Toon posts:

Error in Raid 0 array

Pagina: 1
Acties:

• GSlayer
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 13-11-2020

GSlayer

PSN ID: Sc0rpi0n-4707

Topicstarter
Ik was net bezig om het een en ander uit te pakken met WinRAR tot alles zo'n beetje begon vast te lopen.

Ik besloot daarom om de computer opnieuw te starten en zag na de post het scherm met de RAID informatie.

Ik zag daar dus "Error occured"

Nu heb ik Hiren Boot disk gedraaid en zowat iedere HDD utility gebruikt om te kijken of er wat mis is, maar de tests melden dat alles in orde is.

Ik kan trouwens de gegevens ook gewoon nog steeds benaderen op de raid0 array.

Ben nu bezig om het belangrijkste te backuppen voor het geval dat ik geen toegang meer krijg tot mijn gegevens.

Heeft iemand een idee wat er precies mis is ? En hoe ik het misschien op kan lossen ?

Systeem specs:

I7 975 @ stock
Asus P6T Deluxe V2
12 GB RAM @ 1300 Mhz
Intel SSD 80 GB --> windows 7 schijf
WD Velociraptor --> games schijf
Samsung Spinpoint F1 --> Raid0 Data schijf
Samsung Spinpoint F3 --> Raid0 Data schijf

(Gebruik de raid optie van het moederbord, dus geen aparte raid controller)

Edit:
Heb zowel de stroom als SATA kabels gechecked, heb ze eraf en terug erop gedaan en weet zeker dat ze goed zitten.

[Voor 22% gewijzigd door GSlayer op 25-09-2010 17:20]

• Physics
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17-08-2020
Dit heb ik exact ook gehad. 1 tip backup zoveel je kan. Het enige wat mij hieruit kon halen was dus de raid array afkoppelen en weer opnieuw opbouwen tot raid 0.
Helaas was ik mijn backup kwijt.
Ik heb exact dezelfde Maxtrix storage manager. En dit is pas 3 weken geleden gebeurt bij mij.

Het lijkt erop dat de manager zelf een fout maakt, helaas is dit niet op een andere manier te herstellen. Ik heb ze uiteindelijk maar van raid 0 afgehaald. Snelheid was ook bijna verwaarloosbaar.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een Samsung F1 in RAID is vroeg of laat om problemen vragen. Ze klappen er regelmatig uit waardoor je dit soort errors krijgt, zeker als je redelijk veel lees/schrijfacties doet van en naar de array.

30" monitor te koop

• GSlayer

GSlayer

Topicstarter
Dat is mijn gedachte dus ook,

had geen ervaringen met dingen zoals RAID (dit is mijn eerste zelfbouw PC met meerdere HDD's) en wilde wat meer performance dus besloten om de 2 samsung's in Raid 0 te zetten, maar spinpoints in Raid 0 is haast de moeite niet waard qua snelheid.

Ben nu bezig een image te maken van de 2 schijven en dan maar inderdaad raid maar even vergeten met deze schijven.

Maar uit jouw verhaal (en meerdere die ik nu op internet lees) heeft het meer te maken met de Matrix Storage Manager dan met de schijven zelf ?

Dat is toch nog een geluk bij een ongeluk, ik dacht nml dat 1 van de 2 schijven het aan het begeven was.

@Terw_Dan,

De schijven zijn continue bezig met uitpakken en repareren van rar bestanden. Er word inderdaad ook heel veel van gelezen (streamen). Dus daar heb je gelijk in.

[Voor 12% gewijzigd door GSlayer op 25-09-2010 17:28]

• Physics
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17-08-2020
GSlayer schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 17:25:
Dat is mijn gedachte dus ook,

had geen ervaringen met dingen zoals RAID (dit is mijn eerste zelfbouw PC met meerdere HDD's) en wilde wat meer performance dus besloten om de 2 samsung's in Raid 0 te zetten, maar spinpoints in Raid 0 is haast de moeite niet waard qua snelheid.

Ben nu bezig een image te maken van de 2 schijven en dan maar inderdaad raid maar even vergeten met deze schijven.

Maar uit jouw verhaal (en meerdere die ik nu op internet lees) heeft het meer te maken met de Matrix Storage Manager dan met de schijven zelf ?

Dat is toch nog een geluk bij een ongeluk, ik dacht nml dat 1 van de 2 schijven het aan het begeven was.
nee je schijven zijn zeker niet stuk, dat dacht ik namelijk in het begin ook. Maar het blijkt de Intel Matrix storage controller zelf te zijn. Hoe hij de fout nu maakt geen idee, probleem was dat ik bijna een dag bezig was om te kijken of ik het kon herstellen.
Hiren's boot cd, PE Builder, niks werkte. Ik haalde ze van de raid af, ik controlleerde beide disks op fouten. Niks aan de hand.
Ik bouwde ze na een reset weer op raid 0, en alles was weer groen. Hoe gaar 8)7

Dacht ik ben al 1 keer alles kwijt geraakt, geen 2e keer en trok ze maar van de raid 0 af. De snelheid is echt bijna verwaarloosbaar.

Ik zit nu aandachtig te kijken naar SSD schijf voor pure snelheid. Gewoon voor Games, programma's en OS.
En de grote schijven voor opslag.

Maar raid 0 met deze controller, nooit meer.

• Polster
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 19:05
De F1 is redelijk berucht in RAID. Maar zo'n error van de Matrix storage manager hoeft niet persé veel te betekenen. Ik ben het ook 2x tegen zo'n foutmelding aangelopen in Vista en heb van alles lopen testen. Helaas zijn de individuele schijven niet te diagnosticeren zolang ze in RAID staan. Dus had de schijven uit te array gegooid en geen enkele tool kon een fout vinden. Sinds Win7 er op staat draaien de schijven al anderhalf jaar zonder enkel probleem.
Ik zou een goede regelmatige backup maken en 'mark-as-healthy' aanvinken in de Storage manager en kijken hoever je komt.

• GSlayer

GSlayer

Topicstarter
Bedankt voor de nuttige antwoorden, ik weet wat me te doen staat :)

Edit:

Na het downloaden van "Intel(R) Matrix Storage Manager Driver for Microsoft Windows* (32 & 64 bit)"

Krijg ik dezelfde info als de eerder gemaakte screenshot.
Alleen nu met de mogelijkheid om die melding te markeren als normaal.

Heb voor het geval dat alsnog een back-up gemaakt, maar laat de raid array een tijdje doorwerken, om te zien of ik alsnog z'n fout krijg.

@Polster,

Zelfde gedachte :), heb dat inmiddels gedaan,

Heb wat gegoogeld op "error occured 0" en lees vooral dat het niet aan de schijven ligt maar eerder aan iets anders. Dus ben al heel wat gerustgesteld.

[Voor 93% gewijzigd door GSlayer op 25-09-2010 18:50]

• pengo78
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 26-02-2017
Ik ben thuis op de sukkel met ongveer hetzelfde. Het enige verschil dat ik merk is dat in mijn geval windows niet meer boot (zelfs niet in safe mode). Het enige wat ik kan doen is windows (7) opnieuw installeren en dan kan ik gewoon terug aan mijn data (windows.old folder) dus hdd lijkt mij in orde. Na windows herinstallatie bolt dat weer weekje ok en daarna terug zelfde error met zelfde oplossing en na weekje terug zelfde probleem :s.
Format c: heb ik nog niet gedaan omdat ik ook nog redelijk wat data zou willen backuppen eerst...
Zou het feit dat die bomvol data staat er iets te maken meekunnen hebben eventueel?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ook F1s in RAID? Die dingen genereren gewoon errors, dus die moet je niet in RAID gaan draaien (en begrijp ik goed dat je belangrijke data op een RAID 0 hebt staan?)

30" monitor te koop

• pengo78
Belangrijk zou ik het niet noemen, eerder vervelend, geen 2 f1's 1 f1 en 1 seagate erbij... Ik had al ergens vernomen dat dit ook voor problemen kon zorgen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

7200.11 Seagate? Die zijn net zo eng als die F1's op die Intelcontrollers :P En sowieso, je hebt er een F1 disk bijzitten, dus dat is vragen om problemen.

[Voor 33% gewijzigd door TERW_DAN op 01-12-2010 16:17]

30" monitor te koop

• pengo78
Ah oei. Backuppen en uit raid halen dan maar :). Thx voor de info!
Is er een kans dat die fout vanzelf opgelost word ook? (bespaart mij weer een reinstall...)
Of op een of andere manier die hdd te kunnen vlaggen als normaal zodat windows toch nog boot even?

[Voor 64% gewijzigd door pengo78 op 01-12-2010 16:28]

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-04-2017
Je kunt al je data recoveren; doe niets stoms!

Boot Ubuntu Linux en kijk of je bij je data kunt, vaak out-of-box werkt dat. Places menu klikken, klik op Home, klik op .. GB Filesystem aan de linkerkant en je zult je data moeten zien.

En anders weet ik dat nog wel op andere manier te recoveren; maar als je dingen gaat proberen zoals metadata verkloten dan wordt recovery weer een stuk moeilijker, dus wees voorzichtig!

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Terw_Dan schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:01:
Ook F1s in RAID? Die dingen genereren gewoon errors, dus die moet je niet in RAID gaan draaien (en begrijp ik goed dat je belangrijke data op een RAID 0 hebt staan?)
Ik draai al jaren 4 F1's in RAID 5 en 2 andere in RAID0 op een Intel controller, nog nooit mis gegaan. Behalve als write-back cache aan staat en de stroom wegvalt moet ie soms de array controleren maar fouten ontdekt ie nooit.
Maar dat zal dan wel extreem geluk zijn oid :)

DUT Racing

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ga uit van extreem geluk idd :P

30" monitor te koop

• Hammetje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 22:19
fsfikke schreef op woensdag 01 december 2010 @ 18:09:
[...]

Ik draai al jaren 4 F1's in RAID 5 en 2 andere in RAID0 op een Intel controller, nog nooit mis gegaan. Behalve als write-back cache aan staat en de stroom wegvalt moet ie soms de array controleren maar fouten ontdekt ie nooit.
Nee hoor, ik zit hier zelf ook met een 2 x Samsung F1 1TB op Raid 0 configuratie. Draaien sinds dag 1 van de aanschaf in RAID, nooit problemen mee gehad. Kan ook aan het feit liggen dat ik mijn PC regelmatig herinstalleer, maar ik maak vrijwel nooit een nieuwe RAID array aan.

Ik ontken overigens niet dat de f1's een hoger uitvalsperecentage heeft... Ik als TD medewerker krijg regelmatig wat schijfjes terug voor RMA.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Mr Alfabet
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 09-09 17:58

Mr Alfabet

Je Moeder!

Heb in mijn jonge jaren 4x F1 Raid0 gedraaid op een nF4 controller, en nu weer 2x F1 Raid0 op een JMicron controller, nog nooit troubles of uitvallers gehad.

Core i7 950. DFI DK x58-T3eH6. 6GB OCZ RAM. 5850@1000/1200. Disks: OS: OCZ Vertex3 MAXIO 120GB, DATA: 12x1.5TB WD15EARS RAID6 op Areca 1231ML.Koeling: 2x 240 rad, 3x Eheim 1048, 5850@WC, 8800GT@WC, CPU@NexXxos XP, NB@WC

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 01:11

M2M

medicijnman

Mr Alfabet schreef op donderdag 02 december 2010 @ 17:20:
Heb in mijn jonge jaren 4x F1 Raid0 gedraaid op een nF4 controller, en nu weer 2x F1 Raid0 op een JMicron controller, nog nooit troubles of uitvallers gehad.
:)

Ik overigens ook nog niet met raid-0, maar wel met raid 1. Die waren elke drie of vier reboots out of sync. (samsung spinpoint F1's 1TB)

-_-

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20:25
fsfikke schreef op woensdag 01 december 2010 @ 18:09:
[...]

Ik liep ook altijd te verkondigen dat het allemaal wel los liep met die F1's. Had 4 HD103UJ schijven dmv. MDRaid in Raid 5. Totdat er 3! tegelijk kapot gingen, was er aardig ziek van. Gelukkig had ik geen overlappende dode sectoren en kon ik alle data nog recoveren. Ik nam aan dat 1 schijf redandency wel genoeg was |:( Nu draai ik met 5 mooie WD10EARS schijven en die ene overgebleven F1, iets met survival of the fittest ofzo. (ohja, nieuwe array is in RAID6, dit gaat me niet nog een keer overkomen :P)

dot.blaat

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Rostvertol-Mil schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 13:50:
[...]

Ik liep ook altijd te verkondigen dat het allemaal wel los liep met die F1's. Had 4 HD103UJ schijven dmv. MDRaid in Raid 5. Totdat er 3! tegelijk kapot gingen, was er aardig ziek van. Gelukkig had ik geen overlappende dode sectoren en kon ik alle data nog recoveren. Ik nam aan dat 1 schijf redandency wel genoeg was |:( Nu draai ik met 5 mooie WD10EARS schijven en die ene overgebleven F1, iets met survival of the fittest ofzo. (ohja, nieuwe array is in RAID6, dit gaat me niet nog een keer overkomen :P)
Nog altijd living on the edget met die ene F1 in je array :D Waarom die niet ook direct vervangen en gebruiken als offline backup disk ofzo?

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 01:11

M2M

medicijnman

in het geval van de TS, waarom uberhaupt raid gebruiken? download rar par en unrar gaat alleen maar langzamer met een raid disk. Je kunt dan beter twee losse disks hebben, waarbij eentje dient als source, en de ander als destination.

Ik vind raid in veel gevallen ook geen geweldige keuze. Voor de extra performance kun je tegenwoordig beter een SSD aanschaffen, en voor veiligheid bied raid 1 of 5 toch helemaal niets.

En alles wat je download en "bewaart" kun je zo weer opnieuw downloaden. Echt belangrijke data is nooit zoveel dat je daar een raid5 array voor nodig hebt.

-_-

• Dutch2007
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 10-09 21:18
had dit soort probleem ook, ben overgeschakeld naar AHCI (ipv RAID), en heb de 2 F1's in Raid 0 via Windows 7 gezet, sindsdien loop het stabiel/goed
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee