• kaashoofd
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-02 08:54
Hallo,

Mijn ouders hebben enkele weken geleden een nieuwe pc aangeschaft, waar sinds de aanschaf al problemen mee zijn. Het betreft een PC die ik voor ze heb besteld bij alternate, via de Barebone Builder:

- Asus Pundit6-M4A3000E
- AMD Athlon II X2 245 (Boxed, OPGA, "Regor")
- OCZ 4 GB DDR3-1066 Kit (Light-Retail, OCZ3G1066LV4GK, Gold Edition)

Plus de dvd-drive en hdd uit hun vorige pc. Nadat ik het geheel in elkaar had gezet, heb ik er een (legale) versie van Windows 7 Home Premium 64-bit op geïnstalleerd. De installatie verliep prima, zonder foutmeldingen. Bij de eerste Windows-sessie begon het echter: BSOD na BSOD. Allerlei verschillende foutmeldingen, maar vooral:

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
MEMORY_MANAGEMENT

Het bestand 'acpi.sys' werd ook vaak genoemd bij de BSOD's. Na het doorlezen van tientallen topics over dit probleem (acpi drivers update etc.) was het echter nog steeds niet opgelost.
Omdat het mij opviel dat deze meldingen alleen aanwezig waren op 64-bit versies van Windows, dacht ik het probleem op te lossen door een 32-bit versie te installeren (dan maar 3,25GB ram, so be it).
Voordat ik hieraan begon heb ik alle drivers geüpdatet om in elk geval uit te sluiten dat daar het probleem zou liggen. Daarnaast heb ik memtest86 de hele nacht laten draaien, zonder enige foutmelding. Ook heb ik de hdd uitgebreid getest met allerlei tools, en hier bleek ook niets mis mee te zijn.

Zodra ik Windows 7 Home Premium 32-bit had geïnstalleerd begonnen de BSOD's helaas direct weer. Dit maal geen MEMORY_MANAGEMENT maar vooral BAD_POOL_HEADER. Op random momenten. Het laatste wat ik me herinner is dat ik Chrome afsloot, en de BSOD kwam op het moment dat ik het venster sloot.

Ik heb toen direct nog een keer het geheugen getest, maar wederom geen foutmeldingen. Op internet kwam ik het een en ander tegen over dat het met de videokaart te maken kon hebben, maar de ATI drivers waren up-to-date.

De dag erna ging het opeens erg goed met de pc, en heb ik deze ook zo nu en dan proberen te belasten om te kijken of het probleem weer zou kunnen ontstaan. Maar er kwam geen BSOD meer. Totdat de volgende dag de pc opstartte met de melding dat de ATI Graphics Drivers niet geladen konden worden. Enkele minuten erna weer een BSOD (BAD_POOL_HEADER).

Daarna ging het weer een dag goed, maar net belt mijn pa dat het nu helemaal mis is (niet meer normaal in Windows te komen zonder 18 BSOD's te trotseren). Aangezien mijn ouders in Nijmegen wonen en ik in Amsterdam, is het op dit moment erg lastig voor mij om direct tests uit te voeren, maar voor zover ik weet heb ik alles wat er te testen viel getest, zonder fouten.

Heeft iemand hier enig idee wat dit probleem in hemelsnaam kan zijn? Ik ben een beetje ten einde raad nu, aangezien ik dus al heel veel heb geprobeerd. Daarnaast vind ik het nogal sneu voor mijn ouders, hebben ze eindelijk een nieuwe pc, functioneert ie nog niet. Ik hoop dus dat iemand hier heel toevallig ervaring heeft met dit probleem en een oplossing kan bieden.

Bvd,

Kaashoofd

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
kan je niet testen met een andere gpu om te kijken of die soms problemen geeft.
mischien voeding te zwak of stuk en je moederbord kan ook nog kapot zijn.
zou hem maar terugbrengen naar alternate laten die de fout maar opsporen.
hebben ze vast goede testprogrammas voor.

• kaashoofd
Goofy1978 schreef op zondag 05 december 2010 @ 13:56:
kan je niet testen met een andere gpu om te kijken of die soms problemen geeft.
mischien voeding te zwak of stuk en je moederbord kan ook nog kapot zijn.
zou hem maar terugbrengen naar alternate laten die de fout maar opsporen.
hebben ze vast goede testprogrammas voor.
Het is een minipc (of wat daar de officiële benaming ook voor is), met een onboard GPU. Ik heb helaas geen andere GPU om te testen. De voeding zal niet te zwak zijn, aangezien de kast geleverd werd incl voeding en moederbord, dat heeft Asus zo samengesteld blijkbaar. Ik heb Alternate het probleem in elk geval voorgelegd en ben benieuwd wat daar uit komt. In de tussentijd heb ik m'n pa nogmaals memtest86 laten draaien. Zal geen verschil maken, maar ik probeer in elk geval zoveel mogelijk uit te sluiten.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:04
Staat het geheugen wel op de QVL? OCZ geheugen wil (mijn ervaring tenminste) nog wel eens moeilijk doen als het niet op de QVL lijst staat van je moederbord.

Verwijderd

Probeer de timings van het geheugen eens handmatig in te stellen, als dat in het betreffende bios mogelijk is. Kijk ook eens naar een bios upgrade.
Knul schreef op zondag 05 december 2010 @ 15:51:
Staat het geheugen wel op de QVL? OCZ geheugen wil (mijn ervaring tenminste) nog wel eens moeilijk doen als het niet op de QVL lijst staat van je moederbord.
Daar staan er maar 9 op..... :-(
Misschien is het een idee om het OCZ geheugen om te ruilen voor Kingston?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2010 16:39 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Knul schreef op zondag 05 december 2010 @ 15:51:
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=Fmw5ZUJjxSXnYuAm

OCZ3G1066LV4GK staat er niet bij, maar ook geen andere 1066 modules, wel 1067 en 1333.
Verwijderd schreef op zondag 05 december 2010 @ 16:28:
[...]

Daar staan er maar 9 op..... :-(
Misschien is het een idee om het OCZ geheugen om te ruilen voor Kingston?
Dat lijkt me wel het beste om te proberen op dit moment. Voor zover ik weet kunnen de meeste moederborden wel overweg met modules uit de KVR reeks van Kingston.

[ Voor 31% gewijzigd door Raven op 05-12-2010 16:41 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• kaashoofd
Bedankt voor jullie reacties! Dan zal ik het geheugen aakomend weekend eens vervangen door Kingston. Wel vreemd dat het geheugen niet ondersteund wordt, nog nooit problemen gehad hierdoor. Maar inderdaad, volgens de QVL-lijst kan het niet.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tsja, je kan moeilijk verwachten dat een moederbord élke module op de planeet ondersteund...
Er zijn zoveel verschillende dat ondersteuning voor alle inbouwen (en het testen van de vele modules) onbegonnen werk is denk ik :P

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 07-12-2010 19:07 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dan blijft het wel raar dat memtest draait zonder foutmeldingen. Ander geheugen proberen kan geen kwaad (zeker niet als je ander geheugen al klaar hebt liggen, het is zo vervangen) maar ik heb er wel wat twijfel bij.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat is idd raar...

Oscar Wilde

• imp-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb vorige week een beetje een vergelijkbaar probleem gehad, weliswaar met een iets anders config:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 16,50€ 16,50
1Gigabyte GZ-M2 Zwart€ 26,27€ 26,27
2Nexus Real Silent DF1209SL-3 , 92mm€ 3,50€ 7,-
1AMD Athlon II X3 445€ 63,-€ 63,-
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,25€ 37,25
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 46,99€ 46,99
1Asus M4A88TD-M EVO/USB3€ 90,48€ 90,48
Totaal€ 333,49

Het systeem liep gewoon vast, gaf vergelijkbare bsod's enz...
Ook heel wat memtest86+ gedraaid (geheugen ook in andere pc getest) met als conclusie dat het probleem van het moederbord moest komen. Allerlei combinaties tussen de 2 geheugenmodules en de 4 memory slots gaven niet meteen een bevredigend resultaat.
De beste stresstest die het systeem al na enkele seconden deed rebooten of een bsod gaf was prime95 (met de meest geheugenintensieve test).

Uiteindelijk heb ik het 100% stabiel gekregen na het uitschakelen van uma (unified memory architecture, deel van het systeemgeheugen) voor de integrated gpu. Dit is mogelijk omdat er ook 128MB sideport memory op het moederbord aanwezig is, standaard staat ingesteld dat de gpu sideport + uma gebruikt.
Daarnaast heb ik ook nog de door asus standaard geactiveerde gpu overclock uitgeschakeld.
Nu draait prime95 met gemak een hele dag zonder één enkele fout, ook memtest86+ rapporteert geen enkele fout. Het systeem is dus wel stabiel te noemen volgens mij.

Ik weet niet welk moederbord exact er in die asus pundit zit en of er ook sideport geheugen aanwezig is, indien dit zo is kan je misschien eens hetzelfde proberen?

[ Voor 3% gewijzigd door imp- op 08-12-2010 11:03 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
bwerg schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 19:23:
Dan blijft het wel raar dat memtest draait zonder foutmeldingen. Ander geheugen proberen kan geen kwaad (zeker niet als je ander geheugen al klaar hebt liggen, het is zo vervangen) maar ik heb er wel wat twijfel bij.
Asus P7P55D-E + Corsair geheugen

Over rare dingen met geheugen .... misschien stelt het je verwachting een beetje bij dat Memtest nou wel zo'n geweldig ding is :)

https://discord.com/invite/tweakers

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-02 22:40

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Hmm, ik heb eigenlijk exact dezelfde symptomen, zij het dat ik niet kan cold-booten. Ik krijg ook 100% zeker een page_fault, bad_pool_header of IRQL BSOD met random drivers of systeembestanden.

Voeding uit - aan en een reboot en hij draait 95% van de keren perfect, tot je hem uit zet en weer wilt cold-booten.

Ik heb een ASUS M4A79T Deluxe met Geil RAM wat ook niet op de QVL staat.

Is het bij ASUS zo dat RAM wat niet op de QVL staat ook werkelijk simpelweg NIET werkt?

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• kaashoofd
Imprezzion schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:09:
Hmm, ik heb eigenlijk exact dezelfde symptomen, zij het dat ik niet kan cold-booten. Ik krijg ook 100% zeker een page_fault, bad_pool_header of IRQL BSOD met random drivers of systeembestanden.

Voeding uit - aan en een reboot en hij draait 95% van de keren perfect, tot je hem uit zet en weer wilt cold-booten.

Ik heb een ASUS M4A79T Deluxe met Geil RAM wat ook niet op de QVL staat.

Is het bij ASUS zo dat RAM wat niet op de QVL staat ook werkelijk simpelweg NIET werkt?
Yes, een lotgenoot!

Ik mag het geheugen in elk geval terugsturen naar Alternate om het om te ruilen, maar voordat ik dat doe ga ik wat ander geheugen (Kingston) regelen om dat eerst te testen. Als het namelijk niet het geheugen is moet ik het hele gevaarte weer terugsturen. Helaas ben ik zaterdag pas bij mijn ouders, maar dan volgt er een update!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ja precies, deze RAM komt van een lokale winkel, dus ik zal zien of ze wat DDR3 hebben wat ik kan lenen. Aangezien bij mij de problemen meteen bij de boot al opdoemen hoef ik in principe maar even 1 latje van een QVL certified RAM type te hebben. Ik zal vanmiddag meteen even langsfietsen en vragen. Kom er toch langs :)

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

BSOD komt meestal als je pc te warm wordt? Is er niet een fan of een temperetuursensor kapot?

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

BSOD's hebben zeer weinig te maken met puur te warm worden. BSOD's kunnen een oneindige hoeveelheid oorzaken hebben.

Plus, als je goed leest zie je dat ik alleen BSOD's krijg bij een COLD BOOT en NOOIT tijdens een stresstets of wat dan ook. Plus, ik let heel HEEL goed op m'n temps.

Ik heb even gevraagd, maar ik kon alleen maar RAM lenen van Crucial en dat staat ook niet op de QVL, dus dat helpt niks. Ik vraag vna de week m'n maat wel even of ik even een DIMM 2GB Kingston ValueRAM DDR3 1333Mhz mag lenen uit z'n PC. Dit staat er wel op.

• kaashoofd
Het probleem is inmiddels opgelost! Het heeft even geduurd, maar het systeem draait nu al zo'n 10 dagen vlekkeloos. Ik vermoed dat er geen problemen meer gaan komen, daar de pc het voorheen niet langer dan een halfuur volhield.

Blijkbaar was het OCZ-geheugen inderdaad niet compatible met de chipset. Ik heb Alternate hierover benaderd, en ze hebben het geheugen direct omgeruild voor Kingston KVR. Sindsdien heb ik geen problemen meer gelukkig. Bedankt voor jullie hulp!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Ah, dat is mooi om te lezen... En het is ook een goede tip voor anderen. De QVL is geen wetmatigheid, maar je neemt wel een risico als je er van afwijkt. Wanneer ik voor anderen een systeem samenstel houd ik me er altijd maar aan; voorkomt soms vage toestanden.

Happy Xmas...

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Pagina: 1