Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:30

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter
beste tweakers

ik zit nu met een probleem nadat ik grub heb geïnstalleerd. nu ben ik zelf totaal nieuw met linux en grub.
opsomming van wat ik heb gedaan
:1 heb linux ubuntu geïnstalleerd vanuit windows 7. met behulp van wibo installer.
:2 reboot en linux opgestart (alles werkte gewoon) zag wel dat van mijn 2 raid array's van 1 array de member disks offline waren (en nog steeds zijn).
:3 ubuntu begon bij de updates over grub. en ik dacht owkee dan maar, install it. en heb t op al mn hardeschijven gezet. omdat het zei dat dat wel kon.

probleem: als ik nu opstart kan ik niet booten naar wat dan ook en is het enige dat ik te zien krijg dit: verifying DMI pool data ..................... (dat is het probleem niet, melding krijg je altijd)
error: no such device: 4e1607e8-e722-4838-927f-96908411392b.
grub rescue>

hdd's
2 maal smasung 750gb raid0 dit zijn de schijfen die nu ook als offline member staan
2maal hitachi 2tb raid0
1maal samsung 1tb verdeeld in 2 partities op 1 daarvan staat windows
1maal samsung 400gb (hier staat de linux install op

als ik bij het boot menu hardisk als first boot device kies komen er maar 2 schijven (1ste partitie en de 2de van de 1tb schijf) en ik kan van geen 1 booten

wat moet ik nu doen??? ben ik alle data kwijt die op die schijven stond of is dit te redden?

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Je harddisk indeling is mij niet duidelijk.

Je hebt 2 raid0 arrays.
- Op welke controller?
- Waar boot je van?
- Waar staat de grub.cfg?
- Als je "ls" geeft op dat prompt (neem even aan dat het grub2 is), wat krijg je dan?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter
op de raid controller van het moederbord (gigabyte EX38 DS4)
normaal boot ik voor windows van de partitie op de 1tb disk (2xx gb)
ubuntu op de 400 gb disk gezet.

ik weet niet waar de grub.cfg staat. kreeg bij de update iets van grub en heb t gewoon geïnstalleerd stond erbij dat he tnodig was voor iets en dat het op alle schijven kon dus alle drives aangevinkt en op ok gedrukt. verder niet echt aandacht aan besteed

als ik ls opgeef komt er dit:
(hd0) (hd1) (hd2) (hd3)

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je hebt meerdere problemen, die misschien met elkaar te maken hebben maar misschien ook niet.
1. grub installeert niet goed
2. een van je raids werkt niet goed
3. je bios kan niet van RAID booten

Je data is er nog. Blijf rustig en ga niet in paniek gekke dingen doen, alles is er nog.

De ls van grub laat 4 schijven zien, dat klinkt goed, 2 losse schijven en 2 raids denk ik. Het lijkt er alleen op dat Grub de naam van de bootdisk verkeerd heeft.

Als ik jou was zou ik beginnen met alle HD's los te koppelen en alleen de 400GB disk met Ubuntu aan te sluiten. Dat maakt de situatie minder ingewikkeld en het voorkomt domme foutjes (oeps, verkeerde schijf...).

Je kunt een Ubuntu live-cd gebruiken om grub opnieuw te laten installeren.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
2 maal smasung 750gb raid0 dit zijn de schijfen die nu ook als offline member staan
2maal hitachi 2tb raid0
en
stond erbij dat he tnodig was voor iets en dat het op alle schijven kon dus alle drives aangevinkt en op ok gedrukt.
Waarschijnlijk heeft linux de raid array niet herkend en het gewoon gezien als losse schijven. Bij het schrijven van grub naar de bootsector is de partitie/array informatie overschreven waardoor deze nu als offline staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter
van raid booten heb ik in de eerst instantie niet een geprobeerd omdat daar niets op staat waar die van zou kunnen booten

maar ik zal dat van die schijven even proberen

alvast bedankt als t werkt :)

heb de bios even gereset
en zal nu dan alleen de 400gb schijf gekoppeld laten en zal vanaf de basic stand kijken of ik kan booten

is er trouwens een manier om grub weer te verwijderen? aangezien linux toch wel starte zonder lijkt het me niet dat grub echt nodig is ofwel??

@nielson is er een mogelijkheid dat terug te draaien??? en is de data daar ook nog? of is t format en bye bye?

udate: met alleen de 400 gb schijf er in krijg ik deze melding: bootmgr ontbreekt..

ik heb geen linux life cd. ik heb niet eens een drive waar die in zou kunnen laptop heeft geen dvd drive en pc ook niet. heb nu een usb stick met dat gemaakt. installeert nu vanaf de stick

[ Voor 75% gewijzigd door koudepinda op 27-12-2010 17:17 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter
oke ik heb linux weer werkend op de 400gb schijf. de andere schijven zijn nog niet aangesloten. hoe krijg ik de raid 0 opstelling van 750gb disks weer aan de praat? en mijn windows install? als k het nu niet mis heb staat er nu toch ook grub op alle hdd's die nog niet zijn aangesloten? hoe krijg ik dat er weer af??

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter
ik heb nu alle schijven weer aangesloten. weer het zelfde probleem. linux deed het perfect toen alleen de 400 gb schijf er inzat. maar nadat ik alles waar had aangesloten kreeg ik weer de zelfde fail
maar bij de code ls krijg ik nu niet meer: (hd0) (hd1) (hd2) (hd3) maar: (hd0) (hd1) (hd2) (fd0) wat vreemd is aangezien ik helemaal geen fd drive heb, de enige opslag media in de pc zijn hard disks. en de raid bios zegt nu weer iets anders bij de 750GB schijven 1ste schijf is een member disk en de 2e een non raid disk kortom de raid failed

om een lang verhaal kort te maken wat moet ik nu doen om mijn data op de 2 raid systemen te bewaren en mijn windows weer werkend te krijgen en waar kan ik de grub bestanden vinden die ik heb geïnstalleerd om ze te kunnen verwijderen

ik kan nog wel met select boot ubuntu in komen maar windows wil niet. in ubuntu kan ik de raid van 2tb schijven wel zien in disk utility. maar niet benaderen in computer zelfde geld voor de raid van 750 gb disks die faalt te laden van de ene 750 zegt ie dat het een component is van een 1.5TB raid 0 systeem (dat moet dus wel de member disk zijn) van de andere 750 zegt ie dat het een component is van een raid systeem van 750GB wat onmogelijk is want het is de enige schijf in dat systeem

de 1TB schijf kan ik wel benaderen en daar staat ook gewoon de boot van windows en alle andere data die daar op hoort te staan.

maar nu is mijn vraag hoe krijg ik het voor elkaar dat de ene 750 zich weer vriendjes voelt met zn andere raid vriend zonder de data te verliezen en hoe krijg ik windows weer aan de praat.

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Allereerst wil ik je vragen om voortaan wat meer hoofdletters en leestekens te gebruiken, je berichten zijn lastig te lezen.

Ten tweede, grub verwijderen heeft geen enkele zin, dat is zoiets als een schoolbord uitwissen in de hoop dat de tekst van gisteren terugkomt. Je zou er wel een andere bootloader overheen kunnen schrijven. (Het allereerste stukje van je hardeschijven (de bootsector) is gereserveerd voor opstartcode. Er moet altijd iets staan. Momenteel is dat grub. Als je geen grub wil moet je eerst een vervanger zoeken, alleen grub wissen helpt je niet verder.)

Behalve het stuk in de bootsector heeft grub ook nog configuratiefiles in /boot/grub/grub.cfg en /etc/default/grub . De eerste file is het menu dat je krijgt te zien bij het opstarten van je computer. Deze file kun je beter niet met de hand aanpassen maar /etc/default/grub gebruiken en update-grub gebruiken om grub.cfg opnieuw te laten genereren.

Probeer gestructureert naar het probleem te zoeken.
Met 1 schijf werkt het, met 6 schijven niet.
Laten we het dan met 2 schijven proberen.

Sluit alleen je Linux en je Windows schijf aan en probeer het dan.
Ik denk dat Linux wel werkt en Windows niet. Ik denk dat grub de schijven in je computer
door de war haalt. Herinstalleer grub zodat de OS-detector opnieuw draait. Waarschijnlijk werkt Windows daarna wel weer.

Verder snap ik je RAID opstelling nog niet helemaal. Je hebt 4 schijven in 2 raid0's zitten. Je schrijft niks over controllers. Mag ik daar uit concluderen dat je 1 raid controller op je moederbord hebt zitten waarin je 2 verschillende raid0s hebt aangemaakt? Als dat zo is dan vind ik het erg vreemd dat ze verschillend worden behandeld, vandaar dat ik het vraag.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter
Oke het is dan denk ik nu nog iets gecomliceerder geworden.
Zal ook even mijn raid opstelling uitleggen
Mijn RAID draait op de controller van het moederbord (1controller) (2maal RAID0 met verschillende HDD's)

De reden waarom ik 2 raids draai is omdat ik 2 schijfen van 750GB heb en 2 schijven van 2TB die willen niet met z'n vieren in 1 raid

Wat er nu gebeurd is dit: linux werkt met alle schijven aangesloten, ik moet wel met f12 boot device de 400GB schijf aanklikken anders werkt het niet.
Nu ben ik zelf wat gaan puzzelen, en ik heb nu een windows7 usb stick gemaakt (bootable) om de mbr terug te zetten.
Nu wordt het maf. Als ik met f12 boot device de usb stick als first boot device selecteer. Dan gaat die zoals je zou mogen verwachten booten. Alleen boot hij niet vanaf de usb stick maar vanaf de windows partitie.

Nu kom ik dus ook weer in windows7 met een omslachtige manier. maar niet in het recovery menu van de windows startup om de mbr terug te plaatsen.

Eenmaal in windows heb ik weer toegang tot al mijn schijven, met uitzondering van de raid array van 1.5TB (de 2paar 750GB schijven) de schijven zijn ook niet terug te vinden in computer management/disk management, Maar wel in de raid bios waar ze beiden weer als offline member worden gezien

--Update--
kom nu wel in het menu waar ik boot mogelijkheden kan uitkiezen. Heb nu met het recovery menu de grub bootloader geupdate. Maar dat mocht niet baten. het zelfde RAID array heeft nog steeds kuren met zijn schijven. (non member disk)

[ Voor 8% gewijzigd door koudepinda op 27-12-2010 22:24 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter
Nieuw is dat ik nu wel kan booten vanuit de usb. Maar dat ik niet meer kan booten van de schijven. er blijft gewoon constant verifying DMI pool data................. staan behalve als ik boot vanaf de usb stick.
Windows start up repair heb ik ook al uitgevoerd. Maar dat mocht niet helpen

Daarna heb ik in de command line dit ingevoerd: bootsect /nt60 ALL
melding dat het op minstens 1 device succesvol was uitgevoerd.
heeft ook niet geholpen.

Ik heb nu 2 keer linux opnieuw geïnstalleerd maar na de noodzakkelijk restart kom ik er niet meer in. kan zelfs niet in het recovery menu komen

Maar krijg nu niet meer de fout melding van grub. Het opstarten blijft nu simpelweg steken op de melding "Verifying DMI Pool Data .............

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Topicstarter
geen hulp meer nodig op dit onderwerp 400gb geformat en de 1tb geformat en de RAID config opnieuw aangemaakt.

Voor de mensen die eventueel nog interesse hebben in het volgende probleem van mijn pracht pc
zie dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1440247

[ Voor 45% gewijzigd door koudepinda op 28-12-2010 23:29 ]

always bring a towel

Pagina: 1