Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimyf
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Beste,

Ik zit met een probleem. Ik zou graag binnen mijn huidige netwerk een opstelling bouwen waarbij ik het volgende kan doen:

-plaats waar naartoe ik mijn bestanden kan downloaden en uploaden (nieuwsgroepen)
-vanaf deze lokatie full hd films streamen naar mijn AC RyanHD mini zonder hapering
-deze plaats overal binnen het netwerk (of buiten het netwerk) kan benaderen via laptop waarmee ik donwloads kan toesturen.
- downloaden en streamen tergelijkertijd (indien mogelijk)

Ik heb een linksys wrtn610n router
mijn ac ryan mini heft een 100mbit netwerkkaart
mijn laptop beschikt over draadloze N verbinding
en ik heb een simpele computer thuis staan die ik bijna nie meer gebruik.

Ik zit zelf te denken aan een nas, maar ben hier totaal nie bekend mee. ik lees soms wat punten op fora's wat er mee mogelijk is zoals downloaden via nieuwsgroepen. Ik vraag me alleen steeds af of ik probleemloos van een nas en huidige apparatuur er een mogelijkheid is voor een haperingloos full HD streaming naar me mediaspeler.

wie kan mij meer duidelijkheid geven over wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:11

SpamLame

niks

Aangezien je het voor thuis gebruikt zie ik niet in wat hier "professioneel" aan is.
Maar aagezien je zelf richting NAS denkt, kijk even op de sites van Synology en QNAP.
Zal vast wel iets staan wat voldoet aan je eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Als je nog een simpele computer hebt staan die je bijna niet gebruikt dan zou ik daar gewoon een serverinstallatie op doen. Doe je een linuxserver, dan kost je dat geen extra windowslicentie. Daarbinnen kun je het zo bont maken als je wilt. Als de server bedraad aan je router hangt zou je streamingsgewijs niets moeten merken van downloaden en streamen tegelijkertijd.

Op mijn tweakblog stap voor stap uitgelegd staat hoe je een ubuntuserver inricht ''As downloadheaven'', je moet dan alleen nog die server toegankelijk maken voor je AC Ryan met samba, hier een duidelijke tutorial daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimyf
SpamLame schreef op woensdag 15 december 2010 @ 14:06:
Aangezien je het voor thuis gebruikt zie ik niet in wat hier "professioneel" aan is.
Maar aagezien je zelf richting NAS denkt, kijk even op de sites van Synology en QNAP.
Zal vast wel iets staan wat voldoet aan je eisen.
Wat bedoel je met "professioneel" ??

De grote vraag is bij mij of er een opstelling mogelijk is met mijn mini AC ryan HD om daar full HD vanaf 12 gig t/m 25 gig naar toe te streamen zonder hapering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:07
Nas. Zo heb ik het thuis ook. Als je full HD wil streamen zou ik wel Gbit netwerk aanraden.
Ik heb via een QNAP streaming naar een PS3 (kan ook andere media speler). Deze speelt bij mij alles af wat ik wil. HD films, muziek, foto's. Downloaden via nieuwsgroepen. Tegenwoordig ook EyeOS (Cloud dienst) draai waardoor ik overal een virtuel bureaublad heb vanaf me NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimyf
Mar2zz schreef op woensdag 15 december 2010 @ 14:20:
Als je nog een simpele computer hebt staan die je bijna niet gebruikt dan zou ik daar gewoon een serverinstallatie op doen. Doe je een linuxserver, dan kost je dat geen extra windowslicentie. Daarbinnen kun je het zo bont maken als je wilt. Als de server bedraad aan je router hangt zou je streamingsgewijs niets moeten merken van downloaden en streamen tegelijkertijd.

Op mijn tweakblog stap voor stap uitgelegd staat hoe je een ubuntuserver inricht ''As downloadheaven'', je moet dan alleen nog die server toegankelijk maken voor je AC Ryan met samba, hier een duidelijke tutorial daarover.
bedankt voor je mening! kga dit eens proberen! hopen dat dit inderdaad zal werken waarbij full hd films goed gestreamd kunnen worden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimyf
barry457 schreef op woensdag 15 december 2010 @ 14:29:
Nas. Zo heb ik het thuis ook. Als je full HD wil streamen zou ik wel Gbit netwerk aanraden.
Ik heb via een QNAP streaming naar een PS3 (kan ook andere media speler). Deze speelt bij mij alles af wat ik wil. HD films, muziek, foto's. Downloaden via nieuwsgroepen. Tegenwoordig ook EyeOS (Cloud dienst) draai waardoor ik overal een virtuel bureaublad heb vanaf me NAS.
binnen dit giganetwerk heeft het dan toch geen zin om gebruik te maken van de 10/100 netwerkkaart van mijn mediaspeler ?:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:30

Coach4All

I'm a Coach 4 All

jaimyf schreef op woensdag 15 december 2010 @ 14:37:
[...]

binnen dit giganetwerk heeft het dan toch geen zin om gebruik te maken van de 10/100 netwerkkaart van mijn mediaspeler ?:(
Het zorgt ervoor dat je geen/minder hikken krijgt als een andere pc iets op/met het netwerk wilt doen.
Je Ryan kan dan namelijk nooit het hele netwerk voltrekken.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Laatst online: 14-09 15:11

SpamLame

niks

jaimyf schreef op woensdag 15 december 2010 @ 14:24:
[...]

Wat bedoel je met "professioneel" ??

De grote vraag is bij mij of er een opstelling mogelijk is met mijn mini AC ryan HD om daar full HD vanaf 12 gig t/m 25 gig naar toe te streamen zonder hapering.
In mijn beleving is dit sub forum meer op bedrijfsmatige doeleinden geënt, dan inzet in een thuis netwerk.
Vandaar mijn opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimyf
Coach4All schreef op woensdag 15 december 2010 @ 14:45:
[...]

Het zorgt ervoor dat je geen/minder hikken krijgt als een andere pc iets op/met het netwerk wilt doen.
Je Ryan kan dan namelijk nooit het hele netwerk voltrekken.
oke, het vergroot dus inprincipe de bandbreedte van het netwerk zodat overige computers ook nog kunnen internetten zonder hinder te ondervinden van streaming naar de ryan?! dus een 10/100 kaart in de ryan geeft dus geen problemen als ik het goed begrijp?

ook dit blijft dan zeker een reeele optie!

zijn er nog punten waar ik rekening mee moet houden bij eventuele aanschaf van een NAS?

[ Voor 7% gewijzigd door jaimyf op 15-12-2010 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimyf
ik lees op verschillende fora's over dat er wel problemen zouden zijn met het streamen van HD 1080P films.
Dit zou met de bitrate te maken hebben,...is dat een algemeen probleem bij de apparatuur van nu of ligt het aan de kwaliteit van je NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:43
Mar2zz heeft hier een aantal leuke blogs voor, qua software dan!

Entertainment vanuit de luie stoel

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Mijn Synology kan alles wat jij ermee wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
jaimyf schreef op woensdag 15 december 2010 @ 19:50:
ik lees op verschillende fora's over dat er wel problemen zouden zijn met het streamen van HD 1080P films.
Dit zou met de bitrate te maken hebben,...is dat een algemeen probleem bij de apparatuur van nu of ligt het aan de kwaliteit van je NAS?
Bij nassen, vooral in het goedkope segment, is de bottleneck niet de verbinding maar de processor in de NAS. Al die bits moeten doorgeschoven worden naar de netwerkkaart en de processor is daar dan de bottleneck in en kan het soms niet bijbenen. Daarom lees je daar veel over op verschillende fora's. Een stevige nas is net zo duur als een goedkope energiezuinige server pc met atomprocessor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 18:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• jaimyf
Bierkameel schreef op woensdag 15 december 2010 @ 20:53:
wat voor synology heb jij dan precies?

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Synology 410 met SabNZBD erop.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:45

PoweRoy

funky!

Bierkameel schreef op woensdag 15 december 2010 @ 20:53:
Je kan dit met bijna alle NASsen. Bv:
Synology
D-link (dns-323)
Conceptronic (ch3snas)

Je kan dan beter kijken wat je er al standaard op wil hebben. Bijvoorbeeld de synology is veel duurder dan de ch3snas maar heeft wel newsgroepen al ingebouwd. Bij de ch3snas kan je het installeren via fonz fun plug.

Ik zou hier kijken voor een NAS: [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Verder kunnen de meeste budget NASsen geen gigabit aan, ookal hebben ze een gigabit poort. Ik zou gewoon gigabit aanleggen ivm toekomst en data kopieren tussen PC's.

[This space is for rent]

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Die goedkope NASjes hebben niet zo'n mooie filemanager als Synology of Qnap en dat is toch best handig want hij wil intern en extern bij zn data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seventy-nine
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-06 18:31
Volgens mij moet je binnen je netwerk moeiteloos kunnen streamen en downloaden tegelijkertijd zonder dat het je download / upload beïnvloed. Doe ik jaren met mijn oude Livebox, PC (met PMS mediaserver) en PS3.

Ik ben ook op zoek naar een zelfde soort netwerk met eventueel NAS of mediaplayer die gebruikt kan worden als NAS. Alleen hebben de meeste Mediaplayers geen goede torrent functionaliteit.

Is de torrent functionalteit op de Synology goed genoeg om met bijvoorbeeld alleen een laptop te bedienen?
Pagina: 1