Waar vind ik een overzicht van notebooks/ laptops met een 5 Ghz wifi ?? Ik heb een dual band 5 Ghz router. In de praktijk is het lastig om een laptop te vinden die aan je eisen voldoet en ook een 5 Ghz wifi heeft. Sommige nieuwe modellen (Toshiba) hebben het wel en andere nieuwe modellen (Sony) hebben het niet. In beide gevallen is het niet bij de specs vermeld.
En met 5 GHz bedoel je... Zowel IEEE 802.11a als IEEE 802.11n?
En hoezo kun je die twee niet gewoon aanvinken in onze eigen Pricewatch?
En hoezo kun je die twee niet gewoon aanvinken in onze eigen Pricewatch?
Of een los kaartje inbouwen, dat is eventueel ook nog een optie.
Totdat je tegen een hardware lock aanlooptBoudewijn schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 22:40:
Of een los kaartje inbouwen, dat is eventueel ook nog een optie.
"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg
Tsja dan moet je maar geen HP kopen met zo'n BIOS
. Of een gewhitelist kaartje.
[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 25-12-2010 22:54 ]
Lang niet alle 802.11 a t/m n hebben 5 Ghz wifi. Wel allemaal 2.4 Ghz. M'n oude sony met 802.11a heeft wel 5 Ghz maar een nieuwe sony met 802.11n heeft geen 5 Ghz. Heb al naar losse kaartjes gekeken voor andere laptop, maar ga nog een nieuwe laptop kopen en wil 5 Ghz wifi hebben.
Je kan ook de interne wireless kaart vervangen
Mja de search gebruiken dus. mijn advies vink alleen A aan dat maakt het werk iets makkelijker. anders krijg je ook laptops zonder adick53 schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 22:58:
Lang niet alle 802.11 a t/m n hebben 5 Ghz wifi. Wel allemaal 2.4 Ghz. M'n oude sony met 802.11a heeft wel 5 Ghz maar een nieuwe sony met 802.11n heeft geen 5 Ghz. Heb al naar losse kaartjes gekeken voor andere laptop, maar ga nog een nieuwe laptop kopen en wil 5 Ghz wifi hebben.
XPS 15 met de Intel N6200 kaart kan je switchen tussen 5ghz of 2,4ghz. Verder zou ik het niet weten.
Een 802.11a laptop heeft per definitie 5GHz. Daar kun je dus op selecteren: 802.11a/b/g/n doet 2.4 en 5GHz.dick53 schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 22:58:
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dank voor de reacties. De 802.11a heeft de beperking van 54Mbps snelheid. De 802.11n is theoretisch veel sneller tot een max van 130Mbps. Per wifi moet vermeld zijn in welke band, de 2.4 of 5 Ghz, in de praktijk doen fabrikanten dat nauwelijks/niet. In de praktijk haalt alleen Toshiba, mij bekend dan, snelheden van 120 Mbps.
Alle andere laptops die ik heb gezien dus niet. Ik heb niet, bijna geen, alle laptops getest.
De vraag is dus eigenlijk; welke laptops halen een downloadsnelheid van 120 Mbps.
Alle andere laptops die ik heb gezien dus niet. Ik heb niet, bijna geen, alle laptops getest.
De vraag is dus eigenlijk; welke laptops halen een downloadsnelheid van 120 Mbps.
Dat bedoelen de mensen hierboven niet. 802.11n kan inderdaad 2.4 of 5GHz zijn, dus alleen daarop selecteren werkt misschien niet. Echter veel modellen hebben een wifi kaart die 802.11a/b/g/n kan, maw doordat er óók 'a' op zit kan deze automatisch ook 5GHz, ws dus ook op 'n'.dick53 schreef op zondag 26 december 2010 @ 12:46:
Dank voor de reacties. De 802.11a heeft de beperking van 54Mbps snelheid. De 802.11n is theoretisch veel sneller tot een max van 130Mbps.
Mijn vader heeft een dell XPS M1330 en deze haalt ongeveer maximaal 13 mb/s op wireless N 5Ghz deze snelheid blijft ook mooi constant, de router is een Linksys E3000dick53 schreef op zondag 26 december 2010 @ 12:46:
Dank voor de reacties. De 802.11a heeft de beperking van 54Mbps snelheid. De 802.11n is theoretisch veel sneller tot een max van 130Mbps. Per wifi moet vermeld zijn in welke band, de 2.4 of 5 Ghz, in de praktijk doen fabrikanten dat nauwelijks/niet. In de praktijk haalt alleen Toshiba, mij bekend dan, snelheden van 120 Mbps.
mijn ervaring met wireles N is dat je ongeveer 75~85 Mbit netto per seconde haalt
die 120 die jij meld heb ik nog nooit gezien
btw N gaat in theorie bruto to 300 Mbit wanner je een 40 mhz breed kanaal gebruikt
de 5 GHz band waar jij wil heeft een nadeel, het bereik. Je gaat er doorgaan pas baat mee hebben wanneer je 2.4 GHz te vol zit
btw N gaat in theorie bruto to 300 Mbit wanner je een 40 mhz breed kanaal gebruikt
de 5 GHz band waar jij wil heeft een nadeel, het bereik. Je gaat er doorgaan pas baat mee hebben wanneer je 2.4 GHz te vol zit
[ Voor 48% gewijzigd door Fish op 26-12-2010 13:10 ]
Dit ligt aan je wireless N kaart in je notebook of desktop, mijn notebook gaat maar tot 75 Mbit, Dit zie ik ook in de status van de verbinding, bij mijn vader staat er dan gewoon 300.fish schreef op zondag 26 december 2010 @ 13:07:
mijn ervaring met wireles N is dat je ongeveer 75~85 Mbit netto per seconde haalt
Via google kwam ik er achter dat mijn broadcomm chip maar een kwart van de snelheid ondersteunt
Er zijn anders genoeg sony's met 802.11n EN 5ghz dualband, m'n eigen Z heeft dat bijvoorbeeld maar ook de F-series en S-series hebben dualband wifi erin zitten.dick53 schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 22:58:
Je moet gewoon kijken naar welke wireless kaartje erin zit en dan opzoeken of het 5Ghz ondersteunt. Maar de meeste doen dat wel....
Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)
Pagina: 1