Draadloos internet traag

Pagina: 1
Acties:

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-02 05:53
Hallo allemaal,

Sinds vanochtend is hier glasvezel van KPN aangesloten. Modem/router zit in de meterkast en is draadloos.

Beneden staat een laptop van ongeveer een jaar oud. Wat dus betekend een vrij nieuwe netwerkkaart.
Boven(eerste verdieping) staat ook nog een computer. Deze is nu 4 jaar oud. Hierbij denk ik ook aan een evenoude netwerkkaart.

Het probleem
Op de laptop opent die wel snel webpagina's en download hij met ongeveer 2,3 MB/s
Pagina's zoals nu.nl, tweakers.net en hyves.nl zijn gewoon snel gevonden en geladen/geopend.

Als ik achter de PC zit download ik met 1,1 MB/s.
Als ik een spel speel, online, dan lagged die af en toe en zegt af en toe "Connection Interrupted".
Website worden heeel erg laat gevonden en als ze worden gevonden duurt het laden erg lang.
Dit is niet meer van toepassing, inmiddels werkt dit gewoon snel.

Iemand enig idee hoe dit kan? Ik weet dat draadloze netwerken iets worden vertraagt door spiegels en metaal. Daar is hier vrijwel geen sprake van. Dan nog vind ik het raar dat er 1,2 MB/s "verdwijnt" door deze korte afstand.

Of komt het door een (te) oude netwerk kaart?
Heb echt geen verstand van die dingen dus weet ook niet echt waar ik op moet letten.
Hier een screenshot van mijn netwerkkaart en de specs.
KLIK!

Ik hoop dat er mensen zijn die mij willen/kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Gr.

[ Voor 10% gewijzigd door Trezzahn op 09-12-2010 13:22 ]

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:45
Wireless 18 mbps?? zou op de G freq. 54 mbps moeten zijn.
Zo te zien zit je met de pc te ver verwijderd, vandaar die vertraging.
Een nieuwe router met bijv 3 antennes zou het probleem kunnen verhelpen :)

• Trezzahn
Dit is een nieuwe router vanochtend zelf door KPN geïnstalleerd.
Neem toch aan dat die het goed moet doen.

Maar heeft niks met de draadloze netwerkkaart te maken?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk eens met een monitoring programma of er niet nog meer wireless modems op het zelfde kanaal in de buurt zitten. inSSIDer is een goede :)
Als er meerdere op het zelfde kanaal zitten, kan het goed zijn dat je weggedrukt wordt door je buurman. OF je daar ook iets aan kunt doen weet ik niet - ik weet niet of je dat KPN modem in kunt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Trezzahn
Daar heeft die monteur het wel een beetje over gehad. Met frequenties en zo..
Begreep uit dit verhaal dat hij daar rekening mee had gehouden en anders had ingesteld.

Ik kijk vanavond even verder naar dat programma. Ik ben nu werken.

Tot vanavond!

Voor nu alvast bedankt, The Eagle en Von Henkel

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Nieuwere netwerkkaarten ondersteunen ook het " N," protocol die zijn uitermate geschikt voor extra range. Dus een combi van een goede router en draadloze ontvanger is zeker aan te raden. ( dit kost niet zo heel duur ) voor gemiddeld 60 euro heb je al een degelijke ( sitecom ) router. Ook hebben zijn draadloze USB ontvangers voor je laptop.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

wat is je snelheid op www.speedtest.net?

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Wellicht de mogelijkheid om je modem buiten de meterkast neer te zetten?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Trezzahn
Laptop(beneden):
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1063498433.png

Computer(eerste verdieping):
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1063503336.png

Ontzettend vaag! :s
GGS_206 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:34:
Wellicht de mogelijkheid om je modem buiten de meterkast neer te zetten?
Die optie wil ik eigenlijk voorlopig dan wel helemaal buiten beschouwing houden. Dit is een hele grote kast. 60x50 cm of zo. Modem en router in 1 denk ik.
The Eagle schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:42:
Kijk eens met een monitoring programma of er niet nog meer wireless modems op het zelfde kanaal in de buurt zitten. inSSIDer is een goede :)
Als er meerdere op het zelfde kanaal zitten, kan het goed zijn dat je weggedrukt wordt door je buurman. OF je daar ook iets aan kunt doen weet ik niet - ik weet niet of je dat KPN modem in kunt.
Ik heb een screenshot gemaakt. Ik hoop dat dit is wat je bedoelde.
Ik snap er niet heel veel van maar wat ik zo zie is dat ik, samen met nog 2 netwerken op kanaal 11 zit.
De bovenste dat is mijn netwerk.

KLIK!

[ Voor 34% gewijzigd door Trezzahn op 09-12-2010 10:34 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zou kunnen proberen of je in je modem kunt komen en de boel op een andere (ongebruikt) kanaal zetten. Dan heb je iig geen last van je buren. De vraag is alleen of je uberhaupt je modem in kunt komen, en zo ja of je idd het kanaal kunt wijzigen.

Wat me bij wat beter kijken naar je screenshot van je PC boven opvalt, is dat ie daar maar een verbindingssnelheid van 18Mbit heeft. Aangezien je de boel op 54 Mbit draait, kan dat alleen maar betekenen dat je beneden prima ontvangst hebt, maar boven niet.
Met je laptop en inssider moet je dat ook kunnen constateren overigens; inSSIDer kan ook mooie grafiekjes met signaalsterktes per kanaal laten zien :)
Dikke kans dat je boven dan ziet dat je signaalsterkte een stuk minder is. Aangezien je dan met je laptop meet, die het beneden prima doet, weet je dan ook meteen dat het niet aan je PC ligt.
Ligt het wel aan je PC en doet de laptop het boven dus wel prima, dan moet je eens kijken naar de instellingen van je draadloze netwerkkaart. En dan met name naar de duplex-instellingen.
Ligt het dat niet en heeft je laptop boven ook een zwak signaal, check dan even NT FAQ
Dan kun je imho twee dingen doen: een grotere, betere antenne of een kabeltje trekken. Die laatste heeft zeker als je een glasvezelverbinding hebt overigens mijn eigen voorkeur :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Het mooie van een laptop is dat je hierdoor mobiel bent, neem even de laptop mee naar boven om snelheid te meten?
Als de laptop boven wel de juiste snelheid weet te behalen zal je de vertraging in de pc moeten zoeken :)
Of is dat wel erg kort door de bocht ? ;)

• Trezzahn
Zojuist op een ander kanaal gezet; 1
Volgens inSSIDer zat hier (nog) niemand op. Snelheid is ~ gelijk gebleven.

Dat is het dus niet..

Ik loop zo even met de laptop op en neer. :)

Allen alvast bedankt en ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. :)

---

Update:

Zojuist met de laptop het gehele huis door gelopen en overal een speedtest.net uitgevoerd.
Overal was de snelheid hetzelfde, op zolder, in de garage, badkamer, slaapkamer en zelfs in de hoek waar mijn computer ook staat.

Kan ik hieruit concluderen dat dit dus aan de netwerkkaart ligt?
Want met de laptop overal de zelfde snelheid.

Hoor graag!

[ Voor 41% gewijzigd door Trezzahn op 09-12-2010 11:16 ]

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05-2025

ajakkes

👑

Waarschijnlijk heeft je Laptop een 802.11n standaard wifi adapter en je PC heeft een 802.11g adapter. Het modem heeft waarschijnlijk ook een 802.11n adapter (zo te zien op het iSSIDer plaatje). De max. doorvoersnelheid van de g standaard is weliswaar 54Mbit/s maar dit is in optimale omstandigheden. Vandaar dat de PC een lagere snelheid haalt. De laptop heeft een snelheid van 300Mbit/s en kan dus met gemak een hogere snelheid halen.

De PC haalt op dit moment 8 Mbit/s en de Laptop 18 Mbit/s

Waarschijnlijk wordt je PC een stuk sneller met een 802.11n adapter erin.

👑

• Trezzahn
Dan is het toch zo....

Dus jij bedoeld dat als ik een 802.11n adapter erin zet dat de PC wel een hoge(re) snelheid moet gaan behalen?

Zou je dan eens hiernaar willen kijken?
http://www.perfect-systems.nl/default.html
En dan links in dat rijtje: Netwerk - Wireless
Moet ik dan bij Kaarten / Adapters zijn? En gaat zo'n USB stick echt werken? Weet niet of ik zo handig ben om de oude kaart eruit te halen en een nieuwe erin te zetten.

Ik wil graag weten of dat gaat werken.

Alvast bedankt!!

Jullie helpen mij geweldig! BEDANKT!

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-02 22:29
Ikzelf heb een USB adapter van Netgear (WN121T) die minimaal 35 mbit haalt, en bij perfecte ontvangst op 70 mbit zit, dit is op een afstand van ~ 6 meter op dezelfde verdieping wel met 2 muren ertussen, het verschil tussen de 35 mbit en 70 mbit is helaas een beetje willekeurig, en een kleine verdraaing van de router of de adapter kan al 10mbit schelen. Deze adapter ooit eens gekocht voor 15 euro en nooit spijt van gehad(behalve van de slechte linux support)

• ajakkes

ajakkes

👑

http://tweakers.net/price...1A3Eqy1av5KptUcMJXi6nF8AA

Ja, een USB zou in theorie dezelfde snelheden moeten halen als de PCI variant. Echter zou mijn voorkeur echt uitgaan naar een kaart in de PC. Veel minder gevoelig voor storing tussen de adapter en de pc. Het zit niet in de weg.

Je zal alleen even in je PC moeten kijken of er een vrije sleuf is en wat voor sleuf dit is.

Als je kan achterhalen wat voor moederbord erin zit kan je wel plaatjes vinden met welke sleuf het is.

👑

• Trezzahn

• ajakkes

ajakkes

👑

Voor een PC zou dit nooit mijn keuze zijn. Maar ja, hij zal werken. Hij heeft waarschijnlijk sneller last van een muurtje oid. maar het is jouw keuze.

👑

• hugoy
Hij zou moeten werken, maar is zeker niet ideaal, de antenne is zeer klein, dus de minste storing zal je snelheid doen inzakken. Ook is het een Wireless-n 150 product, producten die voldoen aan de wireless-n 300 specificatie halen over het algemeen betere resultaten wat betreft bereik en snelheid.

• Trezzahn
Hm, oke.... Dan ga ik denk ik toch voor een PCI/interne kaart.

Maar er is toch wel een slot vrij? Want waar nu de wireless kaart zit kan er toch gewoon uit en dan een nieuwe erin?

BRB, ik breek 'm even open..

----

Heb even foto's gemaakt voor de kenners.
- Bovenkant moederbord, 1 slot vrij, geen idee of die een PCI is
- Nogmaals
- Kastje aan de voorkant van de PC, heeft een knipperlampje voor WLAN
- Nogmaals
- Voorkant met dat WLAN LINK knipper lampje

Hopen dat iemand er wijzer van wordt.

Weet iemand of dit een PCI slot is? (Zie afbeeldingen 1 + 2)
Anders wil ik deze namelijk gaan halen:

http://www.perfect-system...bps-edimax-ew-7728ln.html

[ Voor 71% gewijzigd door Trezzahn op 09-12-2010 13:59 ]

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
Ik heb exact hetzelfde, ook KPN, zie: Download/upload snel: browsen traag

Ook bekabeld dus.

[ Voor 31% gewijzigd door El_Bandito op 09-12-2010 12:43 ]

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

• Trezzahn
Het openen van websites gaat op dit moment gewoon erg snel.
Het probleem is dus gewoon nog dat ik niet de maximale snelheid krijg.

Maar dit komt door de netwerkkaart. Hier zoek ik op dit moment een oplossing voor welke ik zou kopen.

• ajakkes

ajakkes

👑

Ziet er uit als een PCI sleuf en onderin bij de gele connector zit een PCI-e 1x sleuf.

Als je het type van je moederbord opzoekt
Staat waarschijnlijk ook in redelijke letters op je moederbord geprint kan je precies zien wat voor sleuven het zijn.

http://uk.ts.fujitsu.com/...D2-FM/Man_P5SD2-FM_uk.pdf

Pagina 14

PCIEX16 is bezet
PCI2 is bezet
PCI1 is een vrije PCI sleuf
PCIEX1_1 is een vrije PCI-e 1x sleuf (die kan je dus ook halen)

Maar dat had je zelf ook even kunnen zoeken natuurlijk

👑

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:57
Even ter verduidelijking. 802.11g wordt geadverteerd als 54mbps, maar dit is niet full duplex. Als je met je g-verbinding meer dan 15mbps haalt moet je echt zeeer gelukkig zijn is mijn ervaring. 802.11n heeft meer potentieel en kan (voorlopig) tot 300mbps. Maar ook hier geld de marketing truc van het niet full-duplex. 70mbps met een usb stick is zeer schappelijk.

In dit geval zou het advies zeker zijn om een nieuwe netwerk met n-ondersteuning, liefst multi channel (dus niet de 150mbps variant)

Vette shit!

• Trezzahn
Zojuist deze gekocht:
http://www.perfect-system...bps-edimax-ew-7728ln.html

Dus met N ondersteuning en 300mbps.

Echt heb nu alle drivers geïnstalleerd e.d. maar hij werkt nog niet optimaal. Ik krijg die antennes ook niet goed werkend voor een optimaal signaal. Dit signaal zit nu op 65%

Haal met speedtest.net maximaal 17 mb/s

Ik weet 't niet meer...... :(

• ajakkes

ajakkes

👑

Je snelheid is dus wel verdubbeld?

Edit:
Maar als ik het goed begrijp heb je met de laptop vanaf dezelfde locatie een snellere verbinding dan met je pc? Draaien er op de achtergrond van je pc nog applicaties die het netwerk gebruiken?

Als ik taakbeheer open en daar netwerk tab aanklik staat er dat ik tijdens de speedtest ongeveer 25% van de 72Mbit/s verbruik. Hierna neemt het verbruik af naar 0%.

Zie jij ditzelfde beeld?

Hou ook in de gaten dat alle andere apparaten die met de router verbonden zijn de snelheid van je PC weer omlaag kunnen brengen door netwerkactiviteit. Denk hierbij aan je Laptop die een update download of een Smartphone die iets ophaald. Test dus bij voorkeur de verbinding van je PC op het moment dat je Laptop uitstaat. En hou je buren in de gaten als je Router niet goed beveiligd is :)

[ Voor 92% gewijzigd door ajakkes op 09-12-2010 15:58 ]

👑

• Trezzahn
Inmiddels staan de zaken er zo bij :D
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1063853675.png

Gaat de goede kant op.
Moet alleen nog even uit vogelen hoe ik die antennes instel/neerzet.

• ajakkes

ajakkes

👑

Ik ben jaloers op je upload snelheid. Verder ziet het eruit als prima snelheden op dit moment in vergelijking met je laptop snelheid.

Ben je er al achter waardoor de snelheid nu wel hoger is?

👑

• Trezzahn
Ja.. :$
Er zat een cd bij met drivers. Deze geïnstalleerd en deze installeerde tevens Edimax Wireless Utility. Hier zag je van alles over verbinding e.d.
Zag later pas dat er een functie was:
"Wireless Mode" Hier stond de 802.11 B/G mix aan.
Deze heb ik gewijzigd in: 802.11 B/G/N sindsdien doet hij 't goed.

Alleen nog even de antennes instellen voor optimale verbinding en zo.

Ik zit hopelijk rond februari toch met een MacBook Pro op schoot(beneden ;)) Ik wacht nog even op de update.

Internet valt zo nu en dan nog wel eens uit.

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Als je router/modem geval 300Mbps linkrate ondersteuning heeft, staat hij er nu in ieder geval volgens inSSIDer niet op ingesteld (immers 130Mbps linkrate aangegeven). Kijk naar de volgende opties voor je router (eventueel ook netwerkkaart):
Channel width: 40MHz, anders auto of FAT channel enabled.
Short Guard Interval (SGI): Aan/enabled.
Bij 40MHz maak je gebruik van 2 channels (van 20MHz) zie ook de sitecom in je eerdere inSSIDer afbeelding (channel 13+9). Resultaat meer bandbreedte maar natuurlijk ook meer kans op interferentie etc...
Natuurlijk ook even je wireless beveiliging van WPA-TKIP naar WPA(2) met alleen AES encryptie zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Nivk op 09-12-2010 17:13 . Reden: WPA(2) AES ]

• Trezzahn
Hm, geen van bovengenoemde opties zie ik staat bij router instellingen of bij Edimax Wireless Utility..

Tevens ook geen idee waar ik deze zou moeten zoeken.

Ik heb een Thomson TG789vn

---

Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/9463/fffaj.jpg

Misschien "Multicast toestaan vanaf breedbandnetwerk:"???

[ Voor 26% gewijzigd door Trezzahn op 09-12-2010 17:37 ]

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
TG789vn kan max "up to 130Mbps" verbindingssnelheid ( zie ook hier, foei!); dus de opties voor 40MHz en SGI zul je inderdaad niet vinden.
Hoe je de beveiliging anders instelt kun je hier vinden op pagina 31.

[ Voor 13% gewijzigd door Nivk op 09-12-2010 21:20 . Reden: Zoeken GOT ]

• hugoy
Wat evt. nog wel te proberen is, is de vermogenreductie uitzetten. Dit zal meer straling opleveren, maar ook een betere verbinding, ik weet niet hoe sterk die router is, maar over het algemeen mogen in Nederland verkochte routers gewoon op de maximale sterkte draaien. In de meeste gevallen maakt het niet zoveel uit, maar wordt het bereik toch vaak een stukje groter.

Edit: hier een stukje over multicast: http://nl.wikipedia.org/wiki/Multicast Ik concludeer daar uit dat het je snelheid bij speedtests niet zal verhogen, maar bepaalde p2p toepassingen zouden wel sneller kunnen gaan, of als je DNLA wilt gebruiken binnenshuis.

[ Voor 26% gewijzigd door hugoy op 10-12-2010 08:20 ]

Pagina: 1