RAID 0 controller error

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrique
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-08 22:13
Beste tweakers,

Ik draai al een tijdje een RAID-0 array van 2 schijven. Daarop staat mijn OS & alle programma's geïnstalleerd.
Dit draaide tot enkele weken nog perfect.

Sinds kort krijg ik bij het opstarten (na het BIOS logo van de fabrikant) een error message van de RAID controller :
Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/6273/intelraid.jpg

Windows start toch nog op, en alles werkt nog naar behoren. Dit doet hij nu al enkele weken zo. De melding verschijnt bij elke start.
Mijn vraag is, moet ik me zorgen maken ? Moet ik verwachten dat het systeem vroeg of laat het 's laat afweten en bijgevolg alle data op de RAID array niet meer toegankelijk is ?
En heeft er iemand een idee of dit op te lossen valt ?

Specs :
  • Asus P6T X58
  • 2x 500GB in RAID-0 via onboard RAID controller (Intel ICH10 southbridge)
  • i7 920 cpu
  • 3x 2GB DDR3-1333
  • WinXP Pro x64
Opm.: Systeem draait volledig op stock snelheden. Heb niet geëxperimenteerd met overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

cedrique schreef op zondag 19 december 2010 @ 23:34:
Mijn vraag is, moet ik me zorgen maken ? Moet ik verwachten dat het systeem vroeg of laat het 's laat afweten en bijgevolg alle data op de RAID array niet meer toegankelijk is ?
En heeft er iemand een idee of dit op te lossen valt ?
Met een RAID-0: ja. Zorg dat je zeer regelmatig backupt, bijvoorbeeld met een Ghost-image. Ik hoop dat je ook je data regelmatig backup'ed?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
1. backup maken van je belangrijkste data (als je dat niet al gedaan had).
2. replacements zoeken voor die Samsung F1 schijven die in RAID echt zeer (ZEEEEEEEEER) onbetrouwbaar zijn, zeker met de softraid van Intel.
3. SSD aanschaffen als het je om de snelheid van je OS te doen is ...

Dat zijn mijn adviezen, in die volgorde. Waar je probleem vandaan komt is waarschijnlijk de combinatie Samsung/Intel raid. Hoe je het kan oplossen ... structureel waarschijnlijk niet.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrique
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-08 22:13
Mijn data wordt idd heel regelmatig gebackup'ed.
Maar valt dit probleem op te lossen ? Ik heb er wel een volledige re-install van mijn OS voor over hoor.
Of betekend dit dat die ene schijf haar einde nadert ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Samsungs in RAID is vragen om gezeik, dit is vrij standaard gedrag voor die dingen. Je kunt de error meestal korstondig herstellen, maar grote kans dat het vroeg of laat echt goed fout gaat en je de array helemaal kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waar heb je zelf al naar gekeken? en heb je ook direct een goede backup gemaakt, tenzij je deze al wel hebt. De RAID controller zal in iedergeval niet zomaar een fout aangeven. Ga de hardeschijfen eerst eens testen met de diagnostic tooling van de fabrikant, download we lde ISO zodat je buiten Windows om kunt testen. Je Samsung schijfen zijn in iedergeval niet van de F1 serie maar de T166, dus waarschijnlijk geen type probleem.

Overigens als je de GoT search hade gebruikt had je deze antwoorden/tips ook kunnen vinden, dergelijke zakane komen namelijk wel vaker voor en ja 1 schijf dood in een RAID0 set is gelijk aan alle data weg van bedie schijfen, dus heb je al een back gemaakt... of heb ik die opmerking al gemaakt. ;)

edit: Inderdaad Terw_dan heeft wel enigszins gelijk... maar zover ik weet betreft dit voornamelijk de F1 serie, verder ik moet toch eens wat sneller op die send button klikken. :p

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 19-12-2010 23:45 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:02
Die error hoeft niet veel te betekenen. Lees ook even:
Error in Raid 0 array

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redfoxert schreef op zondag 19 december 2010 @ 23:38:

2. replacements zoeken voor die Samsung F1 schijven die in RAID echt zeer (ZEEEEEEEEER) onbetrouwbaar zijn, zeker met de softraid van Intel.
F1 Serie? Hoe kom jij daarbij? De HD501LJ zijn spinpoint T166 serie schijven en geen F1 schijven zoals jij beweert.
Zelf heb ik hier al jaren die schijven draaiend gehad in diverse RAID opstellingen op verschillende hard- en softwarematige controllers en nog nooit probs mee gehad. Tot op heden heb ik ze hier nog steeds draaien in RAID 5. Wel ben ik het met je eens dat de F1 serie veel probs geven in RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:22
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 12:31:
[...]

F1 Serie? Hoe kom jij daarbij? De HD501LJ zijn spinpoint T166 serie schijven en geen F1 schijven zoals jij beweert.
Zelf heb ik hier al jaren die schijven draaiend gehad in diverse RAID opstellingen op verschillende hard- en softwarematige controllers en nog nooit probs mee gehad. Tot op heden heb ik ze hier nog steeds draaien in RAID 5. Wel ben ik het met je eens dat de F1 serie veel probs geven in RAID.
Als je goed kijkt is die gene die een error aangeeft een F1.
Dat is de HD502IJ, en dat is wel degelijk een F1.

[ Voor 10% gewijzigd door SpiriTNL op 20-12-2010 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt helemaal gelijk SpiriTNL, mijn excuus.
Pagina: 1