Willekeurig BSOD's tijdens gebruik

Pagina: 1
Acties:

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-02 16:32
Beste tweakers,

Sinds een kleine 2 weken begint mijn PC kuren te vertonen. In eerste instantie 'verdween' één van mijn windows partities, echter was dit na een reboot verholpen. Op deze partitie is Newsleecher regelmatig flink aan het downloaden en daarnaast staan op die bewuste partitie mijn games.

Nu is het zo dat sinds een week de partities niet meer verdwijnen, maar dat ik direct een BSOD krijg. Deze zijn ook niet consequent hetzelfde. Zo kreeg ik 1 x de IRQ_IS_NOT_LESS_OR_EQUAL melding, welke volgens google schuldig is aan defect RAM geheugen. Na een Memtest van ruim 2 dagen worden er 0,0 errors gevonden. Verder krijg ik ook BSOD's met fysieke geheugendump, die is meerdere malen voorbij gekomen.

Nu heb ik SMART in de bios aanstaan, die geeft geen problemen. en ook een programma genaamd HDD Tune of HDD health geven aan dat mijn schijven in orde zijn. Toch heb ik sterk het vermoeden dat de schijven met de bewuste partitie de boosdoener zijn. De partitie bestaat namelijk uit 2 schijven die samen in RAID 0 staan.

Specs RAID 0 setup:
- 2 x Samsung spinpoint F1 1000GB schijven
- Onboard Hardware RAID controller op moederboard (crosshair III formula)

Overige specs:
Intel core i7 860 + Scythe Mugen 2
ASUS maximus III formula
8 GB DDR 3 corsair dominator 2000mhz RAM
2 x GTX 460 SLi
Corsair 850 Watt voeding
Intel x25M SSD
WD 640GB HDD

Alles is ingebouwd in een Coolermaster HAF 922 met alle koelers aangesloten.

Heeft iemand hier een idee wat dit kan zijn of hebben jullie tips wat ik kan proberen om hier achter te komen?

EDIT :
Gebruikte windows : Windows 7 Home premium 64bit's (legaal), draait vanaf SSD
Schijven geconfigureerd als AHCI in de bios.

[ Voor 4% gewijzigd door Hammetje op 12-12-2010 18:29 ]

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het is bekend dat vooral de Samsung Spinpoint F1 en F2 niet geschikt zijn voor RAID en veel problemen opleveren, dus vermoedelijk ligt het aan de harddisks in combinatie met RAID-0.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-02 16:32
Roel1966 schreef op zondag 12 december 2010 @ 19:10:
Het is bekend dat vooral de Samsung Spinpoint F1 en F2 niet geschikt zijn voor RAID en veel problemen opleveren, dus vermoedelijk ligt het aan de harddisks in combinatie met RAID-0.
Ja, dat dacht ik dus ook. Maar heb je ook nog tips hoe ik hier heel zeker van kan worden?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-11-2025
Wat ik persoonlijk zelf nog zou doen:
- bekijken van mogelijke resultaten in de eventviewer
- de gerelateerde FAQ's hier nog eens nalezen op een mogelijk nuttig antwoord,
zie OM FAQ, PG FAQ Hangen en opstartproblemen
- de website van de fabrikant van de harde schijven raadplegen (eventueel nog daar diagnose-tools te vinden, mogelijk meer up-to-date)
Andere eventuele nuttige tools: gratis tools

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)