Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben een pc aan het samenstellen die je hier kan zien:

http://azerty.nl/winkelma...5309]=1&product[230735]=1

-ASUS M4A79XTD EVO artnr. 230735 : stukprijs a € 88,42
-Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ artnr. 225309 : stukprijs a € 51,77
-Kingston ValueRAM artnr. 80156 : stukprijs a € 43,66
-Antec Three Hundred artnr. 72617 : stukprijs a € 59,98
-Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2 artnr. 234936 : stukprijs a € 19,02
-AMD Black Edition artnr. 251552 : stukprijs a € 130,90
-Sapphire VAPOR-X HD 5770 artnr. 261289 : stukprijs a € 134,51

Nou vroeg ik me af.
kan een PSU van 550 watt dit systeem trekken?
Ik weet dat je niet zuinig aan moet doen als het gaat om voeding, maar deze heb ik nog liggen en wil eigenlijk geen nieuwe kopen.
Dan ben ik uit me budget.
Ook vroeg ik me af wat mensen van de lijst tot dusver vinden.
Laat wat weten =)

-Robin

Verwijderd

Heb je iets meer informatie over die PSU? Over hoeveel hij kan leveren op de verschillende rails? 550 Watt zegt op zichzelf staand namelijk nogal weinig.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Eminent EM3900

heb hier een specs link gevonden, ik weet niet of dat genoeg is:
http://www.eminent-online...00-voeding-550w-v2-0.html

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2010 05:17 ]

Verwijderd

Ik heb even wat specjes nagekeken en ben bang dat het toch een nieuwe voeding gaat worden.

1) Bij de specs van je videokaart staat dit : Aanbevolen Stroomtoevoer 600 W.
Nu zit je daar maar 50 watt onder, maar toch.

2) Je mobo heeft een 24/4 aansluiting en je voeding heeft een 20/4 aansluiting.
Theoretisch zou het wel moeten werken, maar theorie is nog niet praktijk.

Je kan het proberen met de voeding die je hebt, maar mocht je allerlei vage dingen krijgen, dan zou ik de voeding als eerste vervangen en wel door 1tje van minimaal 650 watt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 05:44:
1) Bij de specs van je videokaart staat dit : Aanbevolen Stroomtoevoer 600 W.
Nu zit je daar maar 50 watt onder, maar toch.
De specs van je videokaart zeggen helemaal niets :) Die zijn gebaseerd op mensen die B-kwaliteit voedingen hebben van 800 miljoen miljard watt die ondertussen maar 120 watt sustained kunnen leveren. Een goede voeding kan de aangegeven belasting continu leveren, een slechte voeding slechts voor hele korten pieken (of dat zelfs niet eens).

Verwijderd

Topicstarter
Is deze voeding dan een goede koop voor dit systeem?
https://www.alternate.nl/...oler_Master/GX650/418869/?

-----------------------
Vermogen
Combined 650 Watt
Combined Power 3,3V/5V 150 Watt
Combined Power 12V 624 Watt
Efficiëntie 85 %
-----------------------

ik dacht van wel maar wil toch zeker weten =p

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2010 06:31 ]

Verwijderd

Specs zeggen mij zeker wel wat, niet dat het resoluut is, maar het is wel een indicatie. Daarnaast trekt zijn cpu ook maximaal 125 watt en ook dat is iets om rekening mee te houden. Ik heb dan ook nergens gezegd dat het zeker te weten niet gaat lukken met deze voeding, maar mochten er problemen optreden, dan zou dat het eerste onderdeel zijn wat ik zou vervangen. Ook is er nog het probleem met de stroomaansluiting, misschien levert de voeding wel genoeg wattage, maar dan is het 20/4 > 24/4 nog iets wat roet in het eten kan gooien.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:06

D4NG3R

kiwi

:)

Veel plezier met je computer ;). Deze voeding is ruim voldoende voor je benodigdheden:
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 430W
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 06:33:
Specs zeggen mij zeker wel wat, niet dat het resoluut is, maar het is wel een indicatie. Daarnaast trekt zijn cpu ook maximaal 125 watt en ook dat is iets om rekening mee te houden. Ik heb dan ook nergens gezegd dat het zeker te weten niet gaat lukken met deze voeding, maar mochten er problemen optreden, dan zou dat het eerste onderdeel zijn wat ik zou vervangen. Ook is er nog het probleem met de stroomaansluiting, misschien levert de voeding wel genoeg wattage, maar dan is het 20/4 > 24/4 nog iets wat roet in het eten kan gooien.
De specs zeggen erg weinig, ik heb nog liever een 100w Corsair voeding, als een 500w Sweex voeding. Waarschijnlijk kan de Corsair voeding dan nog meer leveren...

Daarnaast is de aanbevolen wattage van de fabrikanten zware overkill. Een HD5770 samen met een Phenom II 955BE CPU gaat met gemak werken op een 350w A merk voeding. Aangezien hij er waarschijnlijk nog wat op wil OC'en (Gezien de extra koeler) neem ik maar een voeding met een mooie hoeveelheid ruimte.

Ter vergelijking met mijn systeem:
inventaris: PC Thuis

Athlon II X3 @ 3.54Ghz (Stock 2.9Ghz)
Club3D HD5770 @ 963 - 1366 (Stock 850 - 1200)

Complete systeem trekt met 100% belasting zo rond de 350w.

Edit: Je adviseert hem daarnaast minimaal een 650w voeding te nemen, dus erg veel verstand van zaken lijk je niet te hebben.. Aangezien je een crossfire HD5850 setup op 650w kan draaien. Maar dan wel een fatsoenlijke 650w voeding. Bijv de pricewatch: Antec TruePower TP-650.

Edit2: Ben het eens met Camacha's reactie hieronder. Eminent is bij mij geen bekend merk.

Ik adviseer je trouwens dit Mobo te nemen, IPV die je nu in je lijstje hebt staan: http://azerty.nl/0-1126-2...70-extreme3-moederbo.html

Deze is goedkoper, maar levert veel meer.

[ Voor 91% gewijzigd door D4NG3R op 22-12-2010 06:48 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 06:30:
Is deze voeding dan een goede koop voor dit systeem?
https://www.alternate.nl/...oler_Master/GX650/418869/?

-----------------------
Vermogen
Combined 650 Watt
Combined Power 3,3V/5V 150 Watt
Combined Power 12V 624 Watt
Efficiëntie 85 %
-----------------------

ik dacht van wel maar wil toch zeker weten =p
Deze voeding zou zeker de klus klaren! Daarnaast heb je ook gelijk een 6 pins pci-e aansluiting voor je videokaart. Win / win situatie dus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 06:37:
Deze voeding zou zeker de klus klaren! Daarnaast heb je ook gelijk een 6 pins pci-e aansluiting voor je videokaart. Win / win situatie dus.
Om verschillende redenen is het ook niet handig om te ver over het aantal watts heen te zitten dat je daadwerkelijk gebruikt, tenzij je nog plannen hebt uit te breiden met extra videokaarten e.d. Ik zou voor een aardige indicatie eens kijken in de BBG waar een systeem met veel vergelijkbare onderdelen te vinden is :)

Echter, ik ken het merk van de huidige PSU niet en kan dan ook niets zeggen over de kwaliteit ervan en of hij vervangen zou moeten worden. Misschien dat The Mask je kan helpen.

Je post had natuurlijk eigenlijk in dat topic gemoeten ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2010 06:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 06:40:
[...]

Om verschillende redenen is het ook niet handig om te ver over het aantal watts heen te zitten dat je daadwerkelijk gebruikt, tenzij je nog plannen hebt uit te breiden met extra videokaarten e.d. Ik zou voor een aardige indicatie eens kijken in de BBG waar een systeem met veel vergelijkbare onderdelen te vinden is :)
Als ik mijn pc's bouw, hou ik zeker met de toekomst rekening en zal er dan een voeding inzetten die daar aan kan voldoen. Daarnaast... een voeding gebruikt alleen wat nodig is, dus of die nu 600 watt of 1000 watt is, maar niet zoveel uit.

Verwijderd

D4NG3R schreef op woensdag 22 december 2010 @ 06:36:
Veel plezier met je computer ;). Deze voeding is ruim voldoende voor je benodigdheden:
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 430W

[...]

Edit: Je adviseert hem daarnaast minimaal een 650w voeding te nemen, dus erg veel verstand van zaken lijk je niet te hebben.. Aangezien je een crossfire HD5850 setup op 650w kan draaien. Maar dan wel een fatsoenlijke 650w voeding. Bijv de pricewatch: Antec TruePower TP-650.
Dat jij jouw manier van pc's bouwen hebt en ik de mijne, is nog geen redenen om te zeggen dat iemand geen verstand van zaken heeft. Sterker nog, vind het een teken van zwakte. Maar dit keer zal ik je gelijk geven, heb je ook je zin. Veel plezier met je "alwetend god-syndroompje". ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 07:05:
Als ik mijn pc's bouw, hou ik zeker met de toekomst rekening en zal er dan een voeding inzetten die daar aan kan voldoen. Daarnaast... een voeding gebruikt alleen wat nodig is, dus of die nu 600 watt of 1000 watt is, maar niet zoveel uit.
Tenzij je dus een tweede videokaart gaat plaatsen of massa's harde schijven zal het verbruik niet opeens honderden watts gaan stijgen. Op zich heb je gelijk dat een voeding gebruikt wat nodig is, ware het niet dat ze een stuk minder efficiënt worden onderin hun kunnen. Bij grote voedingen zit je met je idle verbruikt vaak helemaal voorin die curve waardoor je voeding het overgrote deel van de tijd niet erg efficiënt zal zijn :) Daarnaast betaal je vaak onnodig veel voor een voeding. Een beetje ruimte houden is niet zo'n probleem en vaak verstandig, maar helaas overdrijft het overgrote deel van de mensen enorm.

Sowieso heeft men nauwelijks redelijke verwachtingen van het daadwerkelijke verbruik. Check het linkje in de sig van Madrox anders voor de grap eens, waarbij een fully loaded high-end gamesysteem in een onrealistische situatie (Furmark) net de 500 watt aantikt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 07:11:
[...]

Tenzij je dus een tweede videokaart gaat plaatsen of massa's harde schijven zal het verbruik niet opeens honderden watts gaan stijgen. Op zich heb je gelijk dat een voeding gebruikt wat nodig is, ware het niet dat ze een stuk minder efficiënt worden onderin hun kunnen. Bij grote voedingen zit je met je idle verbruikt vaak helemaal voorin die curve waardoor je voeding het overgrote deel van de tijd niet erg efficiënt zal zijn :) Daarnaast betaal je vaak onnodig veel voor een voeding. Een beetje ruimte houden is niet zo'n probleem en vaak verstandig, maar helaas overdrijft het overgrote deel van de mensen enorm.

Sowieso heeft men nauwelijks redelijke verwachtingen van het daadwerkelijke verbruik. Check het linkje in de sig van Madrox anders voor de grap eens, waarbij een fully loaded high-end gamesysteem in een onrealistische situatie (Furmark) net de 500 watt aantikt.
En dat is dus iets wat wij niet weten. Misschien zal de TS er met de tijd wel een 2e videokaart bij plaatsen of een stel extra harddisks en misschien doet ie dat niet.
Het voorbeeld tussen de 2 voedingen was slechts een voorbeeld, jij hebt gelijk wat betreft de efficiëntie. Je kan beter 100 watt hoger zitten dan bv. 300 watt, daar heb je helemaal gelijk in. Daarnaast ken ik inderdaad ook mensen die een 1000 watt voeding in hun pc willen hebben, terwijl de helft al meer dan voldoende is. Het is alleen wel zo, dat als ik in opdracht van iemand een pc bouw, ik mij aan hun eisen moet houden. Adviseer ze echter wel om er dan toch nog eens goed over na te denken, maar sommige zijn en blijven eigenwijs.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Lol camacha :+ .. High-End game pc 2 trekt in extreme situatie 500watt, maar dat is zonder overclocken ;) Plus dat systeem is al een beetje veroudert he, GTX295 :P

Als je gaat overclocken dan gaat het verbruik toch drastisch omhoog en kun je bijna niet om een 1000 watt+ voeding heen, met meerdere videokaarten die je gaat overclocken (3+) kan het zelfs zijn dat je 2 van dat soort monsters nodig hebt :P

www.maartendeboer.net

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-02 20:45
Ik heb een tijd een zelfde soort systeem gehad, met een 550W voeding van Corsair, maar dan met een zwaardere videokaart + extra fans en een paar extra harde schijven. Die voeding is dus ruim voldoende.

Maar het is goed om ook over mogelijke upgrades te denken. Ik heb een 750W voeding gekocht waarvan ik 2 maand geleden dacht dat het genoeg zou zijn voor de komende paar jaar. Nu heb ik 2 GTX 580's besteld die samen gaan werken met een OC'd i7 950. "Had ik maar een iets zwaardere voeding gekocht" denk ik nu al (alhoewel 750W waarschijnlijk nog wel (~net) genoeg is voor mij).

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:06

D4NG3R

kiwi

:)

Het ligt maar net aan wat de TS wil. In zijn post lees ik nergens dat hij rekening wil houden met de toekomst, eventueel een 2e/zwaardere kaart. Dus ga ik hier in mijn reactie ook niet van uit.

het lijkt mij het beste om het eventjes hier te vragen: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 25

Dom van mij dat ik die BBG vergat in mijn vorige reactie.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-02 19:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

En met die laatste reactie zijn de pijlen iig in de goede richting gezet voor TS. Dit soort topics staan we niet toe, dus ik zet hem op slot. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.