Toon posts:

Stereo of surround: gemixte info van verkopers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij zijn op zoek naar een nieuwe receiver met boxen maar komen er na een paar winkelbezoekjes niet uit wat voor ons het beste is.

Waar we het voor gebruiken is films en muziek luisteren, maar de ene verkoper zegt dat je best een surround set ook voor muziek kan gebruiken en de andere verkoper zegt dat we juist beter bij stereo kunnen blijven omdat de muziek anders prut is (omdat ons budget van 500-600 euro geen goeie surround boxen toelaat).

We willen graag 4 boxen in elke hoek van de kamer om het geluid te verdelen, maar als het toch surround wordt zullen het er 5 worden begrijp ik. Hij wordt aangesloten op de stb, ps3, mp3speler via jack en een mediapc.

Ik heb het idee dat ik hier duidelijkere info krijg als in de winkel, dus ik vraag maar liever hier wat input...

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:48
Je kan voor 500-600 euro best een surround set nemen. Alleen krijg je beter geluid met 2 speakers maar dsat spreekt natuurlijk voor zich. Surround is ook te realiseren zonder center speaker scheelt je alweer- 50-100 euro. Als je die niet aansluit gaat spraak over links en rechts voor.

Neem bijvoorbeeld dit:
Voor - http://www.kieskeurig.nl/speaker/heco/victa_300/180355/ paar = 130 euro
Achter - http://www.kieskeurig.nl/speaker/heco/victa_200/180352/ paar = 100 euro
Subwoofer - http://www.kieskeurig.nl/..._supreme_sub_201a/307427/ 125 euro
Receiver - http://www.kieskeurig.nl/receiver/onkyo/tx-sr307/328495/ 220euro

Het is natuurlijk geen setje gebaseerd op jouw smaak want dat weer ik niet maar die heco's geven wel een heel goed geluid vind ik.

Maar je kan natuurlijk gewoon ook de achterspeakers weglaten en dan later als je weer meer geld hebt uitbreiden. Zo hou je 100 euro over om de rest beter te maken eventueel. Maar onthoud 1 ding koop nooit kant en klare setjes met melkpak speakertjes zoals dit: http://www.kieskeurig.nl/...samsung/ht-bd1250/330728/ Want daar ga je heel snel spijt van krijgen die dingen geven nooit een goed geluid en als je wat wil aanpassen moet je meestal een hele nieuwe set kopen.

[ Voor 23% gewijzigd door tweakG5 op 19-12-2010 12:35 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
Dat ligt maar net aan hoe kritisch je bent...

Voor 500-600 eur kun je idd geen goed surround set kopen wat ook fatsoenlijke stereoweergave heeft. Maar heb je al zelf eens eea beluisterd? Genoeg mensen die dat wel fatsoenlijk genoeg vinden voor hun. Dus wat is fatsoenlijke stereoweergave?

Verder heb je het over 4 speakers.. Stereo = 2 speakers, waarom wil je er dan 4?

En is 2ehands een optie? Je speakers zijn de belangrijkste schakel, en 2ehands kun je heel prima dealtjes maken. Vaak zat mensen die overgaan naar surround, en hun speakers vervangen door simpelere surrounddingen, en dus voor een leuke prijs hun stereoset dumpen.

Verwijderd

Topicstarter
De reden voor 4 speakers (elke hoek van de kamer) is dat we er een hekel aan hebben als geluid van 1 kant komt, we willen er middenin zitten.

We hebben in de winkel wel wat beluisterd ja, maar wat we mooi vinden is toch echt te duur (zelfs tweedehands). We weten weinig van audiospecs, maar willen wel een mooi vol geluid met een goeie bas. De meeste surround binnen ons budget was echt te blikkerig...

Na een beetje browsen kwamen we bij deze twee opties voor receivers:
http://www.kieskeurig.nl/receiver/onkyo/tx-sr507/327187/
http://www.kieskeurig.nl/.../hk_3490/reviews/219145/2

De boxen worden dan een tweedehands zoekproject denk ik...

• FIFO
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 17:05
ik zou gewoon beginnen met een degelijke receiver en 2 boxen. verschil tussen een receiver en een stereoversterker bij een beetje normaal gebruik is voor het leek al moeilijk te onderscheiden.

daarnaast kun je dan nog altijd speakers bijkopen om een complete 5.1 setup neer te zetten. zeker de speakermerken die recentelijk nieuwe modellen op de markt hebben gezet zijn interessant, want de oude modellen gaan dan tegen spotprijzen de deur uit. tweedehands valt ook veel moois te vinden.

4 speakers om muziek te luisteren vind ik zelf niet om aan te horen. laat ik dit even omschrijven.

met 2 speakers merk je als je rustig door de kamer verplaatst dat op bepaalde plekken bastonen harder klinken dan op andere plaatsen (de zogenaamde knoop- en buiklijnen). met 4 speakers versterkt dit effect nog meer. het is dus heel moeilijk om met veel speakers die allemaal lage bastonen (lager dan 150 Hz) weergeven om deze goed te plaatsen zodat deze allen op een plek (de sweetspot) samenkomen. veel receivers hebben dan ook de optie om de bastonen onder een in te stellen frequentie af te kappen en enkel weer te laten geven door de sub. dan heb je uiteindelijk een mooi en homogene bas.

een receiver heeft ook meer aansluitmogelijkheden dan een versterker. bijvoorbeeld om de ps3 digitaal aan te sluiten (via hdmi, optisch of coax). als je op normale volumes speelt heeft zelfs een instapmodel genoeg vermogen om 5, 7 of zelfs 9 speakers (2 voor in de keuken bijv) aan te sturen. je gaat dit verschil pas echt merken als je op geluidsniveaus speelt zodat je buren ook kunnen meegenieten.

succes met de keuze.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
FIFO schreef op zondag 19 december 2010 @ 12:55:
....
als je op normale volumes speelt heeft zelfs een instapmodel genoeg vermogen om 5, 7 of zelfs 9 speakers (2 voor in de keuken bijv) aan te sturen. je gaat dit verschil pas echt merken als je op geluidsniveaus speelt zodat je buren ook kunnen meegenieten.

succes met de keuze.
Hoeft niet perse. Eea is ook zwaar afhankelijk van de gebruikte speakers. Zeker als je de dynamiek van een film mee wilt nemen heb je toch wat vermogen nodig. Een film kijk je toch meestal op een hoger volume om de dialogen goed te kunnen volgen. Zonder foefjes van je set (Dynamic reduction oid) is het gevolg dus dat effecten eruit zullen 'springen'.
Zeker icm moeilijke speakers wil je dat risico niet lopen. Als je versterker gaat clippen heb je redelijk kans dat je speakers eraan gaan.

Mijn speakers zijn redelijk 'moeilijk' (89db/1watt), en ik moet er niet aan denken als ik die dingen op een 20watt versterker zou zetten.
Bekijk ook goed de specificaties van de versterker.. Er zijn fabrikanten die vermogens opgeven die je nog eens moet delen door het aantal kanalen (140W klinkt leuk, maar als het een 7.1 amp is en het dus 20 per kanaal is....) en bij welke impedantie dit vermogen is (en hoe het vermogen gedefinieerd is.. DIN, RMS, PMPO)

Verwijderd

Topicstarter
Zou dit dan bijvoorbeeld een goede optie zijn?

http://www.kieskeurig.nl/.../prijzen/bezorgen/219135/

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:42

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 12:25:
de andere verkoper zegt dat we juist beter bij stereo kunnen blijven omdat de muziek anders prut is (omdat ons budget van 500-600 euro geen goeie surround boxen toelaat).
Die verkoper heeft eigenlijk de meest redelijke kijk. Met een dergelijk budget kun je geen complete surround set kopen die voor muziek fatsoenlijk klinkt. Met stereo lukt het nog vrij redelijk als je op aanbiedingen let :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:41

FeaR

In GoT we trust

DJSmiley schreef op zondag 19 december 2010 @ 14:03:
[...]Mijn speakers zijn redelijk 'moeilijk' (89db/1watt), en ik moet er niet aan denken als ik die dingen op een 20watt versterker zou zetten.
Mwah, moeilijk aanstuurbare speakers heb je eigenlijk pas als je (ver) onder de 85dB zit. Maar het heeft natuurlijk ook met de impedantie van de speaker te maken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Normaal zou ik meteen roepen dat je voor stereo moet gaan, maar als je muziek wilt luisteren met 4 speakers die ook nog eens in de hoeken staan geef je niet zo veel om de geluidskwaliteit want er blijft er op deze manier vrij weinig van over (niet beledigend bedoeld trouwens). Dan kan je dus beter een surroundset nemen.

Edit: ff wat duidelijker gemaakt wat ik wilde zeggen

[ Voor 30% gewijzigd door TBTL op 20-12-2010 11:10 ]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:52
ik zou het als volgt aanpakken:
-surround receiver. Waarom? omdat de receiver ook als video-schakelaar kan fungeren zodat je alle appraten via HDMI op de receiver aansluit, en een hdmi kabel naar de TV doorstuurt.Geluidskwaliteit zal iets minder zijn dan een pure stereo receiver, maar in deze prijsklasse maakt het niet zo heel veel uit. budget, 2 a 300 euro
- koop vervolgens twee goede frontspeakers. Kunnen ook boekenkastspeakers zijn. deze hebben een betere vulling van de woonkamer dan 4 speakers binnen hetzelfde budget van 3 a 400 euro.

een leuk stukje om te lezen:
http://areadvd.com/hardware/2010/avr_hdmi_1_4.shtml

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 18:11

Hokkie

Hello

Ik denk dat je surround en muzikaliteit los van elkaar moet gaan zien!

Een kwalitatief goede surroundset is per definitie nog niet geschikt voor HIFI stereo en andersom ook niet. Is dit wel een eis? Forget it, gaat je niet lukken met jouw budget. Natuurlijk valt over smaak niet te twisten en vind de ene een speaker van 150 euro prima, terwijl de ander het tienvoudige alleen al aan kabels spendeert.

Wil je toekomst gericht aankopen doen? Zou ik een midrange receiver aanschaffen die ook surround aan boord heeft, hierbij koop je twee speakers die qua prijs en kwaliteit bij je passen. Dit kan je per periode dan upgraden naar een set die je wenst. Je doet er wel langer over, maar dat is ook leuk!

[ Voor 0% gewijzigd door Hokkie op 19-12-2010 21:22 . Reden: Typos ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Verwijderd

Topicstarter
@107mb: ik ben niet zo goed in duits, maar van wat ik eruit haal is het artikel wel opgezet op alleen film/tv.

Maargoed, ik denk dat het de avr 255 wordt met twee goeie speakers. Als dat niet genoeg blijkt schaf ik later nog meer speakers voor de surround aan (tegen die tijd zullen er ook wel wat meer centjes op de spaarrekening staan hiervoor)

/edit surround wordt misschien sowieso wel lastig bij ons, de tv staat in een hoek (en daar kan hij ook niet weg). Dan komt de center direct naast een van de fronts te staan, weet niet of dat wel zo mooi is...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2010 22:08 ]

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 18:11

Hokkie

Hello

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 21:24:
@107mb: ik ben niet zo goed in duits, maar van wat ik eruit haal is het artikel wel opgezet op alleen film/tv.

Maargoed, ik denk dat het de avr 255 wordt met twee goeie speakers. Als dat niet genoeg blijkt schaf ik later nog meer speakers voor de surround aan (tegen die tijd zullen er ook wel wat meer centjes op de spaarrekening staan hiervoor)
Goede keus! Succes

Op harman kardon schijnt canton erg goed te gaan?! Maar geen ervaring mee btw.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
In principe maakt het niet uit welke versterker je kiest bij een luidspreker, tenzij je een sterk kleurende versterker neemt.

[ Voor 20% gewijzigd door TBTL op 19-12-2010 22:20 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:49
http://nl-nl.forum.ibood...._426_hcs_3_50_speakerset/

Slechts 24 uur geldig (20 december)

Afbeeldingslocatie: http://www.ibood.com/img/product/4945_Zn_hi_1292592732.jpg

399,-

Geen idee hoe het klinkt verder, maar je kunt altijd vervangen/verkopen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01-2025
Interessant topic, wat als je bijvoorbeeld een platenspeler wil aansluiten? Kan elke surround receiver daar zomaar mee overweg?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ZodiacQ schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:43:
Interessant topic, wat als je bijvoorbeeld een platenspeler wil aansluiten? Kan elke surround receiver daar zomaar mee overweg?
Sommige receivers hebben een aparte Phono-ingang. Dat is een speciale versterkte ingang voor platenspelers, veelal ook nog met een schroef om de boel te aarden. Mocht een receiver dat niet hebben kan je veelal wel een losse phono-amp kopen en die aansluiten op de receiver.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ZodiacQ schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:43:
Een platenspeler is stereo, daar kunnen de meesten wel mee overweg. Kwestie van opletten welk element je gebruikt, maar met de meeste platenspelers zal dat wel goed gaan :)

@Sabientjuh: geweldige sig, zeker voor een dame :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 21:29
Ik weet niet waar je vandaan komt qua apparatuur maar kan je verzekeren dat je met twee degelijke vloerstaanders en erg mooi kamervullend geluid krijgt. Ben zelf vorige week overgestapt van een 5.1 pc set naar een 4.0 set met een marantz reciever en magnat speakers en gebruik voor muziek alleen de twee front speakers en heb een veel ruimtelijker gevoel dan ik eerst had met 4 speakers (+ subwoofer).
ShittyOldMan schreef op maandag 20 december 2010 @ 00:47:
http://nl-nl.forum.ibood...._426_hcs_3_50_speakerset/

Slechts 24 uur geldig (20 december)

[afbeelding]

399,-

Geen idee hoe het klinkt verder, maar je kunt altijd vervangen/verkopen.
Uiteraard zonder specifieke ervaring met de ibood lijkt het mij voor sabientjuh erg geschikt. Het is natuurlijk echt entry-level hi-fi maar het past netjes binnen het budget, een groot deel van het geld gaat naar de front speakers voor een goede stereo beleving, maar met 3 extra speakers voor surroudgeluid bij films.

[ Voor 3% gewijzigd door martijnve op 20-12-2010 16:05 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten om niet voor de iBood te gaan maar voor de HK 255.

Nu alleen de queste naar de goeie boxen dan nog... =D

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 11:43

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 12:25:
Wij zijn op zoek naar een nieuwe receiver met boxen maar komen er na een paar winkelbezoekjes niet uit wat voor ons het beste is.

Waar we het voor gebruiken is films en muziek luisteren, maar de ene verkoper zegt dat je best een surround set ook voor muziek kan gebruiken en de andere verkoper zegt dat we juist beter bij stereo kunnen blijven omdat de muziek anders prut is (omdat ons budget van 500-600 euro geen goeie surround boxen toelaat).

We willen graag 4 boxen in elke hoek van de kamer om het geluid te verdelen, maar als het toch surround wordt zullen het er 5 worden begrijp ik. Hij wordt aangesloten op de stb, ps3, mp3speler via jack en een mediapc.

Ik heb het idee dat ik hier duidelijkere info krijg als in de winkel, dus ik vraag maar liever hier wat input...
Het is heel simpel. Voor dat budget heb je een heel aardige stereo set die goed muziek kan weergeven ook aardig films kan weergeven maar een budget surround setup die niet erg geschikt is voor muziekweergave en redelijk op zijn best is in het weergeven van films.

Dus je hebt eigenlijk 3 keuzes:
- Vind je films belangrijker en wil je daarbij perse surround geluid: koop een 5.1 setje
- Vind je muziek belangrijker: koop een degelijke stereo set
- Wil je allebei: spaar nog een 1000 tot 1500 euro erbij voor een 5.1 set die óók goed muziek kan weergeven.

Ik zou voor dat budget voor een stereo setup gaan :)

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
probleem met die surround setjes is dat de SUB- woofer niet als sub dient maar gewoon als woofer.

Dit betekend dat hij niet ondersteund maar juist alle bass voor zijn rekening neemt.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin idd met stereo met twee goeie 3-weg speakers. De rest komt later wel als dat nodig is.

@metro 2002: nog 1500 erbij zou idd leuk zijn, maar ik hou het bij m'n eigen budget :-) Ik denk dat ik met dit budget al een set heb waarmee ik mijn huidige set dik overtref. Duurder zal niet nodig zijn (zoiets als 'wat niet weet wat niet deert')

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 11:43

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 12:50:
Ik begin idd met stereo met twee goeie 3-weg speakers. De rest komt later wel als dat nodig is.

@metro 2002: nog 1500 erbij zou idd leuk zijn, maar ik hou het bij m'n eigen budget :-) Ik denk dat ik met dit budget al een set heb waarmee ik mijn huidige set dik overtref. Duurder zal niet nodig zijn (zoiets als 'wat niet weet wat niet deert')
Tja, aan de andere kant is een audio set waar je constant naar luistert en misschien wel 10 jaar in gebruik is ook een investering, en dan is zeg 500 of 1000 euro meer niet overdreven veel toch? De kwaliteit gaat bij die stappen in prijs wel aanzienlijk omhoog.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 21-12-2010 16:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 16:52:
Tja, aan de andere kant is een audio set waar je constant naar luistert en misschien wel 10 jaar in gebruik is ook een investering, en dan is zeg 500 of 1000 euro meer niet overdreven veel toch? De kwaliteit gaat bij die stappen in prijs wel aanzienlijk omhoog.
Helemaal waar, maar ik wil echt niet over m'n max heengaan. Tis m'n dertiende maand en het volgende extraatje is pas vakantiegeld (wat dus ook echt naar m'n vakantie gaat). Ik verdien niet zo veel heur ;-)

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 18:03

Patriek

edit koning

Vraag over stereo of surround:
Wat belangrijk is, is dat muziek stereo is, TV signalen (tot op heden vrijwel altijd) stereo, en films opgenomen worden in surround (Dolby Digital / DTS). Het geluid moet vervormt worden om altijd 6 kanaals audio te genereren en dat is ongunstig voor het geluid. Daarom zou ik een reciever / surround speakerset kopen met modes voor geluidweergave zodat je kunt schakelen tussen 2 x stereo (sub+4 speakers) of surround (sub+5 speakers). De vijfde speaker die bij surround komt kijken zet je voor de TV (center), daar komen de stemmen op.

Wellicht vind je deze set interessant. Ik heb zelf de voorganger, die vele technieken ondersteund, waaronder HDMI in/uit en alle digitale audioformaten (zelfs Dolby True HD / DTS-HD Master) kan decoderen en automatische lipsync kan toepassen. Dus hang er met 1 HDMI kabeltje een mediaspeler of laptop aan en je hebt Full HD video doorgelust naar je TV en speakers worden inidividueel aangestuurt. Daarbij vele weergavemodussen en andere instellingen mogelijk.

Onkyo HTX-22HDX
http://www.eu.onkyo.com/products/HTX-22HDX.html
pricewatch: Onkyo HTX-22HDX
http://www.kieskeurig.nl/zoeken/index.html?q=HTX-22HDX

Dit is standaard alleen sub met 2 frontspeakers (2.1), de rears en center (voor 5.1 surround) worden in een additioneel pakket verkocht:
Onkyo SKS-22X
http://www.intl.onkyo.com...rround/sks-22x/index.html
http://www.kieskeurig.nl/zoeken/index.html?q=SKS-22X

Je hebt zelfs de mogelijkheid om er nog 2 speakers aan te knopen voor 7.1 (zoals de HD formaten ondersteunen). Samen voor ~450 Euro is de prijs / kwaliteit verhouding bijzonder goed! En hij past goed in een woonkamer (in tegenstelling tot mijn Logitech Z-5500).

[ Voor 17% gewijzigd door Patriek op 21-12-2010 17:47 ]

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 13:36

1Kb

Bij deze ook een poging om te helpen:)
Er vanuit gaande dat je alles nieuw wilt hebben en al een keuze hebt laten vallen op de HK 255, blijft er nog zo'n 200/250 euro over als ik het goed heb. Voor dit bedrag is er best nog wel wat te koop. De vraag die alleen overblijft, is welke consessie je wilt doen.
De optie van een 5.1 set is er wel, alleen zoals al gepost was door anderen, is de geluidservaring "anders" (wij kunnen niet bepalen of je dit wel of niet mooi vindt)
De stereo gedachte die je al had, is opzich nog best realiseerbaar. Ik vraag me alleen af hoe je je set uiteindelijk zou willen hebben. Ik kan me namelijk het volgende voorstellen:
Je begint met zuilen en breidt deze later uit met een center, surround en evt sub. Bij deze optie twijfel ik persoonlijk of dit handig is. De zuilen zijn namelijk de belangrijkste speakers van je set en daarmee ook het meest geluid bepalend.
Een alternatief zou kunnen zijn om te starten met monitor speakers welke later ingezet kunnen worden als surround speakers. De vraag die ik hierbij zou stellen, is of de afmetingen een probleem gaan worden en wat de verwachting is van het latere budget. De fronts zullen waarschijnlijk (zeker als bijpassend set) duurder zijn.

Dan is er nog de keuze tussen populaire merken en value for money merken. Het verschil tussen deze typen is dat waar de eerste categorie een bekende naam heeft en daarmee dus geld verdient, de andere categorie zichzelf nog waar probeert te maken of een heel ander business model heeft (denk aan direct kopen bij importeur of naar een dichtbijzijnde winkel kunnen lopen)

De merken die ik zo snel even kan bedenken als value for money zijn:
XTZ zoals bijvoorbeeld (weinig reviews te vinden overigens):
http://www.intosurround.n...n=com_virtuemart&Itemid=1
of eltax
http://www.djelectronics....c0c348073bbd329fcba0e7bb2

En waarschijnlijk zullen anderen dit lijstje wel kunnen aanvullen.

Ondanks dat je meer speaker techniek krijgt voor je geld, houdt dit niet in dat jij het mooier hoeft te vinden. Dus hier geldt, zoals ook al eerder is benoemd, zoek uit waar je ze kunt luisteren, neem muziek mee die rustig en ook heel druk is en let erop dat de speakers niet je aandacht blijven vragen. De makkelijkste manier om dit te doen, is om speakers van een hogere kwaliteit te horen. Er zijn nog veel meer tips te bedenken, zoals luisterruimte, de versterker enz. Maar in eerste instantie een grove filtering maken gaat het wel zo makkelijk maken:)

P.s.
Mocht je je in de 2de handsmarkt gaan begeven, bedenk dan wel dat je set mogelijk niet op elkaar kan worden afgestemd en dat je nog steeds moet gaan luisteren:)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

1Kb schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 19:26:
De merken die ik zo snel even kan bedenken als value for money zijn:
XTZ zoals bijvoorbeeld (weinig reviews te vinden overigens):
http://www.intosurround.n...n=com_virtuemart&Itemid=1
of eltax
http://www.djelectronics....c0c348073bbd329fcba0e7bb2
XTZ in één zin noemen met Eltax :N
XTZ is toch heel wat treden hoger dan Eltax...

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik ben een aantal keren in de "betere" audio winkel geweest. (Van het type ik zou het liever niet verkopen want ik vind het veel te leuk om er zelf mee te spelen) Daar heb ik 2 speakers gehoord welke de ruimte volledig konden vullen. Het leuke van deze speakers was dat het om twee boekenplank modellen ging.

Het formaat of aantal heeft dus niet altijd te maken met het "vullen" van de ruimte. Helaas weet ik niet wat voor merk speakers het hier betrof, het was een voor mij onbekend onbemind merk. Volgens mij ging het om een duits merk maar was het geen phonar.

Misschien is het toch een idee om dit soort winkels af te gaan.

Zelf heb ik een Kef set waarbij ik begonnen ben met 2 boekenplank speakers en later aangevuld met de rest. Als reciever gebruik ik een Marantz 7.1 reciever. De stereo recievers van Marantz schijnen ook heel goed te zijn maar dat is misschien iets voor in de toekomst als ik minder surround wil spelen. Back2Stereo tijdperk heeft mij nog niet bereikt.

Alles in een setjes loop ik met een grote boog omheen :*)

[ Voor 35% gewijzigd door raymonvdm op 21-12-2010 23:40 ]

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:36
Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 12:50:

Ik ben ooit begonnen met een Receiver en een 5.1 surround set en heb daar op muziek gebied zeker spijt van gekregen.
Door de 2 frontspeakers te vervangen door volwaardige luidsprekers was dat probleem ook opgelost.
En goed geluid om muziek te luisteren, en goed geluid om films te luisteren/kijken.
(edit: die receiver was in te stellen zodat hij bij inschakelen van bv de CDautomatisch alleen de front luidsprekers aanstuurt, en bij DVD surround)

Op het moment een (te) dure optie maar als je begint met een goede receiver en een goed setje luidsprekers kan je dat altijd nog uitbreiden in de toekomst.

Wat een goede luidspreker voor jouw (receiver) is daar zou je dan naar moeten luisteren en een zaak waar ze die dingen ook hebben staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Ad de Jong op 21-12-2010 23:49 ]

Mijn profiel op Discogs

Verwijderd

Topicstarter
raymonvdm schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 23:34:

Zelf heb ik een Kef set waarbij ik begonnen ben met 2 boekenplank speakers en later aangevuld met de rest. Als reciever gebruik ik een Marantz 7.1 reciever. De stereo recievers van Marantz schijnen ook heel goed te zijn maar dat is misschien iets voor in de toekomst als ik minder surround wil spelen. Back2Stereo tijdperk heeft mij nog niet bereikt.

Alles in een setjes loop ik met een grote boog omheen :*)
Wat voor Kef set heb je?

Ik zie net dit staan op MP, misschien voor mij een goeie optie...?

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:06:
[...]

Wat voor Kef set heb je?

Dat is zeker leuk spul om mee te beginnen.
Eventueel kun je later een keer zuilen kopen als fronts om stereo muziek op af te spelen.
Dan gaan deze boekenplank modellen als rears dienen.

Ga wel even luisteren, het kan zijn dat het geluid je niet bevalt. Kef schijnt wat scheller te zijn dan sommige andere merken. Geloof dat het goed matcht met Marantz en Denon versterkers. Minder met Onkyo en Yamaha.

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

tweakG5 schreef op zondag 19 december 2010 @ 12:32:
Surround is ook te realiseren zonder center speaker scheelt je alweer- 50-100 euro. Als je die niet aansluit gaat spraak over links en rechts voor.
sorry voor de offtopic: maar bij toeval lees ik deze reactie, is dit zo? en werkt dat op alle versterkers?
ik heb nu een: Onkyo TX-SR701e

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:06:
[...]
Dit zijn wel bi-wire speakers... hoe sluit ik dat aan zonder bi-wire? Alleen de LF plus en min gebruiken?

Verwijderd

koekoek2003nl schreef op donderdag 23 december 2010 @ 07:50:
[...]

sorry voor de offtopic: maar bij toeval lees ik deze reactie, is dit zo? en werkt dat op alle versterkers?
ik heb nu een: Onkyo TX-SR701e
Ja, alleen het is wat gevoeliger voor je luisterpositie. Ik heb een 2.0 opstellingen en stemmen komen echt recht uit het midden, maar als ik onder een hoek van 45 graden ga zitten klopt het natuurlijk al minder. Als je alleen, of met z'n 2-en, van dezelfde bank redelijk recht voor de tv zit heb je geen center nodig. Als je echter met 6 man in een halve circel zit kan je beter wel voor een center gaan.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 13:49:
[...]
Dit zijn wel bi-wire speakers... hoe sluit ik dat aan zonder bi-wire? Alleen de LF plus en min gebruiken?
De bruggen (die je op de foto ziet) gewoon laten zitten, dan kan je ze single-wire aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:03:
[...]

De bruggen (die je op de foto ziet) gewoon laten zitten, dan kan je ze single-wire aansluiten.
Ok, maar welke twee van de vier ingangen ga ik een draadje inproppen dan?

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 13:49:
[...]

Er zitten volgens mij gewoon koppelingsplaatjes tussen. Dus je kan je snoer gewoon aansluiten op de LF of HF.
Sommigen zeggen dat een appart snoertje (of je speakerkabel op een andere manier strippen) tussen de HF en LF een beter geluid geeft. Heb het zelf niet zo duidelijk als verbetering gemerkt op mijn speakers...
Pagina: 1