Langzamere boot na plaatsen 2e HDD

Pagina: 1
Acties:

• kicknoize
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Specs:
Windows 7, 64-bit
AMD Phenom II X4 955
4 GB DD3 SDRAM @ 669Mhz
Gigabyte GA-MA770T-UD3P Rev. 1.0 moederbord
ATI Radeon HD 5770 1 GB
2x Samsung Spinpoint F3 1TB (HD103SJ)

Ik heb vandaag een tweede harde schijf in mijn systeem geplaatst, waardoor ik nu tweemaal een Samsung Spinpoint F3 1TB (DH130SJ) heb.

Ik heb de nieuwe HDD aangesloten, vervolgens de PC opgestart en via Schijfbeheer een partitie aangemaakt etc. (+ quick format NTFS). De partitie heeft dezelfde grootte als de schijf zelf (rond de 931 GB).

Nu merk ik alleen dat de PC aanzienlijk langzamer opstart. Normaal gesproken kon ik binnen 30 sec. mijn Windows wachtwoord invoeren en was ik op de desktop. Nu lijkt het alsof hij een stuk langer blijft hangen in zowel het bootscherm van mijn mobo, als het Windows laad-scherm.

Ik moet ook zeggen dat m'n PC tot nu toe een beetje 'vreemd' reageerde. Eénmaal duurde het vrij lang voordat hij reageerde op een rechtermuis-klik op "Mijn Computer" en twee keer merkte ik dat mijn hele systeem een seconde of 10 niet reageerde en vervolgens weer beschikbaar was.

Even vanuit Apparaatbeheer de Locatie van de beide schijven gekopieerd:

Locatie 1 (Channel 0, Target 1, Lun 0) (originele, eerste HDD)
Locatie 0 (Channel 0, Target 0, Lun 0) (nieuw toegevoegde HDD)

Heb ik misschien iets over het hoofd gezien, moet er nog wat in het BIOS gebeuren of moet ik hem misschien op een andere SATA-poort aansluiten?

• kicknoize
  • Niet online
Niemand?

Hoe dan ook, ik heb geprobeerd de nieuwe HDD op een andere SATA ingang op 't moederbord te plaatsen, maar dit gaf geen ander resultaat. Ook de voedingskabels verwisseld etc., ook geen resultaat.

Ik denk dat het toch iets in het BIOS is (waar ik zelf vrij weinig verstand van heb).

Ik heb wel even een foto gemaakt, zodat het voor iemand hier misschien duidelijk wordt wat er mis is:

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2q17yib.jpg

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik had ooit een PC die sneller opstarte als je in het BIOS scherm dat je laat zien 'None' kiest voor apparaten waar je niet van boot in plaats van laat detecteren of handmatig instelt. Ik weet niet hoe jou systeem reageert maar in Windows veranderde er voor mij niets.

• kicknoize
  • Niet online
Ik snap totaal niet wat je bedoelt, sorry. Kan je dat wat anders formuleren?

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Is het niet zo dat je bios de schijven na elkaar op spint en begint te initialiseren? Dus duurt dat gedeelte in ieder geval twee keer zo lang ;) Maar ja, hoe vaak start je nou op? ;)

www.maartendeboer.net

• kicknoize
  • Niet online
Phas0r schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:17:
Is het niet zo dat je bios de schijven na elkaar op spint en begint te initialiseren? Dus duurt dat gedeelte in ieder geval twee keer zo lang ;) Maar ja, hoe vaak start je nou op? ;)
Dus het komt er op neer dat het normaal is dat je startup aanzienlijk langzamer gaat, wanneer je meer dan één HDD hebt?

• kicknoize
  • Niet online
Het is trouwens andersom, kom ik net achter:

Locatie 1 (Channel 0, Target 1, Lun 0) (nieuw toegevoegde HDD)
Locatie 0 (Channel 0, Target 0, Lun 0) (originele, eerste HDD)

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:43

Audione0

Strijdt der titanen

Misschien als je de boot sequence aanpas dat het verholpen is?

Dus first boot op je OS schijf en de rest uit?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• kicknoize
  • Niet online
Audione0 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:41:
Misschien als je de boot sequence aanpas dat het verholpen is?

Dus first boot op je OS schijf en de rest uit?
Dat zal ik eens proberen inderdaad. Moet nu weg helaas, dus ik zal vanavond wel laten weten of het geholpen heeft.

• kicknoize
  • Niet online
Goed, wat ik intussen heb geprobeerd, zonder resultaat:

- in de BIOS "IDE Auto-Detection" voor beide HDD's
- Boot Sequence gechecked en voor de zekerheid de OS HDD als First Boot Device gezet/laten staan
- de SATA poorten geswitched tussen de DVD/RW en de nieuwe HDD
- de DVD/RW van het mobo losgekoppeld om te zien of deze de veroorzaker was
- nieuwe HDD opnieuw gefromatteerd (geen Quick Format deze keer) en partitie aangemaakt

Nu gewoon even ter informatie. Mijn CMOS Bios settings zien er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/walo2u.jpg

Wanneer ik één van de HDD's selecteer met Enter, krijg ik de volgende opties (beide HDD's hebben dezelfde instellingen zoals in dit screenshot, net als de DVD/RW):

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2lo67pf.jpg

Zou ik hier niet iets mee moeten/kunnen doen?

En dan even voor de volledigheid, hier een foto waar je kunt zien op welke poorten mijn SATA apparaten op het moment zijn aangesloten (de e-SATA is overigens wel aangesloten en werkt, maar gebruik ik niet):

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/wu30j9.png

Iemand enig idee?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als eerste viel het mij op dat er IDE channel staat in je bios en ik mij af vraag of je je poorten ook op AHCI gezet hebt hetgeen ook weer wat in snelheid scheelt. En verder valt het mij op dat je beide 0 poorten en master 1 niet gebruikt hetgeen normaal gesproken wel de bedoeling is.

Ik persoonlijk zou het zo aansluiten namelijk op s-ata poort 0 de harddisk met je OS, op s-ata poort 1 je 2de harddisk, en dan vervolgens kan je je dvddrive op bv 3 of 4 zetten. Dus volgens het schema van Gigabyte kan je je 2de hdd aansluiten boven waar je nu hdd 1 hebt zitten, en vervolgens wel dan in het bios voor AHCI kiezen.

Let er wel op dat je wanneer je Win7 geinstalleerd hebt in IDE mode dat je een tweak in Win7 moet uitvoeren alvorens Win7 weer normaal opstart.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Kijk ook even naar de master en slave opties, op de eerste screen zijn ze beide masters, later is er een slave.

• kicknoize
  • Niet online
Roel1966 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 04:13:
Als eerste viel het mij op dat er IDE channel staat in je bios en ik mij af vraag of je je poorten ook op AHCI gezet hebt hetgeen ook weer wat in snelheid scheelt. En verder valt het mij op dat je beide 0 poorten en master 1 niet gebruikt hetgeen normaal gesproken wel de bedoeling is.

Ik persoonlijk zou het zo aansluiten namelijk op s-ata poort 0 de harddisk met je OS, op s-ata poort 1 je 2de harddisk, en dan vervolgens kan je je dvddrive op bv 3 of 4 zetten. Dus volgens het schema van Gigabyte kan je je 2de hdd aansluiten boven waar je nu hdd 1 hebt zitten, en vervolgens wel dan in het bios voor AHCI kiezen.

Let er wel op dat je wanneer je Win7 geinstalleerd hebt in IDE mode dat je een tweak in Win7 moet uitvoeren alvorens Win7 weer normaal opstart.
Ok, klinkt logisch. Dus inderdaad OS HDD op SATA2_0 en de nieuwe HDD op SATA2_1:

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/e6dbat.png

Ok, dat is duidelijk. Maar nu even die AHCI Mode. Daar kan ik óf via de Gigabyte site een driver voor downloaden (http://www.gigabyte.co.nl...page.aspx?pid=3534#driver en dan helemaal onderaan "SATA RAID driver), óf in het Register iets aanpassen (Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE").

De makkelijkste oplossing lijkt me in dit geval die van het Register aanpassen, toch?

• kicknoize
  • Niet online
brilsmurfffje schreef op donderdag 09 december 2010 @ 11:51:
Kijk ook even naar de master en slave opties, op de eerste screen zijn ze beide masters, later is er een slave.
Klopt, ik heb de aansluitingen op het mobo één of twee keer geswitched. ;)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Doe eens een bios update. :)
Met de gigabyte update tool is dat zeer eenvoudig.

• kicknoize
  • Niet online
job schreef op donderdag 09 december 2010 @ 13:33:
Doe eens een bios update. :)
Met de gigabyte update tool is dat zeer eenvoudig.
Lijkt me niet dat dat helpt, als ik zo kijk naar wat er in die (enige) update voor mijn Mobo zit.
1. Beta BIOS
2. Fix C1E and LAN compatibility issue
3. Fix audio noise issue while running ET6 in Win7
-edit: ik ga nu eerst even de sata kabel verwisselen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door kicknoize op 09-12-2010 13:46 ]

• kicknoize
  • Niet online
Ok, prik mij nu maar lek, want ik snap het niet meer.

Ik heb de HDD's en DVD/RW aangesloten zoals aangegeven; de nieuwe HDD helemaal linksboven op SATA2_1 en de OS HDD op SATA2_0. De DVD/RW zit op SATA2_2 (ook geprobeerd op SATA2_3) en dan krijg ik dit in het BIOS:

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2nu82l0.jpg

Allebei de HDD's op Master op Channel 2 en 3... Ik vat 'm niet.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hoe staat de bootsecuence ingesteld?
Maak van je tweede harde schijf even een slave

• Roel1966
  • Niet online
Mijn vermoeden is dat je de ide controller eens beter kan uitschakelen want ik zag dat dit board een aparte ide controller heeft. Het vreemde blijf ik ook vinden dat er master/slave staat want bij s-ata heb je geen master/slaves meer en alleen bij ide. Ik zou dan toch eens kijken voor een bios-upgrade want het klopt inderdaad niet zoals het er staat nu terwijl je alles wel op de goede poorten aangesloten hebt.

• kicknoize
  • Niet online
brilsmurfffje schreef op donderdag 09 december 2010 @ 15:46:
Hoe staat de bootsecuence ingesteld?
Maak van je tweede harde schijf even een slave
First Boot Device [HDD1]
Second Boot Device [DVD/RW]
Third Boot Device [DVD/RW]

• kicknoize
  • Niet online
Roel1966 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 16:00:
Mijn vermoeden is dat je de ide controller eens beter kan uitschakelen want ik zag dat dit board een aparte ide controller heeft. Het vreemde blijf ik ook vinden dat er master/slave staat want bij s-ata heb je geen master/slaves meer en alleen bij ide. Ik zou dan toch eens kijken voor een bios-upgrade want het klopt inderdaad niet zoals het er staat nu terwijl je alles wel op de goede poorten aangesloten hebt.
Als je zo vriendelijk zou willen zijn om uit te leggen hoe ik die precies uitschakel? Ben er niet zo in thuis namelijk. :)

En een BIOS upgrade zou ik het liefst pas als laatste redmiddel gebruiken, aangezien ik vernomen heb dat deze nogal riskant is wanneer het fout gaat.

Ik heb overigens nog niets veranderd in het Register m.b.t. IDE--> AHCI. Misschien dat het ook daar aan ligt?

• kicknoize
  • Niet online
kicknoize schreef op donderdag 09 december 2010 @ 16:26:

Ik heb overigens nog niets veranderd in het Register m.b.t. IDE--> AHCI. Misschien dat het ook daar aan ligt?
Dit heb ik nu wel gedaan, maar m'n PC start nu nóg langzamer op.

Ik krijg ook een scherm met "AHCI Drive Init...." tussen het bootscherm en het laden van Windows.

En nu heb ik er een Veilig Verwijderen icoon bij in het Systeemvak:

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/33ccg7b.png

[ Voor 13% gewijzigd door kicknoize op 09-12-2010 23:32 ]

• kicknoize
  • Niet online
Met de volgende instellingen:

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/f02otw.jpg

Krijg ik dit tijdens het booten:

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/jgs511.jpg

Daar blijf 'ie heel lang in hangen.

Als ik in de Standard CMOS settings kijk, staat er dit:

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/52kvph.jpg

Ik heb AHCI nu maar even weer uitgezet, zodat de PC weer wat sneller opstart.

Moet ik misschien wat dingen aanpassen in de instellingen op het eerste screenshot?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59
Is dat 2e screenshot van jezelf? Aangezien één van de schijven een SMART error aan lijkt te geven? Doe anders op beide even een volledige diagnostische test met ESTool.

• kicknoize
  • Niet online
Nielson schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 00:05:
Is dat 2e screenshot van jezelf? Aangezien één van de schijven een SMART error aan lijkt te geven? Doe anders op beide even een volledige diagnostische test met ESTool.
Screenshots zijn allemaal van mij, ja. Ik heb die error even genegeerd, aangezien de HDD gewoon werkt in Windows. De HDD zelf is niks mee, lijkt me.

• Roel1966
  • Niet online
Een bios upgrade bij een Gigabyteboard durf ik je niet 1 2 3 te zeggen en zou ik de manual al ervan even moeten gaan nakijken omdat ik zelf meer in het Asusgebeuren bekend ben. Maar een bios upgrade uitvoeren kan in principe geen kwaad zo lang als je maar erop let dat er geen stroomuitval is.

• kicknoize
  • Niet online
Nog even over AHCI; is dat echt zo belangrijk?

In principe werkt het gewoon goed wanneer ik IDE aan heb staan, alleen het opstarten duurt nog steeds 2 tot 3 keer langer dan voor ik de 2e HDD aan had gesloten...

• kicknoize
  • Niet online
Ondertussen heb ik verschillende sata poorten geprobeerd, en ook andere sata apparaten verwijderd en alleen de HDD's laten zitten om te kijken of deze misschien "in de weg" zaten, maar dat mocht niet baten.
De BIOS zegt overigens nog steeds dat HDD 1 op Channel 2 Master zit en HDD 2 op Channel 3 Master... Ik snap er echt geen hout van.

Ik heb overigens gisteren een BIOS update gedaan naar de laatste versie (F11C), maar dat mocht ook niet baten.

Hier is overigens een link naar de manual van mijn moederbord:
http://download.gigabyte....a-ma770t-ud3p_v.1.4_e.pdf

Daar viel me het volgende op (pag. 73):
B. Configuring SATA controller mode in BIOS Setup
Make sure to configure the SATA controller mode correctly in system BIOS Setup .

Step 1:
Turn on your computer and press <Delete> to enter BIOS Setup during the POST (Power-On Self-Test).
Ensure OnChip SATA Controller is enabled under Integrated Peripherals. To enable RAID for the
SATA2_0/1/2/3 connectors, set OnChip SATA Type to RAID. To enable RAID for the SATA2_4/
SATA2_5 connectors, set OnChip SATA Type to RAID and set OnChip SATA Port4/5 Type to As
SATA Type (Figure 1).
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/qqtr0j.png
Daar staat dat Onchip SATA type op RAID moet staan, maar het kopje gaat puur over het instellen van je SATA controller, terwijl het volgende stukje, stukje C., gaat over het instellen van een RAID config.

[ Voor 41% gewijzigd door kicknoize op 10-12-2010 12:43 ]

• kicknoize
  • Niet online
Nou, OnChip SATA Type op RAID of AHCI zetten heeft niet geholpen. RAID resulteert in een boot-loop en AHCI geeft een "Scanning Drives......" scherm, die ongeveer 20 sec. aanhoudt en vervolgens naar het (nog steeds langzame) Windows laadscherm gaat.

Wat kan er toch in godsnaam mis zijn?

• Roel1966
  • Niet online
Voor zover ik het kan zien is het nog een ouder moederboard waarbij de IDE controller als hoofdcontroller zit waardoor je dat channel 0 en 1 ziet staan, en de S-ATA schijven op de navolgende channels zitten hetgeen normaal was bij de oudere boarden.

Eerder was namelijk IDE de standaard en werd S-ATA er door een aparte controller aan toegevoegd zoals op jou board nu het geval is en dit toch normaal is dat je S-ATA harddisks niet op die 1ste channels zitten. Hetgeen ik je wel aan raad is alle channels die niet gebruikt worden op NONE te zetten zodat hij die channels ook niet gaat detecteren om te kijken of er harddisks aanwezig zijn.

Wanneer je overigens AHCI mode kiest moet je wel er voor zorgen dat je in Windows7 de drivers installeerd voor het moederboard, waarbij meestal normaal gesproken ook de AHCI drivers erbij zitten. Bij de Intel boarden heb je dan veelal Intel Matrix drivers maar bij jou zit een AMD controller erop dus dat zou je even moeten nakijken bij Gigabyte zelf.

[ Voor 21% gewijzigd door Roel1966 op 10-12-2010 16:38 ]

• kicknoize
  • Niet online
Mijn Apparaatbeheer ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2dl9ds5.png

Kan je (of iemand anders uiteraard) daar iets mee?

Moet ik overigens OnChip IDE Channel niet gewoon uitzetten in het menu v/d onderstaande screenshot?

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/f02otw.jpg

(AHCI heb ik nu ook weer op IDE gezet, trouwens)

[ Voor 55% gewijzigd door kicknoize op 11-12-2010 16:47 ]

• Roel1966
  • Niet online
Zo te zien heb je je moederboarddrivers nog niet geinstalleerd en raad ik je aan die sowieso eerst te installeren want normaal gesproken moet je dan de s-ata controller in apparaatbeheer zien staan.

Wel even erop letten welke revisie moederboard je hebt.

http://www.gigabyte.de/search/search.aspx?kw=GA-MA770T-UD3P+

[ Voor 23% gewijzigd door Roel1966 op 11-12-2010 16:48 ]

• kicknoize
  • Niet online
Welke drivers moet ik dan hebben?

Ik zie op mijn mobo pagina wel "AMD SATA AHCI Driver (Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy)" staan. Is dat 'm?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

kicknoize schreef op donderdag 09 december 2010 @ 16:26:
[...]

En een BIOS upgrade zou ik het liefst pas als laatste redmiddel gebruiken, aangezien ik vernomen heb dat deze nogal riskant is wanneer het fout gaat.
Autorijden is ook riskant als het fout gaat, de vraag is gaat het vaak fout, en hoe erg is het als het fout gaat bij dit bord? ;) Jou bordje heeft een dual bios je heb dus geen risico dat als het fout, je kan altijd je bios herstellen naar de oude bios en weer opnieuw proberen.

• kicknoize
  • Niet online
mad_max234 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 17:06:
[...]

Autorijden is ook riskant als het fout gaat, de vraag is gaat het vaak fout, en hoe erg is het als het fout gaat bij dit bord? ;) Jou bordje heeft een dual bios je heb dus geen risico dat als het fout, je kan altijd je bios herstellen naar de oude bios en weer opnieuw proberen.
Jep, twee dagen terug toch maar een BIOS update gedaan. ;)

Ik heb overigens een Rev. 1.0 versie. Het volgende vind ik dan qua drivers:

http://driverscollection....77107382848be773183e457bd

"AMD Chipset Driver (include chipset\sata raid driver) for Windows 7 64bit"

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 15:38
Om AHCI enzo werkend te krijgen moet je altijd drivers hebben.

Vaak bij het begin van de windows installatie, en heb gehoord dat het ook later kan?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• kicknoize
  • Niet online
Eigenlijk wil ik dat AHCI gebeuren even laten schieten, en eerst zorgen dat de standaard SATA goed werkt en daardoor hopelijk ook mijn boot-probleem opgelost worden.

[ Voor 3% gewijzigd door kicknoize op 11-12-2010 17:19 ]

• Nielson
Vista en 7 hebben al een algemene AHCI driver ingebouwd, heb je Windows in IDE mode geinstalleerd en wil je later naar AHCI omschakelen kun je die simpel alsnog inschakelen. Hierna kun je eventueel nog overwegen de fabrikant eigen driver te installeren.

• kicknoize
  • Niet online
Die Registeraanpassing heb ik al uitgevoerd en daarna in het BIOS AHCI aangezet. Kreeg alleen wat vreemde tussenschermen (Drive init....) tijdens het booten, maar geen oplossing voor het langzame booten. Zie pag. 1.

• Nielson
't Is dus alleen als je die tweede schijf erbij aansluit, dezelfde die een SMART error geeft? En EStool geeft echt geen fouten aan?

• kicknoize
  • Niet online
Nielson schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 17:31:
't Is dus alleen als je die tweede schijf erbij aansluit, dezelfde die een SMART error geeft? En EStool geeft echt geen fouten aan?
Volgens mij geeft hij een SMART error omdat SMART Disabled staat in m'n BIOS.

En die error zie je alleen als ik AHCI in het BIOS aanzet.

[ Voor 8% gewijzigd door kicknoize op 11-12-2010 17:34 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:48
kicknoize schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 00:01:
Met de volgende instellingen:
...
[afbeelding]

Daar blijf 'ie heel lang in hangen.
Heb je de schijf al gecheckt hoe gezond hij is met samsungs Shdiag ?
Want met S.M.A.R.T. error kan je ook een slecht aan te spreken harddisk hebben.

eensch met nielson

gewaarwordingshorizon

• kicknoize
  • Niet online
Ik heb alleen geen Floppy drive :')

• kicknoize
  • Niet online
En daarnaast, ligt het ws. niet aan de HDD:

http://www.sevenforums.co...abyte-ga-ma785g-ud3h.html

• Roel1966
  • Niet online
kicknoize schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 16:49:
Welke drivers moet ik dan hebben?

Ik zie op mijn mobo pagina wel "AMD SATA AHCI Driver (Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy)" staan. Is dat 'm?
Even naar treiber gaan en dan Chipset, en dan AMD Chipset Driver, dat is degene die je moet hebben en het klopt idd dat er standaard al drivers in Windows 7 zitten echter die werken niet altijd even goed. Het zijn dus ook maar standaard drivers en beter is altijd de originele chipsetdrivers te installeren en AHCI te gebruiken.

Die AHCI driver wat je verderop ziet staan is alleen bedoeld voor als je Windows gaat installeren en je dan al meteen vanaf het begin de AHCI drivers in laad via de F6 knop in het installatiemenu van Windows. Maar in die AMD chipsetdrivers zitten de AHCI drivers in en is bedoeld voor na de installatie van Windows.

[ Voor 19% gewijzigd door Roel1966 op 11-12-2010 17:55 ]

• kicknoize
  • Niet online
Roel1966 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 17:50:
[...]

Even naar treiber gaan en dan Chipset, en dan AMD Chipset Driver, dat is degene die je moet hebben en het klopt idd dat er standaard al drivers in Windows 7 zitten echter die werken niet altijd even goed. Het zijn dus ook maar standaard drivers en beter is altijd de originele chipsetdrivers te installeren.
Yep, gevonden. Zal de Chipset Driver eens installeren.
Roel1966 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 17:50:
[...]

Die AHCI driver wat je verderop ziet staan is alleen bedoeld voor als je Windows gaat installeren en je dan al meteen vanaf het begin de AHCI drivers in laad via de F6 knop in het installatiemenu van Windows. Maar in die AMD chipsetdrivers zitten de AHCI drivers in en is bedoeld voor na de installatie van Windows.
Ok. :)

[ Voor 31% gewijzigd door kicknoize op 11-12-2010 18:00 ]

• kicknoize
  • Niet online
Chipset Drivers geïnstalleerd via Catalyst Install Manager (vinkje bij AMD Northbridge Filter Driver), maar PC start nog steeds even langzaam op.

In Apparaatbeheer zie ik nog steeds hetzelfde als in de eerder gepostte screenshot. Niks over SATA.

Moet ik nu dan nog wat aanpassen in het BIOS?

[ Voor 20% gewijzigd door kicknoize op 11-12-2010 18:59 ]

• Roel1966
  • Niet online
Voor zover ik kon lezen in een ander topic schijnt dit toch een probleem te zijn van dit specifieke board, althans dat het langer duurt eer het bootproces voorbij is en Windows is opgestart. Wat ik nu zag in je bios instellingen is dat de IDE controller nog op Enabled staat en die kan je sowieso al op disabled zetten.

Verder kan je qua instellingen nog weinig veranderen maar vermoedelijk wanneer je de IDE controller disabled dat je ook in Windows de s-ata controller ziet. En dan niet te vergeten om de poorten die je niet gebruikt ook op None te zetten zodat ie die ook niet gaan nachecken of er een hdd aan hangt.

[ Voor 52% gewijzigd door Roel1966 op 11-12-2010 19:31 ]

• kicknoize
  • Niet online
Dus je bedoelt OnChip IDE Channel op Disabled zetten?

En kan je me linken naar het betreffende topic waar je het over hebt?
Roel1966 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 19:27:
En dan niet te vergeten om de poorten die je niet gebruikt ook op None te zetten zodat ie die ook niet gaan nachecken of er een hdd aan hangt.
Je bedoelt dus ook de DVD/RW IDE Channel op None zetten?

[ Voor 56% gewijzigd door kicknoize op 11-12-2010 19:32 ]

• Roel1966
  • Niet online
kicknoize schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 19:31:
Dus je bedoelt OnChip IDE Channel op Disabled zetten?
En kan je me linken naar het betreffende topic waar je het over hebt?
Je bedoelt dus ook de DVD/RW IDE Channel op None zetten?
Nee je poort waarop de dvddrive zit niet natuurlijk en alleen de poorten waarop niets aangesloten is dus fysiek niet, althans ik had begrepen dat je dvddrive een s-ata aansluiting heeft.

Dat topic staat hier hetgeen Kicknoize bij je gepost heeft :

http://www.sevenforums.co...abyte-ga-ma785g-ud3h.html

• kicknoize
  • Niet online
Maar wel OnChip IDE Channel op Disabled zetten dus? (sorry, maar ben echt geen BIOS expert)

• Roel1966
  • Niet online
Van boven naar onder zal ik je even schrijven wat je kan disablen in je bios en dan uitgaande van de foto die je gemaakt hebt van je biosscherm.
Onchip IDE : Disabled
Onchip S-ATA port4/5 : AHCI ( mits je die poorten gebruikt maar ik dacht dat je daar je e-sata op had aangesloten )
Onboard 1394 function : disabled
Onboard Serial en Parallel port beiden disabled

Hoop dat je hiermee een beetje eruit komt want bovenstaande opties heb je niet nodig en scheelt weer een stukje in opstarttijd.

[ Voor 9% gewijzigd door Roel1966 op 11-12-2010 20:54 ]

• kicknoize
  • Niet online
Ik schrijf 'm even op en probeer het uit. Bedankt!

• kicknoize
  • Niet online
:?

Zo ziet mijn Integrated Peripherals er uit, na aanpassing van de settings:

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/25fiwao.jpg

Opstarten gaat nog steeds even langzaam en ik krijg weer het "AHCI Option ROM Version 3.0.1540.59" scherm met "Scanning Drives......" welke ongeveer 15-20 sec. in beslag neemt.

Onboard 1394 Function staat overigens uit, i.t.t. de screen hierboven.

Apparaatbeheer:

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/125ov9h.png

[ Voor 20% gewijzigd door kicknoize op 11-12-2010 21:37 ]

• Roel1966
  • Niet online
Vreemd, maar wat je nog eens zou kunnen proberen is een bios reset doen door even het batterijtje eruit te halen en dan bv paar minuten wachten en weer erin. Vervolgens weer alle settings zo zetten zoals je nu gedaan hebt en eens kijken of dit misschien resultaat heeft.

• kicknoize
  • Niet online
Pfff, nou ik weet het echt niet meer.

BIOS reset heeft geen oplossing gebracht.

Ik had zoiets van, nou ja, jammer dan dat de boot langer duurt, ik ga de HDD nu gewoon gebruiken (had 'm nog leeg gelaten voor de zekerheid).

Wanneer ik nu iets van mijn HDD1 kopieer naar HDD2, doet hij het wel, maar met grotere bestanden/mappen (5-6 GB) stopt hij er na een tijdje mee. Transfer rate gaat dan van 80 MB/s naar +/- 5 MB/s maar er wordt in principe geen data meer overgebracht, met daarbij de "resterende tijd" op 4 uur of meer. Vreemd is ook dat mijn PC dan om de minuut een aantal seconden vastloopt.
Als ik dan de data-overdracht annuleer, duurt het 1-2 minuten voordat daar op gereageerd wordt.

En het wordt nog mooier; nadat hij klaar was met annuleren (het klinkt al triest eigenlijk :')) verdeen de HDD2 uit Apparaatbeheer en was ook niet meer te vinden bij "Deze Computer".

Ik wordt hier een beetje moe van...

-edit: na een reboot is HDD2 weer beschikbaar. Maargoed, vrij klote dus allemaal...

[ Voor 8% gewijzigd door kicknoize op 13-12-2010 03:21 ]

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:43

Audione0

Strijdt der titanen

Hmm, is indd vreemd..

Heb je trouwens aan een herinstall gedacht?
Voordat je dit gaat doen zou ik wel even een systeem back-up maken en deze op deze werkbare HDD zetten.
Stel dat het niet werkt dan kun je wel de backup snel terugzetten..

Misschien ook een idee om uit te sluiten of misschien de disk kapot is en deze alleen aan een SATA controller te hangen (dezelfde aansluiting waar de goede disk nu aan hangt) en testen of de slechte snelheid dan ook aan de orde is.. Zo ja, dan zou het aan de controller kunnen liggen (misschien mobo kapot).

Groet!

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Roel1966
  • Niet online
kicknoize schreef op maandag 13 december 2010 @ 03:14:
Pfff, nou ik weet het echt niet meer.

BIOS reset heeft geen oplossing gebracht.

Ik had zoiets van, nou ja, jammer dan dat de boot langer duurt, ik ga de HDD nu gewoon gebruiken (had 'm nog leeg gelaten voor de zekerheid).

Wanneer ik nu iets van mijn HDD1 kopieer naar HDD2, doet hij het wel, maar met grotere bestanden/mappen (5-6 GB) stopt hij er na een tijdje mee. Transfer rate gaat dan van 80 MB/s naar +/- 5 MB/s maar er wordt in principe geen data meer overgebracht, met daarbij de "resterende tijd" op 4 uur of meer. Vreemd is ook dat mijn PC dan om de minuut een aantal seconden vastloopt.
Als ik dan de data-overdracht annuleer, duurt het 1-2 minuten voordat daar op gereageerd wordt.

En het wordt nog mooier; nadat hij klaar was met annuleren (het klinkt al triest eigenlijk :')) verdeen de HDD2 uit Apparaatbeheer en was ook niet meer te vinden bij "Deze Computer".

Ik wordt hier een beetje moe van...

-edit: na een reboot is HDD2 weer beschikbaar. Maargoed, vrij klote dus allemaal...
Nu je dit schrijft begin ik toch wel heel sterk het vermoeden te krijgen dat de 2de hdd defect is want die terugval naar maar 5 MB/s is wel erg veel. Persoonlijk zou ik dus toch eens proberen of je van iemand even een andere hdd kan lenen en die eens op dezelfde manier in je systeem hangen. Wanneer dan wel je systeem normaal opstart dan weet je in feite genoeg en kan het niet aan het moederboard of instellingen liggen.

• kicknoize
  • Niet online
Komt het vaak voor dat nieuwe HDD's zomaar defect zijn?

Is er een programma waarmee ik de schijf kan controleren? En dan bedoel ik een programma wat ik gewoon vanuit Windows kan runnen.

Wat ik qua programma's heb gevonden zijn allemaal dingen die ik vanaf een floppy moet runnen, en laat ik nu net geen floppy drive hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door kicknoize op 13-12-2010 16:59 ]

• beascob
ja; harde schijven zijn soms stuk bij aankoop of binnen enkele dagen...

lees de FAQ van OM er maar op na

Bij deze tools staat ook ultimate boot -cd , volgens mij kun je dan ook vanuit een tool opstarten alsof van floppy

gewaarwordingshorizon

• Roel1966
  • Niet online
kicknoize schreef op maandag 13 december 2010 @ 16:57:
Komt het vaak voor dat nieuwe HDD's zomaar defect zijn?

Is er een programma waarmee ik de schijf kan controleren? En dan bedoel ik een programma wat ik gewoon vanuit Windows kan runnen.

Wat ik qua programma's heb gevonden zijn allemaal dingen die ik vanaf een floppy moet runnen, en laat ik nu net geen floppy drive hebben.
Het kan zeer zeker dat een nieuwe harddisk defect is en ergens ook maar een geluk wanneer je het meteen in het begin hebt want het is vervelender wanneer je er al alle data op hebt staan.

Je kan de schijf testen met dit programma http://www.samsung.com/gl...rt/utilities/ES_Tool.html of je kan HD Tune ook eens proberen.

Wat je ook nog kan uitproberen is eens de s-atakabeltjes te verwissellen want heel soms kan ook een beschadigde s-ata kabel de oorzaak van veel problemen zijn.

• kicknoize
  • Niet online
Bedankt, ik zal HD Tune eens proberen.

Daarnaast heb ik het wisselen van de kabels al tot in den treure geprobeerd, dus de kabels zijn in orde.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Als ik jou was zou ik toch echt nog eens goed naar de smart error kijken.
Hdtune geeft aan als er daadwerkelijk een smart probleem is, maar ook elke HD fabrikant heeft test software op zijn site staan.

Smart error is meteen dat ding terug naar de winkel brengen en een nieuwe ontvangen.

• kicknoize
  • Niet online
job schreef op maandag 13 december 2010 @ 22:53:
Als ik jou was zou ik toch echt nog eens goed naar de smart error kijken.
Hdtune geeft aan als er daadwerkelijk een smart probleem is, maar ook elke HD fabrikant heeft test software op zijn site staan.

Smart error is meteen dat ding terug naar de winkel brengen en een nieuwe ontvangen.
Kan dat niet zijn omdat ik SMART controle heb uit staan in de BIOS? Dit is namelijk wel het geval.

Overigens wat screens van HD Tune (die, wanneer ik de nieuwe HDD heb geselecteerd, constant niet reageert voor een bepaalde tijd):

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/33ucplk.png

Niets aan hand, zou je zeggen.

Maar:

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2yla89c.png

en wat naar beneden gescrolled:

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/29mk5t3.png

Bij "(03) Spin up time" staat er als beschrijving: Spin up time: 22.2 seconds. Error! Treshold reached. Replacing the hard drive is recommended.

Bij "(05) Reallocated Sector Count: Number of damaged sectors which have been replaced: 3833. The drive has damaged sectors.

Bij "(0B) Calibration Retry Count: Number of calibration attempts after a calibration failure: 10. There were calibration errors.

Bij "(C4) Reallocated Even Count: Number of sector replacement operations: 3839. Status OK

[ Voor 49% gewijzigd door kicknoize op 13-12-2010 23:04 ]

• beascob
Juist deze langzame ontdekking van de failed disk laat goed zien dat foutsignalen een hiërarchie hebben.
Zelfs al start hij door.in windows., dan nog is de smart-error die zichtbaar was op de foto van 00.01 uur vrijdag 10 dec in het begin van de bootsequence,( in het BIOS, voordat het OS de besturing overneemt)
het duidelijkste signaal.

RMA dus

gewaarwordingshorizon

• kicknoize
  • Niet online
Ok, het is dus mis. Nou ja, "mis", want dit is denk ik nog de beste oplossing, wat mij betreft.

Morgen even bellen met Mycom dus, waar ik 'm gekocht heb.

Of zijn er mensen die hier nog een andere visie op hebben? (of beamen wat beascob zegt, uiteraard)

[ Voor 8% gewijzigd door kicknoize op 14-12-2010 00:13 ]

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

nope terug dat ding die schijf is naar de digitale velden

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

• Roel1966
  • Niet online
Dit is wel duidelijk en gelukkig maar want nu weet je eindelijk waar het aan ligt, dus direct RMA ermee en een nieuwe.

• kicknoize
  • Niet online
Gloednieuwe HDD ter vervanging gehad en deze werkt perfect! PC start even snel op als normaal en geen fout te bespeuren op de schijf.

Ik dacht, ik laat het nog even weten na al die moeite. ;)
Pagina: 1