Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 16:13
Hallo iedereen,

Laatst kreeg ik een computer van een familielid in handen die klachten had over de werking van het systeem, namelijk dat deze het helemaal niet deed. Bij nader inzien bleek het de harde schijf te zijn die het naar mijn idee niet meer doet. Het geeft zo nu en dan tikken en dat zijn vooral tekenen dat het er bijna opzit voor deze schijf.

Ik heb de schijf proberen te herstellen met CHKDSK maar dit duurde zo lang (computer heeft twee nachten aangestaan) dat het me lijkt dat het niet meer te redden is. Er zitten namelijk naar mijn idee ontzettend veel slechte sectoren op de schijf, zoals CHKDSK dat aangeeft. Bovendien, als ik de schijf in mijn eigen computer zet, freeze't de computer om de zoveel seconde en krijg ik zelfs meldingen dat het beeldstuurprogramma niet meer reageerde en hersteld is.

Programma's zoals Recover My Files & Co. werken dus niet. Heeft iemand een idee of de bestanden hierop nog te redden zijn? Er staan belangrijke bestanden op, maar het moet natuurlijk wel leuk blijven allemaal. Als iemand nog een data recovery center weet voor een goede prijs houd ik me tevens aanbevolen.

Alvast hartelijk dan voor reacties!

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat is een goede prijs?
Vanaf 1k heb je wel wat denk ik, dat is een heel goede prijs voor veel bedrijven ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie de OM FAQ, en specifiek OM FAQ. Als je niet weet wat je aan het doen bent, niet zomaar gaan klooien. Zet de schijf eventueel in een externe behuizing, maar vooral niet meer gebruiken.

Ik neem aan dat je de desbetreffende persoon een aantal keer "Backup" hebt toegeroepen om te voorkomen dat ze in de toekomst zo onvoorzichtig zijn? Want bestanden waar geen backup van zijn kunnen niet belangrijk zijn...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-09 16:07
tikken zijn van de leeskop en die krengen zijn echt super prijzig... kost je makkelijk zo 1500 euro weet ik van sommige bedrijven

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
Ik heb HDD Regenerator al geprobeerd, dit is volgens mij ongeveer dezelfde programma en hij vindt nu al bijna 1000 beschadigde sectoren. Denk dat dat nog wel oploopt, maar het duurt op deze manier wel uren.

De rest bedankt voor jullie commentaar, ik had niet verwacht dat recovery zo duur zou zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Jochemp schreef op maandag 06 december 2010 @ 10:24:
[...]

ik had niet verwacht dat recovery zo duur zou zijn!
da's echt ontzettend duur, ik heb op m'n werk eens een HDD moeten laten recoveren vanwege waterschade (bluswater) en dat kostte toen 100 gulden per MB. (en we moesten 200 MB terug hebben (financiele database) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

1. Gebruik de schijf niet meer in dat systeem. Je weet niet of het moederbord slecht is en dit veroorzaakt/verergert of dat er malware in het OS zit. Het OS zal ook naar de schijf blijven schrijven en dat is het laatste dat je wilt.

2. Een schijf die aan het doodgaan is laat je in eerste instantie meer niet dagen lang aanstaan (er zijn uitzonderingen). Als je de data nog kunt benaderen heeft het ding mogelijk nog maar een beperkt aantal uren levensduur over waarin dat kan. Ga daar zuinig mee om.

3. Ik neem aan dat er nog data op staat die je eraf wilt halen. Zorg dat je weet welke data het belangrijkst is en waar die staat. Ga zo gericht mogelijk te werk. Lees je een beetje in op het gebied van datarecovery en kies een strategie/methode die het best geschikt lijkt voor jouw specifieke situatie. Op deze site: http://www.myharddrivedied.com/ staat een hoop informatie en links naar leerzame video's.

4. Maak bij voorkeur zo snel mogelijk een bit-voor-bit kopie van de schijf naar een andere schijf met een daartoe geschikte utility als dat nog lukt. Dan kun je eerst met dat kopie aan de gang gaan en hoeft de slechte schijf geen nodeloze draaiuren meer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:17
Je zou het nog eens met Testdisk kunnen proberen. Even een live cd branden en dan proberen in een systeem met alleen de bewuste HD aangesloten. Prijs is prima, want open source en gratis...

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Mocht je er nog bestanden afkrijgen dan kan je daarna proberen opnieuw te formatteren, eventueel met een utility als DBAN. http://www.dban.org/download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 14:48

D4NG3R

kiwi

:)

Ten 1e: Er stonden geen belangrijke bestanden op, anders hadden ze immers een backup gehad.
Ten 2e: Kijk eens of Maxtor zelf geen tools heeft om dit te controlleren?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 10:01
ik zou zsm een image trekken van de disk. ik heb goede ervaringen met acronis in dit soort situaties
kopieer de image terug naar een andere disk en draai daarna de hele reut aan reparatiesoftware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
Zoals ik al zei had ik HDD Regenerator gebruikt maar deze werkt goed tot op een gegeven moment. Er zijn een aantal slechte sectoren van 0 tot 74GB en daarna zijn het alleen nog maar slechte sectoren. Oftewel, de helft van de harde schijf is nog maar in werking, de rest is zo goed als weg.

Ik heb in eerste instantie een image proberen te maken met Acronis, dit ging goed totdat Acronis niet meer verder kwam, en er vervolgens uren niks gebeurde. De image was mislukt en de schijf niet meer benaderbaar, dus dat ging niet echt soepel.

@CaptJackSparrow ik zal de site eens raadplegen, denk dat ik daar nog wel het e.e.a. kan leren erover ;)

Pagina: 1