Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 10:54
Goedenavond,

Ik probeer deze vakantiedagen te vullen met het overhevelen van oud video materiaal (VHS) naar mijn pc om het vervolgens op een DVD en/of mediaspeler te zetten. Op mijn LCD tv wordt het beeld volledig gevuld wanneer ik de videobanden afspeel via de videospeler (scart). Echter, wanneer ik de bestanden via mijn pc om wil zetten naar een MPEG2 (wordt aanbevolen) of AVI bestand, veranderd het beeld naar een 4:3 formaat en krijg ik op mijn tv links en rechts zwarte balken. Kan ik dit formaat (evt via een ander programma) nog ergens aanpassen? Met de software die ik gebruik kan ik dit niet terugvinden (Cyberlink Powerdirector).
Wat wel kan is bij het opnemen AVI selecteren en vervolgens 1024x576 (16:9), echter is bij dit bestandsformaat 1 minuut al 300mb!

Even nog wat aanvullende info:

Aansluiting: VHS recorder via SCART + RCA/composiet naar mulitkabel naar USB.

Alvast bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:51
Je kunt de DVD's in 4:3 maken en afspelen met Power DVD, daar zit een aspect ratio functie in waarmee je het 4:3 beeld kunt uitrekken. Je moet het maar net willen overigens, die brede hoofden.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reza79
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-02-2023
Ik zit met hetzelfde vraag?
@ Roncon: heb je all een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Reza79 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:08:
Ik zit met hetzelfde vraag?
@ Roncon: heb je all een oplossing?
4:3 is nou eenmaal het formaat wat je het meest zult aantreffen op een VHS band dus óf het beeld moet uitgerekt worden of er moet wat weggesneden worden om het beeldvullend te maken voor een breedbeeld tv. Beiden zijn mogelijk in de software op de pc ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reza79
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-02-2023
Beste Apise29,

Bedankt voor je reactie, dit wilde ik horen en ik had ook zelf het vermoede.
we houden het gewoon op 4:3
tnx