Welke hoeveelheid Watt PSU heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 914 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-12-2019
Hey tweakers !

Vorige week heb ik de overstap naar i5 gemaakt maar dit ging jammer genoeg gepaart met wat problemen...
Even een korte beschrijving van mijn probleem:
Ik start mijn pc op geen problemen totdat ik in windows kom komen er rare geluiden uit mijn voeding en dit is al met meerdere voedingen gebeurd 3 welliswaar van 520,450 en 530 Watt De geluiden worden erger als ik een programma zoals Teamspeak 3 opstart en als ik mijn muis beweeg in windows hoor ik het geluid ook.
Mijn rig:
-Intel core i5 750
-4 gig ddr3 kingston 1333
-9800GTX+
-1 TB HDD
-1 DVD-RW station
-Asus P7P55D-E

Ik denk dat ik een zwaardere voeding nodig heb wil ik dit probleem verhelpen maar die voedings calculators geven allemaal een andere uitslag kan iemand mij asljeblieft helpen met dit probleem?

Got problems with Windows? - ReBooT Got problems with Linux? - Be RooT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je hier al eens gekeken: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 18:36
De kans dat die geluiden uit je voeding komen zeker met 3 verschillende voedingen zijn vrij gering.

Ik zou eerst maar is met je kast open luisteren waar het geluid nou echt vandaan komt -> VGA-fan bijvoorbeeld, Nvidia GFX kaarten willen nogal slecht bevestigd zitten (de koeling). De voeding ook los leggen uit de kast dan kan je beter horen of het geluid uit de kast (andere dingen dan de voeding) of uit de voeding(en) komt.

Dus als het je voeding(en) niet is (zijn).
Dan zijn het naar volgorde in waarschijnlijkheid:
- VGA-koeling
- Case-fan(s)
- CPU-fan(s)

Met de configuratie van je PC zul je echt niet meer dan een 600 watt voeding nodig hebben en zolang de 520 & 530 watt voeding kwaliteitsvoedingen zijn zal je daar ook genoeg aan hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Starke op 15-12-2010 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
Starke schreef op woensdag 15 december 2010 @ 15:02:
De kans dat die geluiden uit je voeding komen zeker met 3 verschillende voedingen zijn vrij gering.

Ik zou eerst maar is met je kast open luisteren waar het geluid nou echt vandaan komt -> VGA-fan bijvoorbeeld, Nvidia GFX kaarten willen nogal slecht bevestigd zitten (de koeling). De voeding ook los leggen uit de kast dan kan je beter horen of het geluid uit de kast (andere dingen dan de voeding) of uit de voeding(en) komt.

Dus als het je voeding(en) niet is (zijn).
Dan zijn het naar volgorde in waarschijnlijkheid:
- VGA-koeling
- Case-fan(s)
- CPU-fan(s)

Met de configuratie van je PC zul je echt niet meer dan een 600 watt voeding nodig hebben en zolang de 520 & 530 watt voeding kwaliteitsvoedingen zijn zal je daar ook genoeg aan hebben.
Het geluid komt 100% zeker uit mijn voeding
De voedingen waarmee ik getest heb zijn 450 watt eminent (hier is het geluid het weinigst mee maar wel een zeer irritant suizend geluid),520 Watt corsair (een paar seconden geleden overleden )= doorgebrand) en nog een 530 watt be quit maar deze is ook niet erg quit bij wijze van spreken op mijn pc in mijn broertje zijn pc is deze voeding wel stil en die heeft ongeveer hetzelfde RIG. Ik ben toch van plan een nieuwe te kopen maar als ik een nieuwe koop wil ik wel 100% zeker zijn dat ik de goeie koop voor mijn pc dat deze problemen ook direct opgelost zijn ofc.
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
Nog even een kleine edit btw: als de pc denkwerk moet gaan uitvoeren is het geluid weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Iets met C1 power functies van de processor volgens mij. Is te vinden in de BIOS van je moederbord. Helemaal zeker ben ik er niet van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
C1E Disabled in BIOS maar het probleem blijft zich voordoen,
Zou het gewoon niet kunnen dat mijn voeding mijn nieuwe systeem niet aankan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik heb een identiek probleem met mijn setup Gigabyte P55-ud4 in combinatie met i5 - 750. Verschillende voedingen getest geen verschil. Tevens getest met andere onderdelen maar het ligt echt ergens aan mijn mobo of CPU daarom is alles nu RMA.

Is het een gelijke pieptoon of een ongelijke pieptoon ? Bij mij was het namelijk zodra ik de pc iets wou laten doen zeg bijv. skype / sabnzb of enig ander programma ging draaien kwam de toon naar voren. Deze was ongelijk en soms erger en soms bijna niet.

Ik zou inderdaad even kijken naar de settings van je moederbord, heeft in iedergeval te maken met power toevoer icm met i5 750

Ik draai een soort gelijk systeem met 5770 op een corsair 500 watt voeding. Powerwise hoef je niet meer dan 500 wat voor dit systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door ipazza op 15-12-2010 15:43 ]

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
Oke naja hoop dat ik niet alles naar de RMA moet doen zou wel jammer zijn want dit Mobo is net nieuw de i5 wel tweede hands maar nooit OC geweest of andere rare praktijken mee gedaan. Werk geheuegen is ook splinternieuw en de Vid kaart is nog uit mijn oude systeem maar het lijkt me raar dat het daar aan licht, al wat in mijn bios gerotzooid maar het is wel zo als ik in bij energie beheer in windows de functie aanklik van energiebsparing is het gezuis ineens weg ! :P Was het ook zo als je je muis bewoog over het scherm dat je een soort persent geluid je voeding kreeg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zo'n geluiden komen vaak door een trillende spoel in je voeding, op je moederbord (vooral rond de CPU) of op je videokaart. Het kan zijn dat het geluid verandert of weggaat bij bepaalde acties, omdat het stroomverbruik dan wijzigt.

Probeer Windows eens in veilige modus op te starten. Als het geluid dan niet aanwezig is, dan vermoed ik dat je videokaart roet in het eten strooit. Let op: het hoeft niet te betekenen dat er een spoel op je videokaart trilt. Het kan nog evengoed de voeding zijn waarin er een spoel trilt. Maar de videokaart kan dit wel uitlokken door een bepaalde belasting te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
Admiral Freebee schreef op woensdag 15 december 2010 @ 15:51:
Zo'n geluiden komen vaak door een trillende spoel in je voeding, op je moederbord (vooral rond de CPU) of op je videokaart. Het kan zijn dat het geluid verandert of weggaat bij bepaalde acties, omdat het stroomverbruik dan wijzigt.

Probeer Windows eens in veilige modus op te starten. Als het geluid dan niet aanwezig is, dan vermoed ik dat je videokaart roet in het eten strooit. Let op: het hoeft niet te betekenen dat er een spoel op je videokaart trilt. Het kan nog evengoed de voeding zijn waarin er een spoel trilt. Maar de videokaart kan dit wel uitlokken door een bepaalde belasting te veroorzaken.
Ja dit dacht ik ook maar het komt dus 100% uit mijn voeding en ik heb al eens een andere vid kaart erin gehad (HD 5830) het probleem bleef er en de videokaart draaide in mijn andere pc zonder enig geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
Ik lees nu ook : http://www.tomshardware.c...4-10-strange-noise-coming
Dit probleem is precies hetzelfde wat ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Probeer nog eens goed te horen met behulp van een Wc-papier rolletje of zo. Zo kan je het geluid beter lokaliseren. Leg desnoods je voeding wat verder van je moederbord weg. Test dus eens alles uit je kast. Dan kan je beter aan alle componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
Ik heb de truuk met het WC rolletje geprobeerd en ik blijf erbij dat het de Voeding is en de voeding licht ook al op mijn bureau dus weg van de kast zelf met de componenten erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
Dit geluid komt er btw best dicht bij in de buurt :
YouTube: Thermaltake Toughpower W0105 Weird noise like cricket..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
Oke ik heb ondertussen nog wat dingen geprobeerd en ben tot de conclusie gekomen : als ik een vrotter PCI-E kaart erin steek dus deze heeft geen extra power connectors nodig en de 350 be quit er op hang is het probleem verholpen betekent dit dus dat ik een beter PSU nodig heb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Die 520W van Corsair en die van Be Quiet zouden meer dan genoeg moeten zijn voor deze setup. Een trillende spoel betekent niet per se overbelasting. Vaak trillen spoelen gewoon bij een bepaalde belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Howly crap dat geluid heb ik dus precies ook. Ik heb het getest met een crappy 550 realpower van coolermaster en een 775 ThermalTake voeding bij beide systemen kreeg ik dezelfde geluiden eruit.

Het geluid begint bij mij wanneer het Windows 7 logo tijdens het booten naar voren komt. Aan het einde van die animatie begint het gepiep.

Helaas krijg ik nu de geRMAde artikelen terug. De computerzaak heeft niet kunnen vinden, maar durf te wedden dat het er nog steeds in zit.

Heb je overigens geprobeerd de CPU een lichte overclock te geven naar lets say 2,8Ghz en kijken of hij dan nog piept? Volgens mij zit er een redelijk makkelijke tool bij elk Asus Mobo om het licht over te clocken. Bij mij ging het geluid namelijk weg bij een bepaalde overclock. Neem aan dat het te maken heeft met de hoeveelheid stroom die hij nodig had na overclock.

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
ipazza schreef op woensdag 15 december 2010 @ 17:58:
[...]

Howly crap dat geluid heb ik dus precies ook. Ik heb het getest met een crappy 550 realpower van coolermaster en een 775 ThermalTake voeding bij beide systemen kreeg ik dezelfde geluiden eruit.

Het geluid begint bij mij wanneer het Windows 7 logo tijdens het booten naar voren komt. Aan het einde van die animatie begint het gepiep.

Helaas krijg ik nu de geRMAde artikelen terug. De computerzaak heeft niet kunnen vinden, maar durf te wedden dat het er nog steeds in zit.

Heb je overigens geprobeerd de CPU een lichte overclock te geven naar lets say 2,8Ghz en kijken of hij dan nog piept? Volgens mij zit er een redelijk makkelijke tool bij elk Asus Mobo om het licht over te clocken. Bij mij ging het geluid namelijk weg bij een bepaalde overclock. Neem aan dat het te maken heeft met de hoeveelheid stroom die hij nodig had na overclock.
Ik heb een nieuwe voeding besteld, omdat het gewoon met de voeding zelf te maken heeft de ene begeeft het en de andere trekt het gewoon niet na een psu calculator gebruikt te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik een zwaardere psu nodig had 550 watt of meer.
Een overclock van 140 mhz wat ik heb gedaan heeft niets geholpen.
Ik heb het geluid wel kunnen weghalen d.m.v. :
-alle repen werkgeheugen eruit te halen en er 1 te laten zitten.
-Crapy videokaart aan mijn pc gehangen
-dvd-rom station niet aangesloten
Het is dus na deze troubleshoot gewoon duidelijk dat het in mijn inzicht gewoon veroorzaakt word door een falende voeding / te weinig capaciteit.
Ik heb nu een nieuwe besteld van 750 watt deze komt morgen binnen als het goed is ik laat dan wel even weten of het probleem opgelost is.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
Edit : ik heb meerdere gebruikt en ze zeggen allemaal dat ik 550 of meer nodig heb.

• yournamezz
Admiral Freebee schreef op woensdag 15 december 2010 @ 17:42:
Die 520W van Corsair en die van Be Quiet zouden meer dan genoeg moeten zijn voor deze setup. Een trillende spoel betekent niet per se overbelasting. Vaak trillen spoelen gewoon bij een bepaalde belasting.
Is er misschien een manier om zo'n trillende spoel tegen te gaan / de geluids productie ervan te verminderen ?

• Admiral Freebee
  • Niet online
De spoel vinden, en hem dan vastzetten met wat hotglue. Maar ik zou niet zomaar op wat spoelen gaan liggen duwen met je vinger in een voeding. In een voeding zijn namelijk gevaarlijke spanningen present.

• yournamezz
Admiral Freebee schreef op donderdag 16 december 2010 @ 14:32:
De spoel vinden, en hem dan vastzetten met wat hotglue. Maar ik zou niet zomaar op wat spoelen gaan liggen duwen met je vinger in een voeding. In een voeding zijn namelijk gevaarlijke spanningen present.
Nee oke snap ik maar bedankt voor de reactie wilde gewoon even uit nieuwsgierigheid weten of dit mogelijk was maar ja het is echt de voeding wat het ook kan zijn dat het mobo teveel stroom vraagt dan dat het nodig heeft niet extreem te veel want bij berekeningen is het niet maar ik heb eens gezorgd dat mijn mobo dat kleine beetje meer nodig had zegmaar d.m.v. een paar fans op het mobo te prikken hierdoor verminderde het geluid aanzienelijk (=

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
yournamezz schreef op woensdag 15 december 2010 @ 15:41:
C1E Disabled in BIOS maar het probleem blijft zich voordoen,
Zou het gewoon niet kunnen dat mijn voeding mijn nieuwe systeem niet aankan ?
Andere energie besparende functies ook uit gezet? Want komt echt vaak voor ligt aan het mobo in samenwerking met de CPU en de energie besparende functies.
yournamezz schreef op woensdag 15 december 2010 @ 18:48:
Edit : ik heb meerdere gebruikt en ze zeggen allemaal dat ik 550 of meer nodig heb.
Dan weet niemand zo te zien waar ze het over hebben. ;) Een goede 450 Watt voeding is echt meer dan genoeg.
De Eminent was de enige voeding die overigens niet voldeed, want dit was volgens mij een 300/350 Watt voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• yournamezz
-The_Mask- schreef op donderdag 16 december 2010 @ 14:54:
[...]

Andere energie besparende functies ook uit gezet? Want komt echt vaak voor ligt aan het mobo in samenwerking met de CPU en de energie besparende functies.

[...]

Dan weet niemand zo te zien waar ze het over hebben. ;) Een goede 450 Watt voeding is echt meer dan genoeg.
De Eminent was de enige voeding die overigens niet voldeed, want dit was volgens mij een 300/350 Watt voeding.
Ja oke ik heb de calculator ook alleen maar gebruikt om mijn reactie te ondersteunen , natuurlijk licht het ook aan de kwaliteit van de voeding en ja eminent is niet om op naar huis mee te fietsen.
Ik heb nu een nieuwe besteld omdat mijn 520 watt gisteren is overleden en de 530 watt is van mijn broertje en die moet ook zijn pc kunnen moeten kunnen gebruiken, vandaag is de voeding binnen gekomen waarschijnlijk zal het probleem blijven maar zal ik eerst eens even in de bios wat gaan klussen om die energie besparende functies eens uit te zetten (:

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 21:29

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica