Probleem geluid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorben
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05-2024
Een tijdje geleden heb ik hier een topic geopend. Als oplossing kwam uit de bus: koop een 3.5mm naar rood/wit stekkertje en sluit dat aan op op je pc en verbindt het met je tv...

Ok nu een tijdje later beslist zo een kabeltje te gaan halen...
Ik kom thuis met het kabeltje, sluit het aan...
Wat had je gedacht? Geen geluid...

Ik dacht: geluid zal nog afstaan, gedempt ofzo... -> opzetten doet niets
Ik trok de kabel uit mijn pc -> geen geluid meer uit mijn pc-luidsprekers...Hu??
Ik dacht dan: mss moeten de drivers geupdate worden (wat volgens mij normaal niet zou moeten als luidsprekers en koptelefoon daarvoor wel werkten?)
Drivers opnieuw geinstalleerd... -> geen geluid meer... nergens

Ik weet niet wat ik nu moet doen?
Ligt het nu aan dat kabeltje of gewoon mijn (onboard) geluidskaart die juist op deze moment de geest geeft/niet meer werkt?
Even ter info: dat laatste klinkt voor sommige mensen mss heel erg raar: ik zou er niet van verschieten, bij mij moet alles altijd eerst eens mislopen ;)

Mijn (onboard) geluidskaart: Realtek Ac'97

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Welke afspeelapparaten geeft Windows aan en welke is standaard? te checken via de rechtermuisknop op het luidsprekertje in je taakbalk.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorben
Die geeft gewoon de realtek AC'97 aan... Als standaard.
Als ik 'hardware testen' doe, beweegt de geluidbalk welk maar er komt geen geluid uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorben
Ik zou toch nog even willen vermelden dat ik wél de microfoon kan gebruiken...
Die neemt wel geluid op...
Kan mijn geluidskaart dan kapot zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Topics over zaken die in andere subfora besproken worden horen daar en niet hier. Geluid = audio. Topics over geluidszaken horen dus in Audio & HiFi

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:06

FeaR

In GoT we trust

Dus samenvattend:
Je hebt een ATI kaart die audio en video over HDMI kan leveren, maar dat krijg je niet werkend.
Daarom heb je nu een 3,5mm jack naar stereo RCA gekocht. 3,5mm jack zit in de PC en de dubbele RCA in de TV?

Heb je wel de audio ingang van de TV gebruikt en niet een audio uitgang? En indien je de goede ingang gebruikt hebt, ook de input goed gezet? Als jij bijvoorbeeld Component ingang gebruikt dan moet je de TV ook op dat kanaal zetten om de audio te horen. Verder zit er naast de HDMI-ingangen een 3,5mm jack ingang om geluid te koppelen aan één van de HDMI inputs. Het verloop van 3,5mm jack naar RCA had je dus niet nodig gehad.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorben
Ja zo ongeveer ;)
Het probleem is nu dat ik helemaal geen geluid meer krijg uit mijn pc... Ook zonder dat kabeltje niet.
Terwijl ik niet verandert heb... Ik heb gekozen voor een 3.5mm naar RCA omdat ik het dan ook rechtstreeks op mijn versterken kan aansluiten... Als ik gewoon naar muziek wil luisteren...

Srry voor de verkeerde keuze van het subforum... Dacht dat audio voor audio-installaties was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:43

Gotez

42

Wellicht is een screenshot van je afspeelapparaten (rechtermuisknop op het luidsprekertje in je taakbalk) handig.

In ditzelfde scherm zie je een groen balkje op en neer bewegen als je muziek speelt. Gebreurt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorben
Mijn afspeelapparaat is Realtek AC97...
De groene balk beweegt op en neer als ik hardware testen doe...

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:21
Heb nog nooit gehoord dat een tv een rood wit tulp input heeft.... wel output
Het zou mij niets verbazen als je je geluidskaart kapot hebt gemaakt.
Kijk nog even goed in de handleiding van je tv of die 'ingang' wel een ingang is en geen uitgang :)

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:12

paularts

Paulux !!!!!!

Ossi schreef op donderdag 23 december 2010 @ 07:32:
Kijk nog even goed in de handleiding van je tv of die 'ingang' wel een ingang is en geen uitgang :)
Nou ik en ik denk vele andere met mij wel
[Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/9r3sp4.jpg
(eerste hit op google images lol)

[ Voor 8% gewijzigd door paularts op 23-12-2010 07:47 ]

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Ossi schreef op donderdag 23 december 2010 @ 07:32:
Volgens mij heeft bijna iedere TV een rood/witte ingang. De meeste zelfs 2, een aan de voorkant voor een videocamera en een aan de achterkant. Meestal gecombineerd met een gele ingang voor beeld.

Veel moderne geluidskaarten kun je op ingangen boxen aansluiten en uitgangen microfoons. Ze regelen vaak zelf wat je worden.

Maar een beetje vreemd is het wel dat na aansluiten van je audio kabel en het loskoppelen ervan je interne speakers het ook niet meer doen.

Ik neem aan dat je dit getest hebt met alle overige kabels uit je pc. Probeer de jack een paar keer voorzichtig in en uit de poort te halen om te kijken of je pc detecteert dat er iets in de poort wordt gestoken. Bij mij geeft ie vaak een scherm met de vraag wat ik erin steek op het moment dat ik er iets insteek. Misschien blijft je geluidskaart denken dat er nog iets in zit.

Edit:
Na aanleiding van foto:
Wat je vaak ziet is dat op het moment dat de HDMI wordt gebruikt als video ingang alleen de jack te gebruiken is als audio ingang. Vandaar dat ze in het zelfde witte kader staan. Het is misschien zelfs wel zo dat alleen de onderste HDMI ingang werkt met de Jack.

De component ingangen op de foto worden alleen gebruikt als ook de beelden aangeboden worden op de component ingangen.

Het zou heel goed kunnen dat ditzelfde ook voor TS geld. Maar dit verklaard nog niet waarom nu zijn interne speakers het niet meer doen.

[ Voor 18% gewijzigd door ajakkes op 23-12-2010 07:55 ]

👑

• jorben
Allereerst: bedankt voor de antwoorden!
ajakkes schreef op donderdag 23 december 2010 @ 07:50:
[...]
Ik neem aan dat je dit getest hebt met alle overige kabels uit je pc. Probeer de jack een paar keer voorzichtig in en uit de poort te halen om te kijken of je pc detecteert dat er iets in de poort wordt gestoken. Bij mij geeft ie vaak een scherm met de vraag wat ik erin steek op het moment dat ik er iets insteek. Misschien blijft je geluidskaart denken dat er nog iets in zit.
Alle overige kabels zijn verwijdert. De jack heb ik al verschillende keren ingestoken en verwijdert. Ik dacht ook mss dat het daaraan kon liggen maar dan zou ik toch geluid moeten krijgen op mijn tv (of headset als ik die insteek)? Mijn pc heeft nog nooit een scherm gegeven met wat ik erin steek... weet niet of dat normaal is, maar het heeft altijd zo gewerkt. Ik heb mijn geluidskaart ook al gedisabled in het bios en daarna weer terug op auto gezet... dus ik denk niet dat mijn geluidskaart denkt dat er nog iets in zit.

Volgens mij heeft mijn geluidskaart gewoon de geest gegeven... Het rare is dan weer, waarom juist na dat kabeltje? Ik snap er niks van...
Statistisch gezien is het toch bijna onmogelijk dat mijn geluidskaart juist kapot gaat als ik dat kabeltje erin steek?

Gaat een onboard geluidskaart eigenlijk vaak stuk? Of is dat een onderdeel van een pc dat normaal niet kapot te krijgen is ;)?

Dan nog een andere vraag... Als ik een nieuwe geluidskaart zou kopen (een pci kaartje) kan ik daar de interne speaker van in mijn pc op aansluiten? Dat is zo een speakertje met rood en zwart kabeltje en een wit aansluit-stukje. Als niemand weet waarover ik het heb wil ik altijd een fotootje nemen ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Waarschijnlijk zit er wel een interne audio header op het PCI kaartje.

Tja, door het insteken van het stekkertje kan je een kortsluiting veroorzaakt hebben. Er kunnen ook andere problemen zijn, al weet ik niet welke.

Wat je nog zou kunnen proberen is een Live-CD branden en kijken of je hier geluid mee kan produceren. Hiermee kan je uitsluiten dat het een driver-probleem is aangezien het huidige besturingssysteem niet wordt gebruikt.

Een PCI kaartje kan overigens een prima oplossing zijn.

👑

• jorben
Dank je wel ;)
Met Ubuntu live krijg ik ook geen geluid...
Het zal een nieuw PCI kaartje worden vrees ik ;)

Bedankt voor de hulp!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

jorben schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:15:
Dank je wel ;)
Met Ubuntu live krijg ik ook geen geluid...
Het zal een nieuw PCI kaartje worden vrees ik ;)

Bedankt voor de hulp!
Mss heel overduidelijk maar het geluid staat wel aan en niet op mute? :P
Is de vorige driverversie wel goed verwijderd?

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorben
SouLLeSSportal schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:36:
[...]

Mss heel overduidelijk maar het geluid staat wel aan en niet op mute? :P
Is de vorige driverversie wel goed verwijderd?
Ik heb o.a. ubuntu geprobeerd... ik denk dat ik dan wel eerst eens zou kijken of in xp het geluid niet op mute staat... Nu onderschat je mij wel hoor ;)

Nee bedankt voor de hulp, maar het heeft niets met drivers te maken... (ubuntu werkt ook niet btw ;))

Ik ga gewoon een nieuw pci kaartje kopen :p
Pagina: 1