Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 00:30
Ik zit met een situatie waarmee ik niet zo gauw raad weet. Ik werk (in het weekend) bij een schoonmaakbedrijf welke een onderaannemer is van een grote landelijke facilitaire dienstverlener. Zelf ben ik een inwoner van Nederland en daar ook geboren.

Vandaag werd ik door mijn werkgever gebeld. De desbetreffende dienstverlener wil alle identiteitsbewijzen controleren van haar werknemers en hier een kopie van maken, maar ook van de werknemers van de onderaannemers. Dit om te controleren op illegale werknemers. Schijnbaar is dit normaal, ik heb dit nagezocht.

Hier staat dat een hoofdaannemer verplicht is om een kopie van het identiteitsbewijs van een vreemdeling (aannemende dat daarmee de ingeleende werknemer mee wordt aangeduid) in zijn administratie te hebben:
http://www.mijnprivacy.nl...ie_identiteitsbewijs.aspx

Hier staat dat dat voor alle (dus niet alleen buitenlandse) werknemers geldt:
http://www.arbeidsinspect...lingen/idenficatieplicht/

Het controleren en kopiëren van het identiteitsbewijs moet gebeuren op de locatie van grote landelijke facilitaire dienstverlener zelf, het was niet mogelijk om een eigen kopie aan te leveren. Doordeweeks zit ik echter op school en zie ik niet (en collega's die in dezelfde situaties zitten ook niet) de gelegenheid om zelf naar het hoofdkantoor te gaan. Nu heeft mijn werkgever wel aangeboden om met mijn identiteitsbewijs (en van eventuele collega's) naar het hoofdkantoor van de hoofdaannemer te gaan, maar dat is iets wat ik uit principe niet wil. Daarmee zou ik deze ook enkele dagen kwijt zijn, dus dat is sowieso geen optie (aangezien het enige identificatiedocument wat ik op dit moment heb, mijn rijbewijs is).

Afijn, ik sta op goede voet met mijn werkgever en ik wil deze ook niet op het spel zetten. Ook wil ik geen wig drijven tussen mijn werkgever en de hoofdaannemer. Ik vind het alleen een bijzonder vreemde zaak dat de desbetreffende hoofdaannemer kan eisen dat men het originele identiteitsbewijs van de werknemer van de onderaannemer op het hoofdkantoor laat zien en dat men er ook nog eens een kopie van moet laten maken.

Is dit nu een normale gang van zake of is een dergelijke procedure niet normaal?

_@/'

Verwijderd

Steephh schreef op donderdag 09 december 2010 @ 22:20:
...(aangezien het enige identificatiedocument wat ik op dit moment heb, mijn rijbewijs is).
Dan zou ik eerst maar navragen of je uberhaubt met een rijbewijs door deze procedure kan komen. Het rijbewijs geldt bij indiensttreding namelijk niet als geldig identiteitsbewijs, (mede) doordat daarop niets over de nationaliteit en/of verblijfstatus wordt vermeld. Je geeft aan dat je al voor je werkgever werkt, maar ik vermoed dat de hoofdaannemer het alsnog zal beschouwen als een "indiensttredingskopie", althans kwa voorwaarden.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad. En ook is zonder rijbewijs zitten zo goed als onacceptabel.

Als je toch een paspoort zou hebben/krijgen: AFAIK is de werkgever/hoofdaannemer inderdaad verplicht om de identiteit te verifieren. Maar volgens de paspoortwet is je baas verplicht te zorgen dat het 'onverwijld' terug komt bij jou of een 'autoriteit'.

Geen idee of het een normale gang van zaken is, maar helemaal netjes is het niet. Dan is in de tijd van de baas die kant op gaan of iemand van hen die naar jullie komt meer voor de hand liggend. Een dwingende reden om je paspoort af te geven zie ik niet.

Maar er natuurlijk een verschil tussen netjes en niet als een zeurende werknemer worden gezien zijn niet per se hetzelfde maar als de werkgever het niet zo nauw neemt is een kopie van een kopie ook mogelijk :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Meestal zie je wel dat de hoofdaannemer gewoon een stapel kopietjes van de onderaannemer accepteerd. Waarbij men de deskundigheid van de onderaannemer wel goed kan inschatten dat deze de id's van zijn werknemers al correct heeft gecontroleerd.
Ik zou zelf onder geen enkel beding mijn id afstaan voor een aantal dagen zodat men voor dit het document kan controleren en een kopietje maken. Wat gebeurt er als je in de tussen tijd een boete krijgt omdat je geen id kan tonen (moet jij dat betalen, jouw werkgever of de hoofdaannemer)? Wat gebeurt er als jouw id kwijt raakt in de "stapel" van id's die je werkgever mee neemt? Allemaal natuurlijk een zeer kleine kans maar wel iets om eventueel rekening mee te houden.
Maar als het een grote starre landelijke facilitaire dienstverlener is, dan heb je zeer weinig kans dat men van hun procedure af zal wijken (voor jouw zo een aantal anderen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:04
Plan alvast even een ritje naar het gemeentehuis, een rijbewijs is nl. niet voldoende om als identiteitsbewijs te gelden in dit geval. Dat is ook een van de redenen waarom er ook zoveel commotie is over het feit dat een ident. bewijs iets van dik 30,- moet kosten terwijl je het "verplicht"moet hebben.

Ikzelf heb het niet nodig, komt nooit buiten de landsgrenzen, maar vanwege de werkgevert die elke 5 jaar een kopie hiervan moet hebben wel elke keer aanschaffen.

Verder gewoon als je hem hebt, een kopie van je ident.bewijs geven aan jouw werkgever, die zorgt dan dat het "hogerop"komt :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:53

job

Soortgelijk verhaal kan je hier vinden: Identificatieplicht en kopie paspoort bij klant

[ Voor 16% gewijzigd door job op 09-12-2010 23:50 ]

• Steephh
Bedankt voor jullie reacties! Ik was van mening dat een rijbewijs een geldig legitimatiebewijs was voor zulke zaken, maar dat is schijnbaar dus niet zo. :) Afijn, dan maar opnieuw een paspoort aanvragen, dat is opzich geen ramp en ik heb toch al plannen om deze zomer naar het buitenland te gaan.

Wat ik vooral niet begrijp is dat de hoofdaannemer eist dat ik (of iemand anders) met mijn identiteitsbewijs naar het hoofdkantoor toe kom om vervolgens dáár een kopie te laten maken. Stel dat ik in Maastricht zou wonen en de hoofdaannemer in Groningen, dan zou je gewoon een complete werkdag kwijt zijn met reizen. Erger zou het worden wanneer je voor bijvoorbeeld 5 verschillende hoofdaannemers werkzaam bent, die overal in NL hun hoofdkantoor hebben. Wanneer zei allen zouden eisen dat je met je legitimatiebewijs op hun hoofdkantoor een kopie komt laten maken, ben je compleet NL aan het rondreizen, terwijl je gewoon een contract hebt met je werkgever, niet met die hoofdaannemers.

Overigens was het dat slechts een aanbod van mijn werkgever dat hij mijn legitimatiebewijs zou brengen, ik kan ook naar het hoofdkantoor van de hoofdaannemer zelf gaan, maar daar ben ik dan een dag school mee kwijt, wat ik liever niet doe aangezien school vrij belangrijk voor me is.

Wat ik me nu dus nog afvraag is of een hoofdaannemer dit mag eisen of dat deze met een kopie genoegen moet nemen. :P

_@/'

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:05
Steephh schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 00:25:
Bedankt voor jullie reacties! Ik was van mening dat een rijbewijs een geldig legitimatiebewijs was voor zulke zaken, maar dat is schijnbaar dus niet zo. :) Afijn, dan maar opnieuw een paspoort aanvragen, dat is opzich geen ramp en ik heb toch al plannen om deze zomer naar het buitenland te gaan.

Wat ik vooral niet begrijp is dat de hoofdaannemer eist dat ik (of iemand anders) met mijn identiteitsbewijs naar het hoofdkantoor toe kom om vervolgens dáár een kopie te laten maken. Stel dat ik in Maastricht zou wonen en de hoofdaannemer in Groningen, dan zou je gewoon een complete werkdag kwijt zijn met reizen. Erger zou het worden wanneer je voor bijvoorbeeld 5 verschillende hoofdaannemers werkzaam bent, die overal in NL hun hoofdkantoor hebben. Wanneer zei allen zouden eisen dat je met je legitimatiebewijs op hun hoofdkantoor een kopie komt laten maken, ben je compleet NL aan het rondreizen, terwijl je gewoon een contract hebt met je werkgever, niet met die hoofdaannemers.

Overigens was het dat slechts een aanbod van mijn werkgever dat hij mijn legitimatiebewijs zou brengen, ik kan ook naar het hoofdkantoor van de hoofdaannemer zelf gaan, maar daar ben ik dan een dag school mee kwijt, wat ik liever niet doe aangezien school vrij belangrijk voor me is.

Wat ik me nu dus nog afvraag is of een hoofdaannemer dit mag eisen of dat deze met een kopie genoegen moet nemen. :P
blijkbaar niet http://gathering.tweakers...message/34736243#34736243

• Steephh
Bedankt! Lijkt er inderdaad op. Ik heb besloten om nog eens naar verschillende instanties te gaan bellen om het na te vragen, ik zal nu toch moeten wachten op een eventuele paspoort aanvraag. :)

_@/'

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:05
Steephh schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 01:45:
Bedankt! Lijkt er inderdaad op. Ik heb besloten om nog eens naar verschillende instanties te gaan bellen om het na te vragen, ik zal nu toch moeten wachten op een eventuele paspoort aanvraag. :)
http://www.rijksoverheid....ieplicht/06br2004g827.pdf
pagina 12

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Als je dan toch nog een paspoort moet gaan halen op het gemeentehuis, dan kun je daar een gewaarborgde kopie laten maken... kost een paar euro maar zal door je werkgever wel geaccepteerd worden.

Verwijderd

Dit gaat over de WAV (Wet Arbeid Vreemdelingen).
Het is in Nederland namelijk verboden om vreemdelingen arbeid te verrichten zonder vergunning. Daarom mag de werkgever je identiteit/nationaliteit vaststellen om te controleren dat je geen vreemdeling bent. Art 15 gaat over hoofd/onderaanemers.
Artikel 15

1.Indien de werkgever door een vreemdeling arbeid laat verrichten waarbij die arbeid feitelijk worden verricht bij een andere werkgever, draagt de eerstgenoemde werkgever er bij aanvang van de arbeid door de vreemdeling onverwijld zorg voor dat de andere werkgever een afschrift van het document, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder 1° tot en met 3°, van de Wet op de identificatieplicht, van de vreemdeling ontvangt.
2.De werkgever die het afschrift van het document, bedoeld in het eerste lid, ontvangt, stelt de identiteit van de vreemdeling vast aan de hand van het genoemde document en neemt het afschrift op in de administratie.
3.De werkgever, bedoeld in het tweede lid, bewaart het afschrift tot tenminste vijf jaren na het einde van het kalenderjaar waarin de arbeid door de vreemdeling is beëindigd.
4.De vreemdeling verstrekt een op hem betrekking hebbend document als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder 1° tot en met 3°, van de Wet op de identificatieplicht aan de werkgever, die het afschrift van het document, bedoeld in het eerste lid, ontvangt, en stelt die werkgever in de gelegenheid een afschrift van dit document te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2010 08:48 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Steephh, je kunt een kopie van je paspoort aanbieden bij je werkgever en hoofdaannemer. Die moeten daar niet bijzondere eisen aan stellen.

Meegeven van je identiteitsbewijs moet je niet doen, en de werkgever mag dat ook niet eisen. (Ik verbaas me er over dat veel mensen bereid zijn hun identiteitsbewijs af te geven bij een hotel.)

De wet is wat veeleisend met betrekking tot inhuurkrachten. Het zou toch voldoende moeten zijn als de eigen werkgever de identiteit controleert. Dat schemert ook wel een beetje door in de verwoording door cbp.

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:52
In de horeca geldt dezelfde regels. Je werkgever moet een kopie van je legitimatie hebben om aan de vreemdelingenpolitie te overhandigen wanneer deze komen controleren.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De hoofdaannemer wilt geen gezeik met de vreemdelingencontroles. Zeker de horeca wordt van tijd tot tijd voor alle (relevante) overheidsinstanties in 1 keer geraid. 6 politiebusjes rond je restaurant, interventietroepen langs alle kanten, zelfs een helicopter die troepen langs het dak laat binnenstromen,... (dat heb ik in Antwerpen al eens gezien). Allemaal om te voorkomen dat een illegaal of zwart werker eventjes langs de achterpoort of het dak of de gevel gaat lopen. En honden om te voorkomen dat iemand achter een fornuis verstopt. Tegelijkertijd doen de belastingcontroleurs hun werk (bv dagelijkse omzet schatten aan de hand van aantal klanten die aanwezig zijn en de gemiddelde prijs van een maaltijd), voedingsinspectie,...

Bij zulk machtsvertoon wil je als hoordaannemer de kopies bij de hand hebben ipv het smoesje "dat is de verantwoordelijkheid van de onderaannemer" gebruiken. Met enkele illegalen in je restaurant, ben je volgens de (Belgische) wet een mensenhandelaar en daarmee kan ook krantenkoppen gemaakt worden.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 10-12-2010 09:13 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Cybersijp schreef op donderdag 09 december 2010 @ 23:45:Ikzelf heb het niet nodig, komt nooit buiten de landsgrenzen, maar vanwege de werkgevert die elke 5 jaar een kopie hiervan moet hebben wel elke keer aanschaffen...
offtopic:
Dit snap ik nooit. Je bent toch na vijf jaar niet opeens iemand anders? Waarom dan iedere vijf jaar een verplichting voor een nieuwe kopie?

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 15:32
Je moet trouwens voor en achterkant kopie maken geloof ik, als je ID kaart hebt.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:06
Cybersijp schreef op donderdag 09 december 2010 @ 23:45:

Ikzelf heb het niet nodig, komt nooit buiten de landsgrenzen, maar vanwege de werkgevert die elke 5 jaar een kopie hiervan moet hebben wel elke keer aanschaffen.
Lekker mee stoppen, je werkgever hoeft enkel een kopie te beschikken van een geldig document op het moment van in diensttreding en die kopie moet tot 5 jaar na einde dienstverband in het archief blijven. Verder moet de werkgever het personeel er op wijzen een geldig document op zak te hebben. Helaas zijn p&o-ers doorgaans niet op de hoogte en wordt er jaarlijks een zinloos rondje kopien verzamelen op touw gezet. ;)

regels in het kort

• Steephh
Inmiddels contact gehad met de desbetreffende hoofdaannemer. Een rijbewijs was inderdaad geen geldig legitimatiebewijs. Ik heb vandaag ook meteen een paspoort aangevraagd. Volgende week ga ik langs de hoofdaannemer voor een 'id-check'.

_@/'

Pagina: 1