Ik wil vandaag wel een poging wagen, ik heb toch kerstvakantie
* havana gaat aan de slag
[edit]
Versie 1.1
Wat zijn BIS en BES?
BIS staat voor Blackberry Internet Service. Dit is een speciaal data abonnement voor de Blackberry, gericht op consumenten en kleinere bedrijven. BIS is feitelijk (2G/3G) internet van de provider plus nog wat extra ondersteuning voor BB protocollen. BIS maakt met een andere server verbinden dan 'normale' data- abonnementen.
BES staat voor Blackberry Enterprise Server. Dit systeem is gericht op zakelijke klanten; het is gekoppeld is aan het bedrijfs-e-mailsysteem.
Waarom heb je BIS/BES nodig op een Blackberry?
Je hebt het niet per se nodig, maar veel functionaliteiten (apps) van de BB werken alleen met BIS/BES, waaronder de ingebouwde mailclient, browser, RIM Facebook client, BB Appworld, BB Maps, en BB Messenger (=PING).
Zonder BIS/BES mis je dus een groot deel van de functionaliteit van de BB.
Zonder BIS/BES kun je dus niet pingen?
Het hangt er vanaf wat je verstaat onder pingen. De ingebouwde BB Messenger werkt niet zonder BIS/BES. Ook WhatsApp en PingChat werken via BIS/BES (of eventueel via BIS over wifi).
Kan ik niet een "gewoon" data-abonnement gebruiken?
Dat kan, maar de bovengenoemde apps kun je dan niet gebruiken. Je mist daardoor een groot deel van de functionaliteit van de BB. Het e.e.a. is te omzeilen door alternatieve apps te installeren, zoals een mailclient en de Opera webbrowser.
Hoe kan ik alternatieve apps installeren als BB Appworld niet werkt zonder BIS?
Apps zul je via de desktopsoftware moeten installeren.
Welke providers bieden BIS aan?
Nederland: KPN & Hi, Vodafone, T-Mobile
België: ??
Ik heb nu een gewoon data-abonnement, kan ik dit omzetten naar BIS?
Meestal is dit mogelijk, neem hiervoor contact op met de klantenservice.
[
Voor 92% gewijzigd door
havana op 22-12-2010 11:50
]