Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
Heey tweakers,

Mijn excuses als dit een domme vraag is, ook weet ik niet of dat dit in OH moet, maar soit.

Zoals de titel het al zegt: Kan je 6 GB RAM op een 4GB moederbord aansluiten?
Ik heb nu 3GB ram in een moederbord die alleen maar 2GB aan kan en hij gebruikt ze nog alle 3.
Zou dat kunnen lukken of niet?

Zo nee, dan zou ik het toch wel eens proberen of gaat mijn moederbord (of RAM) dan kapot?

EDIT:
het is een ASUS P5KPL/EPU met max 4GB RAM, ik heb op deze vraag eens gekeken, maar ik weet niet of dat dit ook geld voor de normale desktops: LINK

[ Voor 23% gewijzigd door CDA441 op 14-12-2010 21:00 ]

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Handig als jet het merk en type van het mainboard dan ook even noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Nielson schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 20:42:
Handig als jet het merk en type van het mainboard dan ook even noemt.
--> staat in de productkoppeling :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:55

RnB

Volgens mij kan het geen kwaad. Je moet even de specificaties van de chipset opzoeken, want je kan uiteraard niet meer erin prikken dan de chipset aankan. Of de processor, mocht daar de memory management in geregeld worden.
Enige wat die max RAM van de fabrikant wilt zeggen, is dat zij dat geprobeerd hebben en gekeken hebben of het werkte of niet. Hebben zij max 4GB getest, maar de chipset kan bijvoorbeeld tot 8GB aan, dan kan je het zelf proberen.
Het kan uiteraard zijn dat het niet werkt, maar je kan ook geluk hebben wanneer het wel werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Volgens mij is het 4gb per dim zoals ik het interpreteer (tis wat vaag)
Dus dan zowieso geen probleem zijn. !

Van die qvl word je trouwens ook niks wijzer, alleen maar dimmetjes tot/met 1GB

[ Voor 27% gewijzigd door heuveltje op 14-12-2010 20:53 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
RnB schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 20:47:
Volgens mij kan het geen kwaad. Je moet even de specificaties van de chipset opzoeken, want je kan uiteraard niet meer erin prikken dan de chipset aankan. Of de processor, mocht daar de memory management in geregeld worden.
Enige wat die max RAM van de fabrikant wilt zeggen, is dat zij dat geprobeerd hebben en gekeken hebben of het werkte of niet. Hebben zij max 4GB getest, maar de chipset kan bijvoorbeeld tot 8GB aan, dan kan je het zelf proberen.
Het kan uiteraard zijn dat het niet werkt, maar je kan ook geluk hebben wanneer het wel werkt. :)
Hier een linkje naar de Intel site met info over de chipset, ik denk dat het niet gaat lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Ah, op de een of andere manier kijk ik daar altijd overheen. Maar ook al druk je er meer dan vier in, je kunt nooit meer gebruiken. Tevens heeft Intel in de G31 chipset de nare beperking ingebouwd dat deze per geheugenkanaal maar één Double Sided dimm kan aansturen, of twee Single Sided. Dus als je vier dimmen gebruikt moeten deze allen SS zijn terwijl je er qua capaciteit niet op vooruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:10
Let er wel op dat als je je pc als geheel gekocht hebt,
(Wat ik wel denk, omdat je anders niet 3GB aan RAM koopt maar 2x1 of 2x2GB kits ivm dual-channel enz ;))
er waarschijnlijk een 32 bits OS op staat.
Kortom: Je moet in dat geval er ook rekening mee houden dat je een x64 versie van dit OS
installeerd omdat je andres alsnog niets aan de extra hoeveelheid geheugen hebt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 14-12-2010 20:54 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Verdorie zeg! Maar ik ga het toch wel eens proberen :> (als er maar niets kapot gaat :$ )
Op hoop van de zegen dan maar
Dit is tevens m'n net nieuw besteld moederbordje, die komt morgen of overmorgen aan,
Ik hou jullie op de hoogte, dan kunnen jullie dat ook (misschien) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
SmiGueL schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 20:53:
Let er wel op dat als je je pc als geheel gekocht hebt,
(Wat ik wel denk, omdat je anders niet 3GB aan RAM koopt maar 2x1 of 2x2GB kits ivm dual-channel enz ;))
er waarschijnlijk een 32 bits OS op staat.
Kortom: Je moet in dat geval er ook rekening mee houden dat je een x64 versie van dit OS
installeerd omdat je andres alsnog niets aan de extra hoeveelheid geheugen hebt ;)
Ik heb mijn pc niet gekocht maar gebouwd, ik kreeg zo'n 2GB = 2x1GB sticks bij die kit (incl. CPU)
maar ik had toch nog 2GB liggen dus waarom niet? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gaat zeer waarschijnlijk niet werken. De Intel G31 chipset heeft maar ondersteuning voor 4GB en een beperkt aantal geheugenkanalen. Voor 8GB heb je de G33 nodig. De meeste moederbordfabrikanten prikken ook maar 2 DIMM slots op een G31 bordje, Asus is daar wat royaler in geweest en heeft er 4 opgeprikt, maar in de praktijk heb je er niet veel aan.
De meeste 2GB modules zijn double-sided, waardoor je al maximale bezetting hebt op een kanaal met 1 zo'n module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CDA441 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 20:44:
[...]

--> staat in de productkoppeling :>
Een productkoppeling is leuk maar ontslaat je niet van de plicht een fatsoenlijke topicstart te schrijven, waar info als dit allerminst overbodig is :o

Verder stel je een vraag over moederborden en geheugen in Overige Hardware. Niet gedacht aan Processors, Moederborden & Geheugen :?

Sowieso:
ook weet ik niet of dat dit in OH moet, maar soit.
Beetje lui, niet? Als je iets niet weet, vraag het dan na ipv lukraak te posten...

Move OH -> PMG

En als we het over inzet hebben, lees dit eens:
PMG FAQ - Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?

Alles staat en valt bij de geheugencontroller in kwestie, in dit geval het moederbordchipset. Zoek die eens op, zoek op welke geheugendichtheid het maximaal aankan, hoeveel banks het kan aansturen en dus wat er maximaal op kan. Vergelijk dat met de specs van het moederbord en met jouw wensen, dan heb je je antwoord....

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
hier heb ik nog iets gevonden over geheugen op de G31 chipset:
System Memory Interface
The (G)MCH integrates a system memory DDR2 controller with two, 64-bit wide
interfaces. The buffers support SSTL_1.8 (Stub Series Terminated Logic for 1.8 V)
signal interfaces. The memory controller interface is fully configurable through a set of
control registers.
Capabilities of the system memory interface include:
• Directly supports one or two channels of DDR2 memory with a maximum of one
DIMM per channel
• Supports single and dual channel memory organization modes
• Supports a data burst length of eight for all memory organization modes
• Supports memory data transfer rates of 667 and 800 MHz for DDR2
• I/O Voltage of 1.8 V for DDR2
• Supports only un-buffered non-ECC DDR2 DIMMs
• Supports maximum memory bandwidth of 6.4 GB/s in single-channel or dualchannel asymmetric mode, or 12.8 GB/s in dual-channel symmetric mode
assuming DDR2 800MHz
• Supports 512 Mb and 1 Gb DDR2 DRAM technologies for x8 and x16 devices
• Using 512 Mb device technologies, the smallest memory capacity possible is
256 MB, assuming Single Channel Mode with a single x16 single sided un-buffered
non-ECC DIMM memory configuration
• Using 1 Gb device technologies, the largest memory capacity possible is 4 GB,
assuming Dual Channel Mode with two x8 double sided un-buffered non-ECC
DIMM memory configuration
• Supports up to 16 simultaneous open pages per channel (assuming 2 ranks of 8
bank devices)
• Supports opportunistic refresh scheme
• Supports Partial Writes to memory using Data Mask (DM) signals
• Supports a memory thermal management scheme to selectively manage reads
and/or writes. Memory thermal management can be triggered either by on-die
thermal sensor, or by preset limits. Management limits are determined by
weighted sum of various commands that are scheduled on the memory interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 14:10
Het is geen garantie, maar ik heb een keer een laptop voorzien van 2 x 2GB geheugen, terwijl de chipset "niet meer aankon" dan 2 x 1GB en dit werkte perfect.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
CDA441 schreef op woensdag 15 december 2010 @ 12:31:
• Directly supports one or two channels of DDR2 memory with a maximum of one
DIMM per channel
Zoals dus al eerder door _JGC_ en mij aangegeven. Je kunt het ook zien in de QVL van dit bord, Configuratie C* (met 4 dimmen dus) werkt maar met enkele typen geheugenmodules, aangezien die SS zijn.
Pagina: 1