Stroomproblemen in huis, pc start niet door

Pagina: 1
Acties:

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-12 21:34
Goed, het volgende. Onlangs ben ik verhuisd en heb daarbij mijn trouwe watercooled PC-tje (zie sig) meegenomen. Na een aantal weken klussen toch mijn pc maar eens aansluiten. Wat blijkt, lukt niet. Zodra ik de powerknop indruk start de boel op en klapt er meteen weer uit. Dus ik, o jee...die heeft de verhuizing niet overleeft. Dus ik ga de gebruikelijke procedures volgen opzoek naar het probleem. Randapparatuur ontkoppeld, interne componenten ontkoppeld, andere componenenten (psu, ram, graka), CMOS gecleared, batterijtje eruit...niets. Tenslotte het mobo uit de kast gehaald en de waterkoeling ontmanteld...wat wel eens nodig was, zat ramvol algen :x.

Enkel moederbord nog met de voeding eraan...niet werken...zelfde probleem. Plaatje ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://desmond-cf1.yfrog.com/scaled.php/0/610/pecn.jpg/640/640

Ook intensief zoeken op internet bood geen soelaas en ik had de hoop al opgegeven..opzoek op marktplaats naar een nieuw moederbord (en processor). Toen ik gister thuis kwam van mijn werk, toch nog maar even internet op om verder te zoeken..totdat ik op het volgende topic stuitte:

http://www.computing.net/...fter-1-second-/63151.html

en de volgende reacties las:
I remember facing the same problem but i found out the problem is related to electricity(not stable).Have u try to use automatic voltage regulator
plus ups?
You may have a low voltage issue
in your house. If there are other appliances running on the same circuit.
Dus ik dacht...o jee.. Ik naar beneden met mijn moederbord en voeding onder de arm. De boel aangesloten in de keuken. Ja hoor, draaien:
Afbeeldingslocatie: http://desmond-cf1.yfrog.com/scaled.php/0/619/v2kj.jpg/640/640
Enerzijds natuurlijk blij dat er niets echt stuk was, anderzijds moet ik de hele bende weer in elkaar gaan zetten.

Mijn vraag aan jullie is nu: Wat zijn de ervaringen met dit soort problemen? Wat doe ik eraan? Is het enkel zo (zoals in de reactie) dat er te veel apparaten op de groep zijn aangesloten?

Ik kwam zojuist ook dit topic tegen. Lijkt een soortgelijk probleem maar geeft niet echt een oplossing: PC - Stroom problemen (denk ik)

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het gaat over draaiende apparaten op dezelfde groep. Tenzij ergens een apparaat een enorme lekspanning heeft, zou een gewone groep (16 ampere) ongeveer 3kW kunnen leveren wat toch meer dan genoeg moet zijn om je PC aan te kunnen zetten mits op die groep geen andere apparaten (2 wasmachines en een magnetron) op dat moment hun diensten doen.

Maar, domme vraag; je hebt geklust... Zeker weten dat je niet ergens iets beschadigd hebt in huis qua electra/isolatie?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:03
DaTiezl schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:25:
Dus ik dacht...o jee.. Ik naar beneden met mijn moederbord en voeding onder de arm. De boel aangesloten in de keuken. Ja hoor, draaien:
[afbeelding]
Heb je 'm echt zo getest, zonder P4 connector, geheugen, etc? Want dat zegt natuurlijk niks, kun je net zo goed de paperclip methode gebruiken om de voeding in te schakelen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als ik die processor was zou ik ook uitgaan zonder koeling

het is fucked up maar mischien dat een andere voeding er minder last van heeft

[ Voor 41% gewijzigd door Fish op 24-12-2010 10:36 ]

Iperf

• DaTiezl
Dank voor snelle reacties!
MAX3400 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:30:
Het gaat over draaiende apparaten op dezelfde groep. Tenzij ergens een apparaat een enorme lekspanning heeft, zou een gewone groep (16 ampere) ongeveer 3kW kunnen leveren wat toch meer dan genoeg moet zijn om je PC aan te kunnen zetten mits op die groep geen andere apparaten (2 wasmachines en een magnetron) op dat moment hun diensten doen.

Maar, domme vraag; je hebt geklust... Zeker weten dat je niet ergens iets beschadigd hebt in huis qua electra/isolatie?
Wat ik wel weet is dat, voor dat de pc was aangesloten, de groep zoiezo wel eens uitviel, na onderzoek bleek dit aan de tuinverlichting (paaltjes) te liggen. Waarschijnlijk door de sneeuw. Als we die niet aanzetten dan gebeurt er niets, daar moet ik nog naar kijken in het voorjaar. Maargoed die staan nu dus niet aan, kan dat wel het probleem zijn?
Nielson schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:31:
[...]
Heb je 'm echt zo getest, zonder P4 connector, geheugen, etc? Want dat zegt natuurlijk niks, kun je net zo goed de paperclip methode gebruiken om de voeding in te schakelen.
Ik heb em met en zonder p4 connector, geheugen etc getest. heb alle combinaties gehad. Ook heb ik elke keer de paperclip methode gebruikt...
fish schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:34:
als ik die processor was zou ik ook uitgaan zonder koeling

het is fucked up maar mischien dat een andere voeding er minder last van heeft
Ik heb em met waterkoeling, luchtkoeling, zonder koeling en zonder cpu getest. Allen zelfde resultaat.

• svijf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:23

svijf

b5beveiliging.nl

"Toevallig" automaten in je meterkast ipv "stoppen?
Zo ja, waarschijnlijk B16 automaten.
Vervangen (laten doen) door een c-karakterstiek automaat en je probleem is weg.
Heeft te maken met hogere harmonische.
Even google op bovenstaande woorden.

Is bij kantoren ook vaak een probleem.
Allemaal b automaten en veel pc voedingen.
Dan "klappen" de automaten er steeds uit bij het aanzetten van de pc's.
Dit komt door de voedingen van de pc's.
Bij c automaten heb je dit probleem niet/ veel minder.
Of "stoppen" gebruiken. Die zijn hier helemaal niet gevoelig voor.

Kan ook nog zijn dat de aardlek eruit klapt.
Maar dat maak ik niet uit, uit de OP.

EDIT: Verder gelezen en blijkt dat je tuinverlichting ook wel eens problemen heeft gegeven...
Kan het dus ook een aardlek probleem zijn.
En die zijn meestal lastig te achterhalen. Trial and error :+
Standaard aardlekschakelaar kan max. 30mA lekspanning hebben.
Brakke tuinverlichting is 9 van de 10 keer een boosdoener.
Waterkokers, koffiezet apparaten, wasmachine's doen het ook goed.

[ Voor 23% gewijzigd door svijf op 24-12-2010 10:54 ]

• DaTiezl
svijf schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:46:
"Toevallig" automaten in je meterkast ipv "stoppen?
Je bedoeld dit soort dingen?
Afbeeldingslocatie: http://www.jogy.nl/fotolog/albums/Huis%20en%20tuin/Verbouwing%2010%2011%2012%20etc/005-Nieuwe%20meterkast.jpg

Ja die hebben we, relatief nieuw huis.
svijf schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:46:
Dan "klappen" de automaten er steeds uit bij het aanzetten van de pc's.
Dit komt door de voedingen van de pc's.
Dat is bij mij niet het probleem. Niets klapt er verder uit, enkel de pc zelf.

Wat ik wel vreemd vind is dat dit een grote groep is waar zelfs de wasmachine, droger en ketel op zolder op zitten en beneden een stuk bijkeuken en de tuinverlichting zoals ik al benoemde.

• svijf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:23

svijf

b5beveiliging.nl

DaTiezl schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:49:
[...]

Je bedoeld dit soort dingen?
[afbeelding]

Ja die hebben we, relatief nieuw huis.

[...]

Wat ik wel vreemd vind is dat dit een grote groep is waar zelfs de wasmachine, droger en ketel op zolder op zitten en beneden een stuk bijkeuken en de tuinverlichting zoals ik al benoemde.
Mmm, als enkel de pc ermee ophoud, houd het voor mij helaas op ;(

Combi van bovenstaande apparaten op 1 groep...
Ik zou het zo niet maken.
Bij tegelijk aanzetten van de apparaten "trek" je een te groot vermogen en zal de groep eruit gaan.
Max. vermogen is ongeveer 230 (volt) x 16 (ampere) = 3680 Watt.

• DaTiezl
Update. Gister de wandcontactdozen doorgemeten met een multimeter. Zowel de groep waarbij mijn pc niet werkt als de werkende groep geven stabiel 220V aan...

..nu tast ik echt in het duister. Iemand een idee?

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12 20:37
DaTiezl schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:49:
[...]

Wat voor CV ketel? Er zitten er tussen die hun ontsteking via de aardleiding doen, en dat botst soms wel eens met het netfilter in je voeding. Ook tuinverlichting is nog wel eens een boosdoener.

Verder: een wasmachine en een droger moeten verplicht elk op een eigen groep.

• DaTiezl
darkmage schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 09:43:
[...]

Wat voor CV ketel? Er zitten er tussen die hun ontsteking via de aardleiding doen, en dat botst soms wel eens met het netfilter in je voeding. Ook tuinverlichting is nog wel eens een boosdoener.

Verder: een wasmachine en een droger moeten verplicht elk op een eigen groep.
Volgens mij is het een Remeha Avanta. Door de vorige eigenaar erin gezet afgelopen zomer.

Wellicht dat de droger toch op een andere groep zit, zou ik even moeten chekken. Ben ik vanauit gegaan aangezien de wandcontactdozen naast elkaar zitten...

• Versleije
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-12 11:40
Wat voor een stopcontact is het?
een geaarde of een zonder aarde?

• DaTiezl
Versleije schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 09:54:
Wat voor een stopcontact is het?
een geaarde of een zonder aarde?
Volgens mij geaard maar weet het niet 100% zeker (zit op mijn werk nu). Goeie vraag!

• Versleije
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-12 11:40
DaTiezl schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:02:
[...]

Volgens mij geaard maar weet het niet 100% zeker (zit op mijn werk nu). Goeie vraag!
Zelf ook mee gemaakt, pc starte niet op omdat er geen geaard stopcontact aanwezig was.

• DaTiezl
Versleije schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:08:
[...]
Zelf ook mee gemaakt, pc starte niet op omdat er geen geaard stopcontact aanwezig was.
OK, dat is dus het eerste wat ik thuis ga testen. De vraag is nu, hoe kan dat? Hij zat in mijn oude woning namelijk op een verlengdoos zonder aarde (dat weet ik wel zeker).

Hier een dergelijk probleem gevonden: http://nl.hardware.info/f...ongeaard-230V-aansluiting.

[ Voor 16% gewijzigd door DaTiezl op 28-12-2010 10:11 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-12 22:00

BoAC

Memento mori

Draait je machine ook in de keuken als je hem helemaal weer in elkaar schroeft?

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-12 14:40
Geaard of ongeaard maar echt niets uit voor je pc, wel voor je verzekering :P

Voltage kan ook idd stabiel 230 leveren maar de ampere zakt die ook in of blijft i ook op 16amps?

Als bijde zo blijven denk ik dat je het in je voeding moet zoeken.

• DaTiezl
knip..dubbele post...

[ Voor 96% gewijzigd door DaTiezl op 28-12-2010 13:30 ]

• DaTiezl
DaTiezl schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:10:
[...]
OK, dat is dus het eerste wat ik thuis ga testen. De vraag is nu, hoe kan dat? Hij zat in mijn oude woning namelijk op een verlengdoos zonder aarde (dat weet ik wel zeker).
Ik heb het stopcontact laten checken door mijn vriendin thuis..niet geaard.
BoAC schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:50:
Draait je machine ook in de keuken als je hem helemaal weer in elkaar schroeft?
Nog niet geprobeerd, doet er op dit moment mijn inziens ook even niet toe.
devil-strike schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:57:
Geaard of ongeaard maar echt niets uit voor je pc, wel voor je verzekering :P

Voltage kan ook idd stabiel 230 leveren maar de ampere zakt die ook in of blijft i ook op 16amps?

Als bijde zo blijven denk ik dat je het in je voeding moet zoeken.
Ik heb het de ampères nog niet gemeten (weet zo 123 ook niet hoe dat moet met een multimeter)

Ik wilde eigenlijk de voeding uitsluiten omdat ik een andere ook al geprobeerd heb (zie TS)...

Pagina: 1