| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
#1 - Inderdaad zonde van de heatwaves! Al had een crop van de boeg + brug misschien mooier geweest?mekkieboek schreef op zondag 18 september 2011 @ 19:11:
@Bonbridge: Mooie sfeervolle platen, klopt het dat ik hdr effecten zie?
@MarkCantPark: Mooie foto's, hoe krijg jij ze zo mooi scherp? Bij mij wordt het gauw fuzzy, ofwel door heatwaves ofwel door out-of-focus
Mijn plaatjes (klik voor groot):
Gedrocht, aangevreten door heatwaves:
[afbeelding]
Die betonblokken zijn best groot
[afbeelding]
#2 - Dit vind ik een hele sterke compositie. Die moet ik ook maar is gaan proberen
Hoe krijg ik ze zo mooi scherp? Ik stel gewoon normaal scherp zoals ieder ander met een dslr doet eigenlijk...
#1 MSC Lorena... jammer genoeg in een regenbui, waardoor alle glans verdween

MSC Lorena heading for Felixstowe in rainy conditions by MarkCantPark, on Flickr
#2 Dana Sirena met een heerlijk zonnetje op de boeg. Op de achtergrond een Cosco bak

Dana Sirena seen outbound of Harwich International Port by MarkCantPark, on Flickr
#3 OPDR Cadiz onderweg met containers naar Rotterdam

OPDR Cadiz seen underway by MarkCantPark, on Flickr
#4 Maersk Dauphin komt aan in de laatste straaltjes zonlicht

Mearsk Dauphin arriving at sunset in Felixstowe by MarkCantPark, on Flickr
#5 Size matters

Svitzer Sky meets up the Mearsk Dauphin in Felixstowe by MarkCantPark, on Flickr
#6 Svitzer Sky vol in de ankers om de Dauphin optijd af te laten remmen

Svitzer Sky assists the Mearsk Dauphin in the port of Felixstowe by MarkCantPark, on Flickr
MarkdeBruin.net | "Bigger Lens, Better Picture"
Tijd voor wat nieuwe plaatjes in dit topic. Even een kort overzicht van wat ik de laatste tijd geplaat heb.
Enjoy

Seatrades Spring Bob entering the Port of Rotterdam by MarkCantPark, on Flickr

En Avant 4 seen underway by MarkCantPark, on Flickr

Tug RT Magic seen with her tow by MarkCantPark, on Flickr

RPA 15, Rotterdam register, Port authority by MarkCantPark, on Flickr

Finnstraum arriving in the afternoon sun by MarkCantPark, on Flickr

Pantonio seen in-bound for Rotterdam by MarkCantPark, on Flickr

Maersk Pembroke arriving in Rotterdam by MarkCantPark, on Flickr

Finnstraum and Marlin bow detail by MarkCantPark, on Flickr

Pioneer & OPDR Lisboa seen in-bound for Rotterdam by MarkCantPark, on Flickr

Rotterdam pilot boat Pioneer by MarkCantPark, on Flickr

OPDR Lisboa bow detail by MarkCantPark, on Flickr

Markab vs Cape Egmont @ Rotterdam by MarkCantPark, on Flickr

Double Bow by MarkCantPark, on Flickr
Mooi die waterreflecties bij 5. Of is het die knallende kleur vd rompMarkCantPark schreef op woensdag 28 september 2011 @ 14:01:
*Bump*
Tijd voor wat nieuwe plaatjes in dit topic. Even een kort overzicht van wat ik de laatste tijd geplaat heb.
Foto 10 idem.
Boeg versus kapitein (klik voor groot)

Die Finnstraum op #5 stond ook echt strak in de lak. Plus daarbij een stralende laag staande zonmekkieboek schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:12:
[...]
Mooi die waterreflecties bij 5. Of is het die knallende kleur vd romp?
Foto 10 idem.
Boeg versus kapitein (klik voor groot)
[afbeelding]
Gave plaat! Ik hou wel van dat soort doorkijkjes. Foto is in Rotterdam genomen?
#1 Soort van zelfde plaat

Maersk Nijmegen bow vs Stena Britannica bow by MarkCantPark, on Flickr

Maersk Nijmegen registered @ Hong Kong by MarkCantPark, on Flickr

River police gone in the waves by MarkCantPark, on Flickr
#4 Het ging vooral om de boeggolf op de tanker links

Stormy conditions at the breakwaters of Hook of Holland by MarkCantPark, on Flickr

Karin Schepers seen out-bound of Rotterdam by MarkCantPark, on Flickr

Hispania seen in-bound for Rotterdam by MarkCantPark, on Flickr

Nordic Philip seen out-bound or Rotterdam by MarkCantPark, on Flickr

Hispania - Bowdetail by MarkCantPark, on Flickr
Check, bij Slag Maasmond. Is wel een pokke-eind rijden dus ik kom er helaas niet zo vaak.MarkCantPark schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:42:
Foto is in Rotterdam genomen?
Ben je nooit benauwd voor je fotogear? Als ik 3 en 4 zie...

Haha inderdaad, mooie plek echter prefereer ik denk ik de pier van Hoek van Holland. De schepen maken daar mooiere hoeken om te fotograferen met een telelens.mekkieboek schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 20:30:
[...]
Check, bij Slag Maasmond. Is wel een pokke-eind rijden dus ik kom er helaas niet zo vaak.
Ben je nooit benauwd voor je fotogear? Als ik 3 en 4 zie...![]()
Waarom zou ik benauwd zijn voor m'n gear? Tja en anders... no guts, no glory
Afgelopen vrijdag was het de warmste 4 november ooit. Dit trekt mensen naar buiten en mij natuurlijk ook. Onderstaande foto heb ik in de haven van Delfzijl gemaakt, omstreeks half 3.
Commentaar op mijzelf: niet zo veel eigenlijk. Persoonlijk vind ik dat het een van de scherpste en beste foto's is die ik heb gemaakt tot nu toe. Het water is misschien iets te donker, maar over het algemeen ben ik zeer tevreden. Verder had mijn standpunt misschien anders gekund, alleen bij ons is niet zo veel scheepvaartverkeer op de goede plekjes en het uitzicht is al helemaal niet zo goed als waar MCP altijd staat...

Finnborg in Delfzijl harbour by lexemmens, on Flickr
Commentaar op anderen:
@MarkCantPark: Jouw foto's zijn altijd jaloersmakend!
@Bear: Sommige van je foto's missen enige scherpte m.i. Voor de rest: leuke serie. Ook leuke afwisseling met dat boorplatform op de achtergrond.
@RubenCS: Je nummer 1 met de zonsondergang geeft een geweldig effect!
[ Voor 17% gewijzigd door Lex2 op 06-11-2011 19:49 ]
Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8
Je zal soms wat tijd moeten investeren om een leuke plek te vinden voor wat mooie shots. Weet zeker dat die daar ook te vinden zijn. De foto is in ieder geval lekker scherp! Alleen vind ik hem niet echt spannend, als je begrijpt wat ik bedoel
Graag zie ik meer foto's van je verschijnen

Ortviken goes to sea at sunset by MarkCantPark, on Flickr

Ortviken at sunset by MarkCantPark, on Flickr

Spring Panda out-bound at sunset by MarkCantPark, on Flickr

Spring Panda "Double bow sunset" by MarkCantPark, on Flickr
Anoniem: 176826

@Marc, ik vind (maar dat kan mijn persoonlijke afwijking zijn) dat je schepen in je laatste post wel erg kortaf zijn uitgesneden. Zeker de laatste foto, zowel vooraan als achteraan zou ik net een klein beetje meer ruimte willen zien. De detailshots vind ik wat dat betreft vaak veel beter. Ook de eerste foto. Vooraan ruimte zat, maar aan de achterkant heb ik echt het idee dat er daar een stukje boot van je foto afvalt. Een tweede keer kijken laat zien dat wel alles er op staat. Maar dat is niet mijn eerste indruk.
(Let op: allemaal lekker persoonlijke mening en zo.)
@DickCAH - Haha welkom in dit topic
Dan nog maar een poging met wat topic vulling :
#1 Paramar kruist de Rt Star bij het uitgaande van Rotterdam

Paramar out-bound by MarkCantPark, on Flickr
#2 Atlantic Performer boeg golf...

Atlantic Perfromer bow wave by MarkCantPark, on Flickr

Godafoss bow detail by MarkCantPark, on Flickr
Ga zo door.
Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8
Het zijn toch wel meters, decimeters zoals je zelf al aangeeft. Kijk bv maar op de foto van de post op 18 oktober #8mekkieboek schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 00:16:
Eens met hierboven. 2 is mooi getimed. Ik vraag me af wat voor maateenheid dat is op de boeg van 3. Het zijn geen kleine bootjes maar meters lijkt me niet kloppen, en ook geen decimeters. Doen ze dat ook in feet?
Anoniem: 172410
Klopt helemaal met je eens. Zeker als je naar de echte "mighty" ships gaat kijken wat daar voor een vermogen in staat en wat voor gewichten er meespelen. Als voorbeeld hebben wij op onze bakboord-schroefas een koppelstaan van 834 kNm... Dat is iets meer als de gemiddelde 4x4 in de PC-hoofd straatAnoniem: 172410 schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 04:32:
Ik blijf het bizar vinden af en toe ergens te rijden en dan eerst te denken een gebouw te zien, tot ik me realiseer dat het een schip is en dat enorme geval vrolijk de aarde rond gaat.

Bridge Mast by MarkCantPark, on Flickr

Mooring winch by MarkCantPark, on Flickr
[ Voor 34% gewijzigd door MarkCantPark op 25-11-2011 19:18 . Reden: Foto's toegevoegd ]
Bedoel je dan dat dat veel is of weinig? Ik neem aan weinig, want hoe groter het schip, hoe minder vermogen je per kilo nodig hebt (ik heb een keer opgelet bij een documentaire over BrunelMarkCantPark schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 18:58:
Klopt helemaal met je eens. Zeker als je naar de echte "mighty" ships gaat kijken wat daar voor een vermogen in staat en wat voor gewichten er meespelen. Als voorbeeld hebben wij op onze bakboord-schroefas een koppelstaan van 834 kNm... Dat is iets meer als de gemiddelde 4x4 in de PC-hoofd straat
Ik weet niet wat jij veel of weinig vind? Ter vergelijking, het koppel van mijn auto komt niet in de buurt van 834.000 Nm (eigenlijk x2, dubbel schroever). Het ligt er maar net aan hoe hard je wilt gaan betreffende de Kw/kg verhouding.Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 22:26:
[...]
Bedoel je dan dat dat veel is of weinig? Ik neem aan weinig, want hoe groter het schip, hoe minder vermogen je per kilo nodig hebt (ik heb een keer opgelet bij een documentaire over Brunel).
Gave documentaire van de Brunel. Vorige week was de aflevering van het zusterschip te zien waar ik op vaar, Stena Britannica.
Thanksbrrrt schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 23:50:
@MarkCantPark: Vooral je tweede foto (mooring winch) spreekt me zeer aan. Zeer artistiek, mooie scherpte/diepte en schetst precies het beeld wat ik bij Nautisch voor me zie.
Ik geloof dat ik wat dingen door elkaar haal. Ik dacht eerder aan de pk/kg verhouding, die in vergelijking met zelfs het kleinste boodschappenautootje natuurlijk helemaal zoek is. Desondanks is dat niet echt een probleem.MarkCantPark schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 04:24:
Ik weet niet wat jij veel of weinig vind? Ter vergelijking, het koppel van mijn auto komt niet in de buurt van 834.000 Nm (eigenlijk x2, dubbel schroever). Het ligt er maar net aan hoe hard je wilt gaan betreffende de Kw/kg verhouding.
In absolute zin heb jij natuurlijk weer gelijk
Ik geloof dat we het over twee dingen hebben. Jij hebt het over een schip, voor zover ik begrijp (logisch ook)? Ik doelde op de uitvinder/engineer Brunel, die door te ontdekken danwel redeneren dat een schip naarmate het groter wordt ook zuiniger wordt (de weerstand is kwadratisch maar de inhoud neemt met één dimensie meer toe) het eerste tweede stoomschip wist te bouwen dat de oceaan over voer. Degenen die de eerste was ging drie dagen eerder weg en kwam met maar één dag voorsprong aan, maar moest daarvoor wel van alles verbranden van het interieur, gezien die niet zo netjes uitgewerkt was als het schip van Brunel.Gave documentaire van de Brunel. Vorige week was de aflevering van het zusterschip te zien waar ik op vaar, Stena Britannica.
Prachtig, die Victoriaanse techniek en mentaliteit.
Die aflevering over de Stena heb ik trouwens gezien ja, dat was best gaaf om te zien.

Vandaag was het prachtig weer om is lekker uit te waaien. Uiteraard met een camera in de buurt
#1 Fairplay 23

Fairplay 23 assisting the Stena Hollandica on a windy sunday by MarkCantPark, on Flickr
#2 Fairplay 23 ... vrouw van de kapitein vaart mee

Fairplay 23 - Captains wife on the Bridge by MarkCantPark, on Flickr
#3 Grace O'malley onderweg van Hoek van Holland richting Noordzee... Word een wilde rit zo te zien

Grace O'malley nose dive by MarkCantPark, on Flickr
Stormachtig weer... heerlijke spray foto's

Pilot boat Columbia flying through the sternwave by MarkCantPark, on Flickr
Het grootste ertsbulkschip Vale Rio de Janeiro ter wereld liep met drie dagen vertraging door de wind binnen.
Had de hoop om op tijd te zijn, maar was net iets te laat wat te zien was aan het aantal auto's wat ik onderweg al tegen kwam.
Gelukkig nog een paar foto's kunnen maken.
Scheeptje ligt er nog wel 1 tot 2 weken dus denk dat ik nog een paar keer terug ga.

Informatie over de Vale Rio de Janeiro
Wikipedia: MV Vale Rio de Janeiro
andere informatie inclusief soms de huidige positie: http://www.marinetraffic....tails.aspx?mmsi=566173000
Had het geluk dat wij precies naar buiten gingen en zij naar binnen kwam. Een mooie kans op wat unieke hoeken en plaatjes. Mijn bijdrage... Oja en ze ligt 22 meter diep

Vale Rio de Janeiro first visit to Rotterdam - Entering the breakwaters by MarkCantPark, on Flickr

Vale Rio de Janeiro first visit to Rotterdam - Warm welcome by MarkCantPark, on Flickr

Vale Rio de Janeiro first visit to Rotterdam - Wide bridge! by MarkCantPark, on Flickr

Vale Rio de Janeiro first visit to Rotterdam - Stern view by MarkCantPark, on Flickr
Nog wat ander scheepvaart met slecht weer :

Tug Smit Texelbank with a nice bow wave by MarkCantPark, on Flickr

RPA15 fighting the swell by MarkCantPark, on Flickr

SD Stingray with a nice spray by MarkCantPark, on Flickr

MV Mozart fighting the swell between the breakwaters by MarkCantPark, on Flickr

Pokkekwaliteit, maar wist pas in de loop van de namiddag dat ie kwam en had geen eigen fototoestel buiten de iphone bij, en tevens had ze wat vertraging dat het al donker was : Edith Maersk. De eerste van de E klasse van Maersk die Antwerpen aan doet met haar bijna 400 meter.
Foto getrokken in de bocht van Bath.
-| Hit it i would ! |-
@Erasmo - Gave plaat! Perfect in het midden. Misschien als je hem nog iets krapper cropt, op 16:9 misschien, komt de plaat denk ik nog meer tot z'n recht.
#1 Smit Cheetah speelt met water...

Smit Cheetah using her watercanon and fighting the swell by MarkCantPark, on Flickr
#2 In de ochtend genomen, de maan stond precies in het verlengde van de waterweg.

Arklow Willow sailing to the Moon by MarkCantPark, on Flickr

CMA CGM Quartz underway by MarkCantPark, on Flickr
Ik vraag met altijd af, waarom zijn ze zo bezig met die spuiten op #1? Verder ben ik niet zo van containershot maar vind ik #5 in je post op 19 september (staat bovenaan bij laatste reacties) erg goed de sfeer van een containerhaven weergeven, hulde!
@falcon10: Zonde van het ontbreken de camera inderdaad. Maar toch wel een mooi shot
Na een kleine break toch weer eens de archieven in gedoken van wat foto's die ik afgelopen zomer heb geschoten. Zeker na tot de conclusie gekomen te zijn dat foto's toch wel vaak geedit worden toch maar even de auto setting van lightroom uitgeprobeerd. Sommige, in eerste instantie niet geweldige plaatjes, kwamen er wel mooi uit. Bij deze (alle foto's zijn klikbaar naar picasa)
Beetje spelen met de focus. Uiteindelijk had de compositie wel beter gekund. Anker links van het schip, iets groter shot waarbij een groter deel van het anker zichtbaar is. Maar als testshot vond ik hem uiteindelijk toch wel mooi uitgevallen

Vond ik wel mooi het vakantiegevoel van het zeilen weergeven

Dacht het eerst jammer te vinden dat er mensen op staan, maar het bevalt me nu wel goed

Experiment met wat kleur editing, niet helemaal geslaagd maar toch nieuwsgierig naar tips

Orgineel
Zoals gewoonlijk barst maar los met kritiek en tips!

Ik had mijn camera wel mee, maar dat risico heb ik niet genomen. Ik heb een aantal foto's met de iPhone kunnen nemen, dus wil toch nog even een foto delen.

Ohja, toen ik de auto weer instapte... je raadt het al; zon.
Zeer belangrijke informatie: Inventaris
@ Copyman - Wat een mega bak is dat ding zeg! Tja je zal altijd zien... gebeurd mij ook altijd

Weer een foto van mijn kant... deze keer niet alleen een schip erop

One Kiss... Three Ships... by MarkCantPark, on Flickr
@Copyman: Mooi schip, maar technisch is de foto niet bepaald hoogstaand (en de kwaliteit ook niet).
De volgende foto's zijn op vakantie in Curaçao gemaakt:

Catamaran op weg naar de Caribische zee

Doña Luisa I op weg van Curaçao naar Bonaire

Jacht bij de ingang van het Spaans Water.

Nederlandse kustwacht onder de kust van Curaçao met Hr.Ms. Panter

Cruiseschip Grand Princess onderweg naar Willemstad
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
#1 - Pacific Horizon II

Pacific Horizon II by MarkCantPark, on Flickr
#2 - Stena Hollandica in de sneeuw

Stena Hollandica at her snowy berth by MarkCantPark, on Flickr
#3 - Smit Thamesbank assisteert met een sleep

Thamesbank assisting at the stern of Mv Limassol by MarkCantPark, on Flickr
#4 - Regina Baltica in Harwich

Regina Baltica @ Harwich International Port by MarkCantPark, on Flickr

Ship through the mist by Alex Kamsteeg, on Flickr
#1 - Crestway onderweg naar buiten

Crestway by MarkCantPark, on Flickr
#2 - Binnenvaart tanker Midway. Ze ligt vrij diep, de kleinste deining zorgt al voor een mooie boeg golf

Midway seen underway by MarkCantPark, on Flickr
#3 - Midway boeg splash

Midway bow splash by MarkCantPark, on Flickr
#4 - WTS Vulkan 2 wast op een subtiele manier der raampjes...

MTS Vulcan 2 by MarkCantPark, on Flickr

WMS Groningen side by side with Chemical Star by MarkCantPark, on Flickr
Blijft toch wat magisch hebben, schepen in de nacht/donker fotograferen..

Tideway Flintstone by MarkCantPark, on Flickr
[ Voor 37% gewijzigd door MarkCantPark op 07-03-2012 14:52 ]

JR Shipping - Evolution by MarkCantPark, on Flickr
#2 Evolution boeg close-up

JR Shipping - Evolution bow by MarkCantPark, on Flickr
#3 Bow saga onderweg naar zee

Bow Saga passing Hook of Holland by MarkCantPark, on Flickr
#4 Bow saga boeg close-up. Let op de persoon op de boeg

Bow Saga's bow by MarkCantPark, on Flickr
#5 KNRM reddingsboot Jeanine Parqui

Lifeboat Jeanine Parqui at her berth in Hook of Holland by MarkCantPark, on Flickr
#6 Port tender SC Cheetah draait mooi recht voor de lens

SC Cheetah jet powered turn by MarkCantPark, on Flickr
#7 SC Cheetah vs De Nieuwe Prins

SC Cheetah - Simacharters.com vs De nieuwe prins by MarkCantPark, on Flickr
Zijn er nog meer mensen die nautische plaatjes hebben geschoten? Dit weer nodigt het in ieder geval wel uit om er op uit te trekken
[ Voor 0% gewijzigd door MarkCantPark op 20-03-2012 20:13 . Reden: Typo ]
Soortemetvan remparachute. Zou dat met harde tegenwind te merken zijn, zo'n flatgebouw achterop?MarkCantPark schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:12:
#1 JR Shipping.com Evolution met een brug die je niet vaak ziet
Check, maar nog niet aan toegekomen.Dit weer nodigt het in ieder geval wel uit om er op uit te trekken
Ik vind wel jammer dat bij #5 net de randen van de RIB missen, is dat bewust zo?
Gisteren ben ook ik weer op het water geweest, uiteraard mijn camera ook meegenomen. Ritje Deventer-Zwartesluis over onderandere de Ijsel.
Rijkswaterstaat patrouille op de Ijsel

Teerling (een van onze bootjes) met ietwat lange sluitertijd. Was een beetje een test maar wel mooi uitgepakt imho

Vrachtschip op de Ijsel

Brug I (Geen scheepvaart maar wel nautisch)

Brug II

Moge het een mooi vaar-, en ook fotografie-, seizoen worden!
Schuit is gebouwd om 'wat' meer containertjes mee te voeren, hier is ie slechts licht beladenmekkieboek schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 21:04:
[...]
Soortemetvan remparachute. Zou dat met harde tegenwind te merken zijn, zo'n flatgebouw achterop?s
Mooie foto's allemaal
1 - Opzich een gave foto, maar waarom een side-on
2 - Gaaf panningshot! Geeft gelijk wat wat snelheid weer.
3 - De boeg ziet er vrij bewogen/blurry uit. Genomen tijdens het varen? De kleuren komen ook een beetje sepia achtig over.
4&5 - Mooi lijnen spel in de bruggen! Misschien is het nog gaver om ze in de avonduurtjes met langere sluitertijd te fotograferen?
@FranticDj - Klopt! Bedankt voor het compliment over de foto's in het topic

StuderendMarkCantPark schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 12:33:
@FranticDj - Klopt! Bedankt voor het compliment over de foto's in het topicZelf ook in de nautisch branch actief kwa werk of fotografie? We zien je foto's hier iig graag te gemoet!
Vertrek deze zomer voor 5 maanden stage aan boord van een van de schepen van Wagenborg. Foto's komen hier uiteraard
Gaaf! Ik heb precies het zelfde gedaan, ook mijn stage gedaan bij Wagenborg. Welk schip ga je heen? Ik heb zelf op de M en de A serie gezeten.FranticDJ schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:00:
[...]
Studerend
Vertrek deze zomer voor 5 maanden stage aan boord van een van de schepen van Wagenborg. Foto's komen hier uiteraard
Dat hoor ik komende maand, maar wat ik hoor zal voornamelijk A serie worden
Verleden jaar meegeweest met JR's Elysee voor 10 dagen, voor de liefhebbers hier de fotografisch niet hoogstaande foto's (veel t zelfde, foto's zijn ook in diverse lessen gebruikt):
https://www.facebook.com/....123778.1253668081&type=3
https://www.facebook.com/....123779.1253668081&type=3
https://www.facebook.com/....123904.1253668081&type=3
tripje van bremerhaven -> st petersburg & terug. Mocht als 1e jaars het schip van de kade naar buiten varen in st petersburg. Super nice hehe
FranticDJ schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:53:
offtopic:
Dat hoor ik komende maand, maar wat ik hoor zal voornamelijk A serie worden
Verleden jaar meegeweest met JR's Elysee voor 10 dagen, voor de liefhebbers hier de fotografisch niet hoogstaande foto's (veel t zelfde, foto's zijn ook in diverse lessen gebruikt):
https://www.facebook.com/....123778.1253668081&type=3
https://www.facebook.com/....123779.1253668081&type=3
https://www.facebook.com/....123904.1253668081&type=3
tripje van bremerhaven -> st petersburg & terug. Mocht als 1e jaars het schip van de kade naar buiten varen in st petersburg. Super nice hehe
Tijd voor weer wat plaatjes
#1 Finja met twee schepen die elkaar inhalen op de achtergrond. Komt een beetje flets over, omdat deze geschoten is in de regen.

Finja shot in rainy conditions by MarkCantPark, on Flickr
#2 Een poging om wat Arty-Farty's neer te zetten...

Arty-Farty Bow Shot by MarkCantPark, on Flickr
#3 Sunset arrival (Ook al gepost in het zons-ondergang-topic)

Sunset arrival by MarkCantPark, on Flickr
#4 Sine Maersk gezien vanaf het water

Sine Maersk container stacks by MarkCantPark, on Flickr
#5 Maersk

Maersk by MarkCantPark, on Flickr
#6 Sine Maersk overzicht shot

Sine Maersk by MarkCantPark, on Flickr
#1 Bernhard Schepers

Bernhard Schepers by MarkCantPark, on Flickr
#2 Arty-Farty poging

Bernhard Schepers Arty-Farty bow by MarkCantPark, on Flickr
#3 Meera

Meera passing Hook of Holland by MarkCantPark, on Flickr
#4 Meera brug

Meera Bridge by MarkCantPark, on Flickr
#5 De Eendracht

Sailing Yacht 'Eendracht' by MarkCantPark, on Flickr
#6 KNRM

KNRM Joke Dijkstra in Hoek van Holland by MarkCantPark, on Flickr
Ik had bij die RWS schuit ook wat shots van voren, maar ik vind zelf altijd de waterverplaatsing om de boot heen wel mooi om te zien. De lucht is inderdaad wat donkerder vanwege de kleine bewerkingen die ik er op gedaan heb. Was mij niet zo opgevallen maar wat betere licht verdeling zou inderdaad niet verkeerd zijnMarkCantPark schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 12:33:
@Icyzer - Thanks! Vond foto #5 wel gaaf zo met net die randen eraf. Lijkt het net allemaal wat gevaarlijker.
1 - Opzich een gave foto, maar waarom een side-onHad hem iets meer schuin van voren genomen en je hebt gelijk meer actie in je plaat (vind ik persoonlijk). Ook lijkt de lucht vrij donker?
2 - Gaaf panningshot! Geeft gelijk wat wat snelheid weer.
3 - De boeg ziet er vrij bewogen/blurry uit. Genomen tijdens het varen? De kleuren komen ook een beetje sepia achtig over.
4&5 - Mooi lijnen spel in de bruggen! Misschien is het nog gaver om ze in de avonduurtjes met langere sluitertijd te fotograferen?
@FranticDj - Klopt! Bedankt voor het compliment over de foto's in het topicZelf ook in de nautisch branch actief kwa werk of fotografie? We zien je foto's hier iig graag te gemoet!
3 Was inderdaad genomen tijdens het varen (zijn ze overigens allemaal) maar ik had perongelijk aan de dail gezeten waardoor de sluitertijd niet klopte, maar vond de compositie wel mooi. Dus toen heb ik een beetje gespeeld met lightroom.
Mooi om weer wat foto's te kunnen kijken, helaas kom ik voorlopig niet meer op het water. Ik zal kijken of ik nog een kans heb wat te schieten bij mn volgende Skutsje wedstrijd.
@marc:
set 1: 4 en 5 mooi gelukt, zeker dat donkere in 4 heeft wel wat moois.
set 2: 6 geeft wel het snelheids gevoel weer van die rib
inmiddels stageschip bekend. Oranjeborg van Wagenborg
@FranticDJ - Dat is wel een beetje het idee achter de foto's van de Maesrk schuit.
@Offtopic - Gaaf schip! En op de papiertrade waar Wagenborg om bekend staat, alleen jammer dat als je naar een ander schip van de vloot mag ze altijd minder zijn als de Oranjeborg. Mocht je foto's maken tijdens je nautisch avontuur, vergeet ze niet hier te posten he

Seven Borealis by MarkCantPark, on Flickr
#2 Precies ten lens flare op de kabel

Kan iemand daar meer over zeggen?
*) I Am Not A Sailor
[ Voor 7% gewijzigd door sopsop op 08-05-2012 09:14 ]
Dit weekend aan de Moezel:

ps. Als je niets ziet, de site is net verhuist, en de dns is volgens mij nog niet overal geupdate.
[ Voor 21% gewijzigd door Bio op 08-05-2012 10:59 ]
Die heb je nodig tijdens het afmeren zodat je eenvoudig en snel kan zien waar het schip zich bevind ten opzichte van de kade.Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 08:16:
Kan iemand mij misschien uitleggen waarvoor die 'wangen' zijn die vrijwel ieder schip heeft? Ik doel dan op de loopbrug(achtige) constructies die je aan weerszijden van het schip/de brug ziet. Puur beredeneerd lijkt het me handig om langs de zijkant van je schip te kunnen kijken en dat lijkt me dan weer vooral prettig in havens en bij het aanmeren, maar zeker weet ik het niet.
Kan iemand daar meer over zeggen?
Daarnaast zijn deze vleugels ideale plekken barbecue en of een blikje bier na het werk.
+1Eris schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 10:18:
[...]
Die heb je nodig tijdens het afmeren zodat je eenvoudig en snel kan zien waar het schip zich bevind ten opzichte van de kade.
Daarnaast zijn deze vleugels ideale plekken barbecue en of een blikje bier na het werk.
[ Voor 6% gewijzigd door Bio op 08-05-2012 17:58 ]
Nice! Zeer machtig schip. Ben er met de veerboot tussen Breskens & Vlissingen een aantal weken geleden heel kort langs gekomen. Hij was toen op weg naar Vlissingen-Oost om de J-Lay installatie op te halen, welke een aantal weken eerder daar afgeleverd was door de Fairpartner (volgens mij) van Jumbo.MarkCantPark schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 07:56:
Seven Borealis aan de kade bij Huisman
[afbeelding]
#2 Precies ten lens flare op de kabel![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Edit:
Wat eigenlijk nog wel mist is het stabiliteitsponton voor de zware hijsoperaties.. Deze ligt normaal tussen de kleine rode kranen en voor de grote kraan.
Donderdag naar Port of Antwerp met school. Hopelijk dat ik daar nog eea kan schieten
[ Voor 9% gewijzigd door Frantic op 08-05-2012 19:10 ]
Deze foto's zijn genomen op t Hoofd (Vlaardingen)
[ Voor 76% gewijzigd door Moby op 05-06-2012 10:15 . Reden: Foto's niet meer zichtbaar, dus even weg gehaald ]
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
#1 Vlaardingen

Vlaardingen by MarkCantPark, on Flickr
zoek maar eens op goolge maps naar 51.899563, 4.348568
en dan streetview
als je gaat wel een 300 of een 400 mee nemen
[ Voor 19% gewijzigd door ravw op 15-05-2012 23:35 ]
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Ik voel weer een GOT meet aankomen. @ vlaardingen.ravw schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:33:
ja heel makkelijk bereikbaar
en dan streetview
Is voor mij met de fiets te doen.
Wanneer hebben jullie tijd?
Ah topravw schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:33:
ja heel makkelijk bereikbaar
en dan streetview
Klopt! Je ziet ze steeds vaker voorbij komen en vind het er best vet uit zien.Scirocco schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 17:01:
Wat zijn die axe-bows toch prachtig! Jammer dat hij niet heel snel vaart, als ze een beetje op snelheid zijn, zijn ze het mooist!
Ha Ruben! Goed idee...! Ik ben van plan in ieder geval morgen, volgens de cruise kalender althans, naar de Rotterdam te gaan.Rubencs schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 18:23:
[...]
Ik voel weer een GOT meet aankomen. @ vlaardingen.
Is voor mij met de fiets te doen.
Wanneer hebben jullie tijd?
19 mei 2012 Rotterdam (Holland America Lijn) 07:00-17:00
Link Cruise Kalender Rotterdam
Voor wat nacht foto's. Meer mensen geïnteresseerd? Contact me via DM
Geef je weinig kans voor nachtfoto's, vertrekt dezelfde dag als dat ze aankomt volgens mij.MarkCantPark schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 20:43:
Ha Ruben! Goed idee...! Ik ben van plan in ieder geval morgen, volgens de cruise kalender althans, naar de Rotterdam te gaan.
19 mei 2012 Rotterdam (Holland America Lijn) 07:00-17:00
Link Cruise Kalender Rotterdam
Waarom pak je haar ook niet als ze langs hoek van holland komt?
Heb vandaag ook nog wat anders te doen, iets met palen en keien gooien.
7 juni, zal het wel weer druk langs de kant zijn. QM2
Ik vrees dat ik daar ook voor moet gaan. Ze kwam al met vertraging binnen helaasRubencs schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 09:35:
[...]
Geef je weinig kans voor nachtfoto's, vertrekt dezelfde dag als dat ze aankomt volgens mij.
Waarom pak je haar ook niet als ze langs hoek van holland komt?
Heb vandaag ook nog wat anders te doen, iets met palen en keien gooien.. Mocht ik optijd terug zijn en nog zin hebben zal ik denk ik op het hoofd(van het of naar het hoofd, sorry deze is voor vlaardingers onderling) staan of bij Mamoet.
7 juni, zal het wel weer druk langs de kant zijn. QM2

Rotterdam by MarkCantPark, on Flickr

Rotterdam Bridge #2 by MarkCantPark, on Flickr

Rotterdam Bridge by MarkCantPark, on Flickr

Rotterdam Funnels by MarkCantPark, on Flickr

Rotterdam sails away to Bergen by MarkCantPark, on Flickr

RIB vs El Toro by MarkCantPark, on Flickr

RIB crew by MarkCantPark, on Flickr

Eems Servant by MarkCantPark, on Flickr

Flintercarrier by MarkCantPark, on Flickr

Flintercarrier Bow by MarkCantPark, on Flickr
Toch even doorvragen; waarom ga je dan niet gewoon aan dek staan, zet je niet iemand aan dek met een radio of gebruik je geen camera's? Die dingen zijn meestal dusdanig groot dat je toch niet zelf even kunt kijken hoe of wat op de brug en het is toch weer een X-aantal ton staal dat elke keer de wereld over moet.Eris schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 10:18:
Die heb je nodig tijdens het afmeren zodat je eenvoudig en snel kan zien waar het schip zich bevind ten opzichte van de kade.
Op de brugvleugel staan de kapitein + loods bij de maneuvreer stand. Het schip moet bakboord (linksAnoniem: 172410 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 07:28:
[...]
Toch even doorvragen; waarom ga je dan niet gewoon aan dek staan, zet je niet iemand aan dek met een radio of gebruik je geen camera's? Die dingen zijn meestal dusdanig groot dat je toch niet zelf even kunt kijken hoe of wat op de brug en het is toch weer een X-aantal ton staal dat elke keer de wereld over moet.
[...]
Misschien is een bezoekje brengen aan een opendag of wereld havendagen?

NCC Najd by MarkCantPark, on Flickr

Rotterdam Bow by MarkCantPark, on Flickr

Jammer dat de foto's van ravw het niet meer doen.
MarkCantPark: Mooie foto's van de Rotterdam hierboven.
Drie boegdetails na een rot eind fietsen langs maasvlakte 1 en 2
(klik voor groot)
1) De rode lijn is al bijna een rijtjeshuis hoog (met nog eens 10m onder de waterspiegel). Mind-bogglingly huge

Stena cargovessel

Wie weet wat die 'stofzuiger' is voorop deze boeg?

Dat is de boegkoppeling om te walpersen.mekkieboek schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:54:
...
Wie weet wat die 'stofzuiger' is voorop deze boeg?
[afbeelding]
De Rijndelta is een baggerschip en via deze koppeling kan het zand welke is opgebaggerd, vermengd met water door een stalen leiding worden geperst.
Eigenlijk is het schip een grote stofzuigerBartW schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 00:08:
[...]
Dat is de boegkoppeling om te walpersen.
De Rijndelta is een baggerschip en via deze koppeling kan het zand welke is opgebaggerd, vermengd met water door een stalen leiding worden geperst.
Aha, er komt dus nog iets aan. Het leek me idd een nogal statische constructie.BartW schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 00:08:
Dat is de boegkoppeling om te walpersen.
mekkieboek schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 10:10:
[...]
Aha, er komt dus nog iets aan. Het leek me idd een nogal statische constructie.
Ja, zie

Andere manieren om zo'n schip (een sleephopperzuiger of gewoon hopper) te legen is door de bodemdeuren open te zetten (kan dus alleen als er voldoende diepte onder het schip is), rainbowen (over de kop of over de zijkant) of om het materiaal terug te storten door de zuigbuis (wordt gebruikt om leidingen onderwater af te dekken). Voor een duidelijk filmpje erover zie hier en dan "Fleet: 3D: Trailing suction hopper dredger".

Gave plaat! Nog een foto van de boeg gemaakt? Die blijft zeer imposant!
Ben ook even wezen kijken, maar dan bij de landtong in rozenburg. Moet de foto's nog even gaan bekijken
Je hebt dit jaar nog een kans.MarkCantPark schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 06:12:
@Ruben - NeeZelf aan het varen. We kwam aan toen was ze al voorbij en gingen weg voordat ze weer terug kwam
![]()
Gave plaat! Nog een foto van de boeg gemaakt? Die blijft zeer imposant!
11-10-2012 verwachte aankomst 5:00
11-10-2012 verwacht vertrek 22:00
Maar de qm2 vertrok gristren ook een paar uur te vroeg.
Al hoewel als ze 22:00 pier hoek van holland bedoelde, dan klopt het wel.
Schepen blijven apart, zeker dit formaat, heb vaak net iets te veel mm, inplaats van normaal te weinig.

[ Voor 14% gewijzigd door Rubencs op 08-06-2012 08:36 ]
De eerste had m.i. een mooie HDR kunnen worden, maar helaas zijn de kleuren nu nogal flets en het schip zelf is nogal donker (risico als je met tegenlicht fotografeert).. Verder staat de horizon niet recht.
Bij de tweede vind ik sowieso qua belichting dus al beter gelukt
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Goodbye Rotterdam... by Marcel Tuit, on Flickr
Hoewel ik er nooit echt speciaal op uit ga om boten te fotograferen (moet ik misschien eens vaker doen, want er zitten mooie platen tussen hier in dit topic), kwam ik onderstaande foto nog tegen van de Port Said die het Noordzeekanaal binnen komt denderen.

DSC_2161 by Verbruci, on Flickr

DSC_2166 by Verbruci, on Flickr
Tevens heb ik vorige maand in New York nog een mooie 3-master kunnen vastleggen die aan wal lag in de East River.

DSC_4084 by Verbruci, on Flickr
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch
Week 29 (15-22 Juli) reis ik af naar de Oranjeborg, om op te stappen voor 5 maanden als leerling
@MarcelTuit - Mooie plaat! Heerlijk die reflectie op de huid en de SC Cheetah die er nog langs vliegt.
@Major_ton - De Port Said had van mij wel iets krapper uitgesneden gemogen. Een hoop lege ruimte om het schip heen. Wel een mooie plek om wat te kunnen spotten denk ik? P.s. - wij willen meer foto's uit New York

@FranticDJ - Tof! Hou ons op de hoogte! Het liefste met foto's
Zelf via via in contact gekomen met het beheer van de Vale Rio de Janeiro over het gebruik van een foto in een promotie folder. Had als voorwaarde gesteld dat dit alleen mocht als ik ook een exemplaar kreeg van het magazine, ging om een dubbele pagina foto. Na wat heen en weer gemail hebben ze de foto van mij gekocht, toch wel een erg gaaf moment en gevoel voor een hobby fotograaf vond/vind ik zelf. De betreffende foto :

Vale Rio de Janeiro first visit to Rotterdam - Stern view by MarkCantPark, on Flickr
Trouwens heerlijk spot weer dit, beetje wind en golfjes... maar het beste van maken dat het nog geen zomer is

Ga m'n best doenMarkCantPark schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 22:06:
@FranticDJ - Tof! Hou ons op de hoogte! Het liefste met foto's
Wat New York betreft; Dat hoort natuurlijk niet thuis in dit topic, maar je kan een paar extra plaatjes zien op mijn foto-blogje die ik deze week in elkaar geknutseld heb. De styling is niet echt bijzonder, maar wat wil je na slechts 4 avondjes werk van een html prutser zoals ik
Klik hier
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch
@major ton: Mooi licht heb je te pakken. Qua framing vind ik je eerste twee platen nogal aan de krappe kant.
@Markcantpark: Dat is zeker leuk, gefeliciteerd! Is zeker ook een leuke foto trouwens!
@major ton: herkenbaar stukje op je blog over die hoeveelheid tassen naar NY

[ Voor 15% gewijzigd door Polariteit op 15-06-2012 06:53 ]

#1 Loods boot Mercury... Side-on

Mercury by MarkCantPark, on Flickr
#2 De Rotterdam (ja ze was er weer)

#3 Close-up

Rotterdam Bridge by MarkCantPark, on Flickr
#4 Harde wind en vloedstroom zien we graag

SD Shark by MarkCantPark, on Flickr
#5 K.V.R.E. loopt best hard...

K.R.V.E 60 fly-by by MarkCantPark, on Flickr