probleem is.

Hoewel het heel slordig is zou een speaker vanuit de fabriek intern niet goed bedraad kunnen zijn.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

pauldegroot schreef op maandag 03 januari 2011 @ 05:14:
Ik ben ook met JvS, hol en geen tot weinig laagweergave + wellicht een slecht stereobeeld (het geluid zit in je hoofd in plaats van voor je). Als je denkt dat plus en min goed aangesloten staan zou ik toch even proberen één speaker om te wisselen om te bevestigen dat dit niet het probleem is.

Hoewel het heel slordig is zou een speaker vanuit de fabriek intern niet goed bedraad kunnen zijn.
Voor het zelfde geld heeft hij zelf een fout gemaakt met betrekking tot de bedrading.
Advies voor hem is even een KORT stuk luidspeakersnoer te nemen en dat aan te sluiten. Rijd desnoods even langs de mediamarkt voor 2x 1m snoer, hoe korter hoe makkelijker eventuele problemen op te lossen zijn.

• Nismod
Speakers zijn goed aangesloten zoals eerder al gemeld is. Ik denk dat het eerder de speakers zelf zijn, gewoon hun natuurlijke klank.
Speakers spelen momenteel op surround off en op hardere volumes komt de bass wel erg lekker naar voren.

Heb ook nog even pagina 18 van de manual doorgenomen, maar nog geen tijd gehad om langs te gaan en het te testen. Zal dit hopelijk woensdag kunnen uittesten.

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06-2025
Als de sub instellingen in je receiver uit staan, heb ik zo'n vermoeden dat het vooral wennen is. Ik kan me niet voorstellen dat deze speakers niet capabel zijn, of een minder nauwkeurige balans in tonen weergeeft dan de vorige set.
Plaatsing van speakers t.o.v. de muur maakt niet veel uit omdat de drivers en basreflex poort beide naar voren zijn gericht.
Je kunt de bass op je receiver opendraaien, maar vaak vervalt dan een `pure audio` of `source direct` achtige functie, wat de algehele geluidskwaliteit meestal wel ten goede komt.
Kan het misschien ook zijn dat zulke speakers nog ingespeeld moeten worden? (of is dat tegenwoordig niet meer aan de orde?)
Ik denk dat als je niet kunt wennen je het beste af bent door er een sub bij te plaatsen.

• Nismod
Voor zover ik weet moet je nog steeds alle speakers ''inspelen''. Hier zijn we dan ook druk mee bezig.
De bass is iets omhoog gezet, ongeveer 15% vergeleken met de normale instellingen. Alles klinkt momenteel erg helder en duidelijk, vooral bij Blues muziek.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Purn0 schreef op maandag 03 januari 2011 @ 16:51:

Plaatsing van speakers t.o.v. de muur maakt niet veel uit omdat de drivers en basreflex poort beide naar voren zijn gericht.
Dat klopt niet. Speakers geven op frequenties beneden de pak hem beet 400Hz altijd minder goed weer, omdat die frequentie over 360 graden weergegeven wordt. Hogere frequenties grofweg op 180graden (of nog minder als de speaker bundelt, wat altijd wel gebeurt). In het filter wordt daarvoor gecompenseerd. In deze Dali's is dat heel voorzichtig gedaan en door een speaker dichter bij de muur te zetten, zal er minder bas 'rond' gespeeld worden, en meer rechtstreeks de ruimte in.

Het maakt niet uit of de speakers of reflexpoort aan de voorkant of achterkant zit voor dit principe.
Nismod schreef op maandag 03 januari 2011 @ 17:13:
Voor zover ik weet moet je nog steeds alle speakers ''inspelen''. Hier zijn we dan ook druk mee bezig.
De bass is iets omhoog gezet, ongeveer 15% vergeleken met de normale instellingen. Alles klinkt momenteel erg helder en duidelijk, vooral bij Blues muziek.
Inspelen is naar mijn bescheiden mening meer wennen aan het geluid. Ik denk dat die subwooferset gewoon altijd met heel stevig laag aangestaan heeft. Moet je die set over drie weken anders weer eens aanzetten, dan wordt je gek van het dreunende laag :P.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Daarom ben ik ook nu al aan het ontwennen, heb de bass al behoorlijk bijgesteld naar boven.

Ik hoop over een week of 4 een nieuwe speaker set te hebben en ik wil dan niet het zelfde probleem hebben. Als m'n vriendin niet kijkt net ff de bass omhoog schroeven :)

Zit zelf te denken aan een goede 2.0 set van Kef OID

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:10

iNFiNiTY-

pro

Reciever op 2 kanaals stereo zetten helpt niet? en je kan via ''tone'' de bass omhoog gooien naar +4 of iets dergelijks. Persoonlijk vindt ik zowizo dat dali's een beetje dof/dood klinken en niet echt een een mooie weergave hebben qua bass (en daar houdt ik zo van!)

[ Voor 37% gewijzigd door iNFiNiTY- op 04-01-2011 16:15 ]

Pagina: 1