Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeng_
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 12:20

Sjeng_

BIERTJAH!?

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn schoonfamilie heeft een oudere pc thuis, die ze graag willen upgraden.
Qua snelheid kan de pc volgens mij nog wel een tijd vooruit, dus ik denk zelf aan extra opslagruimte en een schone installatie.

Ik zal eerst de gegevens geven, en daarna mijn plannen, en ten slotte de vraag of wat ik wil ook daadwerkelijk mogelijk is:

1) Specs:
- moederbord: ASUS P4P800, gegevens hier te lezen.
- CPU: Intel Pentium 4, 3,0 GHz
- Geheugen: 2x Samsung 512 Mb RAM geheugen, 200MHz, PC3200 dual channel.
- nVidia GeForce 6200, 256Mb AGP.
- Opslag: 1 Western Digital WDC WD1200JD 111Gb (P-ATA IDE kabel)

2) Upgrade:
Vanwege de huidige traagheid willen ze sowieso een schone installatie. Ze willen wat meer opslagmogelijkheid, maar met name een veilig backup-systeem. Aangezien de huidige harde schijven niet meer zo duur zijn (49,- voor 1TB), stelde ik voor om er twee nieuwe SATA schijven in te bouwen, van elk 1TB, en deze in RAID1 configuratie te gebruiken, zodat alles gemirrored wordt op de twee schijven. Dit was ook specifiek hun wens, omdat ze zelf niet zo handig zijn met pc's, en dus niet zelf regelmatig backups kunnen maken van hun gegevens (op bv. externe schijf of DVD's branden).

Ik wil de nieuwe schijven partitiëren, zodat er 50Gb gereserveerd is voor Windows XP (hebben ze op DVD bij de pc gekregen) en alle program files, en de rest verdeeld kan worden voor hun documenten etc.; het wisselbestand; en eventueel muziek/video's e.d.

Verder wilde ik van de oude 111Gb schijf een backup schijfje maken om de images op te zetten van de systeempartitie. Ik gebruik normaal Acronis True Image Home om een image te maken van een "schone" XP installatie inclusief windows updates, en nog een aparte image van Windows met alle recentste drivers / virusscanners en andere belangrijke software (office). Zodoende kan ik bij problemen altijd snel een werkende kant en klare systeeminstallatie herstellen als dat nodig is.

3) Vragen:
1- Als het goed is heeft de P4P800 twee stuks SATA poortjes voor de twee nieuwe HDD's. Maar zijn deze schijven compatible met dit huidige systeem? Worden deze goed herkend, en draaien ze er goed op?
2- Hoe configureer ik deze twee schijven als RAID-1? Gaat dat via de BIOS instellingen? Ik heb dit nog nooit gedaan, dus alle hulp of verwijzingen naar how-to-websites zijn welkom.
3- Kan de oude IDE schijf daar nog "naast" werken als backup schijf? (wordt deze in Windows nog herkend naast de RAID-1 sata setup?)
4- Moet ik de schijven eerst partitioneren, of doe ik dat ná de RAID-1 setup? (als ik het goed begrijp "ziet" windows bij RAID-1 maar 1 schijf van 1TB, maar schrijft/leest van beide hetzelfde. Dus dan zou ik als ik partitioneer, gelijk beide schijven identiek partitioneren? Of werkt dat niet zo?)
5- Zou Windows 7 op dit systeem kunnen draaien (deze vraag staat los van de rest, maar ik vind over het algemeen W7 veel gebruikersvriendelijker en eenvoudiger in gebruik dan XP, wat voor deze mensen wel een pre zou zijn)

Verder zal ik de voeding moeten checken of deze überhaupt stroomkabels heeft voor 2 SATA schijven (want de voeding is van 2003, dus heeft misschien alleen van die oude, witte, molex stekkertjes...)

Alvast bedankt voor de feedback, en fijne feestdagen! ;)
Sjeng.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjeng_ op 26-12-2010 13:04 ]

Sjeng aon de geng!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

1. Ja
2. Via de BIOS (SATA op RAID en dan RAID BIOS benaderen, zie mobo manual)
3. Ja.
4. Eerst RAID array aanmaken en daarna partitioneren. (Bijvoorbeeld vanuit de Windows installatie.)
5. Nee, zou ik niet aanraden, proc is niet erg snel en te weinig geheugen.

edit;
Voor de voeding heb je verloopjes van molex naar sata voeding.

[ Voor 69% gewijzigd door mushia op 26-12-2010 13:10 ]

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 21:04
eh, ok, de tweaker boven mij is vrij kortaf, maar in de meeste gevallen heeft hij gelijk.
Aanmerking bij punt 1 is dat de aansluitingen voor sata schijven op de P4P800, "slechts" sata-150 zijn, en dat tegenwoordig alle sata schijven wel de sata-300 standaard halen, dus het kan zijn dat je schijven dan niet op volle snelheid (/bandbreedte) draaien. Misschien is het een idee om te kijken of je een losse sata-raid controller kan kopen voor in een PCI-slot. Die kaartjes zijn dan al stukken sneller dat de op je moederbord geïntegreerde chip.
Verder kan je op zo'n setup prima windhoos 7 draaien, heb ik ook een tijdje gedaan op mijn P4P800 (je zal alleen nieuwe drivers moeten vinden).
Moet nu weg, Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Windows 7 draait prima op een pentium 4 3 ghz, zeker als dit 1 is met hyperthreading. Gewoon zorgen voor voldoende ramgeheugen

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia

mushia

In a World of LCD

Nog even dit:

In de manual van de Asus P4P800 zie ik dit staan:

Supported by the south birdge (ICH5R)
- 2x UltraDMA100 Support for 4 drives.
- 2x Serial ATA With RAID 0 function.

Ik zie daar dus geen RAID 1 bij staan, of heb je een ander type P4P800?

En of een PCI raid kaart een goede oplossing is betwijfel ik. Omdat de PCI bus ook maar een max bandbreedte heeft van 133MB en of die gehaald gaat worden is nog maar de vraag.
De SATA 150 heeft een (theoretische) doorvoersnelheid van 1,5Gb/s

[ Voor 23% gewijzigd door mushia op 26-12-2010 13:37 . Reden: typo ]

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55
Drucchi schreef op zondag 26 december 2010 @ 13:14:
Misschien is het een idee om te kijken of je een losse sata-raid controller kan kopen voor in een PCI-slot. Die kaartjes zijn dan al stukken sneller dat de op je moederbord geïntegreerde chip.
Oh ja, hoe gaat dat sneller zijn via een pci-slot die theoretisch maximaal 133MB/s doet maar in de praktijd bijna altijd minder? Gewoon aansluiten op de onboard controller, s-ata 150 is nog snel zat voor de meeste gewone desktop schijven.

/edit: ^^ wat hij al zei dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 26-12-2010 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:42

Aganim

I have a cunning plan..

maar met name een veilig backup-systeem. (..) deze in RAID1 configuratie te gebruiken, zodat alles gemirrored wordt op de twee schijven. Dit was ook specifiek hun wens, omdat ze zelf niet zo handig zijn met pc's, en dus niet zelf regelmatig backups kunnen maken van hun gegevens (op bv. externe schijf of DVD's branden).
Zolang je maar in gedachten houdt dat je nu geen backupsysteem hebt. Ja, tegen het uitvallen van een harde schijf heb je bescherming. Maar ik heb meer bestanden verloren zien gaan door per ongeluk verwijderen, virussen, etc en laat RAID daar nu dus geen bescherming tegen bieden.

Als je dat nog niet gedaan hebt, stel ze daar wel van op de hoogte, anders gaan ze er nu vanuit dat ze backups van hun bestanden hebben, terwijl dit eigenlijk helemaal niet zo is. Redunantie != backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je schoonfamilie zou veel beter af zijn met een nieuwe machine + een externe usb schijf voor de backup.

Oude rommel oplappen zou ik niet doen. Zonde van het geld.

Als je ze echt een plezier doet, laat ze dan een iMac + usb schijf kopen, met timemachine heb je dan een mooie backup oplossing die ze ook zelf kunnen bedienen.

Ja, dat kost meer geld dan een gewone computer. Maar ik zie om mij heen hoeveel plezier mensen aan zo'n computer beleven.

[ Voor 46% gewijzigd door Q op 26-12-2010 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo een pc krijgt een enorme boost als die van ssd boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
[BBG aanschaf] Budget- / Basissysteem
400 euro heb je een systeem met monitor.
Deze is veel sneller dan je oude.
Denk persoonlijk is zonde om geld aan een oude systeem uit te geven, welke toch zeer langzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeng_

Sjeng_

BIERTJAH!?

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor al jullie reacties. Er is me een boel duidelijker geworden nu.
Ik ga eens kijken naar de geboden opties en zal dan met mijn schoonouders overleggen wat ze zelf denken (ivm budget e.d.)
Het is inderdaad zo dat met RAID-1 geen backup wordt gemaakt, maar een bescherming tegen een kapotte HDD wordt geboden, dus zullen ze toch af en toe "harde" backups moeten maken op DVD of externe HDD. Daar had ik nog niet echt bij stilgestaan.
Bovendien las ik hierboven dat het mobo wellicht niet eens RAID-1 ondersteund...

Ik denk dat ik de opties nu bepert tot:
- ofwel wat goedkoop extra ram geheugen erbij, en 1 grote extra harde schijf, en dan met Acronis een schemaatje maken dat elke maand ofzo al hun bestanden in een image backup'ed op de oude 111Gb HDD. (plus een eenmalige image van het schone OS)
- ofwel een geheel nieuwe budget pc, zoals werd geopperd hierboven.

Met de eerste optie kunnen ze wel weer een aantal jaartjes vooruit, maar met de tweede loopt het systeem waarschijnlijk wel een stuk sneller en soepeler (zeker met Win7). Maar dat mogen ze dan zelf beslissen :)

Nogmaals bedankt! _/-\o_

Sjeng aon de geng!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia

mushia

In a World of LCD

Of het bord nu RAID 1 ondersteund of niet hangt af van het type mobo, is het een P4P800 of een P4P800-Deluxe (degene waar jij naar linkt).

Ik zou niet al teveel investeren in DDR geheugen, hoewel je misschien via vraag en aanbod wat op de kop kan tikken.

Succes dr mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 16:22:
Zo een pc krijgt een enorme boost als die van ssd boot
Helaas dus juist niet zoveel. Ik lees op Tweakers verhalen van mensen die de winst van een SSD tegenviel, totdat het in een nieuwere PC werd gezet. Zo'n disc is maar zo snel als de PC er mee in de weer kan.

Een SSD in een oude bak zetten is echt zonde. Liever dat geld investeren in fatsoenlijke overige hardware.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il1umina
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
je zit natuurlijke ook met verouderde moederborden en doorvoersnelheden, dus het klopt dat een ssd pas echt zijn prestaties kan leveren bij een up to date pc'tje, maar buiten dat om zie ik ook geen nut om hier een ssd in te gaan douwen, het levert je in dit geval net zo veel snelheids winst op als een nieuw hdd'tje die veel beter prijs/prestatie bied. bij beide zal de sata 150 de bottleneck zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 22:45:
[...]

Helaas dus juist niet zoveel. Ik lees op Tweakers verhalen van mensen die de winst van een SSD tegenviel, totdat het in een nieuwere PC werd gezet. Zo'n disc is maar zo snel als de PC er mee in de weer kan.

Een SSD in een oude bak zetten is echt zonde. Liever dat geld investeren in fatsoenlijke overige hardware.
Toevallig heb ik pas nog bij zo een zelfde setup een 40Gb ssd geinstaleerd ,zowiezo zit er geen verschil in de tijd die nodig is om de instalatiebestanden bestanden te copieren van dvd ,omdat een dvd drive een langzaam apperaat is .Zelfs in ide mode is er een groot verschil als met een raptor die er eerst in zat
En op zo een systeem hoef je geen benches te gaan doen , want miss vallen de getallen wat tegen ,maar in reallife zit er een groot verschil in hd of ssd in een ouder systeem , nu ben ik geen voorstander van een p4 , maar mensen kunnen soms geen afscheid nemen van hun pc ,gun ze dan het snelst mogelijk:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O ja, RAID is geen backup! Dan kan je beter een externe HDD aanhangen en een backupprogramma installeren dat regelmatig de backups automatisch draait.
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2010 @ 00:27:
En op zo een systeem hoef je geen benches te gaan doen , want miss vallen de getallen wat tegen ,maar in reallife zit er een groot verschil in hd of ssd in een ouder systeem , nu ben ik geen voorstander van een p4 , maar mensen kunnen soms geen afscheid nemen van hun pc ,gun ze dan het snelst mogelijk:)
Tsja, voor die paar mensen die echt sentimentele hechting met hun hardware hebben zou dat gelden, maar die willen uiteraard dan ook geen nieuwerwetse SSD's in hun PC. Voor de rest zou ik toch echt aanraden om voor het geld dat je voor een bruikbaar formaat SSD betaalt gewoon leuke nieuwe hardware aan te schaffen, daar heb je in het dagelijks leven veel meer aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2010 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeng_

Sjeng_

BIERTJAH!?

Topicstarter
Aangezien dat oude RAM wss nergens meer te krijgen is, en het mobo maar max 1,5Gb/sec kan lezen op die SATA poorten (en de hdd's 3.0 kunnen), wordt het toch een nieuw budget systeem, dat ik dan wel met RAID-1 zal installeren, en met Acronis gewoon een backup-planning maak dat elke maand ofzo een volledige backup maakt op de oude 111Gb IDE schijf van al hun documenten. Ik zet overigens ook altijd alle "mijn documenten" zooi (en alle submappen) op de D partitie, zodat de C-partitie altijd kan worden hersteld met een image van een schone installatie.

AMD Athlon II X3 445 3.1GHz AM3 Box € 67.90
ASRock 880GM-LE AMD 880G, SATA300, GLAN € 59.00 (grafische kaart ingebouwd Integrated AMD Radeon HD 4250 graphics)
Corsair 2x2GB, DDR3, PC12800, CL9, XMS3 € 52.00
Corsair Voeding CX430 430W € 42.50
Samsung DVD-/+/RAM SH-S223C 22x/22x/12x SATA € 17.90
2x Samsung 1TB SATA300 32MB, HD103SJ € 99.80
Totaal incl. BTW en verzend: € 342.10 (4launch)

Leuk systeempje?

Sjeng aon de geng!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Da's meer iets voor dit subforum:
Complete Systemen & Laptops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook een hackintosh voor ze bouwen met time machine. Kost jou de eerste keer wat extra tijd maar is voor hun erg leuk. Heb ik laatst voor m'n ouders gedaan. Op internet zijn genoeg guides te vinden met perfect compatibel h/w. Zo heb je voor nog geen 500 euro een mac. Time machine erop en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2010 @ 12:38:
Je kan ook een hackintosh voor ze bouwen met time machine. Kost jou de eerste keer wat extra tijd maar is voor hun erg leuk. Heb ik laatst voor m'n ouders gedaan. Op internet zijn genoeg guides te vinden met perfect compatibel h/w. Zo heb je voor nog geen 500 euro een mac. Time machine erop en gaan.
Waarom zou je dat willen, dat levert juist voor minder computervaardige mensen problemen op omdat compatibliteit e.d. niet altijd even ideaal is. Dan zou ik zeggen dat je er beter Ubuntu of een soortgelijke variant op installeert; gratis en tegenwoordig qua gemak niet veel slechter dan Windows of OSX. Open-source backupsoftware is natuurlijk ook prima te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2010 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik lees uit je verhaal niet direct wat je schoonfamilie precies doet met de pc, maar als ik aan de gemiddelde schoonouders/familie denk dan wordt er niet heel veel meer gedaan dan internetten. Uit je verhaal blijkt dat back-up heel belangrijk is, maar 2 TB is wel behoorlijk wat ruimte voor het back-uppen van documenten/foto's (is een aanname, correct me if wrong :) ). Wellicht kun je besparen door 1 schijf te vervangen door een externe schijf. Dan heb je fysiek ook wat meer 'back-up'.

Overigens mis ik een behuizing in je systeem of heb je die al?

Op hierboven: Ubuntu is verre van gebruiksvriendelijk vergeleken met W7. En ja, ik heb Ubuntu een jaar geprobeerd, maar alles wat niet out-of-the-box aanwezig is/werkt, is een hel om via Ubuntu werkend te krijgen voor een non-tweaker. Denk aan Samba shares, schrijfrechten voor niet root-gebruikers, terminal commands etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 27-12-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aghanim schreef op maandag 27 december 2010 @ 20:12:
Op hierboven: Ubuntu is verre van gebruiksvriendelijk vergeleken met W7. En ja, ik heb Ubuntu een jaar geprobeerd, maar alles wat niet out-of-the-box aanwezig is/werkt, is een hel om via Ubuntu werkend te krijgen voor een non-tweaker. Denk aan Samba shares, schrijfrechten voor niet root-gebruikers, terminal commands etc.
Ik vergelijk het dan ook met hackintosh ;) Dat lijkt me qua gemak voor de simpele gebruiker de minst interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Als ze 6/7 jaar met een computer doen mag je best wel wat meer besteden en iets goeds kopen waarmee die mensen zich redelijk zelfstandig kunnen redden. Wat is nu 1200 euro over een periode van 7 jaar?

Ik zie mensen altijd zo budget gericht maar misschien is dit helemaal geen probleem voor die mensen? Niet dat je die vraag hoeft te beantwoorden (privacy) maar je krijgt wel wat terug voor die 1200 euro en dat ge hobby met RAID 1 en Acronis voor die mensen is toch ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2010 @ 20:13:
[...]

Ik vergelijk het dan ook met hackintosh ;) Dat lijkt me qua gemak voor de simpele gebruiker de minst interessante optie.
Wat jij zegt is pertinent niet waar. Verdiep je verdorie eens in de materie voordat je de TS een goede mogelijkheid onder zijn voeten vandaan maait.

Een hackintosh installeren is even doorbijten soms. Als je echter nieuwe hardware gaat aanschaffen kun je je houden aan de (inmiddels goed uitgekristalliseerde) compatibiliteitslijsten op internet. Als je perfecte hackintosh hardware aanschaft (chipset / audio / video / lan / USB en S-Ata controllers zijn het belangrijkst om op te letten) gaat er ná die lastige installatie echter niets meer "anders" dan op een normale intel mac.

Sterker nog, na installatie maak je iets van een 'ghost', hoe dat op een mac ook heet. Dat fik je op de DVD, autoinstallertje ertegenaan en je kan gewoon "reinstallen", nog makkelijker dan windows from scratch. Waarom denk je dat die psystar mac clones door Apple zijn aangepakt? Echt niet omdat ze zó slecht werkten dat niemand ze wilde hebben ;)

Een door een kundig persoon geinstalleerde hackintosh functioneert voor de eindgebruiker exact hetzelfde als een echte mac.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2010 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2010 @ 14:39:
Wat jij zegt is pertinent niet waar. Verdiep je verdorie eens in de materie voordat je de TS een goede mogelijkheid onder zijn voeten vandaan maait.
Het. is. gedoe. Tenzij TS veel behoefte heeft na installatie de volgende keer weer op te mogen komen draven lijkt het me geschikt alles zoveel mogelijk te behappen te maken voor de eindgebruiker, zodat die op termijn misschien zelf in de weer kan met het spul. Die kans acht ik met Hackintosh toch praktisch oneindig veel kleiner.

Dus niets geen onzin, gewoon praktisch denken. Nooit van dingen simpel houden gehoord?
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2010 @ 14:39:
Sterker nog, na installatie maak je iets van een 'ghost', hoe dat op een mac ook heet. Dat fik je op de DVD, autoinstallertje ertegenaan en je kan gewoon "reinstallen", nog makkelijker dan windows from scratch. Waarom denk je dat die psystar mac clones door Apple zijn aangepakt? Echt niet omdat ze zó slecht werkten dat niemand ze wilde hebben ;)
Omdat die blijkbaar wel zonder al te veel gedoe werkten :p

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2010 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2010 @ 16:16:
[...]

Omdat die blijkbaar wel zonder al te veel gedoe werkten :p
Juist, en dat kan een kundig geinstalleerde hackintosh ook ;) Da's namelijk hetzelfde als zo'n psystar. Het enige probleem is de initiele config. Daarna kunnen ze er, inclusief herinstall vanaf ghost, alles maar dan ook echt alles mee wat ze met een echt mac ook (niet) zouden kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Een hackintosh is hersendood voor deze mensen. 1 apple update kan het ding in de vernieling brengen en dan zit je. Kun je geen toekomstige apple updates meer installeren.

Dat je het zelf draait, prima, maar tenzij je de schoonfamilie graag ziet lijden, niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2010 @ 17:41:
Juist, en dat kan een kundig geinstalleerde hackintosh ook ;) Da's namelijk hetzelfde als zo'n psystar. Het enige probleem is de initiele config. Daarna kunnen ze er, inclusief herinstall vanaf ghost, alles maar dan ook echt alles mee wat ze met een echt mac ook (niet) zouden kunnen :P
Zoals je zelf al zegt, je maakt de eindgebruiker alleen nog maar afhankelijke van die 'kundige installateur' (en ja, ik zie dat je zegt dat je een herinstall kan doen, maar een ghost blijft niet eeuwig houdbaar (updates, andere eisen)). Dat is nu precies mijn punt, want ik vraag me hevig af of dat een wenselijk situatie is.

Dat je mensen adviseert een Mac te kopen kan ik me (buiten het kostenaspect) voorstellen, al zou het mijn advies niet zijn. Maar een Hackintosh is in mijn ogen gewoon een beetje vragen om problemen. Niets zoals het bedoeld is en obscuurder dan obscuur. Geen ideale uitgangspunten als je enige hoop hebt dat mensen zich op termijn zelf kunnen gaan redden (en imho ook niet als je dat niet eens hoopt).

Verwijderd

Q schreef op woensdag 29 december 2010 @ 17:56:
Een hackintosh is hersendood voor deze mensen. 1 apple update kan het ding in de vernieling brengen en dan zit je. Kun je geen toekomstige apple updates meer installeren.

Dat je het zelf draait, prima, maar tenzij je de schoonfamilie graag ziet lijden, niet doen.
BS. Een goed gebouwde hackintosh tripped niet van Apple updates. Dat gebeurt pas als je niet compatible hardware gebruikt met custom KEXT. Pas als Apple er actief beleid tegen zou gaan voeren hang je. Als je hier absoluut geen risico op wil lopen ooit moet je het idd niet doen. De kans lijkt me echter nihil. Toen Psystar kwam hebben ze ook geen WGA achtige meuk in het update pad geimplementeerd maar gewoon Psystar aangepakt.
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2010 @ 18:05:
[...]

Zoals je zelf al zegt, je maakt de eindgebruiker alleen nog maar afhankelijke van die 'kundige installateur' (en ja, ik zie dat je zegt dat je een herinstall kan doen, maar een ghost blijft niet eeuwig houdbaar (updates, andere eisen)). Dat is nu precies mijn punt, want ik vraag me hevig af of dat een wenselijk situatie is.

Dat je mensen adviseert een Mac te kopen kan ik me (buiten het kostenaspect) voorstellen, al zou het mijn advies niet zijn. Maar een Hackintosh is in mijn ogen gewoon een beetje vragen om problemen. Niets zoals het bedoeld is en obscuurder dan obscuur. Geen ideale uitgangspunten als je enige hoop hebt dat mensen zich op termijn zelf kunnen gaan redden (en imho ook niet als je dat niet eens hoopt).
Volgens mij zijn wij de enige twee die dit topic nog gebruiken ;)

Ik ben het met je eens wat betreft "de weg naar onafhankelijkheid" voor een gebruiker. Ik heb zelf echter een aantal Hackintoshes voor mensen gemaakt, met idd een Ghost.

Het zal je verbazen hoe goed dat werkt. Alles wat op een normale mac out of de box werkt werkt op een Hackintosh ook. Een ghost wordt oud, maar dat wordt een meegeleverde Mac Install CD ook. Voor een bijna bejaard stel (70) heb ik ook zo'n ding gemaakt. Ik heb de interface van de reinstall CD erg "bejaard proof" gemaakt en ik heb ze al anderhalf jaar niet meer gehoord. Althans, niet over problemen met hun PC.

Ik denk dat je mensen met een goed gebouwde hackintosh absoluut onafhankelijk kan laten zijn van de installateur. Je moet niet verwachten dat ze verder veel kennis op doen en ooit zelf van scratch windows of mac kunnen installeren, maar stel jezelf de vraag nou eens: "Is dat nou echt het doel'? Denk het zelf niet. Ik denk dat het doel is dat je een eindgebruiker heeft die (binnen zijn of haar budget) een goede "user experience heeft". Mijns inziens kan dit voor een leek met een laag budget het beste mac een Mac(hack)intosh.

Schrijft een windows 7 gebruiker, ik moet echt niets van macs hebben verder zelf :+, maar ik hou wel van een stille telefoon wat betreft mensen voor wie ik ooit pc's bouw. Mac doet dat voor me. Leve mac :P

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2010 09:03 ]

• Q

Q

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 08:58:
[...]

BS. Een goed gebouwde hackintosh tripped niet van Apple updates. Dat gebeurt pas als je niet compatible hardware gebruikt met custom KEXT. Pas als Apple er actief beleid tegen zou gaan voeren hang je. Als je hier absoluut geen risico op wil lopen ooit moet je het idd niet doen. De kans lijkt me echter nihil. Toen Psystar kwam hebben ze ook geen WGA achtige meuk in het update pad geimplementeerd maar gewoon Psystar aangepakt.
Bla bla bla. Hackintosch = leuk speelgoed voor Nerd. Is totale bullshit voor niet-nerds die een ondersteund, stabiel systeem willen draaien en geen gekut willen en bovendien niet continue van jou afhankelijk moeten zijn.

Hackintosches zijn geschift voor normale mensen. Maar goed, wat is erger, voor een ultra budget systeempje gaan met crap hardware en crap os of een hackintosch... goede vraag.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 30-12-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2010 @ 00:34:

Tsja, voor die paar mensen die echt sentimentele hechting met hun hardware hebben zou dat gelden, maar die willen uiteraard dan ook geen nieuwerwetse SSD's in hun PC. Voor de rest zou ik toch echt aanraden om voor het geld dat je voor een bruikbaar formaat SSD betaalt gewoon leuke nieuwe hardware aan te schaffen, daar heb je in het dagelijks leven veel meer aan.
Kan zelf ook geen afscheid nemen van oudere hardware en software _/-\o_

Belangrijkste is dat het systeem getweaked is ,een oud systeem wat goed getweaked is heb ik liever als een ongetweaked nieuw systeem .Bij wijze van spreke dan ,want een nieuwer systeem valt meer winst te halen :)

Voordbeeldje van me eigen pc ,niet zo een nieuwe maar wel met een hoog gecklockde wolfsdale erin E8400@4ghz .Met me getweakde ssd en xp start die op in ongeveer tien seconden .Als ik me oude schijf erin doe ,die niet getweaked is en vol met software staat ,wordt de pc een stuk minder snel en het geheugenverbruik is onder iddle verdubbeld .

Boot met wd caviar 120 GB ongetweaked xp , bootvis exxe is het laatste wat geladen wordt :9~ Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/31/1293804396-660.png

Zelfde systeem alleen verse install , getweaked en ssd , het verschil in laden is enorm_/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/31/12938042820.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:16:
[...]

Bla bla bla. Hackintosch = leuk speelgoed voor Nerd. Is totale bullshit voor niet-nerds die een ondersteund, stabiel systeem willen draaien en geen gekut willen en bovendien niet continue van jou afhankelijk moeten zijn.

Hackintosches zijn geschift voor normale mensen. Maar goed, wat is erger, voor een ultra budget systeempje gaan met crap hardware en crap os of een hackintosch... goede vraag.
Lol, je bent dus anti Windows budgetsystemen, anti hackintoshes en anti...? Laat me raden, je zou een Ubuntu of andere Linux distro aanraden? Of een superdure "echte" mac, of een high end Windows 7 PC?

Het is jammer dat er hier zoveel schreeuwerds zijn die niets, maar dan ook niets, van de materie weten. Of die Apple een warm hart toedragen en vandaar al principieel tegen zijn. Je zou eens uit je narrow minded cube stappen en de brede wereld inkijken. Dan zie je dat alles gelukkig niet zo zwart wit is als jij het ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeng_

Sjeng_

BIERTJAH!?

Topicstarter
Wow, er wordt nog een boel nagekletst hier zie ik xD
Nou, ze hebben inmiddels al een hele tijd een splinternieuwe pc, die ik heb gebouwd uit losse onderdelen van de Best Buy Guide. Systeem kostte rond de 600,- en loopt prima. Heb er gelijk Windows 7 opgezet, lekker stabiel, en een image gemaakt van de schone installatie, plus een image van het compleet met alle programma's geïnstalleerde systeem.
Als er dan eens een virus o.i.d. in sluipt, kan ik snel een image terugzetten, en de boel ff updaten, scannen, en een nieuwe image maken. (Geen RAID dus) Ideaal.

Bedankt! Voor mij mag er een slotje op ;)

Sjeng aon de geng!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sowieso was de ICH5R nou niet bepaald lekker ondersteund op WinVista en 7 ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1