Documenten folder weg, help

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 14:20
Beste leden,

ik heb een paar dagen geleden op de laptop van mijn zus (windows vista) perongeluk de Documenten map verwijderd. Daar zaten behoorlijk belangrijke bestanden in en ik moet ze echt terug hebben anders denk ik dat ik 2011 niet ga redden. Ik heb een programma genaamd Shadow Explorer gevonden die precies is ontworpen voor mensen die bijv. hun documenten map perongeluk verwijderen. De scan duurde ongeveer 8 uur en ik heb een paar ONbelangrijke bestanden weten terug te halen, nu nog de belangrijke. Het vreemde is..toen ik de scan deed kon ik kiezen uit een aantal datums waar waarschijnlijk een kopie van de map Documenten is gemaakt om die te herstellen. Na de scan wou ik nog een keer scannen maar kon ik de datums niet meer zien, alleen van een minuut geleden.

Weet iemand nog andere alternatieven of iets?

Heel erg bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Harde schijf op read only zetten.
En bijvoorbeeld http://ntfsundelete.com/ erop loslaten.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:27

Aganim

I have a cunning plan..

In ieder geval nooit de bestanden die je wilt redden laten wegschrijven naar dezelfde schijf, laat ze wegzetten op bijvoorbeeld een USB stick. Zie verder Hoe krijg ik verloren gegane data terug? voor meer tips en programma's die je kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Boudewijn schreef op zondag 26 december 2010 @ 01:36:
Harde schijf op read only zetten.
Hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Beste is de niet meer van de schijf op te starten. want windows gaat altijd dingen schrijven naar de hd, of je dat wil of niet

stop hem in een andere (usb?) behuizing en scan de disk met een andere computer met bijv recuva

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En sindsdien veel gebruik van gemaakt?... ;) Browsen, op zoek naar een antwoord, programma's downloaden, installeren... etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als je belangrijke bestanden per ongeluk wist, dan kan je die vaak met (reeds genoemde) undelete tools e.d. wel weer recoveren.
Maar, als je tussentijds windows wel gewoon start, normaal werk doet (browsen, dingen doen, iets installeren) is ELKE handeling er eentje die de kans op herstel van de gewiste bestanden kleiner maakt. Zelfs het starten van b.v. de rekenmachine of notepad zou je in theorie parten kunnen spelen. (maar de kans is dan weer wel klein). Maar o.a. Internet browsen is een groot risico.

Basis regel bij dit soort gebeurtenissen:
1. De betreffende harde schijf -niet- meer gebruiken - dus ook niet van opstarten. Computer uitzetten en uit laten.
2. Betreffende HDD aansluiten op andere (werkende) computer en een reserve kopie ervan maken. (Niet perse noodzakelijk, maar wel handig voor als je nog meer domme fouten maakt)...
3. Undelete tools uitproberen.
4. Leg je zus uit dat harde schijven stuk gaan, net zoals dat een rol plakband leegraakt (alleen zie je dat van de hdd vaak niet aankomen). Zij moet zorgen voor backup(s), ook als ze geen lomp broertje heeft. Dat had voor beiden de redding geweest.

Aangezien je (zo lijkt het) stap één reeds ruimschoots gemist hebt, vermoed ik dat je kansen reeds vergooit zijn. Maar 2 en 3 proberen, moet je zeker doen.
Om nog kans op herstel te hebben moet je die HDD dus NIET meer gebruiken als opstart schijf totdat je er daadwerkelijk klaar mee bent.

Verder wens ik je sterkte.

[ Voor 23% gewijzigd door remco_k op 26-12-2010 12:04 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

item 4 moet je niet tegen je zus zeggen. hij heeft de files verwijderd niet zij.
(ja, maar jij hebt geen backups gemaakt is een kutexcuus imho)

als je de pc een paar dagen hebt gebruikt is dat heeeeeeeeeeeeeeel onverstandig en ben je met een peetje pech fucked (geen 2011 voor jou)

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 26-12-2010 12:11 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik heb goede ervaringen met Recuva, even zoeken met google.
Dan de juiste schijven selecteren en hij probeert het terug te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:27

Aganim

I have a cunning plan..

Fish heeft daar zeker een punt. Ja, natuurlijk hoor je backups te maken. Maar om dat nu te melden is niet echt tactvol, immers heeft zij de fout niet gemaakt. Ik ben het er mee eens dat dat inderdaad kan overkomen als een smoes om je eigen fouten te verdoezelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
:(

Het is inmiddels al een week of 2 geleden en er is VEEL mee gebrowsed plus ik heb de recovery bestanden op dezelfde HD laten schrijven dus er blijft weinig hoop over maargoed..ik zal alles tog maar even proberen! Ik laat het jullie weten en bedankt voor alle hulp!

[ Voor 8% gewijzigd door sytrusze op 27-12-2010 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

fish schreef op zondag 26 december 2010 @ 12:10:
item 4 moet je niet tegen je zus zeggen. hij heeft de files verwijderd niet zij.
(ja, maar jij hebt geen backups gemaakt is een kutexcuus imho)
Zo was het ook niet bedoeld. Wat je ermee bereikt is dat ze inziet dat een zelfde probleem ook gewoon spontaan kan onstaan zonder broertje. Dát moet ze zich gaan realiseren, anders is het gewoon wachten totdat de hdd een keer stuk gaat en ze gewoon alles kwijt is.

@TS: Ik neem aan dat je even in de prullenbak van die computer hebt gekeken?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

remco_k schreef op maandag 27 december 2010 @ 12:57:
[...]

Zo was het ook niet bedoeld. Wat je ermee bereikt is dat ze inziet dat een zelfde probleem ook gewoon spontaan kan onstaan zonder broertje. Dát moet ze zich gaan realiseren, anders is het gewoon wachten totdat de hdd een keer stuk gaat en ze gewoon alles kwijt is.

@TS: Ik neem aan dat je even in de prullenbak van die computer hebt gekeken?
Snap ik, maar wat zou jij denken wanneer iemand iets verneukt van jou. je spreekt hem er op aan, en die zegt dat het beter is om backups te maken.

Wordt je daar vrolijker van, of juist bozer ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Thematopic: Datarecovery
Hier staan ook nog de nodige tools. Dat je de schijf alleen nog gebruikt hebt is erg onverstandig geweest. Grote kans dat je nu naar je data kunt fluiten. Maar versstandig is dus om het ding niet meer aan te raken en eens wat recoverytools te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Haha grappig dat jullie het er over hebben want het eerste wat in mij opkwam en wat ik tegen haar zei was ook: WAAROM MAAK JE GEEN BACKUPS?? maar daarna besefte ik zelf ook ik kan nu niet het schuld op haar schuiven maar goed in princiepe zou je altijd wel een backup moeten hebben!

Anyway, ik heb een aantal programma's geprobeerd en ik heb een paar bestanden weten terug te halen maar jammer genoeg niet de belangrijke bestanden. Ik heb die NTSF Undelete gedownload en gebrand op een CDtje maar ik kan niet scannen omdat de harde schijf op READ-ONLY moet worden gezet.

Hoe doe ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

sytrusze schreef op maandag 27 december 2010 @ 02:17:
:(

Het is inmiddels al een week of 2 geleden en er is VEEL mee gebrowsed plus ik heb de recovery bestanden op dezelfde HD laten schrijven dus er blijft weinig hoop over maargoed..ik zal alles tog maar even proberen! Ik laat het jullie weten en bedankt voor alle hulp!
Daarmee heb je waarschijnlijk de boel definitief om zeep geholpen.

Jammer dat niemand je direct expliciet heeft verteld (wat wel in de recovery topics is te vinden) dat je als eerste met een tool als dd of ddrescue een exacte kopie moet maken van iedere bit op de disk naar een file op een andere disk.

Vervolgens kun je naar hartelust klooien met de harde schijf, wetende dat je een backup hebt. Of met de image, maar dat is voor 'gevorderden'.

Toch is dit wel interessant. Ik leer hier wel iets van.

Voordat je iemands computer aanraakt moet je vragen:

Maak je backups / heb je recente backups van belangrijke bestanden?

Bij een negatief antwoord raak je de computer niet aan. Gaat er iets mis dan ben jij de lul.

Ik ben overigens gek op cirkel redeneringen. Mijn stelling is daarom altijd dat data waarvan geen backup is ook niet belangrijk kan zijn. Want anders was er wel een backup van.

Wat jou is overkomen kan gewoon gebeuren. Ben jij het niet dan was de harde schijf misschien gecrashed.

Geen backup? Niets aan de hand, want blijkbaar was je data toch niet belangrijk.

Q in "Thematopic: Datarecovery"

Q in "Thematopic: Datarecovery"

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 28-12-2010 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 00:55:
[...]
Voordat je iemands computer aanraakt moet je vragen:

Maak je backups / heb je recente backups van belangrijke bestanden?
Ook voordat je je eigen computer aanraakt, zo zou ik niet graag mijn vakantiefoto's van de afgelopen 10+ jaren kwijt zijn
Geen backup? Niets aan de hand, want blijkbaar was je data toch niet belangrijk.
Precies, lusers leren op de basisschool het belang van backups, dat harde schijven opeens kapot kunnen gaan, dat virussen bestanden wissen, dat handige broertjes de document map verwijderen, dat dat dat..........

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2010 01:25 ]

Pagina: 1