Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 13:55
Ik ben sinds 2.5 week de trotse bezitter van een marantz sr5004 en 4 bijpassende speakers. Ben zeer te spreken over de geluidskwaliteit maar heb er tot nu toe alleen analoog surroundgeluid uit kunnen krijgen.

Ik heb hem nu van 2 stuks mini-jack naar 4x tulp analoog aangesloten en ook digitaal. Analoog werkt zoals verwacht, maar digitaal krijg ik alleen stereo.

Ik zet mn geluidskaart in 4.0 modus maar de marantz denkt toch 6 kanalen te ontvangen maar achter komt er dus geen geluid uit. instellingen op mn geluidkaart: geluidskanaal: 4 channels, SPDIF uit: aan, DTS interactive. Ik kan hem ook een dolby digital zetten dat levert precies hetzelfde op of in pcm maar dat is sowieso stereo.

Als ik tussen DD, DTS en PCM switch zie ik dat meteen gebeuren op de reciever maar bij DTS en DD ziet hij altijd 6 kanalen en laat er maar 2 horen, onafhankelijk van hoe ik mijn geluidskaart instel (2, 4, 6, 8 kanaals maakt allemaal niks uit).

Los daarvan heb ik nog een probleempje dat allerlij knoppen op mn remote het niet doen zoals menu en standby(!). Vooral die laatste is erg vervelend aangezien het apparaat zelf geen standbyknop heeft.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:33
Bij mij (geen marantz overigens) moet ik nog op de knop 'receiver' drukken nadat ik een input heb gekozen, om zo een aantal knoppen weer te laten werken voor de receiver, anders werken die voor het gekozen apparaat, bijv de cd of dvd speler.

Wat bedoel je verder met surround? Muziek over alle speakers of surround films? In het eerste geval zal het wel zo horen, pcm stuurt gewoon 2 kanaals audio over en dolby live herkent ook gewoon het stereo geluid en gaat daar niet zelf dubbel stereo van maken. Zet de receiver op multi channel music voor hetzelfde effect.

Als het surround in films is dat niet werkt, bijv dvd's met een 5.1 track, dan zit het ergens anders in de instellingen van de computer :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
Het is echt surround in films wat niet werkt, ook bij testen via windows hoor ik niets.
ShittyOldMan schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 23:46:
Bij mij (geen marantz overigens) moet ik nog op de knop 'receiver' drukken nadat ik een input heb gekozen, om zo een aantal knoppen weer te laten werken voor de receiver, anders werken die voor het gekozen apparaat, bijv de cd of dvd speler.
Mijn dank is groot! _/-\o_ Ik vond na je tip een knop "AMP" bij de kanaalkeuze en na daar op te drukken doet de remote het zoals verwacht.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:33
Dan is het meestal de instelling van de player, die moet op 'spdif throughput' ofzo staan. Nu wordt het 5.1 geluid namelijk gedecodeerd naar stereo en vervolgens naar de versterker gestuurd. Die stap moet in de afspeel software worden overgeslagen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
Nou ik heb het probleem inmiddels gevonden. Ik had mn analoge input verkeerd aangesloten (in right/left back ipv right/left surround, ik blijf mijn keuze logischer vinden :P) en vervolgens de speakers dus ook zo aangesloten waardoor ze bij ananloog wel werkten en digitaal niet. Omdat ik in het verleden zoveel moeite heb gehad spdif aan de praat te krijgen zat ik het probleem in de pc te zoeken. 8)7