Wat is er mis met mijn harde schijf?

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Een paar keer per jaar is het weer zo ver. Een harde schijf kan bij het grof vuil of naar RMA.

Meestal begint het bij mij bij telkens een BSOD, of telkens een vertraging gevolgt door een leesfout.
Of de Intel Matrix Storage Manager die met terugkerende foutmeldingen komt.

Maar nu heb ik een nieuwe ervaring, en ik hoop dat het van medetweakers een oude bekende is zodat ik beter kan bepalen hoe ik vanaf hier verder ga.

Ik heb een Windows 7 Pro 64 machine met 2x (2x1TB RAID MIRROR), waarvan het OS op de nieuwste twee schijven staat (een maand of 2 à 3 oud). Ik heb deze schijven getest in linux met badblocks voordat ik ze in gebruik nam en er waren geen problemen. (Meestal heb je die wel meteen als je schijf het heel snel begeeft)

Nu had ik *opeens* tijdens het browsen, 3fm Serious Request stream kijken en php'en (Eclipse) een freeze van mijn computer. Muis vast, keyboard vast (ik check altijd uitgebreidenumlock, als die het nog doet kan ik via ssh nog inloggen en mijn computer gracefully rebooten), en Serious Request in een audioloop van 10ms.

Dit heb ik nog nooit gehad in Windows 7. Altijd een reboot, BSOD, foutmelding, of een GUI freeze waarbij keyboard (numlock) en sshd het nog doen.

Ik rebooten, Event Viewer openen, en nog voordat ik naar 'enkele minuten geleden' kan browsen gebeurt het weer!

'Een' harde schijf maakt dan in een soort loop ongeveer het volgende geluid, inclusief leestekens:
Trrrt trrrt trrrt trrrt trrrt,
trrrt trrrt trrrt trrrt trrrt,
trrrt trrrt trrrt trrrt trrrt,
trrrt trrrt trrrt trrrt trrrt.
waardoor ik natuurlijk meteen aan hd-falen denk, maar ik heb nog nooit zo'n brute freeze gehad door simpel harde-schijf falen.

Ik heb nu gereboot naar veilige modus zonder netwerk (trojan*? Je weet het niet) om backups te maken, en ondertussen op een andere computer naar GoT gegaan.

* Ik heb trouwens:
NOD32 antivirus
COMODO firewall

Mijn recentste hd-intensieve acties: Kerstaanbiedingen van Steam kopen en daarmee zo'n 50GB downloaden. Verder geen recente hardware- of softwarewijzigingen.

Dus euh..
• Wat is jullie eerste idee?
• Hoe doe ik met Windows een uitgebreide schijftest? (Check and fix via rechtermuisklik checkt tijdens het rebooten maar is veel te snel klaar, die checkt echt niet alles)
• Ik zou van de ene en de andere mirror kunnen booten en vervolgens de ene en de andere mirror van de 2e cluster kunnen proberen om te zien waar de eventuele rotte appel zit, maar omdat Windows niks read-only kan mounten gaat ie natuurlijk wat bytes veranderen. Hoe fix ik mijn MIRRORS weer zonder 1TB te kopiëren terwijl maar 1KB is verandert? (Volgens mij is dit niet mogelijk)

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 24-12-2010 19:43 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Verwijderd

specs PC & HDD's?

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Intel Core 2 Quad in een Asus P5QC met:
977GB BootRAID = 2x 1TB Hitachi HDS721010CLA332
977GB MediaRAID = 2x 1TB Seagate Barracuda 7200.11 ST31000333AS

[ Voor 32% gewijzigd door Sando op 24-12-2010 23:47 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

dat trrrrt trrrrt dat is het aanlopen van de kop, dat duidt erop dat binnenkort de hele schijf stukgaat, dus zo snel mogelijk de data eraf en de schijf RMA'en

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 12:44
Is je voeding niet rot?
Je geeft aan dat je al meerdere malen last hebt gehad van dit probleem, dan zou ik het zoeken bij mijn stroomtoevoer.

Je voeding kan dan misschien kapot zijn.
Wat misschien ook helpt is een actieve UPS tussen je WallOutlet en je PC zetten.
Dan weet je zeker dat je 'schone' stroom hebt (zonder vervelende pieken/dalen die veroorzaakt kunnen worden door (hallogeen) lampen/stofzuigers/.../.../)

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Is het niet makkelijker voor je om een schijftest te doen via (portable) Linux?

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-01 15:40
Hirens Boot CD kan je ook pakken, veel HDD tools erop.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 23:51:
dat trrrrt trrrrt dat is het aanlopen van de kop, dat duidt erop dat binnenkort de hele schijf stukgaat, dus zo snel mogelijk de data eraf en de schijf RMA'en
Ik denk het niet, het gebeurde die twee keer vanaf de crash totaan een reset, en sinds de veilige modus is het weer weg.
Dr Pro schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 23:54:
Is je voeding niet rot?
Je geeft aan dat je al meerdere malen last hebt gehad van dit probleem, dan zou ik het zoeken bij mijn stroomtoevoer.
Nee, de andere keren was het telkens een rotte schijf, die ook een RMA vervanging hebben gekregen (dus nagekeken door leverancier) of inmiddels op de schroothoop liggen. Dit specifieke geval heb ik juist voor het eerst.
Je voeding kan dan misschien kapot zijn.
Wat misschien ook helpt is een actieve UPS tussen je WallOutlet en je PC zetten.
Dan weet je zeker dat je 'schone' stroom hebt (zonder vervelende pieken/dalen die veroorzaakt kunnen worden door (hallogeen) lampen/stofzuigers/.../.../)
Hee dat is wel een goeie, ik heb sowieso rommelvoeding hier in de flat. Lampen hebben een ondergemiddeld korte levensduur hier.
Cheesy schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 23:54:
Is het niet makkelijker voor je om een schijftest te doen via (portable) Linux?
Ja dat is een goede. Mijn andere computer is sieso een Linux machine, dus ik kan ze wel weer eens naast elkaar zetten om de satakabels even in de linuxmachine te prikken (en de voeding gewoon in parasietmode laten ;) ).

Vooralsnog heb ik de backup gemaakt, gereboot met oppervlaktecontrole-tijdens-reboot, halverwege weer gereboot omdat ik bedacht dat een dergelijke controle met BIOS-RAID nergens op sloeg, na het aanmelden de Matrix Storage Manager de BootRAID zien verifiëren, de computer met rust gelaten en twee uur later een groen 'ok' icoontje in de Storage Manager zien staan, en ben ik nu weer in 'normale modus' aangemeld in Windows 7.

Inmiddels de Event Logs bekeken en er is niets bijzonders te zien behalve na de boots een melding 'Previous Shutdown was Unexpected'.

Geen idee wat het was, en ik moet dadelijk even slapen en weg ivm kerst, maar ik zal binnenkort eens met teveel tijd een schijftest in linux doen.

Ik denk dan aan badblocks in non-destructive mode. Jullie ook?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Vanmorgen had ik het dus weer, alleen zonder dat de harde schijf raar geluid maakt. :'(

@ Dr Pro: Een UPS heb je voor tussen de € 60,- en € 6.000,- en ik ben arm. Heeft iets als de Trust Powertron 750VA UPS dan ook nut, of kan je het met een merk als Trust net zo goed niet doen?

Heeft een UPS ook nut bij ongeaarde stopcontacten? (Ik mag van de woningbouw het electriciteitsnet niet tweaken en de enige aarde zit vet ver weg in de keuken. Oude flat.)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Uitgebreide schijftests zijn lastig. Doordat jouw schijven in RAID aangesloten zijn, kun je de SMART niet uitlezen. Ik zit momenteel in eenzelfde soort schuit, al viel die van mij zonder geluid uit. Ik heb nog garantie op de schijf, dus ik ga die RMA'en. Check op de Hitachi site even of je nog garantie hebt op de schijven en download dan gelijk de tool, waarmee je jouw schijven kan analyseren. Ik zou dat op zijn minst proberen.

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Ok, het checken van je HDD's is natuurlijk zinnig, maar gezien het feit dat de problemen zich schijnen te herhalen ligt de winst in het voorkomen. Ik ben het eens met DrPro dat de voeding van je systeem (extern van je stroomnet en intern van je voeding) een voor de hand liggende verdachte is.
Aarde is goed om te hebben, maar ook zonder aarde moet een systeem goed kunnen werken als de fluctuaties in je spanning niet te gek zijn.

Wellicht kun je e.e.a. meten gedurende langere tijd en met die gegevens je woningbouw aanzetten tot verbetering. (Zou er een mogelijkheid zijn om de schade te verhalen indien je kunt aantonen dat de installatie slecht van kwaliteit is?)

[ Voor 21% gewijzigd door JvW op 26-12-2010 03:04 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
CptChaos schreef op zondag 26 december 2010 @ 02:22:
Check op de Hitachi site even of je nog garantie hebt op de schijven en download dan gelijk de tool, waarmee je jouw schijven kan analyseren. Ik zou dat op zijn minst proberen.
Heel goed dat je dat zegt! Ik zou anders badblocks er overheen laten gaan, maar als ie werkelijk rot zou zijn dan moet ik toch alsnog met de Hitachi-tool er overheen om een RMA-code te krijgen. (Denk ik. Dat was bij Samsung wel zo.) En het scannen met badblocks duurt al 8-16 uur, en dan keer 2 schijven..

Weet jij toevallig of je de schijven met zo'n boottool individueel kunt scannen terwijl ze in het BIOS nog als RAID staan ingesteld? (Linux ziet ze tenslotte ook als losse schijven, ongeacht de BIOS-RAID-setting.)
JvW schreef op zondag 26 december 2010 @ 03:02:
Ik ben het eens met DrPro dat de voeding van je systeem (extern van je stroomnet en intern van je voeding) een voor de hand liggende verdachte is.
Ja eigenlijk ook wel. Maar dat HD-geluid eerst, en later na een crash dat de Intel Storage Manager de cluster ging verifyen en repairen, dat deed me toch aan de HD denken. Ik denk dus dat het actieplan zoiets moet zijn: Ik ga eerst mijn schijven scannen, en als die geen probleem hebben de interne voeding vervangen, maar als ze wel een probleem hebben RMA doen en kijken of ik een goedkope UPS kan veroorloven.
Aarde is goed om te hebben, maar ook zonder aarde moet een systeem goed kunnen werken als de fluctuaties in je spanning niet te gek zijn.
Ja in mijn vorige aardeloze woonsituatie had ik 3 jaar probleemloos de zelfde computer. Sinds ik verhuisd ben heb ik 2 keer per jaar computerstoringen en de afgelopen 8 maanden zijn al 4 nieuwe spaarlampen kapot gegaan, dus ik heb echt wel lelijke stroom hier.
Wellicht kun je e.e.a. meten gedurende langere tijd en met die gegevens je woningbouw aanzetten tot verbetering. (Zou er een mogelijkheid zijn om de schade te verhalen indien je kunt aantonen dat de installatie slecht van kwaliteit is?)
Al zou ik de kennis en de middelen hebben om dat te doen, dan nog moet ik er grijze haren voor over hebben. Ik had met minder moeite een kerncentrale in elkaar kunnen zetten dan het kostte om de woningbouw duidelijk te maken dat ik geluids- en water(!)overlast van de bovenburen had. Ik moest daar toch echt zelf langsgaan. Ze deden alleen nooit open. (Zes maanden later was opeens de politie een wietplantage aan het verwijderen, dat verklaarde een hoop.)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Verwijderd

Sando schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 02:14:
[...]
Hee dat is wel een goeie, ik heb sowieso rommelvoeding hier in de flat. Lampen hebben een ondergemiddeld korte levensduur hier.
[...]
Energiebedrijf al gebeld? je betaalt voor een goede stroomvoorziening, niet voor destructieve stroom.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-02 15:01
Zelf eigenlijk nooit RAID gebruikt, maar ik weet dat losse schijven in Linux binnen een aantal minuten zijn gescant of het aantal bad-sectors. altijd handig om daarop te krijgen.

@ ver hierboven: als de kop zou aanlopen op +5400 RPM, lijkt me dat niet een onderbroken ritme hebben... 90 aanrakingen per seconde kun je echt niet uit elkaar houden, dat is een aaneengesloten ritme. En bovendien, als hij zou 'stuiteren' dan fluctueren de tussenpauzes een beetje, en dan klopt de TS niet meer. dus dat is het niet. Hoewel ik zelf ook geen verklaring kan geven voor het geluid.

check de voltages in de BIOS eens? En de werkelijke (heb je een multimeter?)?

[ Voor 3% gewijzigd door naarden 4ever op 26-12-2010 10:13 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sando schreef op zondag 26 december 2010 @ 03:53:
Heel goed dat je dat zegt! Ik zou anders badblocks er overheen laten gaan, maar als ie werkelijk rot zou zijn dan moet ik toch alsnog met de Hitachi-tool er overheen om een RMA-code te krijgen. (Denk ik. Dat was bij Samsung wel zo.) En het scannen met badblocks duurt al 8-16 uur, en dan keer 2 schijven..
Je RMA vraag je aan bij de winkel waar jij jouw spullen kocht. Als er echt nog garantie op de schijf zit, doen ze echt niet moeilijk. Daar hoef je dus niet eerst (per se) een Hitachi tool voor draaien (waar ik WD heb gedraaid voor mijn Western Digital schijven, to be sure). Mijn grootste probleem is eigenlijk dat het de eerste keer is dat een schijf het loodje legt.
Weet jij toevallig of je de schijven met zo'n boottool individueel kunt scannen terwijl ze in het BIOS nog als RAID staan ingesteld? (Linux ziet ze tenslotte ook als losse schijven, ongeacht de BIOS-RAID-setting.)
Nee, dat weet ik helaas niet, ben hier wel benieuwd naar, dan kan ik dit zelf namelijk nog proberen. De schijven uit de array halen kan volgens mij niet, omdat je dan je andere schijf niet meer leesbaar (en dus bootable) hebt.

EDIT
Bij mij is gebleken dat het rebuilden van de array voldoende was. Wellicht is dat ook bij jou aan de hand?

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 26-12-2010 22:06 ]

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 10:01:
[...]
Energiebedrijf al gebeld? je betaalt voor een goede stroomvoorziening, niet voor destructieve stroom.
Die wijzen ongetwijfeld naar de woningbouw, ik weet hoe die dingen gaan, ik ga er geen energie in steken.
Ik ga kijken of ik een goedkope UPS van Trust kan kopen. En verder, woensdag zijn spaarlampen in de aanbieding bij Aldi! Ik waag het erop.
naarden 4ever schreef op zondag 26 december 2010 @ 10:12:
Zelf eigenlijk nooit RAID gebruikt, maar ik weet dat losse schijven in Linux binnen een aantal minuten zijn gescant of het aantal bad-sectors. altijd handig om daarop te krijgen.
(..)
check de voltages in de BIOS eens? En de werkelijke (heb je een multimeter?)?
Nee dat klopt echt niet hoor, het checken van de schijf voor bad clusters duurt een uur of 12 op zo'n grote schijf. De voltages is niets mis mee. Maar dat zegt niets, want dan is het waarschijnlijk bijna altijd goed maar heel afentoe is er een dip of piek en dan crasht ie, zou ik precies dan aan het meten moeten zijn.
CptChaos schreef op zondag 26 december 2010 @ 17:53:
[...]
Je RMA vraag je aan bij de winkel waar jij jouw spullen kocht.
Ja ik had het wel eerder met een Samsung, ook geen probleem dat RMA'en (behalve het gedoe en de verzendkosten terwijl je juist via Pricewatch die ene kocht waar ie 2 euro goedkoper was :P) maar ik moest wel de officiele Samsungtool er overheen laten gaan en die gaf een code waaraan zij konden zien dat er echt een legitieme reden was.
Bij mij is gebleken dat het rebuilden van de array voldoende was. Wellicht is dat ook bij jou aan de hand?
Heb jij ook een MIRROR? En die heb je gewoon gebroken en opnieuw aangemaakt tijdens het booten?
Kon je opeens niets meer of had je ook een steeds terugkerende crash? (Even symptomen vergelijken om je oplossing op mezelf te betrekken)

Vooralsnog kon ik weer booten vandaag en ging die Matrix Storage Manager weer checken. Opzich was de uitkomst na slechts 5 uur scannen weer positief:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Nba86NrtrrmSDUDvFx6Yx1e4/full.png

In de achtergrond download ik Hirens BootCD. Ik heb versie 7 t/m 11 al, maar versie 12 is uit met nieuwere tooltjes. Overigens zijn versie 11 en 12 compleet legaal (en daardoor ook stukken kutter, maar het gaat mij hier toch om de HDD Tools).

Duss... wat is nu een goede goedkope voeding? Blijkbaar zijn voedingen nogal iel, belangrijk, en onderschat. En waar je bij harde schijven vaak gewoon de goedkoopste kunt kopen, kan dat bij voeding dus niet. Maar ik wil echt geen grote duiten neer gaan tellen. Dus wat is nu een goede voeding, gewoon goed, en voor zover mogelijk goedkoop?

-update-

Vandaag eerste schijf gecheckt, geen fouten. Als straks mijn computer weer uit staat zal ik de ander scannen.
CptChaos schreef op zondag 26 december 2010 @ 17:53:

[...]
Nee, dat weet ik helaas niet, ben hier wel benieuwd naar, dan kan ik dit zelf namelijk nog proberen. De schijven uit de array halen kan volgens mij niet, omdat je dan je andere schijf niet meer leesbaar (en dus bootable) hebt.
Ik heb het geprobeerd, maar het werkt dus niet. Bij mij althans, en in mijn geval gaat het over de Drive Fitness Test van IBM/Hitachi. De tool herkent helemaal geen enkele schijf. Terwijl ik er 5 heb.

Misschien kan die tool niet omgaan met 21e eeuwse foefjes en moet je de schijven instellen als ATA ipv RAID en APCI enzo/ofzo, maar daar heb ik niet mee lopen experimenteren want dan zou ik de RAID cluster verwijderen en die gaat weer leeg als je 'm opnieuw aanmaakt. Trouwens, dat was toch zo? Of ging één schijf leeg en bleef de ander intact? Ik weet het niet meer, maak niet elke dag RAID clusters aan. Maar dat zou natuurlijk mooi zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Sando op 27-12-2010 22:08 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1