Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 20:57

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Om het Post je kleine mods-topic niet te vervuilen dacht ik dat ik beter af was met een nieuw topic.

Ik heb zelf de prolimatech megahalems shadow (vernikkeld koper) gekocht en wil een i7 950 kopen. Daarbij wil ik de coollaboratory liquid ultra gebruiken.

Ik weet, de meeste coolers hebben een koperen basis, dus dat zou geen problemen moeten geven, maar ik heb dus de coollaboratory liquid ultra koelpasta gekocht en daar staat duidelijk bij dat ik het niet moet gebruiken met aluminium koelers, aangezien deze het aluminium aantast.
Maar ik weet niet goed van welk materiaal de cpu-heatsink is gemaakt.

Ik bedoel dan niet de heatsink van de CPU-cooler, maar de heatsink van de CPU zelf:
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1484/intel_core_i7_950_3.jpg

In de safety sheet staat:
Conditions to be avoided:
With aluminum and with following addition of water exothermically.

Substances to be avoided:
Halogeneous one, hydrogen peroxide/hydrogen chloride, chlorine, bromine, aluminum

Warning: Please note that you can’t use the Coollaboratory Liquid Ultra with a contact area of aluminum, as it corrodes aluminum. The heatspreader of actual processors consists of nickel-plated copper, not of aluminum. Advice: The application on copper surfaces is a bit easier than on nickel-plated ones, but possible is both.
Dus mijn vraag is: is de i7 950 heatsink inderdaad van vernikkeld koper?

[ Voor 29% gewijzigd door Deathchant op 20-12-2010 14:31 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Dan ook maar hier een reactie, las je verhuizing te laat. Het is gemaakt van een dun laagje tin.

[CiP] Aqueum initium TJ09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Tin smelt toch best snel eigenlijk he? Maar goed. De heatspreader op de cpu zelf is dus van tin. Je zei in dat ene topic dat je wat gelezen had.....kun je de bron even posten?
EDIT: integrated heat spreader is het goeie woord wat ik zocht ;)

[ Voor 102% gewijzigd door Deathchant op 20-12-2010 15:10 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Valt mee, tin heeft een smeltpunt van 232 °C. De enigszins wat fragiele bron (zie de reactie van Jeff-66). Als je kijkt naar het fabricage proces van een i7 word er gesproken over een zilveren heatspreader of ze hier dan alleen de kleur me bedoelen is me niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:48
Zoals je goed kan zien bij gelapte processoren, is de IHS van (de meeste) intel processoren gewoon van koper met een laagje tegen de corrosie eroverheen. Dit stond overigens ook in de safety sheet van je koelprut ;)

Plaatje als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://members.optushome.com.au/antomathy/IMG_2567.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De heatsink van je CPU wordt over het algemeen IHS of Integrated Heat Spreader genoemd. Misschien dat dat de communicatie wat verduidelijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Inderdaad. Dat is een nikkel-laagje om corrosie tegen te gaan.
Maar ik wilde niet de sheet van een koelpasta-fabrikant als leidraad nemen om het materiaal van de IHS zeker te stellen.

Maar kijk, ik heb de intel datasheet kunnen achterhalen:
ftp://download.intel.com/...essor/datashts/320834.pdf

Zie paragraaf 3.7:

Component Material
Integrated Heat Spreader (IHS): Nickel Plated Copper
Substrate :Fiber Reinforced Resin
Substrate: Lands Gold Plated Copper

@Camacha, zie de edit in mijn vorige post ;)
Ugotheinzzd, dunedahn: bedankt voor het meedenken!!
Dit topic mag op slot ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 20-12-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Ah, kijk aan :)

Nikkel / tin.. bijna het zelfde haha ;)
Aluminium leek me sowieso sterk, maar werd er nieuwsgierig van!

offtopic:
Ik blijf een hekel hebben aan die rode balken onder sommige foto's

[ Voor 27% gewijzigd door UgotHeinzzd op 20-12-2010 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
offtopic:
hehe. ik kan het wel begrijpen van die rooie balken. Sorry nog dat ik zo doorzeurde over die t in dat ene topic. Was niet mijn bedoeling om door te blijven gaan. De reden dat ik dat deed, was omdat ik toch ook al een tijdje gefrustreerd ben over hoe mensen elkaar zitten te corrigeren (vooral in het fotografie-topic), terwijl moderators dat horen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

offtopic:
Ow, dat maakt verder niet uit :-). Het is sowieso een 'down punt' op Tweakers.net als het gaat om elkaar afzeiken, corrigeren of iemand gerichte kritiek te mogen geven op bv een build/mod. De laatste tijd word dit alleen maar erger, wat jammerlijk is. Wat mij betreft moet iedereen zich kunnen uiten, maar de manier waarop of het incasseren hiervan blijkt voor velen een probleem.

Pagina: 1