Freezerator schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 17:15:
Volgens de wet is er dan geen werkgever <--> werknemer relatie waardoor je als werkgever kan worden aangemerkt MueR
Maar Grolsch heeft gewoon gelijk. Sowieso, vaak wil een bedrijf toch een administratie bijhouden van wie er bij hun aan het werk is of aanwezig in het gebouw. Je kan hier heel erg tegen ageren of het gewoon relativeren?
Als ik op locatie bij een klant zit, ben ik ook geen werknemer van klant. Ik ben dan werknemer van mijn bedrijf, en mijn bedrijf wordt ingehuurd door klant. Ik ben misschien werk aan het doen voor ze, maar daar krijgen ze gewoon een factuur voor. Ik ben misschien in het pand aanwezig, maar daar hoef ik niet mijn paspoort voor af te geven, noch een kopie.
Tussen een werknemer van bjiv Atos en het bedrijf waar hij toevallig op locatie devwerk moet doen ook niet, dat wil ik maar even duidelijk maken.
Het is zelfs zo, dat ondanks dat je administratie zich fysiek geheel ergens anders bevind, je toch een kopie van alle ID bewijzen op locatie moet hebben.
Ik heb zelf eenmaal een "controle" meegemaakt van de arbeidsinspectie, en dan vragen ze echt de administratie om kopieën van ID bewijzen, en vervolgens gaan ze alle werknemers in het pand langs om dit te verifiëren.
Het keyword hier is werknemer. Externe inhuur (detachering uitgesloten) is geen werknemersverband. Ik heb niets te schaften met de personeelsafdeling van een bedrijf waar mn baas me tijdelijk op locatie zet. Ik heb alleen van doen met mijn baas en de projectmanager van de klant. Ik heb geen contract met klant, ik sta niet in hun personeelsbestand, dus ze hoeven geen kopie paspoort van me te hebben.
Stel. Je bent monteur bij de KPN en verleent ondersteuning aan zakelijke klanten. Je bent in een dag bij zo'n 10 klanten om daar netwerken aan te sluiten of storingen op te lossen. Moet je dan 10 kopieen van je paspoort gaan doorsturen? Nee. Waarom niet? Je hebt geen dienstverband met die klanten.
Ja, leuke link, maar ook deze gaat om werknemers. Dienstverband is hier nog altijd keyword.
[
Voor 6% gewijzigd door
MueR op 22-09-2010 10:20
]
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.