Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost001
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-05-2024
Hallo,

Ik hoop dat iemand me kan helpen: de harde schijf-ruimte van mijn Windows 7 installatie verdwijnt in rap tempo, en ik heb geen idee waar het heen gaat.

Van de 80GB op mijn partitie is zo'n 33GB kwijt. Ik heb een Asus-laptop met originele Windows 7 Home Premium installatie.

Ik heb uiteraard de FAQ gelezen ( http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1018546#32 ), maar daarmee kom ik nog niet verder.

Ik heb momenteel geen Antivirus-programma's en ook de Windows Restore en Windows Back-up staan niet aan (zie screenshots). Ik heb checkdsk gedaan, maar geen problemen. De pagefiles worden gewoon geindexeerd door Spacemonger, dus die zitten niet in de Unscannable.

Spacemonger geeft aan dat 33 GB unscannable is. Dit zit 'm in een aantal mappen, en ook de vaak genoemde System Volume Information blijkt unscannable. Ik kan hier echter verder niets van zien waar deze ruimte in zit. Vreemd genoeg gebruik de System Restore ook niet, en ook de Windows back-up niet.

Heeft iemand een idee hoe ik mijn verloren ruimte terug krijg?

Heel erg bedankt,

Joost

Afbeeldingslocatie: http://www.joostvandermaarel.nl/disk/spacemonger.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.joostvandermaarel.nl/disk/spacemonger2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.joostvandermaarel.nl/disk/prevvers.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.joostvandermaarel.nl/disk/winbackup.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Hoe zit het met de ownership van de betreffende mappen? Misschien heb je geen rechten om die mappen te scannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40
Windows Systeemherstel moet je standaard ook in z'n geheel uitzetten (10% van de harde schijf). Dat is overigens een andere functionaliteit dan vorige versies. Ook kan een slaapstand/sluimerstand-bestand flink wat ruimte innemen (je RAM grootte). En eventueel een wisselbestand wat op dynamische grootte staat (1x-1.5x jouw RAM grootte). Ik zou me er in ieder geval weinig zorgen over maken. In mijn ervaring is zo'n 30GB vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
alex3305 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:23:
Windows Systeemherstel moet je standaard ook in z'n geheel uitzetten (10% van de harde schijf). Dat is overigens een andere functionaliteit dan vorige versies. Ook kan een slaapstand/sluimerstand-bestand flink wat ruimte innemen (je RAM grootte). En eventueel een wisselbestand wat op dynamische grootte staat (1x-1.5x jouw RAM grootte). Ik zou me er in ieder geval weinig zorgen over maken. In mijn ervaring is zo'n 30GB vrij normaal.
Je moet even goed naar z'n screenshot kijken, bij die 33GB zit de Windows installatie niet in, deze is dus echt "kwijt".
Dat vind ik best extreem tbh..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Systeemherstel/-snapshots en crashdumps/memorydumps zijn meestal de oorzaak hiervan. Als je die geregeld delete, dan loopt het minder snel vol. Ook je temporary files, al dan niet van I.E./Mozilla etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Je zou overigens eens kunnen kijken wat CCleaner zoal vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost001
CherandarGuard schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:17:
Hoe zit het met de ownership van de betreffende mappen? Misschien heb je geen rechten om die mappen te scannen?
Inderdaad, maar ik kan deze ook niet instellen. Zodra ik dieper in de System Volume Information ga, kan ik, zelfs met Administrator, de rechten niet instellen.
alex3305 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:23:
Ik zou me er in ieder geval weinig zorgen over maken. In mijn ervaring is zo'n 30GB vrij normaal.
Ik heb geen 30GB vrij, ik ben 30GB kwijt. Ik heb nu 300MB vrij; en elke dag raak ik weer 200-300MB kwijt. 2 weken geleden had ik bijv. 5GB vrijgemaakt door al mijn Tomtom kaarten naar de D-partitie te verplaatsen, maar die 5GB is nu alweer opgeslokt en verdwenen. Die 30GB is "unscannable".
Windows Systeemherstel moet je standaard ook in z'n geheel uitzetten (10% van de harde schijf).
10% is acceptabel, maar ik heb ook maar 1 restore point. Lijkt me niet dat daar het probleem zit toch?
Ook kan een slaapstand/sluimerstand-bestand flink wat ruimte innemen (je RAM grootte).
Deze is ook te vinden (hyberfil.sys in de screenshot van spacemonger), maar ook niet de boosdoener: deze 4GB is niet kwijt, maar gewoon bekend.
En eventueel een wisselbestand wat op dynamische grootte staat (1x-1.5x jouw RAM grootte).
Dat is nog steeds geen 33GB "verdwenen" :'(
Ik ook... :?
Noxious schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:35:
Je zou overigens eens kunnen kijken wat CCleaner zoal vind
Zo'n 600MB aan Temporary Internet Files vooral. 't Is wel iets, maar het was niet de "verloren" 33GB.
Kosh66 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:33:
Systeemherstel/-snapshots en crashdumps/memorydumps zijn meestal de oorzaak hiervan. Als je die geregeld delete, dan loopt het minder snel vol. Ook je temporary files, al dan niet van I.E./Mozilla etc.
Maar hoe? Alle Temporary Files, crashdumps en logs, waren samen 600MB. Zet geen zoden aan de dijk.

Systeemherstel snapshots zou natuurlijk kunnen, dat kom je vaak tegen, maar ik heb geen standaard Windows back-up of restore points. Wat zou er nog achter de schermen kunnen zitten?

[ Voor 20% gewijzigd door joost001 op 17-12-2010 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

temp internet files kun je rustig rond de 50Mb laten staan, meer heb je niet nodig.
Wat ik nog niet genoemd heb zien worden is je recycle bin. Die pakt OOK standaard 10% van je HDD als gereserveerd. Kun je makkelijk naar 1% terugschroeven, en dan 1 instelling voor alle schijven.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

joost001 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:38:
[...]
Inderdaad, maar ik kan deze ook niet instellen. Zodra ik dieper in de System Volume Information ga, kan ik, zelfs met Administrator, de rechten niet instellen.
[...]
Google even op "take ownership". Dan kun je rechten eventueel wel aanpassen zodat je de folder in kunt komen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
The Eagle schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:52:
temp internet files kun je rustig rond de 50Mb laten staan, meer heb je niet nodig.
Wat ik nog niet genoemd heb zien worden is je recycle bin. Die pakt OOK standaard 10% van je HDD als gereserveerd. Kun je makkelijk naar 1% terugschroeven, en dan 1 instelling voor alle schijven.
Die pakt alleen 10% als 'ie helemaal vol zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost001
The Eagle schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:52:
Recycle bin is leeg, ook hard leeggemaakt volgens de FAQ.
ajhaverkamp schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:57:
[...]

Google even op "take ownership". Dan kun je rechten eventueel wel aanpassen zodat je de folder in kunt komen.
Helaas, dit werkt maar gedeeltelijk. In de System Volume Information map zie ik nu wel 1 bestand van 500MB (maar die is heel recent), maar 2 mappen kan ik nog steeds niet in, ook niet met Take Ownership.

Dit zijn c:\system volume information\spp en c:\system volume information\chkdsk

Ik heb geen idee hoe ik in deze mappen kan kijken, en ik krijg het idee dat hier mijn onvindbare 33GB in staat. Rechterknop > Properties geeft echter "0 files, 0 bytes".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost001
Nou, ik heb het gevonden. Het lijkt hier te zitten:

C:\Windows\ServiceProfiles\NetworkService\AppData\Local\Microsoft\Media Player\Art Cache

Voor wie het probleem ook heeft, deze links geven ook meer info:

http://www.mydigitallife....sharing-service-wmpnetwk/
http://groups.google.com/...93bd2d12cec0f?tvc=2&pli=1
http://forums.techguy.org...-drive-space-windows.html
http://social.answers.mic...2d-4c1c-99d9-be8fc18ebea8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Top dat je de oplossing post man!

ik ga vanmiddag thuis maar eens kijken of ik dit ook heb, had ook al het idee dat er iets niet klopte met mijn hoeveelheid beschikbare schijfruimte.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Pagina: 1