Asrock 870 Extreme3 met OCZ Geheugen lijkt niet te werken

Pagina: 1
Acties:

• getfirefoxnow
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vorige week heb ik een systeem aangeschaft met de volgende moederbord / processor combinatie:
asrock-870-extreme3
amd-phenom-ii-x4-965-black-edition

Zie ook deze post.

Nu had ik geheugen er bij gekocht:
OCZ Geheugen Gold DDR3,1333-8GB KIT (Model: OCZ3G1333LV8GK)

De PC heb ik zelf met een collega in elkaar gezet en we hebben alles gedubbelcheckt. Zodra de PC aan ging gebeurde er niets: geen beeld en geen geluid, alleen de fans gingen draaien en op het moederbord gingen power lichtjes branden e.d.. Gebeld met de 2 leveranciers (Azerty en Mycom) en die dachten beiden dat het aan het geheugen lag.

Oke, ik heb het geheugen terug gebracht. En heb nog eens heel goed in de BBG gekeken waar ik mijn systeem vnl. uit heb samengesteld. En hier werd aangegeven dat GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC, goed zou moeten samenwerken met mijn mobo/cpu combinatie (Edit: eigenlijk de 4GB versie, maar goed). Deze heb ik nu ook besteld (de 8GB versie dus).

Mijn vraag is zou het systeem nu wel moeten werken met dit geheugen?

Verwijderd

Als het goed is zou het moederbord gewoon moeten werken met dat ram. Want jou moederbord ondersteunt 4gb per slot.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:37

epic_gram

undercover moderator

Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 23:39:
Als het goed is zou het moederbord gewoon moeten werken met dat ram. Want jou moederbord ondersteunt 4gb per slot.
Je moet niet alleen kijken naar de hoeveelheid geheugen. Asrock is best zeikerig wat compatibiliteit betreft, en OCZ ook. GeIL geheugen werkt altijd wel, dus de kans dat het met je asrock mobo werkt is dan ook een stuk groter.

Om het zeker te weten moet je geheugen nemen uit de QVL van het moederbord, welke te vinden is op de website van de fabrikant. Aangezien deze lijst meestal niet compleet is kan je ook gewoon via google zoeken naar vergelijkbare setups.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 19:13

jopitan

It's just a fact

Hoeveel piepjes hoor je wanneer je de computer opstartte?

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Verwijderd

jopitan schreef op zondag 12 december 2010 @ 01:20:
Hoeveel piepjes hoor je wanneer je de computer opstartte?
Hij zegt dat hij geen geluid hoort dus ook geen piepjes denk ik.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:37

epic_gram

undercover moderator

Het kan ook zijn dat het piepje niet goed is aangesloten.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

GeIL geheugen werkt altijd wel, dus de kans dat het met je asrock mobo werkt is dan ook een stuk groter.
Ik heb een kitje GeIL Black Dragon geheugen gehad dat niet wilde werken op een MSI 790FX-GD70, dus die statement trekt nergens op. Ik was er ook van overtuigd dat het altijd werkte, ik heb zelfs het bord RMA gestuurd voor ik erachter kwam. Nooit het geheugen uitsluiten dus.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Misschien heb je aan het onderstaande topic wel iets :

Asrock X58 Extreme3 POST niet

• getfirefoxnow
  • Niet online
Ik heb nog contact gehad met Azerty. Zij adviseerden geen GEIL geheugen te gebruiken. Deze leverde nogal eens problemen op. Zij adviseren nu maar 2x Kingston ValueRam 4GB te gebruiken. Samen is dit ook 8GB. De 8GB Kingston ValueRam heeft een erg lange levertijd, dus Azerty adviseerde daarom 2x 4GB.

Nadeel is wel dat nu alle geheugenslots bezet zijn. Als je 1x 8GB koopt, kun je er later nog geheugen bij plaatsen. Echter de kans is wel miniem klein dat ik dat nog ga doen. Dus ik denk maar dat ik voor de 2x 4GB ga.

@jopitan wat job159 ook zegt, de PC geeft totaal geen geluid met het OCZ geheugen er in. Alleen de fans gaan draaien en de power LED brandt.

@roel1966 Ik heb dit topic eens goed gelezen en m.i. hoefde ik alleen een 24 polige stekker op het moederbord aan te sluiten, ik weet niets van een 8 polige steker...

Edit: In de manual van Asrock 870 extreme zie ik nu ook een 8-polige aansluiting voor een voedingskabel. Misschien was dit ook wel het probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door getfirefoxnow op 13-12-2010 13:41 ]

• Roel1966
  • Niet online
getfirefoxnow schreef op maandag 13 december 2010 @ 13:34:
Ik heb nog contact gehad met Azerty. Zij adviseerden geen GEIL geheugen te gebruiken. Deze leverde nogal eens problemen op. Zij adviseren nu maar 2x Kingston ValueRam 4GB te gebruiken. Samen is dit ook 8GB. De 8GB Kingston ValueRam heeft een erg lange levertijd, dus Azerty adviseerde daarom 2x 4GB.

Nadeel is wel dat nu alle geheugenslots bezet zijn. Als je 1x 8GB koopt, kun je er later nog geheugen bij plaatsen. Echter de kans is wel miniem klein dat ik dat nog ga doen. Dus ik denk maar dat ik voor de 2x 4GB ga.

@jopitan wat job159 ook zegt, de PC geeft totaal geen geluid met het OCZ geheugen er in. Alleen de fans gaan draaien en de power LED brandt.

@roel1966 Ik heb dit topic eens goed gelezen en m.i. hoefde ik alleen een 24 polige stekker op het moederbord aan te sluiten, ik weet niets van een 8 polige steker...

Edit: In de manual van Asrock 870 extreme zie ik nu ook een 8-polige aansluiting voor een voedingskabel. Misschien was dit ook wel het probleem.
De 4 of 8 polige stekker moet altijd aangesloten worden want anders krijgt je cpu geen stroom, dus dat is eigenlijk gewoon een standaard. Alleen is het wel zo dat je niet persee een 8 polige stekker hoeft aan te sluiten en een 4 polige ook al voldoende is, en 8 polig alleen zorgt voor stabiliteit als je gaat OC'jen.

En wat betreft het geheugen weet ik dat de Asus boarden ook al niet goed werken met Geil geheugen en dit eigenlijk al jaren zo is. Bij de Asus boarden weet ik wel uit eigen ervaringen dat Corsair en Kingston geheugen in bijna alle gevallen werkt, en tja, Asrock is een nevenbedrijf van Asus dus dat ligt wel in de lijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Roel1966 op 13-12-2010 16:33 ]

• getfirefoxnow
  • Niet online
Even een update. De PC is nu up-and-running. Alles lijkt te werken. Ik heb vanmiddag ook nog een stress-test uitgevoerd (20 min.) en daar is de PC 100% voor geslaagd, lijkt het...

Eerder probleem was denk ik de 8-polige voedingsaansluiting voor de CPU, die had ik vergeten. Of het nu aan het OCZ geheugen heeft gelegen dat denk ik niet, maar we zullen het niet meer te weten komen want die had ik intussen al omgeruild voor Kingston.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-02 22:40

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik heb zelf een ASUS M4A79T en Geil Value Dual Channel 1066Mhz DDR3 en ik heb niks anders dan problemen, problemen en nog eens problemen met booten, POSTen, BSOD's bij Windows boot, hangs bij Bureaublad Voorbereiden ga zo maar door.

Laatst even een setje Kingston HyperX geprobeerd, alle problemen als sneeuw voor de zon weg.

Ik gooi de GEIL's er weer in, en hij doet het weer voor geen meter.

Zeg dus nooit dat GEIL overal mee werkt want ik zie overal problemen met GEIL, en het staat ook niet op de QVL van zowat alle moderne ASUS en Asrock borden. Het hele merk komt er niet eens op voor.

Kingston is de RAM die overal op werkt. Meestal werkt Corsair ook wel op bijna alle borden.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Roel1966
  • Niet online
Imprezzion schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:34:
Ik heb zelf een ASUS M4A79T en Geil Value Dual Channel 1066Mhz DDR3 en ik heb niks anders dan problemen, problemen en nog eens problemen met booten, POSTen, BSOD's bij Windows boot, hangs bij Bureaublad Voorbereiden ga zo maar door.

Laatst even een setje Kingston HyperX geprobeerd, alle problemen als sneeuw voor de zon weg.

Ik gooi de GEIL's er weer in, en hij doet het weer voor geen meter.

Zeg dus nooit dat GEIL overal mee werkt want ik zie overal problemen met GEIL, en het staat ook niet op de QVL van zowat alle moderne ASUS en Asrock borden. Het hele merk komt er niet eens op voor.

Kingston is de RAM die overal op werkt. Meestal werkt Corsair ook wel op bijna alle borden.
Klopt volledig maar is ook wel bekend dat Asus boarden veel problemen hebben met Geil dimms en eerder ook wel met een aantal types van OCZ. Beste is inderdaad zoals je schrijft om Kingston of Corsair te nemen waarbij sommige types van Corsair ook wel eens problemen veroorzaakten.

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Klopt, ik doelde meer op de XMS serie van Corsair. Die draaien eigenlijk ook altijd wel.

Nu staan OCZ Gold, Platinum en Reaper kits wel op de QVL maar of ze echt goed werken weet ik niet.
Je hebt ook nog het verschil tussen de gewone en de low-voltage versies. Of dit voor het draaien op het bord verschil maakt weet ik eigenlijk niet.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• DannyvdHof
  • Laatst online: 22-04-2021
Imprezzion schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 10:28:
Klopt, ik doelde meer op de XMS serie van Corsair. Die draaien eigenlijk ook altijd wel.

Nu staan OCZ Gold, Platinum en Reaper kits wel op de QVL maar of ze echt goed werken weet ik niet.
Je hebt ook nog het verschil tussen de gewone en de low-voltage versies. Of dit voor het draaien op het bord verschil maakt weet ik eigenlijk niet.
Ik heb dus de XMS serie van corsair op de Asrock 870 Extreme3. krijg rond de 80.000 errors in memtest86+.
het gaat om 2x2GB 1333Mhz TW3X4G1333C9A. alle mogelijke dingen geprobeerd. Single channel, dual channel en alle slots. heb het al sinds het begin. ga straks terug naar Mycom en hopen dat zij met een goeie oplossing komen :)

Bluescreens:
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
MEMORY_MANAGEMENT
BAD_POOL_HEADER
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Bij savemode blijft hij hangen bij CLASSPNP.sys

Windows 7 Proffessional 64bits al 3x opnieuw geiinstalleerd.

Zegt nu bij het opstarten voor dat hij freezed/bluescreen dat mijn windows niet legitiem is. dan activeer ik hem weer en dan is het goed. :S heel vaag allemaal, nu toch maar geheugen halen uit de QVL lijst

[ Voor 21% gewijzigd door DannyvdHof op 20-12-2010 09:16 ]

AMD Phenom II X4 965BE - Sapphire HD6850 1GDDR5 - Kingston HyperX Gen 8GB DDR3 1600Mhz - ASrock 870 Extreme3

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik denk eerder dat de DIMM's gewoon dood zijn.
Dit precieze type staat dan wel niet op de QVL, maar andere typenummers XMS3 1333Mhz CL9 staan er wel gewoon op, dus ergens ga ik er vanuit dat deze RAM normaal hoord te werken op dit bord.

Kleine kans btw dat je RAM slots zelf dood zijn.

• DannyvdHof
  • Laatst online: 22-04-2021
Imprezzion schreef op maandag 20 december 2010 @ 10:27:
Ik denk eerder dat de DIMM's gewoon dood zijn.
Dit precieze type staat dan wel niet op de QVL, maar andere typenummers XMS3 1333Mhz CL9 staan er wel gewoon op, dus ergens ga ik er vanuit dat deze RAM normaal hoord te werken op dit bord.

Kleine kans btw dat je RAM slots zelf dood zijn.
RAM Slots lijken het echt niet te zijn aangezien ze bij elk slot errors geven.
Ik ga straks naar Mycom en hopen dat ze Kingston HyperX op voorraad hebben of OCZ Dragon.
Dit speciefieke type staat niet op de QVL dat klopt. dus ga ik maar even een setje halen wat er wel tussen staat of gewoon Kingston valueram want dat werkt vrijwel op elk moederbord.

Het begon op 337 errors dualchannel en het werd met de dag erger.
zit nu op de 80.000 errors namelijk :P

AMD Phenom II X4 965BE - Sapphire HD6850 1GDDR5 - Kingston HyperX Gen 8GB DDR3 1600Mhz - ASrock 870 Extreme3

Pagina: 1