Toon posts:

Wat is tegenwoordig "goed"?

Pagina: 1
Acties:
  • 817 views

Verwijderd

Topicstarter
Sinds de aankoop van mijn laatste desktop heb ik eigenlijk de ontwikkelingen niet meer zo in de gaten gehouden. De tijd begint te komen om weer eens na te gaan denken over een nieuw systeem. Maar wat is tegenwoordig goed, en veroorloofbaar.

Eisen:
- PC moet voldoen aan de eisen van moderne games. Denk CoD5, maar ook (het inmiddels gedateerde) GTA IV wat mijn systeem niet aan kan.
- Fatsoenlijke videokaart
- Snel, veel opslag
- Niet al te energieslurpend. Ik heb nu een 1 KW-voeding, dat is eigenlijk teveel van het goede (merkte ik aan mijn afrekening van Nuon)
- Stille PC's hebben de voorkeur
- Niet al te duur. Streefprijs, onder € 1000

• Beukerz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-11 21:26
Wat heb je zelf al samengesteld ?

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een goede start is vaak de Best Buy Guide, daar zijn al veel dingen in uitgezocht: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2010

Daarnaast is er een heel topic waar alle mogelijke opties besproken en aan te dragen zijn: [BBG aanschaf] Gamesysteem november - december 2010 :)

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:08

beany

Meeheheheheh

Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 10:43:
Sinds de aankoop van mijn laatste desktop heb ik eigenlijk de ontwikkelingen niet meer zo in de gaten gehouden. De tijd begint te komen om weer eens na te gaan denken over een nieuw systeem. Maar wat is tegenwoordig goed, en veroorloofbaar.

Eisen:
- PC moet voldoen aan de eisen van moderne games. Denk CoD5, maar ook (het inmiddels gedateerde) GTA IV wat mijn systeem niet aan kan.
CoD5 is inmiddels oud. We zitten aan CoD 7 inmiddels(Black Ops). CoD5 is World at War.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Verwijderd

Topicstarter
Black Ops is inderdaad degene die ik bedoelde.... al die nummertjes ook ;)

@Beukerz: ik heb zelf nog nooit een computer gebouwd, daar ben ik (helaas) niet geeky genoeg voor. Maar ik wil wel met een redelijk boodschappenlijstje bij de bouwer aankomen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-12 23:30

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 12:00:
Black Ops is inderdaad degene die ik bedoelde.... al die nummertjes ook ;)

@Beukerz: ik heb zelf nog nooit een computer gebouwd, daar ben ik (helaas) niet geeky genoeg voor. Maar ik wil wel met een redelijk boodschappenlijstje bij de bouwer aankomen.
waarom probeer je het niet een keer zelf? Volg de boekjes (met name het moederbord boekje), trek er een zaterdagmiddag voor uit en de kans dat je iets verklooit is nihil.

-_-

• kevinr1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-12 13:25

kevinr1

Dude?

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Lancool PC-K58 Zwart€ 56,50€ 56,50
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 33,55€ 33,55
1Antec TruePower TP-650€ 68,50€ 68,50
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 43,30€ 43,30
1AMD Phenom II X6 1090T Black Edition€ 204,-€ 204,-
1Asrock 870 Extreme3€ 76,-€ 76,-
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort Black Edition(HD-687A-ZNBC)€ 234,50€ 234,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 762,35

Life is meant to be experienced

Verwijderd

Ik heb precies 2 jaar geleden een pc samengesteld die (nu nog) voldoet aan jouw eisen.

E8400
ATI 4850 1gb
4gb
coolermaster kast
coolermaster 600w stille voeding
stille zalman GPU en CPU koelers

pc is geluidsloos (wel zo makkelijk met studeren, omdat ik hem open onder mn bureau heb staan), draait GTA IV probleemloos en MW2 maximaal. Black ops draait ie slecht maar dat ligt aan het spel zelf, dus dat is even wachten totdat er ein-de-lijk een patch komt binnenkort ;)

was alles bij elkaar toen rond de 1000,- :Y)

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 12:03:
[...]

waarom probeer je het niet een keer zelf? Volg de boekjes (met name het moederbord boekje), trek er een zaterdagmiddag voor uit en de kans dat je iets verklooit is nihil.
Het eerlijke antwoord: ik vind het doodeng....

• uzafun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-11 19:56
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 15:52:
[...]

niks om bang voor te zijn !
hier hoef je echt geen raketgeleerde voor te zijn, en kost je idd hooguit een middagje om het in elkaar te zetten.
maar je kan ook het lijstje uit de BBG ook meenemen naar je lokale pc boer .... al zal het dan wel "wat" meer kosten dan volgens je lijstje.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-12 19:33
[...]

tip 1: Doe het samen op de voorgestelde zaterdagmiddag met een vriend(in) die wel weet hoe het moet en je zult zien dat het best meevalt.

tip 2: Zoek de onderdelen los bij elkaar en betaal een beetje extra voor assemblage van de onderdelen. Als het goed is wordt het ook ff getest en weet je dat er geen (volledig)defecte onderdelen bij zitten.

Overigens zou ik gewoon een BBG erbij pakken, hier zijn over het algemeen al de best gebalanceerde systemen samengesteld voor verschillende budgetten.

edit: [BBG aanschaf] Gamesysteem november - december 2010

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsander op 10-12-2010 16:01 ]

• M2M

M2M

medicijnman

[...]

Misschien een idee om het met zijn tweeen te doen. Iemand uit je omgeving die er (enigszins) verstand van heeft en jezelf met een avond of twee doorleeswerk vantevoren.

Maar als je het echt niet wilt, kun je natuurlijk ook de onderdelen bij 1 (web)shop bestellen, en kiezen voor de optie dat ze 'm voor je in elkaar schroeven. Let er dan wel op dat ze soms de processorkoeler nog niet bevestigen. Die breekt namelijk snel af, als je ziet hoe de pakketverstuurders met pakketten omgaan.

-_-

• tarlitz
  • Niet online
[...]

Veel guides lezen en goed voorbereiden. Ik heb deze zomer ook mijn eerste pc in elkaar geschroefd en het is hartstikke leuk om te doen en het geeft een lekker voldaan gevoel. Bovendien leer je er enorm veel van!

• Bielie993
  • Laatst online: 15-10 09:21
Als je voor AMD gaat zou ik zeggen minimaal AM3 Socket, DDR3 geheugen 2x2gb minimaal, Videokaart minimaal ATI Saphhire 5770, SATA3 aansluitingen, USB3 aansluitingen, Qua moederbord zou ik toch wel zorgen dat je minimaal 2 IDE express sloten hebt die crossfirex aan kunnen. Qua processor is het slim om toch zeker een amd x4 965 box te nemen.

Als je het beste uit je PC wilt halen zou ik een SSD voor de Windows installatie en de software nemen en voor de rest van de rand apparatuur die USB3 en SATA3 ondersteunen. (Denk aan een HDD voor je data, externe HDD's en DVD/CD/RW Drives)

• Bielie993
  • Laatst online: 15-10 09:21
M2M schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 16:01:
[...]

Misschien een idee om het met zijn tweeen te doen. Iemand uit je omgeving die er (enigszins) verstand van heeft en jezelf met een avond of twee doorleeswerk vantevoren.

Maar als je het echt niet wilt, kun je natuurlijk ook de onderdelen bij 1 (web)shop bestellen, en kiezen voor de optie dat ze 'm voor je in elkaar schroeven. Let er dan wel op dat ze soms de processorkoeler nog niet bevestigen. Die breekt namelijk snel af, als je ziet hoe de pakketverstuurders met pakketten omgaan.
Als je dan toch gaat voor zon assembleer service dan zou ik de PC toch echt zelf brengen en ophalen. Als je dingen verzend kan er zoiezo al schade komen door ruw handelen, en vergeet niet mogelijke statische elektrici die word opgebouwd.

• M2M

M2M

medicijnman

Bielie993 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 17:12:
Als je voor AMD gaat zou ik zeggen minimaal AM3 Socket, DDR3 geheugen 2x2gb minimaal, Videokaart minimaal ATI Saphhire 5770, SATA3 aansluitingen, USB3 aansluitingen, Qua moederbord zou ik toch wel zorgen dat je minimaal 2 IDE express sloten hebt die crossfirex aan kunnen. Qua processor is het slim om toch zeker een amd x4 965 box te nemen.

Als je het beste uit je PC wilt halen zou ik een SSD voor de Windows installatie en de software nemen en voor de rest van de rand apparatuur die USB3 en SATA3 ondersteunen. (Denk aan een HDD voor je data, externe HDD's en DVD/CD/RW Drives)
Wat een verhaal... En vanwaar de SATA versie 3? (ik neem aan dat je niet SATA 3Gb/s bedoelt?

En wat zijn IDE express sloten? En waarom is crossfireX zo belangrijk?

Ik zou zeggen, check de BBG voor een build, schrap wat je allemaal niet nodig hebt, kijk wat je overhoudt aan budget (of te kort komt) en pas je build daarop aan. Let vooral ook op de hardware die je nog kunt gebruiken vanuit je oude computer. Dingen als DVD drives en dergelijke hoef je echt niet opnieuw aan te schaffen. Zelfs niet als ze een oude IDE connector bevatten. (hoewel je je dan weer beperkt in de moederbord keuze. Sommige high-end modellen hebben de IDE connector inmiddels van de PCB verbannen)
Bielie993 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 17:15:
[...]
Als je dan toch gaat voor zon assembleer service dan zou ik de PC toch echt zelf brengen en ophalen. Als je dingen verzend kan er zoiezo al schade komen door ruw handelen, en vergeet niet mogelijke statische elektrici die word opgebouwd.
waarom? Als je een DOA te pakken hebt, doordat TNT of een andere koerier, onzorgvuldig met je PC omgesprongen is, stuur je de boel weer terug met een RMA briefje. Vrij simpel. Als de webshop in kwestie een assembleerservice aanbied, weten ze dat het ook mis kan gaan. Anders hadden ze de service niet aan moeten bieden.

En het valt allemaal reuze mee met statische electriciteit. Meestal versturen ze de hardware in een kartonnen doos :)

-_-

• Yamaha301
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-11 00:32
Op je vraag waar je op moet letten bij het (laten) bouwen van een nieuwe PC:

Neem een Athlon II x3 (445), Phenom II x4 (955) of Phenom II x6 (1055t/1090t/1100t) processor. Deze processors hebben momenteel de beste prestaties voor je geld. Intel processors zijn over het algemeen duurder dan een even snelle AMD processor. De 1100t is qua prestaties vergelijkbaar met een intel i7 950. De processors zijn even duur, alleen een intel i7 (socket 1366) moederbord is ~€50/75,- duurder.

Neem een 8xx-serie AMD moederbord, dit zijn de "nieuwe" soort AM3-moederborden. Enkele goede moederborden: één videokaart, geen USB3, slechts twee geheugenbanken, één videokaart, USB3, vier geheugenbanken, x8/x8 CrossFire, USB3, 4 geheugenbanken en x16/x16 Crossfire, USB3, vier geheugenbanken, veel overclock tools, let op: geen onboard graphics. Het is handig om een crossfire bord te halen met één grafische kaart, zodat je er later (over een paar jaar) een tweede bij in kan steken als upgrade.

Als je niet van plan bent games te spelen of iets dergelijks, heb je meestal aan je geïntegreerde graphics chip genoeg. In dit geval hoef je dus geen grafische kaart aan te schaffen. Als je wel van plan bent games/etc te spelen, raadt ik ATI kaarten aan. Nvidia kaarten zijn relatief duur. Neem bijvoorbeeld een van de volgende kaarten: hd5670, hd5770, hd6850 of [url=url=http://tweakers.net/pricewatch/268680/sapphire-hd-6870-1gb-gddr5-pcie.html]hd6870[/url]. Het licht er een beetje aan welke spellen je speelt. Als je echt de allernieuwste spellen op high wilt spelen zou ik minstends de hd6850 nemen. Je kunt eventueel twee hd6850's of hd6870's in je systeem stoppen zodat je de allerzwaarste spellen (crysis etc) op max spelen, maar dit raadt ik af.

Voor AM3 processors heb je dual-channel-ddr3 geheugen nodig. Je moet dus setjes van twee ddr3-geheugenmodules kopen. Als je niet van plan bent hard te gaan overklokken kun je het beste voor 1333MHz geheugen gaan. Ik zou voor KingstonValueRAM gaan vanwege de lage prijzen. Ik zou 2x2Gb halen voor games en normaal computergebruik en 2x4Gb als je veel video's/foto's edit. Stel dat je flink wilt overclocken, dan raadt ik 1600MHz geheugen aan zoals 2x2Gb of 2x4Gb. Je kunt ook voor 4x2Gb geheugen gaan, qua prijs en prestaties maakt het niet veel uit, maar je verliest dan wel een upgrade-mogelijkheid (als je vier geheugenbanken op je moederbord hebt tenminste).

Voor je opslag kun je het beste nog 'gewoon' de normale harde schijven halen, SSD's zijn het geld niet waard. Haal 3,5"-schijven, 2,5"-schijven zijn voor laptop's. Ik zou momenteel samsung schijven halen omdat ze goedkoop, stil en koel zijn. Ik raad de 320Gb en de 1tb versie aan. Als je meer dan 1tb ruimte nodig hebt, zou ik die 320Gb versie van hierboven aanschaffen voor windows en je programma's en een of meerdere 2tb schijven voor je bestanden (die 2tb schijf is redelijk traag voor je OS/programma's, vandaar de aparte OS schijf).

Je hebt aardig wat zooi tussen de voedingen. Je hebt een goed merk nodig. Voorbeelden van goede merken zijn bijvoorbeeld Corsair, BeQuiet!, Seasonic, XFX, OCZ, etc. Er staat wel ergens een complete guide voor voedingen op GoT, maar hier enkele goede keuzes: "Athlon II x3 met hd5670 of zonder gpu", "Phenom II processor met hd5670 of zonder gpu", Athlon II of Phenom II met hd5770/hd6850/hd6870 of Athlon II of Phenom II met CrossFire hd6850/6870.

Computerkasten maken eigenlijk niet zo erg veel uit. Het merk maakt eigenlijk niet uit, hoewel ik persoonlijk vind dat cooler master de laatste tijd goed bezig is. Zorg er wel voor dat je geen cheap-plastic kast haalt. Welke kast je haalt hangt eigenlijk af van je persoonlijke smaak, maar hier enkele voorbeelden van goede kasten (gesorteerd van goedkoop naar duur): Cooler Master Elite 333, Antec Three Hundred, Cooler Master HAF 912 Plus Cooler Master 690 II Advanced en Antec Nine Hundred.

Je hebt nu nog een DVD brander nodig voor je systeem. Je kunt ook een Blu-Ray lezer/brander nemen als je van plan bent iets met Blu-Ray op je computer te doen. Er is nauwelijks kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken en je kunt vaak het beste een goedkope variant kopen, bijvoorbeeld deze DVD brander, Blu-Ray lezer of Blu-Ray brander.

Je stock cooler is goed genoeg als je niet van plan bent om over te clocken. Als je maar een klein beetje gaat overclocken (paar honderd MHz) kun je gewoon de stock cooler houden of een goedkope koeler kopen (deze koeler is overigens ook erg stil voor als je weinig lawaai wilt). Als je van plan bent flink te overclocken heb je een betere koeler nodig zoals de Scythre Mugen en wat goede koelpasta. Tip: kijk ook eens hierr.

Tsjah, dat was het dan wel zo'n beetje. Onboard sound zou goed genoeg moeten zijn, als je geen audio-fiel bent tenminste, dan heb je nog zoiets nodig ;).

Eventueel nog een draadloos internet kaart.

Ik zou wel over je angst heen stappen en zelf je PC bouwen. Het is echt erg leerzaam en absoluut niet moeilijk. Het is zowat onmogelijk om je componenten te mollen en alles past maar op één manier :+ (behalve die zwáár falende floppy connectors 8)7).
Succes met je nieuwe PC,
~Rmen

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips lui! Het kost me af en toe wat moeite om het te volgen (ik loop écht achter), maar het geeft me in ieder geval een stuk informatie waar ik mee verder kan.

Die BBG is ook erg handig, moet ik zeggen!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-12 14:31

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Die bbg is niet alleen handig; het is naast *LET OP* - Wat moet ik kopen je belangrijkste gids voor dé aankoop van je nieuwe systeem. Daar zul je het helaas mee moeten doen. Separaat advies is op GoT al een paar jaar niet meer toegestaan. Lees ook CSL Beleid.

Dit topic gaat dicht. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.