Cmos/Bios probleem foute date and time waarschuwing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co_2J
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-04 20:20
Ik zit sinds een tijd met de volgende foutmelding bij het opstarten van de BIOS:

ERROR 0271 Check date and time settings
WARNING 0251 System CMOS Checksum bad, default configuration used.

Ik heb dan optie 1 resume of 2 edit bios om datum en tijd recht te zetten en op te slaan.

Nadat mijn Clevo zijn hoofd batterij een korte levensduur kreeg was deze na verloop toch dood.
Moest ik deze vervangen maar heb nog een tijd op netstroom gewerkt.
Na dit had ik dus niet gelijk een vervanging beschikbaar en heb deze een tijdje later aangeschaft.
Heb nadrukkelijk gevraagd of het goed was en dit zou geen probleem geven.
ER zat in een:
LI-ion batterypack (simplo) M560ABAT-8 DC 14.8V 4400mAh 6-87-M57AS-4D4 (sticker SYS-BJJIKJA)
en heb deze vervangen met:
LI-ion batterypack (Gallopwire) M560ABAT-8 DC 14.4V 4400mAh 6-87-M57AS-4L41 (sticker SYS-BJJFKAJ)

Toen het probleem niet was verholpen heb ik ook een nieuw CMOS C2032 batterij'tje
vervangen maar de foutmelding blijft nu komen.
Deze twee heb ik laten doormeten en gaf 3,28 DC dus is voldoende, de oude die eruit is gaf 1,38volt
ongeveer die was dus ook einde levensduur.

Nu ben ik even aan het testen geweest wanneer hij nu blijft doen of wanneer niet.
Clevo met batterij zonder adapter aangesloten en gedurende de dag uit dan deze melding ( dacht een batterij issue)
Clevo znd batterij zonder adapter en gedruende de dag uit dan dezelfde melding ( dacht een cmos batterij issue)
Clevo znd batterij met adapter aangesloten en gedurende de dag uit ( dacht weer een batterij issue)
maar
Clevo met batterij en met adapter aangesloten en gedurende dag uit dan start hij op zonder problemen en houdt hij wel alle data etc vast en start hij op zonder problemen.

Schiet mij maar lek wat het dan kan zijn. Heb dus een nieuw hoofd batterij en een CMOS maar blijf deze
non-critical error houden.

Heeft er iemand een idee, suggestie of is er nog aanvullende info nodig
zie evt. ook nog even deze link: Clevo M860TU dood na mislukte bios flash!

[ Voor 3% gewijzigd door Co_2J op 09-12-2010 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Kan je even checken of alle jumpertjes op je moederbord wel goed staan? Misschien is een batterij opeens harder gaan lopen dan je 14.8V en is je CMOS daardoor doorgebrand? Ik gok ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co_2J
@Beatboxx
Ik heb alles nagekeken als ook de Service Manual met alle schema's en in en out's maar er wordt nergens gerept over een evt. jumper of jumper setting om die aan te passen naar evt. wensen.
Maar kan een CMOS dan doorbranden zonder een critical error? Het is nl. een error die ik kan resumen of editten zoals gemeld.

Ik heb wel kunnen achterhalen dat het een M/B is van Capell Valley(NAPA) CRB Intel Corp.
Afbeeldingslocatie: http://www.ipc-computer.de/imagerc.php?image=g_70031_az.jpg&width=430

Ik kwam ook deze site nog tegen : waar ze het over de CMOS Checksum Bad error hebben. De uitleg die ze daaraan geven is: The CMOS checksum is incorrect. CMOS memory may have been corrupted. Run Setup to reset values.
Maar als ik de setup in ga en deze values weer reset/ goed zet dan blijft hij opstarten als bovenstaand met die foutmeldingen op die manier dat of de batterij of de adapter afgekoppeld is geweest. 8)7

Nu kwam ik ook nog deze CMOS.ram site waar ik wel een heleboel lees over CMOS RTC - Real Time Clock and Memory (ports 70h & 71h) maar mijn technische achtergrond te kort schiet om deze zo in te stellen dat hij dit ook blijft onthouden.

Ik zie wel een file in de: Windows\system32 directory genaamd cmos.ram maar hoe zou ik deze kunnen benaderen of manipuleren. ? Op IRQ0 staat de system timer en op IRQ 8 staat bij mij de System CMOS / real time clock.
In de I/O resources staat vermeld 0x00000070 - 0x00000070 System CMOS / real time clock met status OK

Hieronder nog wat extra systeem gegevens mocht het nodig zijn voor mensen die hulp kunnen bieden.
BIOS Type: Phoenix
BIOS Date: August 9th 2006
BIOS ID: NAPA0001.86C.0000.D.0608091157 -None
BIOS OEM: NAPA0001.86C.00
Chipset: Intel 27A0 rev 3
SuperIO: Unknown
Manufacturer: Clevo Co.
Motherboard: M570U
IDE ATA/ATAPI controllers: Intel(R) 82801GBM/GHM (ICH7-M Family)
Processor: Intel(R) Core(TM)2 CPU T5600 @ 1.83GHz
955XM/945GM/PM/GMS/940GML Express PCI Express Root Port - 27A1
& Express Processor to DRAM Controller – 27A0

Ben benieuwd of iemand mij kan helpen om dit opstart euvel te tekkelen.

[ Voor 0% gewijzigd door Co_2J op 11-12-2010 12:50 . Reden: alinea aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co_2J
Als ik de laptop 2 minuten uitzet en de adapter eruit haal om vervolgens weer met adapter op te starten geeft hij de foutmelding al.

Zijn er echt geen mensen die dit al eens hebben meegemaakt en hier een evt. oplossing voor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:28
Probeer anders de bios batterij nog een keer te vervangen. Meestal is dat de verklaring; kan zijn slecht contact of dergelijke.

Ik vermoed dat je klok normaal loopt in windows? (niet te traag/niet te snel?)

Kan je je bios opnieuw flashen/updaten? Kan je eventueel de bios chip veranderen door een nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co_2J
manzonderdas schreef op zondag 19 december 2010 @ 21:04:
Probeer anders de bios batterij nog een keer te vervangen. Meestal is dat de verklaring; kan zijn slecht contact of dergelijke.

Ik vermoed dat je klok normaal loopt in windows? (niet te traag/niet te snel?)

Kan je je bios opnieuw flashen/updaten? Kan je eventueel de bios chip veranderen door een nieuwe?
OK ik zal er nog 1 moeten bestellen dan aangezien het niet een losse CR2032 batterij is maar één met krimpkousje en snoertje met stekkertje. De klok loopt in Windows normaal zonder vertraging of versnelling en ja ik heb een bios update klaar liggen maar ik ben hier niet zo happig op gezien sommige ervaringen. Het vervangen van de bios chip weet ik eigenlijk niet.

Kan het niet ook een corrupte ingeving zijn die hij ergens inleeest bij het opstarten, omdat hij een tijdje met een slechte batterij heeft gezeten en dat hij die fout dan elke keer genereerd terwijl hij er eigenlijk niet meer is?

Ik zal eens met het eerste beginnen om een nieuw batterijtje te bestellen en dan nog eens kijken... tnx so far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co_2J
Co_2J schreef op zondag 19 december 2010 @ 22:42:
[...]

Ik zal eens met het eerste beginnen om een nieuw batterijtje te bestellen en dan nog eens kijken... tnx so far.
Nou ik heb een nieuwe in NL besteld, ontvangen en geplaatst maar helaas € 17,- voor niks want het probleem blijft helaas ...maar hiermee wel uitgesloten dat het aan het batterijtje zou liggen. Het 1st batterijtje had ik voor $ 1,95 via USA/ China dus dit zou het evt. geweest kunnen zijn. Dus ken je nagaan wat een verschillen als je het buiten de grens besteld.... Maar nee helaas probleem niet opgelost

Is het uberhaubt mogelijk om een bios/cmos instelling, die dan corrupt zou zijn, te bekijken of te wijzigen zonder de bios te updaten oid met het risico dat hij vernaggeld wordt.?
Weet iemand die hier technisch genoeg voor is het antwoord op onderstaande vraag dus?
Ik zie wel een file in de: Windows\system32 directory genaamd cmos.ram maar hoe zou ik deze kunnen benaderen of manipuleren. ?

:? ben nu toch echt wel een beetje :? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:42
http://forum.notebookrevi...ts-newest-bios-m570u.html

heb je hier iets aan?
en bios settings.. als je daar tijd/datum in kunt instellen, heb je het dan in goede format?
kan zijn dd/mm/jaar maar ook mm/dd/jaar

geen idee of het dat is, maar ik gooi ook maar wat in de groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co_2J
Ja, deze had ik ook gelezen en ik heb hier ook wel een nieuwere Bios klaar liggen die ik van Clevo site heb en maar lees hier ook dat eea dood is na een verkeerde flash zonder aantoonbare reden...
Nu is het nog een non critical en straks doet hij het helemaal niet meer.

Die notering is het probleem niet want wat ik ook reset, hij onthoudt het niet nadat de adapter eraf is geweest.
Ik moet 'm in mm/dd/jaar neerzetten want andere keuzes zijn er niet..
tnx anyway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
misschien rare vraag... heb je die cmos batterij met je blote vingers vastgehouden tijdens het inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co_2J
Ja maar er zit een krimphoesje omheen met een kabeltje en stekkertje
Afbeeldingslocatie: http://www.twindis.com/img/prod/medium/ybb021.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
die kende ik nog niet.. maar is wel een mooi dingetje

heb je hier misschien iets aan?
http://www.allquests.com/...on-HELPpretty-please.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co_2J
Nou dat zou dan inderdaad als laatste nog kunnen maar alles werkt verder en de CMOS batterij is er al 4x uit geweest.
Ik ga eerst eens flashen en hopen dat het euvel daar mee opgelost is...
Ik zal de uitkomst hiervan nog even posten, bedankt tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
CR2032 ? Knip de ingepakte batterij eens uit de folie, volgens mij zit er een CR2025 in. Niet dat dat heel veel uitmaakt, het voltage is van beide types 3V.

Wikipedia: List of battery sizes

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=23&t=67148

Het verschil zit hem in de milliamp
240 voor de 2032 en 170 voor de 2025. En ja, als je apparatuur daar gevoelig voor is, kan dat verschil maken.
Iets hoger dan minimaal nodig is, is altijd beter dan net onder de minimumgrens. Te laag en de apparatuur kan minder functioneren.

vgl maar met adapters of accu's voor een camera. mijn officiele camera accu is 800, de nepperd is 1000. Met die laatste kan ik toch net iets meer film opnemen dan met die van 800.
Pagina: 1