Geluids/microfoonadvies gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

• baskreijveld
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-07-2025
Samen met een vriend van mij zijn wij bezig een eigen bedrijf op te richten. Wij hebben een videopilaar gemaakt om videoberichten achter te laten tijdens feesten en partijen, bijv. bruiloften (voorbeeld van een concurrent: www.devideozuil.nl). Vorige week zaterdag hadden we de eerste test uitgevoerd. Alles ging prima, alleen het geluid was erg ondermaats. De geluidssituatie is (vaak) als volgt: feestmuziek op de achtergrond (kan vrij luid aanwezig zijn), terwijl 1 - 4 mensen een boodschap van ongeveer 50 - 100 cm afstand van onze videopilaar proberen in te spreken (af en toe meer richting schreeuwen, later op de avond, drank etc...). De videopilaar staat nooit in de feestzaal maar tijdens ons expiriment was de muziek van de feestzaal toch zeer overheersend nog, ondanks dat hij bij de wc's stond...Wij zoeken een microfoon die dus vooral de stemmen van de insprekers naar de voorgrond haalt en de achtergrondgeluiden wegfiltert / niet te hard opneemt. Tevens zou het fijn zijn als hij niet gaat kraken bij hard geschreeuw.

Nu heb ik reeds wat reacties gekregen van allerlei webshops / sites die microfoons verkopen en weet ik reeds een paar dingen: een richtmicrofoon is de ultieme keuze. Echter, dan heb je nog zoveel verschillen qua budget, type, etcetera. Wij zouden de microfoon graag rechtstreeks aan de pc koppelen, om het opnameproces zo eenvoudig mogelijk te houden. Een USB-microfoon heeft dus de voorkeur. Ik ben reeds bekend met de Blue Snowball en Samson C01-U, maar heb uiteraard geen praktijkervaring...in reviews worden dergelijke microfoons alleen gebruikt voor podcasting / muziekopnames, maar uiteraard zonder achtergrondherrie...het zijn dan ook condensmicrofoons, deze nemen wellicht te veel omgevingsgeluid mee???

Ons budget ligt eigenlijk zo maximaal rond de 100 euro voor het geluid. Wie weet er raad? Alvast bedankt voor de reactie!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:05
wat je zoekt zijn inderdaad richtmicrofoons en daarbij heb je gezien de situatie weinig aan een studiomicrofoon. Condensers zullen sowieso te gevoelig zijn, maar ook de dynamische voor in de studio zijn toegespitst op een zo natuurgetrouw mogelijke opname.

Je kunt het best een "camera" microfoon overwegen welke gemaakt zijn om gerichte opnames te maken, als je echter een budget van 100,- hebt is je keuze wel enorm beperkt.

Wat ik je kan aanraden is zoiets als de Sennheiser ME66 welke gemaakt is om specifiek geluiden op te vangen in een geluidrijke omgeving.. Ik denk echter wel dat deze in de winkel al snel zo'n 150 tot 200 euro gaat kosten.

• baskreijveld
Dank voor je reactie! Met een dergelijke microfoon is een voorversterker ook nog vereist denk ik? Met een cameramicrofoon bedoel je neem ik aan een microfoon die op een digitale videocamera zit? In dat gevoel is het eventueel voor ons aantrekkelijk om ook over te stappen van het gebruik van een webcam naar een videocamera. Ik hoor het graag nog even van je.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Je zit met het leuke probleem dat je een stem op wil nemen terwijl er veel achtergrondmuziek is, en je mensen voor je microfoon krijgt die niet weten hoe zo'n ding werkt en dus al helemaal niet dicht bij de microfoon zullen praten.

Wat je in ieder geval kan proberen is een richtingsgevoelige microfoon gebruiken en proberen zo veel mogelijk alleen het stembereik eruit te filteren met een equalizer. Dan ben je een hoop gebeuk en gebliep van je muziek al grotendeels kwijt.

Verder is het aan te raden om de boel te voorzien van een compressor/limiter, zodat je de 'schreeuwers' qua volume een partij indamt en het dus niet gaat kraken. Als iemand het membraan tegen de rand brult heb je natuurlijk pech, maar daar kan geen stuk hardware tegenop. ;)

Met een cameramicrofoon bedoelen we trouwens een microfoon die redelijk richtingsgevoelig is en normaal gebruikt wordt voor filmopnames, zoals de Rode Videomic. Worden ook wel als 'shotgun' microfoons verkocht.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• baskreijveld
Wellicht heb ik de nadruk te veel op de feestmuziek gelegd, waarschijnlijk ook vooral door mijn experimentele ervaring van twee weken geleden. In principe staat de videopilaar altijd bij de wc's / in een halletje, waar mensen passeren die 'rustig' een boodschap kunnen achterlaten.

Tijdens die bruiloft stond er echter een deur open van de feestzaal naar de wc's, waardoor dus ook die muziek zeker aanwezig was tijdens de opnames. De meeste mensen zullen een boodschap 'normaal' inspreken, maar met drank weet je hoe het later op de avond gaat :)

Belangrijk is dat het voor ons qua techniek praktisch blijft. Het opgenomen filmpje (op de pc) willen we niet meer nabewerken, ook niet voor het geluid. De 'eerste opname' moet dus eigenlijk meteen goed (genoeg) zijn. Is zo'n camera microfoon rechtstreeks op de pc aan te sluiten, zonder voorversterker of iets dergelijks? Bijvoorbeeld een Shure SM 58 is volgens mij erg lastig aan te sluiten zonder tussenapparatuur als ik het zo op internet lees. Geldt dit dan eigenlijk voor alle 'echte' microfoons? Met andere woorden, adviseer jij eerder een goedkopere microfoon met een voorversterker+compressor in plaats van een wat duurdere microfoon zonder iets er tussen? Werkt een richtingsmicrofoon ook voldoende als bijvoorbeeld 4 personen langs elkaar iets gezamenlijks inspreken/zingen etc? Sorry als de vragen wat knullig overkomen, maar helaas heb ik geen vergelijkend praktisch materiaal (ga ik na alle info wel opzoeken).

Ik zag ook nog de Audio Technica ATR55 als 'goedkopere shotgun cameramicrofoon'. Dit leek mij een betaalbare oplossing wellicht, zeker als dergelijks microfoons gewoon rechtstreeks op een geluidskaart-line werken? Alvast bedankt voor je reactie weer, wordt zeer gewaardeerd!

[ Voor 6% gewijzigd door baskreijveld op 27-12-2010 20:06 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

baskreijveld schreef op maandag 27 december 2010 @ 20:04:Belangrijk is dat het voor ons qua techniek praktisch blijft. Het opgenomen filmpje (op de pc) willen we niet meer nabewerken, ook niet voor het geluid. De 'eerste opname' moet dus eigenlijk meteen goed (genoeg) zijn. Is zo'n camera microfoon rechtstreeks op de pc aan te sluiten, zonder voorversterker of iets dergelijks? Bijvoorbeeld een Shure SM 58 is volgens mij erg lastig aan te sluiten zonder tussenapparatuur als ik het zo op internet lees. Geldt dit dan eigenlijk voor alle 'echte' microfoons?
Een dynamische microfoon zoals een SM58 kun je gewoon met een XLR naar mini-jack verloopje op de geluidskaart van je PC aansluiten. Natuurlijk wel de microfoonaansluiting gebruiken dan ;)

* Stoney3K heeft ook wel eens een XLR naar Rock Band 3 microfoon-adapter in elkaar gehackt. Klonk veel beter :+

Het verloopje zelf is heel simpel: Pen 1 van de XLR gaat aan de afscherming van de mini-jack, pen 2 van de XLR gaat aan de signaalpen (tip) van de jack-stekker.

Een condensatormicrofoon is een stuk moeilijker op een PC aan te sluiten omdat die een voorspanning nodig heeft, vaak van 9V of 48V.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 27-12-2010 20:08 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• baskreijveld
Wederom dank voor je antwoord :) Als ik het goed begrijp is bijvoorbeeld onderstaand verloop daar perfect voor als oplossing?

http://kabeltje.com/xlr-f...plug-male-02m-p-2144.html

Als je dit nog zou kunnen bevestigen / ontkennen zou dat helemaal top zijn en dan weet ik wat de mogelijkheden zijn.

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:27
Houd het inderdaad bij de bekendere merken als Shure en Sennheiser. Samson e.d. is allemaal budget (rommel) en dat wil je niet. Je kan beter 50 euro extra uittrekken zodat je goed geluid hebt anders verpest je het misschien voor je klanten en levert het misschien minder klanten op in de long run omdat men de boodschap niet kan verstaan.

Ik weet dat de SM58 een echte zangmicrofoon is en vraag me af of dit geschikt is voor hetgeen wat jullie willen omdat de afstand tussen microfoon en spreker denk ik te groot wordt.

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:27
Foutje... Zocht de edit knop :P

P.s. dat kabeltje zou moeten werken idd.

[ Voor 136% gewijzigd door Groentenman op 28-12-2010 12:16 ]

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-02 15:55
Ik gebruik de Shure SM58 om presentaties/radio programmas mee te maken en daar is hij prima geschikt voor voor zijn prijs! :)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:49
De oplossing is gewoon zo'n handmicrofoon gebruiken als handmicrofoon :) Dan heb je automatisch altijd 1 persoon aan het woord, het regisseert zichzelf dan, groot voordeel.
Verder wel een compressor/limiter erachter ja. Veel (zo niet alle) videocamera's hebben dat overigens al ingebouwd. Maar als je een videocamera neerzet en zoals je zegt het niet meer wilt nabewerken snap ik niet zo goed wat de meerwaarde is van jullie bedrijf :?
Zonder handmicrofoon zou ik een degelijke supernier gebruiken, al dan niet met korte richtpijp. Maar een uitneembare handmicrofoon heeft een meerwaarde.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• baskreijveld
Bij voorkeur bouwen we de microfoon ook in de videopaal en in eerste instantie willen we dus geen handmicrofoon. Zoals aangegeven is de afstand tussen spreker en beeld / geluid 50 - 100 cm. In ons geval gaat het wel altijd om feestelijke activiteiten en zijn het dus 'spontane mensen' die zomaar wat inspreken. De boodschap hoeft dus qua geluid niet top-of-the-bill te zijn, maar alles moet wel goed verstaanbaar zijn.

Als we met een videocamera zouden werken, zouden we deze ook inbouwen, zodat hij wel via een monitor te bedienen zou zijn. Het concept "een boodschap inspreken bij een pilaar" gaat zoals je terecht aangeeft boven alles, anders verliest het zijn meerwaarde. Met onze huidige software heeft dit echter niet de voorkeur, omdat deze wel gebaseerd is op gebruik met een webcam, die tevens het voordeel heeft om een preview modus te showen op de monitor.

Iemand toevallig ervaring met USB-microfoons zoals de Samson C01-u en de Blue Snowball? Zou dat wellicht een oplossing zijn?

Mijn conclusies tot zover:
- Richtmicrofoon staat eigenlijk zo goed als vast
- Dynamische microfoon of cameramicrofoon lijken de beste opties
- Dergelijke systemen zijn rechtstreeks op de pc aan te sluiten

Zijn er nog mensen met nuttige toevoegingen op dit alles, dan hor ik het graag :)

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:05
De Shure SM58 is bijna industrie standaard voor een allround dynamische studio en live microfoon. Absoluut een heel fijn ding maar niet geschikt voor je toepassingen, omdat zoals al aangegeven (zelfs voor) dynamische mics te gevoelig voor je situatie is. Het zal ontzettend veel van het omgevingsgeluid erbij opnemen.

De cameramic die ik boven genoemd heb is specifiek ontworpen voor opnemen in lawaaierige omgeving. Uiteraard zijn er andere, maar een richtmicrofoon zal in elk geval het beste zijn. Let er wel nadrukkelijk op dat er ook modellen zijn gemaakt om juist zoveel mogelijk geluid op te nemen en die moet je natuurlijk juist niet hebben.

Als je met aan te sluiten op PC bedoeld dat het een USB of mini-jack aansluiting moet hebben dan zul je inderdaad naar andere modellen moeten zoeken. XLR, 1,4"jack of XLR3 is eigenlijk wel standaard.

Ik heb even verder gekeken, de Audio Technica shotgun lijkt me een goede kandidaat voor je: http://eu.audio-technica....ID=2&subID=16&prodID=3699

Deze is ook gemaakt om ambient noise uit te sluiten en moet voor rond de 50,- in NL verkrijgbaar zijn, aanlsuitbaar met mini-jack dus past rechtstreeks op de PC.

@shittyoldman,
Bij overbodig lawaai lijkt me een expander of gate een zinvollere overweging dan compressie/limiters. :9

[ Voor 5% gewijzigd door vlaaing peerd op 30-12-2010 16:28 ]

• baskreijveld
Vlaaing peerd, thanks nog voor je uitgebreide reactie! Op het moment van schrijven heb ik een Logitech USB Desktop Microphone gekocht en deze ga ik eerst een testen, hopende dat dat al voldoende is voor onze wensen. Het beeld dat er 'enorme herrie' op de achtergrond aanwezig is zal namelijk vaak niet het geval zijn. Mijn eerste (korte) indruk met de usb-microfoon van logitech is dat hij in ieder geval zich richt op de spreker die dichtbij de microfoon staat en harde zij/achtergrondgeluiden worden verstomd.

Mocht een dergelijke microfoon (20 euro) niet voldoende zijn, dan gaan we denk ik inderdaad naar een shotgun camera microfoon kijken. Je tip van Audio Technica lijkt me dan ook prima!
Pagina: 1