PC loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Hoi Allemaal

Ik heb onlangs onderstaande PC gekocht en in elkaar gezet.
Hij draait nu stabiel onder Memtest86,intelburn en prime95.

Maar als ik WoW speel of CivV loopt ie regelmatig vast.

Bij WoW valt het geluid uit en kan ik muis en toetsenbord niet meer gebruiken, grafische kaart gaat gewoon verder zodat ik mezelf dus door zie lopen tot ik een muur raak, of ik vlieg verder tot de buffered scenery op is.
Bij CivV treed het meestal op bij het begin van een nieuwe turn, zelfde probleem, geen geluid en geen muis/toetsenbord, terwijl op mn scherm de workers gewoon lekker doorwerken.

Het rare is dat ik bij mijn overige PC gebruik en de stresstests dus geen problemen ondervindt.
surfen,youtube, films kijken en cds luisteren gaat zonder problemen.

Kan iemand me wat tips geven hoe ik de fout kan vinden?
Heb zelf al het nodige geprobeerd, en ook mijn meest pc technische vriend heeft geen idee.

Ik vermoed zelf dat het aan het MoBo ligt maar wil dat graag zeker weten omdat ik door overclocken waarschijnlijk geen garantie meer heb en dus geen onnodige onderdelen wil vervangen.

Hieronder de PC waar het om gaat.

Bij voorbaat dank voor de hulp,

Red

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Hannspree JM01-22E1-000€ 0,-€ 0,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 16,50€ 16,50
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 82,50€ 82,50
1Fractal Design Define R2€ 0,-€ 0,-
1Thermalright TRUE black 120 Rev. C€ 49,98€ 49,98
1Noiseblocker NB-BlackSilentPro PK 3, 140mm€ 15,-€ 15,-
1Scythe S-FLEX SFF21G, 120mm€ 12,55€ 12,55
3Scythe Slip Stream SY1225SL12SH, 120mm€ 6,50€ 19,50
1Logitech G15 Gaming Keyboard€ 79,-€ 79,-
1Logitech MX510 Optical Mouse Blauw (USB)€ 0,-€ 0,-
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 5,-€ 5,-
1Intel Core i7 930 Boxed€ 221,89€ 221,89
1Cooler Master Silent Pro Gold 700W€ 120,95€ 120,95
1Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 109,-€ 109,-
1OCZ Platinum DDR3 PC3-12800 Low-Voltage Triple Channel€ 140,50€ 140,50
1Asrock X58 Extreme3€ 156,-€ 156,-
1Asus EAH5850/2DIS/1GD5€ 243,50€ 243,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.317,87

Op de digitale snelweg is geen maximumsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gytax
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-04 10:31
Ik zou allereerst je videokaart verdenken.
Hij renderd wel verder zeg je maar de rest valt uit en in WoW ga je zover als de buffered scenery.\

Zit de extra powerconnector in je videokaart? Zijn de drivers up to date?

Kijk ook eens bij de Device Manager of er iets conflicteerd.
Probeer anders eens je muis/toetsenbord via P/S2 aan te sluiten? Of USB als ze nu al via P/S2 zitten.

Over de garantie van je moederbord hoef je je geen zorgen te maken. Gewoon weer even de defaults laden voor je hem opstuurd =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-05 10:46
Ik zou beginnen met het bekijken van de windows logs, wellicht dat daar een hint in staat.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
Drivers zijn up to date, videokaart is correct aangesloten.

Geen conflicten in de device manager.

Is er een test zoals intelburn die ik kan gebruiken voor mijn videokaart?
Heb al een paar testprogramma,s gedraait maar die zijn meer bedoeld om je videokaart een score te geven.
Ik zoek iets dat net als intel burn of memtest86 gewoon alle delen van je videokaart maximaal belast.

Ook zoek ik een testprogramma die de audiodrivers flink kan testen.

Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoAG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2024
voor videokaart test kan je 3dmark gebruiken, deze strest je cpu en videokaart tegelijkertijd, let anders ook even op de temperatuur van je kaart tijdens de benchmark

Incompl te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:25
Je hebt ook een tooltje waarmee je de crysis demo als benchmark kan gebruiken, zet alles eerst weer terug op de niet overclocked settings. Met 99 runs crysis beach level op hoge settings kan je je gpu ook wel aardig stressen.

volgens mij is dat tooltje wel te vinden op guru3d

[ Voor 10% gewijzigd door haarbal op 14-12-2010 13:07 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• reddorian
Heb 3d mark vantage gedraait en hij loopt dan idd vast.

Eerste filmpje van jane bond geen problemen, 2e filmpje met de ruimteschepen ook niet.
Vastlopers komen bij de 2 laatste filmpjes waarbij vliegtuigen door hoepeltjes vliegen.
Met name het laatste filmpje waarbij de vliegtuigen elkaar raken wordt ie erg traag en haalt ie vaak het einde niet.

Heb de laatste nieuwe drivers erop zitten, dus dat zou het niet mogen zijn.

Kan ik nu definitief mijn grafische kaart de schuld geven of kan het ook nog een ander component zijn?

Mijn plan is nu een zelfde grafische kaart te kopen en die te proberen, en als die goed is de andere te RMa en.
Ik wilde toch op termijn een crossfire opstelling , dus dan maar wat eerder.

Maar als het probleem dan blijft schiet ik hier niks mee op.

Red

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-05 19:59
Kijk eens in de eventvwr en dan met name het systemlog en het applicationlog en probeer te achterhalen of ie daar iets aangeeft waar je iets mee kunt. (Of in ieder geval je een zet in de goede richting kan geven.)

Check ook of de voltages en de timings van o.a. je memory conform de door de leverancier gegeven specs zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Kosh66 op 16-12-2010 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3P4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-02 16:38
3dmark vantage test 3 en 4 zijn CPU tests en dus zal het waarschijnlijk niet aan je gpu liggen.
verder kunnen de andere twee games ook op de cpu vast lopen.
wow is cpu dependent game, civ5 volgens de makers iets minder dan civ4, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoAG
je zegt dat hij stabiel draait volgens prime95, hoelang heb je die laten draaien? prime hoort wel een paar uur te draaien voor je er een betrouwbaar antwoord uit krijgt... het kan natuurlijk ook nog je voeding zijn, waar dan te veel van gevraagd word als je cpu wordt belast...

Incompl te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 12:55

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Wat ik er niet van op uit maak: heb je de test gedraait terwijl die overklokt was of toen alles weer standaart liep?

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
ArnoAG schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 13:49:
je zegt dat hij stabiel draait volgens prime95, hoelang heb je die laten draaien? prime hoort wel een paar uur te draaien voor je er een betrouwbaar antwoord uit krijgt... het kan natuurlijk ook nog je voeding zijn, waar dan te veel van gevraagd word als je cpu wordt belast...
Heeft een nacht gedraaid, meer als 8 uur.
Idem met Intelburn en memtest86 hele nacht draaien zonder problemen.

Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
Roman schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 14:59:
Wat ik er niet van op uit maak: heb je de test gedraait terwijl die overklokt was of toen alles weer standaart liep?
Toen alles standaard liep.

Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razortek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 22:22
Als je de voeding verdenkt is de PSU test van OCCT (even googlen) en aanrader.
Die draait volgens mij Furmark en IntelBurnTest (of iets vergelijkbaars) tegelijkertijd, wat je videokaart en GPU tegelijk maximaal belast. Maakt ook nog mooie grafiekjes aan, dus je zou precies moeten kunnen zien wanneer het mis ging.

EDIT: Wat pikante spellingsfoutjes (kunnen n=t)

[ Voor 8% gewijzigd door Razortek op 21-12-2010 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Laatst online: 19:46
reddorian schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 13:45:
[...]

Toen alles standaard liep.

Red
En lopen de games ook vast als het systeem standaard loopt? Of als je het systeem hebt oveclocked?
De vliegtuigentest belast je CPU namelijk. Ik gok erop dat je OC niet juist is afgesteld en daarom vastloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:16
Temperaturen al een gecheckt? Daarnaast Windows Eventlogs al gecheckt?

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Als ik het zo lees dan herken ik overeenkomsten met andere topics waarbij mensen heel vage problemen hebben met het Asrock 870 extreme 3 board waarbij ook regelmatig het geluid weg viel en allerlei andere problemen.

Het lijkt mij namelijk sterk dat door een OC opeens muis en toetsenboard uitvallen en het geluid weg valt want je zou dan eerder een bsod binnen Windows verwachten. Dit dan weer gekoppeld aan andere topics wat Asrockboarden betreft zou ik meer het board zelf gaan verdenken, en is er misschien toch een slechte batch van de Asrockboarden in omloop gekomen.

Hoe dan ook zit ik er misschien finaal naast maar ik blijf het wel allemaal erg frapant vinden en is het ook echt niet om Asrock boarden af te kraken.

• reddorian
Moderatoren hier zijn nogal streng dus zal zelf maar even om een slotje vragen.

In onderstaand topic wordt mijn probleem ook al besproken en geeft men juist het geheugen de schuld.

Dit topic mag dus op slot en verder advies is erg welkom in de andere thread.

Problemen met mijn nieuwe i7 systeem.

Reddorian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvdHof
  • Laatst online: 22-04-2021
Net zoals in de andere topics: Staat het geheugen in de QVL Lijst van het moederbord?
Ik heb de asrock 870 extreme3 met XMS3 DDR 1333mhz 2x2gb van corsair en dat werkt ook voor geen meter, geluid valt weg tijdens games, toetsenbord en muis werken opeens niet meer. Dus ik zou bij het geheugen gaan kijken.

AMD Phenom II X4 965BE - Sapphire HD6850 1GDDR5 - Kingston HyperX Gen 8GB DDR3 1600Mhz - ASrock 870 Extreme3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 21:59
Idd, let er in ieder geval op dat je in de bios het OZC geheugen op de juiste spanning instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvdHof
  • Laatst online: 22-04-2021
Nielson schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 09:41:
Idd, let er in ieder geval op dat je in de bios het OZC geheugen op de juiste spanning instelt.
Ja dat ook, of de NorthBridge voltage verhogen om het geheugen stabieler te laten draaien.

AMD Phenom II X4 965BE - Sapphire HD6850 1GDDR5 - Kingston HyperX Gen 8GB DDR3 1600Mhz - ASrock 870 Extreme3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
Geheugensettings staan op specs van fabrikant, ook voltage.

Heb het geprobeert met wat lossere timings maar ook dan vastlopers.

Wil nu ander geheugen aanschaffen om er zeker van te zijn dat het niet daaraan ligt.

KHX1600C9D3T1K3/6GX van kingston staat in de qvl lijst

Op de pricewatch heb ik alleen deze kunnen vinden.

pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/6GX

Typenummer is bijna hetzelfde alleen staat er op de qvl T1 tussen.

Is het toch hetzelfde geheugen? wil het nu echt zeker weten voordat ik weer bijna 80 euro uitgeef aan de verkeerde ram.

Ik kan er ook nog voor kiezen gewoon het geheugen uit de BBG over te nemen OCZ3G1333LV6GK, dit staat ook op de qvl.

Ik heb er dus nu OCZ3P1600C6LV6GK inzitten.
Op de qvl lijst staat OCZ3G1600LV6GK de gold versie van dit geheugen.
scheelt ook maar een paar lettertjes maar blijkt dus niet te werken.

Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
By the way...
Je hebt een I7 9xx serie CPU Intel ondersteund alleen DDR3 1066 geheugen officieel.klik
Wil je iets snellers gebruiken dan hoef je van Intel geen support te verwachten.
Heb je al geprobeerd om je huidige MEM op 1066 te laten draaien?

[ Voor 12% gewijzigd door Meekoh op 28-12-2010 11:50 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Haal even de overklok eraf en haal dan de grafische kaart weg.
Als je dan bencht en hij crasht dan is het niet je gpu.
Meet met een voltage meter even het voltage van de 12v lijn op je voeding die zou zoals je al verwacht net iets boven de 12V moeten zitten.(met jou psu zeker want die is van best goede kwaliteit)
Mits je geen voltage meter hebt kan je die occt test doen maar ik weet niet of je zonder gpu genoeg stroom kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Meekoh schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 11:48:
By the way...
Je hebt een I7 9xx serie CPU Intel ondersteund alleen DDR3 1066 geheugen officieel.klik
Wil je iets snellers gebruiken dan hoef je van Intel geen support te verwachten.
Heb je al geprobeerd om je huidige MEM op 1066 te laten draaien?
Een Core i7 9 serie ondersteund ook hoger geclocked geheugen dus dat DDR3 1066 heeft niks te zeggen, dit omdat ik al zeker 1 jaar met 1600 Mhz geheugen draai met een i7 9xx en dit zonder problemen werkt. Ook Intel zelf ondersteund dit wel degelijk namelijk d.m.v. een eigen handige tool genaamd XMP hetgeen op bijna alle X58 boarden sowieso al zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Roel1966 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 17:16:
[...]

Een Core i7 9 serie ondersteund ook hoger geclocked geheugen dus dat DDR3 1066 heeft niks te zeggen, dit omdat ik al zeker 1 jaar met 1600 Mhz geheugen draai met een i7 9xx en dit zonder problemen werkt. Ook Intel zelf ondersteund dit wel degelijk namelijk d.m.v. een eigen handige tool genaamd XMP hetgeen op bijna alle X58 boarden sowieso al zit.
Ik zeg niet dat het niet kan werken ;)
Ik zeg dat het officieel niet gesupport wordt door Intel. Met andere woorden op 1066 garanderen zij dat het werkt, hoger geven ze geen garantie over af dan ben je op jezelf aangewezen ;)

net als met bijvoorbeeld AMD Zij leveren ook Overdrive als overclock tool. Ze garanderen alleen niet dat het werkt op de hogere clocks...

[ Voor 9% gewijzigd door Meekoh op 28-12-2010 17:47 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
Ok heb nog wat dingen geprobeerd.

Als ik het geheugen op 1066 laat draaien met timings van 9-9-9 is mijn systeem stabiel.
Tenminste zolang de luchtfilters van mijn kast brandschoon zijn.
Als deze vol met stof beginnen te zitten krijg ik weer vastlopers.
Dit terwijl mijn processor dan pas op coretemperaturen van 55C zit.(met 100% belasting)
Verder draait alles op standaard waardes.

Ik heb er al andere ventilatoren ingezet omdat ik in het begin ook warmteproblemen had in mn kast.
Maar nu klinkt ie dus als een straaljager en zodra de airflow dus maar iets vermindert is het weer vastlopen geblazen.

Er zit een erg dikke processorkoeler op en die temperaturen zijn ok dus ik denk dat het aan mijn moederbord ligt.
De ingebouwde northbridge koeler draait al maximaal.

Is het normaal dat een moederbord zoveel ventilatie nodig heeft om met standaard settings gewoon te werken of kan ik hem hiervoor ter RMA sturen?

Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoAG
misschien voltage van je northbridge wat verlagen? in principe zouden de standaard settings prima moeten werken, maar er is toch iets wat te heet wordt, misschien zou het ook wel het geheugen kunnen zijn?

Incompl te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
reddorian schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 11:14:
Ok heb nog wat dingen geprobeerd.

Als ik het geheugen op 1066 laat draaien met timings van 9-9-9 is mijn systeem stabiel.
Tenminste zolang de luchtfilters van mijn kast brandschoon zijn.
Als deze vol met stof beginnen te zitten krijg ik weer vastlopers.
Dit terwijl mijn processor dan pas op coretemperaturen van 55C zit.(met 100% belasting)
Verder draait alles op standaard waardes.

Ik heb er al andere ventilatoren ingezet omdat ik in het begin ook warmteproblemen had in mn kast.
Maar nu klinkt ie dus als een straaljager en zodra de airflow dus maar iets vermindert is het weer vastlopen geblazen.

Er zit een erg dikke processorkoeler op en die temperaturen zijn ok dus ik denk dat het aan mijn moederbord ligt.
De ingebouwde northbridge koeler draait al maximaal.

Is het normaal dat een moederbord zoveel ventilatie nodig heeft om met standaard settings gewoon te werken of kan ik hem hiervoor ter RMA sturen?

Red
Als ik het zo lees zou het nog wel eens best idd door je IO chip kunnen komen ( is niet meer Northbridgde bij de X58 boarden ) hetgeen ik ook had bij een P6T die er bekend voor stond. Ik weet niet of je kast er de mogelijkheid voor heeft maar probeer anders eens met een zijfan en die als intake zetten. Zo op die manier lostte ik dat toendertijds op bij mijn P6T nadat daar ook de IO chip soms tot 55 a 60 graden omhoog liep, en na het plaatsen van een zijfan bleef die op 40 graden.
Pagina: 1