Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC - Stroom problemen (denk ik)

Pagina: 1
Acties:

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Topicstarter
Nou hier komt een lang verhaal iig ...

Paar maanden geleden is het allemaal begonnen. Mijn oude pc moest als ik hem uit had gezet een keer of ... 20 a 30 starten voordat hij doorstartte naar Windows. Hij kwam dan net de POST door (soms ook net niet) en startte dan weer opnieuw op. Als hij uiteindelijk in Windows zat dan bleef hij het ook verder wel doen.

1e ingeving was voeding kapot. Mijn Nexus 450je uiteindelijk vervangen door een Coolermaster M520. Deze had eigenlijk hetzelfde probleem ... Voeding ingeruild voor een Corsair TX650 om dit uit te sluiten.

Toen deed hij het helemaal niet meer en bleven alle Fans op 100% draaien en hij begon niet eens meer aan zijn POST. Dat was het dan dacht ik ... was toch al een oud systeempje. e6400tje zat er in op een Gigabyte moederboard.

Nieuwe spullen aangeschaft. Phenom X4 955 op een Asrock Extreme. Alles aangesloten en opgestart ... en ja hoor. Alle Fans op 100% en verder niks ... 8)7

Van alles geprobeerd en opnieuw aangesloten etc etc ...niks. Na een tijd systeem toch zo ver gekregen dat hij gewoon probeerde zijn POST af te werken, maar doorstarten ho maar. Dr Debug op het moederbord blijft in het begin knipperen op 00 en begint dan voorzichtig een paar stappen te doorlopen. Meestal bij C7 of 2A valt hij weer terug naar 00 en begint opnieuw. Dit herhaalt zich 24uur lang als ik hem zou laten staan.

PC meegenomen naar mijn werk ... Goedkoop DDR3 geheugen erin gedaan ... verrek pc start gewoon op :S
BIOS geupdate ... timings hard ingesteld etc etc. Hij is zelfs doorgestart naar Windows en de assessment even gedraaid. Weer mee naar huis.

Zet hem thuis aan en ... zelfde probleeem. Gewoon weer blijven loopen en niet doorstarten.

Alle Asus / Asrock CPU init problemen wel gevonden via Google en ook allemaal geprobeerd.
http://vip.asus.com/forum...me&page=1&SLanguage=en-us etc.

Mijn trots als systeembeheerder ingeslikt en met mijn pc naar Mycom. Daar hebben ze hem ook even aangesloten en ja hoor ... hij startte gewoon op. Geheugen deed wel een beetje moeilijk (OCZ) maar met ander geheugen startte de pc gewoon op. Corsair Values maar gekocht en meegenomen naar huis.

Eenmaal thuis ... pc opgestart en ... niks. weer loopen en hetzelfde probleem.

Ik was het helemaal zat ondertussen ... dus heb alles weer terug gestuurd naar Salland .. Ze hebben daar de onderdelen getest en na een week krijg ik alles terug. Bios er opnieuw opgezet etc .. stress testen en daar werkte alles prima.

Na wie weet dacht ik ... zou het zoiets stoms zijn als BIOS .. lijkt me heel sterk. Bedoel zoiets gaat goed of gewoon fout en dan heb je een groter probleem. Maar wie weet,

Vol goede moed weer alles aangesloten en pc opgestart. Je raadt het al ... Fans weer spinnen, geen post. Na hoop gekloot weer terug in het loop verhaal.

Als laatste redmiddel heb ik het verhaal uitgelegd bij Mycom en hem daar dit keer achtergelaten. Ze hebben hem daar helemaal nagelopen en gestress test en alles werkt. 8)7 8)7 Voor de zekerheid daar in de Winkel nog even laten opstarten. Windows nog gezien ... memtest gedraaid etc.

Prima ....... pc moet dus werken daar ligt het niet aan. Maar bij mij thuis opgestart en weer gewoon niks!! Alle stop contacten in huis geprobeerd maar nada. Geaard .. niet geaard maakt allemaal niet uit.

PC meegenomen naar mijn ouders, ik dacht laat ik hem daar eens proberen. Ja hoor gewoon werken!! niks aangepast, zelfde kabels!

Moet dus ergens aan de stroom dan liggen leek mij. UPS geleend van een collega ... Met UPS ertussen startte hij wel vloeiend op. Dus niet die steeds langer wordende salvo's maar in 1 keer door. Hij redde het alleen niet door de POST heen maar ik denk dat de UPS niet sterk genoeg was. Was een klein simpel dingetje. Hierdoor had ik zelf wel zoiets van het moet dus ergens in het stroomnet zitten.

Nieuwe wending ... Eletricien gebeld.

Deze is uiteindelijk langs geweest. Alles nagemeten en gekeken of alles goed aangesloten zit je kent het wel. 225V komt er uit de muur. Aan de lage kant maar prima binnen de normen. Weerstand op de Aarde ook gemeten. Deze was 0,38 Ohm. Wat ook gewoon goed is. Nergens sluiting gemeten of iets dergelijks. Hoopte nog zo dat daar iets in te vinden was maar helaas. We hebben alles uitgezet en rechtstreeks op de groepenkast een geaard stopcontact gemonteerd. PC deed het hier nog steeds niet op!! Omdat de electricieen mijn verhaal eigenlijk niet zo geloofde heb ik mijn pc even meegenomen naar zijn huis. Hij woonde toevallig 1 straat achter me. PC aangesloten daar en hij deed het in 1 keer. Geaard / ongeaard maakte helemaal niks uit.

Omdat de electricieen het totaal niet meer wist ben ik andere electriciens gaan bellen maar was voor allemaal een raadsel. Enige idee wat er nog naar voren kwam was dat er wellicht hoge harmonische op de lijn zat. Vervuilde stroom zeg maar ... maar is erg lastig te meten en Liander werkte daar niet in mee.

Electricieen heeft uiteindelijk zelf Liander gebeld en het voor elkaar gekregen dat deze mij op een andere Fase aansloten. Als er vervuilding in zit is de kans er klein dat die andere Fase het ook heeft. Liander is langsgeweest en nadat ik op een andere Fase zit heb ik het probleem gewoon nog steeds!!

Mijn electricien heeft het nu opgegeven en ik dus eigenlijk ook!! Hij kan met niet verder helpen en ik weet niet maar wat ik er zelf aan kan doen. Ben in staat om te verhuizen om mijn pc aan de praat te krijgen :S Heb hem gewoon nodig voor mijn werk en is te lomp voor woorden dat hij het dus hier in huis niet doet!!

Als iemand nog ideeen heeft graag!!! Ik weet het namelijk niet meer ...

There is no art to find the minds construction in the face

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-11 21:25
Jemig, wat een raar verhaal... Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is randapparatuur die roet in het eten gooit (toetsenbord, monitor, printer, muis enz). Dat lijkt het enige wat alléén bij jou thuis kan zijn en niet bij andere mensen... Of heb je iedere keer je monitor en muis enzovoorts meegesjouwt als je bij andere mensen ging testen?

Zou wellicht ook de oorzaak kunnen zijn van het falen van je 'oude' pc...

[ Voor 11% gewijzigd door Okki5 op 24-11-2010 17:40 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:43

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb je altijd de 'complete set' getest op een andere locatie ? Is het niet bijv. je monitor die stoort op je PC (om maar wat geks te noemen)..
Heb je nog andere pc's die het wel goed doen ?

Je zou eens bij je directe buren kunnen testen ? Mogelijk sluit je het probleem voor of na je meter daarmee uit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Muppet

Muppet

Topicstarter
Okki5 schreef op woensdag 24 november 2010 @ 17:37:
Jemig, wat een raar verhaal... Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is randapparatuur die roet in het eten gooit (toetsenbord, monitor, printer, muis enz). Dat lijkt het enige wat alléén bij jou thuis kan zijn en niet bij andere mensen... Of heb je iedere keer je monitor en muis enzovoorts meegesjouwt als je bij andere mensen ging testen?
Heb hem ook opgestart met alleen een stroom kabel (meerdere geprobeerd) en via mr Debug (led op het moederbord) en de POST "beep" geconstateerd dat hij goed opstart.
DukeBox schreef op woensdag 24 november 2010 @ 17:48:
Heb je nog andere pc's die het wel goed doen ?
Nou op het moment niet ... maar voordat ik zometeen een PC samenstel voor mijn vriendin zou ik dit graag gefixed willen hebben voordat zij ook zometeen dit probleem heeft ^_^
DukeBox schreef op woensdag 24 november 2010 @ 17:48:
Je zou eens bij je directe buren kunnen testen ? Mogelijk sluit je het probleem voor of na je meter daarmee uit.
Nou ze hebben mij op een andere fase aangesloten ... dus probleem voor mijn meter is het niet, want ik zit nu op dezelfde "fase" als mijn buurman. Ik heb het wel iets van 20 huizen verderop geprobeerd en daar deed hij het gewoon. Maar in mijn meterkast hebben ze ook alles nagekeken wat ze maar konden bedenken.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

En je hebt dus al uitgesloten dat het aan randapparatuur ligt ?

• Muppet

Muppet

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 24 november 2010 @ 20:26:
En je hebt dus al uitgesloten dat het aan randapparatuur ligt ?
Ja 200% ;)

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dus bijv. je monitor had je meegenomen naar de andere locaties en op de lokatie waar het niet werkt een andere monitor geprobeerd ?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Denk dat je moet werken met wat je hebt, waarom koop je geen degelijke UPS die ook aan filtering doet?

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11 18:48
Al een andere stroomkabel geprobeerd? Heeft bij mij dergelijke problemen opgelost.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Aardstralen? :+

Kabels kunnen inderdaad verrassend vaak de oorzaak van problemen zijn. Altijd aan kabels denken.

Hadden die elektrisijns geen scoop waarmee ze even konden kijken of er 'rare' signalen op het net zaten? Kun je er zelf een regelen?

Het feit dat je met een UPS ertussen minder last had is een vrij sterke aanwijzing dat het in de netspanning zit. Ik heb mijn hoofdcomputer zelf ook al weer enige jaren aan een UPSje van APC hangen. Heeft al bij meerdere stroomstoringen de zaak mooi opgevangen. Met de Powerchute Business Edition software kun je ook de fluctuaties in de netspanning in grafiekjes zien en de actuele spanning (momenteel 217,4 Volt - zakte zelfs naar 214,5).

Of zo'n set-up bij jou uiteindelijk relevante informatie op zal leveren is de vraag.

Zijn er rond de tijd dat de problemen begonnen bij je in de buurt werkzaamheden verricht aan waterleiding/riolering/gas/telefoonkabels/TV-kabel en natuurlijk elektriciteitskabels?

Ben je van ISP of telecomprovider geswitcht of heb je er een TV-kabel dienst (hardware) bij genomen? Telefoonaansluitingen/leidingen veranderd? Zit daar iets van in de meterkast? Die (traditionele KPN aansluitingen) draaien door ook als je de stroom er af gooit.

Toch zou het ook interessant zijn om nog eens een derde computer te proberen. Tik desnoods es ergens een oud beestje op de kop. Iemand in je omgeving moet toch wel iets hebben staan.

En is die computer ook altijd aan een netwerkkabel aangesloten als je hem aanzet? Zo ja...

[ Voor 3% gewijzigd door CaptJackSparrow op 25-11-2010 00:48 ]

• Muppet

Muppet

Topicstarter
Ik heb 5 verschillende net uit de verpakking komende stroom kabels geprobeerd. dus dat heb ik redelijk uitgesloten,

Ook heeft Liander mij nu op een andere fase gezet. Dus ik zit nu op een andere " stroom " vanaf de centrale.
Driefasennet in sterschakeling

Bij een driefasennet in sterschakeling kent de driefasentransformator in het transformatorhuisje aan de secundaire zijde (laagspanningszijde) vier leidingen: de drie fasenleidingen en een nulleiding (sterpunt). Het stopcontact is in een dergelijk net verbonden met de nul en een van de drie fasedraden. Tegenwoordig is de spanning tussen fase en nul ongeveer 230 volt, maar tot in de jaren zestig van de twintigste eeuw kwam in een aantal Nederlandse steden 127 volt voor. Bij een driefasennet in sterschakeling is het ook mogelijk om stroom af te nemen tussen de fasen onderling, zoals dat bij driefasennet in driehoekschakeling gebeurt. De spanning tussen de fasen bedraagt 400 volt.

Hoewel dit distributiesysteem de norm is in Europa, komt het in Noord-Amerika voor woonhuizen veel minder vaak voor, aangezien men daar meestal een gespleten eenfasenet heeft. Op die plaatsen waar het driefasennet wel voorkomt, heeft men spanningen van 120 volt (tussen fase en nul) en 208 volt (tussen de fasen).
Daarbij komt dat hij het ergens andere gewoon prima doet dus het moet ergens in mijn huis zitten.

Ze hebben alle " weestanden", spanning en voltages ed. bij mij thuis gemeten en die waren allemaal goed en binnen de norm.

Of er iets veranderd is buiten mijn huis om zou ik niet weten .. ik ben zelf niet van energie leverancier geswitched nog van provider. Ook is er in een half jaar geen enkel nieuw apparaat bij mij thuis aangesloten.

Zit zelf ook te denken om er een UPS tussen te zetten ... maar zodra deze aan de stroom zit geven "goedkopere" ups-en de stroom 1 op 1 door. Dus ik moet de ups van de stroom halen en puur op de ups starten en daarna aansluiten op de stroom.

beetje omslachtig idd ...

Ook te lomp dat als ik zometeen mijn huis in de verkoop ga zitten dat ik erbij moet melden dat je geen pc aan kan sluiten :S

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 20:05
Wat ik nog niet heb gezien, is of je een andere computer daar hebt aangesloten (bijvoorbeeld van een collega, buurman, etc) en hebt gekeken of het werkt. Of ik heb er overheen moeten kijken 8)7

Het is inderdaad een heel vreemd verhaal...

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Muppet schreef op woensdag 24 november 2010 @ 19:47:
[...]

Heb hem ook opgestart met alleen een stroom kabel (meerdere geprobeerd) en via mr Debug (led op het moederbord) en de POST "beep" geconstateerd dat hij goed opstart.
Dus, zonder randapparatuur start hij perfect op, maar het probleem ligt toch niet aan de randapparatuur? 8)7

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Heb je het al eens geprobeerd met een netfilter?

Zal ongetwijfeld ook kant-en-klaar te koop zijn en zijn er ook ingebouwd in verdeeldozen. Misschien heb je er wel eentje met filter. Volgens de schrijver van de pagina in de link zijn die niet van de beste kwaliteit.

• Muppet

Muppet

Topicstarter
Big Womly schreef op donderdag 25 november 2010 @ 09:07:
[...]

[...]

Dus, zonder randapparatuur start hij perfect op, maar het probleem ligt toch niet aan de randapparatuur? 8)7
Ja bij iemand anders thuis ... niet bij mij thuis. Heb alleen processor + memory geprobeerd en bij mij thuis doet hij niet. Ergens anders wel ... dat probeerde ik daar te zeggen. Bij iemand anders thuis met alleen een stroomkabel en geen apparatuur eraan opstarten dat werkt ... Bij mij thuis met alleen een stroomkabel en geen andere apparatuur werkt hij niet.

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:43
Misschien een vreemd voorstel, maar heb je erg veel spaarlampen? Deze kunnen veel vervuiling op je net veroorzaken waardoor gevoelige apparatuur vreemd kan gaan doen. Jammer dat de elektricien niet met serieuze meetapparatuur kan komen om de zaak uit te klaren... Heb je veel andere elektrische apparaten die eventueel voor harmonischen kunnen zorgen? Vreemde niet-CE-gelabelde apparaten ofzo?
Een mens zou echt exotische gedachtengangen krijgen bij zo'n vreemd verhaal...

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-11 20:02
metteko schreef op donderdag 25 november 2010 @ 12:13:
Misschien een vreemd voorstel, maar heb je erg veel spaarlampen? Deze kunnen veel vervuiling op je net veroorzaken waardoor gevoelige apparatuur vreemd kan gaan doen. Jammer dat de elektricien niet met serieuze meetapparatuur kan komen om de zaak uit te klaren... Heb je veel andere elektrische apparaten die eventueel voor harmonischen kunnen zorgen? Vreemde niet-CE-gelabelde apparaten ofzo?
Een mens zou echt exotische gedachtengangen krijgen bij zo'n vreemd verhaal...
Haha, ja, aliens ofzo...
Vreemd verhaal, ik heb om heel eerlijk geen flauw idee... heeft de elektricien wel de kabels van jouw huis naar de transformator gemeten? Want dit klinkt als een verstoord signaal waardoor de voeding het niet leuk meer vindt. Dit spaarlampenverhaal is mij vreemd...

Maar heb je andere dingen thuis die ook niet lekker willen? bijvoorbeeld... Televisies? Probeer ook eens een goedkope trust-voeding ofzow. Pak eens een Huntkey voeding en sluit hem daar op aan. je kunt hem na proberen meteen weer RMA sturen, toch?

Erg vreemd, dit zal menig elektricien flink aan het denken zetten. Geef een school voor hoge spanning elektronica eens de opdracht het op te lossen. Maar niet verhuizen joh, zonde. het ligt ergens bij je stroomleverancier, die moet het maar oplossen. anders stap je naar de gemeente.

• Muppet

Muppet

Topicstarter
Ik heb wel veel spaarlampen ja ... maar als de gloeilamp zometeen uit de handel is dan moet ik wel :D zie ik wel gebeuren.

Maar geen enkel ander apparaat in huis heeft problemen. Geen knipperende lampen etc.
Oven / Magnetron / Vaatwasser / LCD TV / Popcorn / Xbox etc doen het allemaal prima.

Heb een QEF boxen set op een Denon versterker en hoor wel af en toe een plop in mijn subwoofer. Dat kan ermee te maken hebben heeft een electricien mij verteld.

We hebben wel de kabels in huis uitgesloten door rechtstreeks op de stoppenkast op 1 groep een stopcontact te monteren en daar werkte hij ook niet op. Ook hebben we alle overige groepen toen uitgezet om andere apparatuur in huis uit te sluiten.

Kabels naar mijn huis toe ... tsja ... ooit wel eens geprobeerd liander aan het werk te krijgen met dat soort dingen? Ga maar eens uitleggen waarom jij denkt dat het nodig is.

Maar dan nog ... ik zit nu op een andere fase aangesloten, dus als het op 2 fases exact hetzelfde is ... dat is wel heel moeilijk te verkopen richting Liander.

[ Voor 6% gewijzigd door Muppet op 25-11-2010 12:38 ]

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:22
Heb je die pc ook op verschillende plaatsen in huis aangesloten of altijd op dezelfde plaats?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Muppet heb je eigenlijk ooit eens geprobeerd de harde schijf te testen met een tool van de fabrikant? Ondanks de vele vage klachten, kan het zijn dat de schijf problemen geeft en daarom soms wel en soms meestal niet wilt doorstarten. Dat heb je volgens mij ook nog niet geprobeerd. Het is een kans...

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een optie die nog overblijft is dat er misschien iets met je groepenkast aan de hand zou kunnen zijn.

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 17:50
De hoogte van de spanning mag dan binnen specificaties vallen, maar aan de precieze vorm van het spanningsverloop heb je veel meer. De suggestie om een gekwalificeerd iemand met een oscilloscoop een netmeting te laten doen is dan ook een zeer goede !

Ik weet het niet zeker, maar bij gerede twijfel zou je volgens mij de leverancier opdracht kunnen geven tot een meting door een installateur. Kosten zijn volgens mij voor de leverancier als er iets fout blijkt te zijn en voor jou als alles in orde is.

Is een laptop een optie eigenlijk, die zijn door de ingebouwde accu's een stuk minder gevoelig voor onregelmatigheden...

I can see clearly now, the brain is gone...

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik neem aan dat je ook al eens alle groepen hebt uitgedaan en alleen de groep met de pc hebt geprobeerd zonder andere apparatuur (oftewel, zorgen dat de de meter 'stil' staat).

Het stomme is dat stroom niet echt rocket science is... (even simpel geschetst) er komt een fase binnen, deze wordt afgezekerd. Vervolgens komt er een meter tussen, een hoofdschakelaar en daarna word er opgedeeld in groepen welke ook weer worden afgezekerd.. Afhankelijk van de inrichting zit daar aardlek nog tussen, of per groep of voor de groepen (soms i.p.v. hoofdschakelaar).

Je hebt al andere groepen geprobeerd dus kan je de zekering en of aardlek per groep doorstrepen als oorzaak maar probeer de rest ook af te strepen wat er tussen de kabel uit de grond en het uiteindelijke stopcontact zit.

Wat ik eens eerder ben tegen gekomen is bij meerdere groepen (welke opgeplitst waren vanuit een 3 fase aansluiting) er een lek was in de stoppenkast waardoor er een te hoge spanning kwam op een van de groepen. Meeste apparatuur die daar aan hing had er geen last van (geschakelde voeldingen gaan al snel tot 400v) maar er zijn toch een aantal computer voedingen (letterlijk) geknald.

Nu is bij jou alles nagemeten en daaruit bleek dat dat niet het probleem was maar nogmaals, het kan natuurlijk geen kwaad echt alles uit te sluiten wat er tussen de kabel uit de grond en het stopcontact zit.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 25-11-2010 13:07 ]

• Muppet

Muppet

Topicstarter
Cardinal schreef op donderdag 25 november 2010 @ 12:45:
Muppet heb je eigenlijk ooit eens geprobeerd de harde schijf te testen met een tool van de fabrikant? Ondanks de vele vage klachten, kan het zijn dat de schijf problemen geeft en daarom soms wel en soms meestal niet wilt doorstarten. Dat heb je volgens mij ook nog niet geprobeerd. Het is een kans...
Zelfs met alleen mem + proc doet hij het niet ;)
DukeBox schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:04:
Ik neem aan dat je ook al eens alle groepen hebt uitgedaan en alleen de groep met de pc hebt geprobeerd zonder andere apparatuur (oftewel, zorgen dat de de meter 'stil' staat).
Ja zie hierboven :D

Maar het is inderdaad een vaag verhaal :S ... meting met oscilloscoop zou nog iets zijn wat ik kan vragen. Alleen de electricien die in 1e instantie hiermee bezig was heeft het opgegeven. Het hele verhaal elke keer uitleggen aan een ander word je ook wel een beetje moe van elke keer :D

Maar laptops hebben er idd geen last van dat heb ik al ondervonden ... maar goed staat je pc van 800 euro + dan een beetje stof te happen ... is ook zo zonde :S

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Muppet schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:20:
... meting met oscilloscoop zou nog iets zijn wat ik kan vragen. Alleen de electricien die in 1e instantie hiermee bezig was heeft het opgegeven.
Ik denk (en niet lullig bedoeld naar het beroep electricien) dat deze niet overweg kan met een scoop. Volgens mij heb je daar eerder iemand voor nodig die meet en regeltechniek beheerst.
Andere optie is om een electronica reparatie bedrijf te vragen of ze onsite je pc(voeding) willen bekijken op anomalieën met behulp van geschikte meetapparatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 25-11-2010 14:07 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Even als adempauze tussendoor... Bij elektricien moet ik altijd aan Fons Jansen denken.

"Elektrisijn... heb je mijn laatste preek gehoord? - Ik zeg dominee, ik hoop het." _O-

Horen en lezen (er zitten een paar 'drop-outs' in de audio).

(Klopt het trouwens dat embedden van die audio niet kan? In het voorbeeld werkt het bij mij niet.)

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-10 16:01

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Beste,

Ik heb u eerder vanmiddag/vanavond over de telefoon gesproken (MyCom Alkmaar).
Op uw aanraden heb ik het topic doorgenomen en mis ik nog 1 ding. Ik zie nog niet dat u een andere pc in uw eigen huis aan heeft gesloten. (Mocht ik dit wel gemist hebben, dan mijn excuses hiervoor)

Mijn aanraden is om in eerste instantie een ander systeem aan te sluiten met de kabels die daarbij horen, dus geen van uw eigen kabels. Mocht het systeem niet opstarten, dan ga ik dit intern bij MyCom verder doorspreken, om te zien of een van mijn collega's uit heel Nederland hier ervaring mee heeft.

Ik wens u veel succes met het testen en mocht Liander of een andere instantie hier niet aan mee willen werken, kunt u het altijd nog in de gerechtelijke kant zoeken, al weet ik niet hoe sterk u staat.

Ik hoop op een bericht met goed nieuws zodat er verder op door gewerkt kan worden door mij en misschien ook door mijn collega's.

Met vriendelijke groeten,

Technische Dienst MyCom Alkmaar.

Turn it off and on again.

• Muppet

Muppet

Topicstarter
Dell Optiplex 755 meegenomen van mijn werk en die start gewoon op :S

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Kijk. Nu hebben we tenminste weer extra data. Hiermee verschuift de verdenking weer meer naar de PC. Het viel me wel op dat die zich verschillend gedroeg met verschillende voedingen. Dat lijkt me toch een niet onbelangrijk punt van aandacht. Ik vraag me ook af of er ergens een aberrante verbinding is met het moederbord. Zitten alle aansluitingen van de kast (leds, aan/uit, reset etc.) goed op het mobo aangesloten?

Eigenlijk moet je helemaal bij het begin beginnen. Mobo uit de kast los op geschikte ondergrond neerleggen met voeding (ook uit de kast), CPU, 1 stripje RAM en evt. videokaart als die niet on-board zit. Met schroevendraaier of paperclip de pennetjes van de aan/uit knop overbruggen om het aan te zetten en kijken of ie stabiel loopt tot ie vastloopt op afwezig bootdevice. Dan toetsenbord en muis erbij en nog eens. Dan HD erbij of ander bootable medium en zo weer de volgende stap. Als dat werkt steeds een stapje verder gaan tot je weer tegen problemen aanloopt. Of misschien niet omdat er nu evt. iets fout gemonteerd zit dat je dan niet herhaalt.

Het moet overigens wel een combinatie/wisselwerking zijn tussen hardware en "iets" van jouw huis omdat ie het elders wel doet.

[ Voor 5% gewijzigd door CaptJackSparrow op 26-11-2010 17:40 ]

• Muppet

Muppet

Topicstarter
Ik heb meerdere keren alles losgehad en opnieuw aangesloten ... en mycom heeft hem ook nagekeken (voor het geval jullie twijfelen aan mijn aansluit skills :P) en heb hem direct toen meegenomen en thuis aangesloten en vervolgens deed hij het weer niet,

maar waarom als ik hem zo nu oppak zonder iets aan te raken ... ergens anders aansluit, hij meteen opstart? lijkt me dan niet aan aansluitingen of ed te liggen

[ Voor 40% gewijzigd door Muppet op 26-11-2010 18:15 ]

• Muppet

Muppet

Topicstarter
Oke take 2 ... nieuwe moederbord gekocht, Asus M4A89TD PRO.

Alles opnieuw aangesloten .... opgestart ... alle FANS gaan op 100% draaien, CPU Led lampje gaat branden en verder gaat hij niet ..

Dus voordat jullie gaan zeggen dat ik niet snap hoe een pc aangesloten moet worden of denken dat mijn CPU kapot is ... heb ik de pc meegenomen naar mijn werk. Ik sluit hem aan ... start hem op .. en hoppa gaan! Start prima op, assessment gedraaid en loopt hij prima doorheen.

Dus helaas .. ik had ook gewild dat het de CPU was ... dan had ik tenminste een nieuwe kunnen kopen en verder kunnen gaan. Maar ik heb nu 2 moederborden geprobeerd, 3 voedingen, 8 verschillende soorten geheugen ... Electricien heeft alles geprobeerd ... Liander heeft van alles geprobeerd ... en nog heb ik een PC die bij mij thuis niet op wil starten!!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Kan je ergens een 'echte' UPS lenen ? Om aardstralen uit te sluiten ;)

• Muppet

Muppet

Topicstarter
DukeBox schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 08:52:
Kan je ergens een 'echte' UPS lenen ? Om aardstralen uit te sluiten ;)
Ben 100% van mening dat hij het dan zou doen ... kan het wel proberen maar dan heb ik de hele tijd zo'n apparaat onder mijn bureau staan ;) Misschien dat ik er van de Mycom 1 mag uitproberen. Zal het eens vragen.

Maar Liander kan niks meer voor me doen, ze hebben de "Fase" al veranderd dus ligt niet aan de "inkomende" stroom. Dus je moet het met je eigen electricien regelen. Die geeft mijn pc de schuld want die weet het niet meer en kan niks meer voor me doen ...

Heb al 4 andere electriciens gebeld en die weten het ook niet.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Heb je alles eerst ingebouwd of het eerst buiten de kast geprobeerd. Die kast lijkt nl. een van de weinige constante factoren te zijn aangezien je al zoveel verschillende hardware geprobeerd hebt. Een combinatie van een goed geleidend en de computer helemaal omhullend onderdeel i.c.m. 'iets raars' in de stroomvoorziening sluit ik niet bij voorbaat uit.

Als je het alleen maar in de kast hebt geprobeerd bouw dan met je oude mobo eens zo,n setup helemaal los van die kast.

Omdat de netfilterfunctie van de UPS een gunstig effect leek te hebben suggereerde ik ook als pragmatische oplossing een goed netfilter in de trant van 'als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.

• Muppet

Muppet

Topicstarter
Ik heb het ook geprobeerd op een stuk karton ... en de pc draait nu hier op mijn werk in dezelfde kast.

• Sundown
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-04-2022
Wat ik zou doen is naar de MyCom gaan en een moederbordje halen. Het ligt denk ik aan de stroomverdeling op het bord die ervoor zorgen dat het systeem instabiel is in deze specifieke situatie.

Mocht dit geen oplossing bieden, dan kan je het bord weer terug brengen.
Daarnaast zou ik ook met zoals je in het begin van de post zegt een UPS gaan gebruiken gezien je al weet dat dit werkt.

Ik moet wel zeggen dat ik dit soort dingen niet heel vaak lees en dat ik snap dat je er helemaal gestoord van wordt :) Maar hou moed, er komt een oplossing.

Succes!!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-11 20:02
Ik denk dat het toch echt iets is tussen centrale-jouw pc, iets anders kan ik niet bedenken. Misschien dat er door de 'wel binnen de normen maar niet zoals het zou moeten' waarden het wel als enkel binnen de norm is, maar samen niet? Ik ben geen elektricien en dit is gewoon echt heel raar. Maar sinds hij met UPS en op het werk wel opstart denk ik dat er toch iets met het net thuis iets mis is.

Misschien pure onzin, maar gebruik je zo'n internetadapter voor over het lichtnet? Misschien dat die roet in het eten gooit... Ligt er natuurlijk aan, maar als je die in de hoofdgroep/ dezelfde groep als je pc aansluit, kan het voor minimale fluctuaties zorgen, maar dat kan net genoeg zijn.
En de voltages zijn wel oké, maar de amperes? Voor 600W moet je minimaal 3 ampère uit 1 stekker kunnen trekken. Ik mag aannemen dat de elektricien dat wel heeft nagekeken maar je weet het nooit.

Dat een laptop opstart is niet heel gek, de laptop doet het over zijn accu, die wordt opgeladen door een transformator, dus daar wordt al een boel gefilterd. Zeker door de diodebrug haal je de meeste ruis uit het signaal.
Ik zou toch eens gaan meten of je lichtnet niet gewoon vervuilt is.

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik ben stiekem wel benieuwd hoe het nu eigenlijk staat met dit "probleem". :P

Enige heads up Muppet?

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 18:31
Ik ben ook benieuwd. Zeker omdat ik namelijk met hetzelfde probleem kamp: DaTiezl in "Stroomproblemen in huis, pc start niet door"

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

• Haaguit
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-10 15:33

Haaguit

HBZNPLT!

Toch een kick. Heb identiek probleem. Pc heeft het een week goed gedaan, daarna een videokaart en twee hd's bijgeplaatst, en sinds dien deze problemen. Pc start in de winkel gewoon op. Moet nog met systeem naar ander huis, maar heb het vermoeden dat hij het daar wel doet...

Ben beetje radeloos nu...

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11 11:53
Nogmaals een kick, ik ben namelijk ook wel benieuwd naar wat er uit is gekomen bij Muppet. De laatste tijd valt bij mij de pc ook nog wel eens uit zonder enige aanwijzing. Eerst vreesde ik dat mijn oude pc kapot zou gaan, maar de nieuwe pc die ik sinds drie weken heb is inmiddels ook al ruim 4 keer uit gevallen.

Ik heb de computer op twee verschillende geaarde stopcontacten geprobeerd. Normaal staat de pc in een kast, maar ook gewoon op de tafel (waarbij warmte echt goed kan worden afgevoerd) gebeurd dit. Op andere plekken in het huis heb ik het nog niet geprobeerd, mede omdat ik hier geen geaarde stopcontacten heb.

Ben dus wel benieuwd naar de oplossing bij Muppet, al is zijn probleem een tikje erger. :|

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:38
Heeft zo'n elektricien er al is een net-filter tussen gehad?
Zo'n ding

Als ik namelijk last heb van resettende microcontrollers, dan moet er een filter voor.
Pagina: 1