Op je vraag waar je op moet letten bij het (laten) bouwen van een nieuwe PC:
1055t/
1090t/
1100t) processor. Deze processors hebben momenteel de beste prestaties voor je geld. Intel processors zijn over het algemeen duurder dan een even snelle AMD processor.
De 1100t is qua prestaties vergelijkbaar met een intel i7 950. De processors zijn even duur, alleen een intel i7 (socket 1366) moederbord is ~€50/75,- duurder.
Neem een 8xx-serie AMD moederbord, dit zijn de "nieuwe" soort AM3-moederborden. Enkele goede moederborden:
één videokaart, geen USB3, slechts twee geheugenbanken,
één videokaart, USB3, vier geheugenbanken,
x8/x8 CrossFire, USB3, 4 geheugenbanken en
x16/x16 Crossfire, USB3, vier geheugenbanken, veel overclock tools, let op: geen onboard graphics. Het is handig om een crossfire bord te halen met één grafische kaart, zodat je er later (over een paar jaar) een tweede bij in kan steken als upgrade.
Als je niet van plan bent games te spelen of iets dergelijks, heb je meestal aan je geïntegreerde graphics chip genoeg. In dit geval hoef je dus geen grafische kaart aan te schaffen. Als je wel van plan bent games/etc te spelen, raadt ik ATI kaarten aan. Nvidia kaarten zijn relatief duur. Neem bijvoorbeeld een van de volgende kaarten:
hd5670,
hd5770,
hd6850 of [url=url=http://tweakers.net/pricewatch/268680/sapphire-hd-6870-1gb-gddr5-pcie.html]hd6870[/url]. Het licht er een beetje aan welke spellen je speelt. Als je echt de allernieuwste spellen op high wilt spelen zou ik minstends de hd6850 nemen. Je kunt eventueel twee hd6850's of hd6870's in je systeem stoppen zodat je de allerzwaarste spellen (crysis etc) op max spelen, maar dit raadt ik af.
Voor AM3 processors heb je dual-channel-ddr3 geheugen nodig. Je moet dus setjes van twee ddr3-geheugenmodules kopen. Als je niet van plan bent hard te gaan overklokken kun je het beste voor 1333MHz geheugen gaan. Ik zou voor KingstonValueRAM gaan vanwege de lage prijzen. Ik zou
2x2Gb halen voor games en normaal computergebruik en
2x4Gb als je veel video's/foto's edit. Stel dat je
flink wilt overclocken, dan raadt ik 1600MHz geheugen aan zoals
2x2Gb of
2x4Gb. Je kunt ook voor 4x2Gb geheugen gaan, qua prijs en prestaties maakt het niet veel uit, maar je verliest dan wel een upgrade-mogelijkheid (als je vier geheugenbanken op je moederbord hebt tenminste).
Voor je opslag kun je het beste nog 'gewoon' de normale harde schijven halen, SSD's zijn het geld niet waard. Haal 3,5"-schijven, 2,5"-schijven zijn voor laptop's. Ik zou momenteel samsung schijven halen omdat ze goedkoop, stil en koel zijn. Ik raad de
320Gb en de
1tb versie aan. Als je meer dan 1tb ruimte nodig hebt, zou ik die 320Gb versie van hierboven aanschaffen voor windows en je programma's en een of meerdere
2tb schijven voor je bestanden (die 2tb schijf is redelijk traag voor je OS/programma's, vandaar de aparte OS schijf).
Je hebt aardig wat zooi tussen de voedingen. Je hebt een goed merk nodig. Voorbeelden van goede merken zijn bijvoorbeeld Corsair, BeQuiet!, Seasonic, XFX, OCZ, etc. Er staat wel
ergens een complete guide voor voedingen op GoT, maar hier enkele goede keuzes:
"Athlon II x3 met hd5670 of zonder gpu",
"Phenom II processor met hd5670 of zonder gpu",
Athlon II of Phenom II met hd5770/hd6850/hd6870 of
Athlon II of Phenom II met CrossFire hd6850/6870.
Computerkasten maken eigenlijk niet zo erg veel uit. Het merk maakt eigenlijk niet uit, hoewel ik persoonlijk vind dat cooler master de laatste tijd goed bezig is. Zorg er wel voor dat je geen cheap-plastic kast haalt. Welke kast je haalt hangt eigenlijk af van je persoonlijke smaak, maar hier enkele voorbeelden van goede kasten (gesorteerd van goedkoop naar duur):
Cooler Master Elite 333,
Antec Three Hundred,
Cooler Master HAF 912 Plus Cooler Master 690 II Advanced en
Antec Nine Hundred.
Je hebt nu nog een DVD brander nodig voor je systeem. Je kunt ook een Blu-Ray lezer/brander nemen als je van plan bent iets met Blu-Ray op je computer te doen. Er is nauwelijks kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken en je kunt vaak het beste een goedkope variant kopen, bijvoorbeeld deze
DVD brander,
Blu-Ray lezer of
Blu-Ray brander.
Je stock cooler is goed genoeg als je niet van plan bent om over te clocken. Als je maar een klein beetje gaat overclocken (paar honderd MHz) kun je gewoon de stock cooler houden of een
goedkope koeler kopen (deze koeler is overigens ook erg stil voor als je weinig lawaai wilt). Als je van plan bent flink te overclocken heb je een betere koeler nodig zoals de
Scythre Mugen en wat
goede koelpasta. Tip: kijk ook eens
hierr.
Tsjah, dat was het dan wel zo'n beetje. Onboard sound zou goed genoeg moeten zijn, als je geen audio-fiel bent tenminste, dan heb je nog
zoiets nodig

.
Eventueel nog een
draadloos internet kaart.

(behalve die zwáár falende floppy connectors

).
Succes met je nieuwe PC,
~Rmen