Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor mijn pa ben ik bezig een computer te installeren op basis van de volgende componenten:

Asus P7P55D-E moederbord
Intel Core i5-760 processor
Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9 (2x4GB PC3 10600 geheugen)
Cooler Master Real Power M520W voeding
Asus GTS450 videokaart
Intel Postville 80GB SSD
WD20EARS 2TB harddisk

Alles zit netjes in elkaar. Voor zover ik kan zien zitten alle kabels goed vast (tig keer nagelopen ook).
De 8pins 12V voedingslijn is aangesloten, al zat er op de connector nog een plasticje dat 4 van de 8 pinnen blokkeerde. Deze heb ik er af gehaald en de kabel aangesloten.

Het probleem: Windows 7 wil gewoon _NIET_ installeren. Ik heb echt vrijwel alle mogelijke geheugen timings en profielen geprobeert, maar niets werkt. Zowel naar de SSD als de reguliere harddisk krijg ik niks geinstalleerd. Tijdens de setup treden er al regelmatig BSODs op, verschillende, en het is niet te voorspellen welke er gaat komen, dat is elke keer weer anders.

Tot zover heb ik gehad: 0x01b, 0x03b, 0x07e, 0x024 en nog een aantal die ik alweer vergeten ben.

Ik heb het geheugen ook 12 uur door Memtest86+ 4.00 laten draaien en 10 passes doorlopen, geen errors. Wat ik wel zag daar is dat het geheugen PC3-8500 is??? Nu heb ik met die wetenschap ook het bios op DDR3-800Mhz gezet, zonder succesvol resultaat.

Voordat iemand het zegt, de temps zijn goed aldus het bios (meer kan ik niet zien aangezien er nog geen OS op staat). Mobo rond de 30 graden en CPU heb ik nog niet boven de 45 gezien. Fans draaien prima.

Ik ben, al zeg ik het zelf, redelijk thuis in het bouwen van computers en het uitvissen van problemen maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt.

Wie kan me een eindje op weg helpen, of moet ik gewoon maar het geheugen terugbrengen en iets anders nemen (ja ik denk inderdaad dat het aan het geheugen ligt, ook met maar 1 latje geheugen in bank A1 krijg ik BSODs tijdens de setup).

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 13:02

SupremeRick

Muse Fan

staat je IDE controller (of hoe je dat ook noemt :P) op AHCI, dat is geloof ik een must voor ssds, en als dat al aan staat, probeer het is andersom zet hem op IDE voor installeren

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
SupremeRick schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:18:
staat je IDE controller (of hoe je dat ook noemt :P) op AHCI, dat is geloof ik een must voor ssds, en als dat al aan staat, probeer het is andersom zet hem op IDE voor installeren
Controller staat op AHCI ja, zal hem eens met IDE proberen maar denk nu al dat het niks word :)

Overigens, ik gebruik de onboard Marvell SATA3 controller NIET, schijven hangen gewoon aan de Intel controllers.

Edit: En inderdaad, zoals verwacht hielp het aanpassen van de Controller mode niets.

[ Voor 8% gewijzigd door redfoxert op 06-11-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 380714

Probeer eens om alles wat je niet nodig hebt eruit te halen: 1 hdd, dvd drives loskoppelen, pci kaarten eruithalen, als je onboard vga hebt: grafische kaart eruit, 1 latje geheugen, en kijk of je dan nog BSOD's krijgt. Als hij wel wilt installeren, kan je er telkens een onderdeel terug insteken en kijken waar de fout zit.
Verder kan je nog proberen of je een linux distro kan installeren of booten van de live cd. Als dit lukt kan je mss best je installatie dvd van windows eens op fouten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Anoniem: 380714 schreef op zondag 07 november 2010 @ 02:14:
Probeer eens om alles wat je niet nodig hebt eruit te halen: 1 hdd, dvd drives loskoppelen, pci kaarten eruithalen, als je onboard vga hebt: grafische kaart eruit, 1 latje geheugen, en kijk of je dan nog BSOD's krijgt. Als hij wel wilt installeren, kan je er telkens een onderdeel terug insteken en kijken waar de fout zit.
Verder kan je nog proberen of je een linux distro kan installeren of booten van de live cd. Als dit lukt kan je mss best je installatie dvd van windows eens op fouten controleren.
- Alles is al zo kaal als maar zijn kan. Onboard VGA zit er niet op (ook niet in de cpu).
- BSODs blijven komen
- Linux kan ik nog proberen, zal straks ff een DVD downloaden van Ubuntu
- Ik gebruik geen dvds om te installeren maar USB sticks maar momenteel installeer ik vanaf mijn deploymentshare vanaf mn server (MDT 2010 is daar echt heeeeel erg fijn voor). Media fouten zijn er niet.

Overigens ben ik inmiddels al een klein stukje verder maar ik wil eerst zekerheid hebben voordat ik het geheugen definitief als schuldige kan aanwijzen. Ik heb nu namelijk het andere geheugen latje van het setje van 2 erin zitten, in dezelfde bank als waar eerst latje 1 in zat. Nu lijkt Windows _WEL_ stabiel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:54
Je hebt het geheugen ook op de juiste spanning (1.6V) draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick

SupremeRick

Muse Fan

Nielson schreef op zondag 07 november 2010 @ 10:47:
Je hebt het geheugen ook op de juiste spanning (1.6V) draaien?
je kunt het eveniets op hogen naar 1,7 (max is 1,8V) en dan alle reepjes erin. het kan zo zijndat je geheugen controller je ram niet kan detecteren.

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Dat is het hele eier eten nu net, het geheugen heeft een specificatie van 1.5v, al heb ik ook 1.8v en lagere stapjes geprobeert.

Vannacht heb ik dus een van de 2 geheugen banken geplaatst (in eerste instantie dus 2x4, toen 1x4 en daarna de andere 1x4). Hierna heb ik succesvol 4 keer Windows 7 kunnen installeren inclusief updates en drivers etc.

Daarna heb ik tot zojuist nogmaals een Memtest gedraaid (dit keer Memtest86+ 4.10) en hierbij geen errors gezien op beide modules. Overigens verbaasde het mij dat Windows 7 stabiel bleef bij 2 modules dus 8G in totaal. Ik heb echter geen zware taken geprobeert.

Momenteel ben ik wederom een W7 installatie aan het proberen, met 2x4G welke wederom de mist in ging. Dit keer met weer een andere BSOD welke ik niet onthouden heb. Weer een module eruit, en weer de setup gestart. Deze loopt nog goed. Ik zal straks als deze installatie voltooid is en zonder problemen doorlopen is de andere module weer eens plaatsen en de setup nogmaals uitvoeren.

Mijn vermoeden is dus dat 1 van de 2 latjes niet helemaal fris is maar dat memtest het geheugen niet voldoende belast om daadwerkelijk fouten te kunnen constateren.

Edit: Ik zie nu op een andere Corsair pagina dat het voltage voor het geheugen getesti is op 1.6v. Dit is niet het voltage dat mn moederbord uit de SPD haalt maar wat wel in het XMP profiel staat.

Edit2: De verdachte module functioneert alleen ook op 1.8v en lager niet goed. Dit bevestigd hiermee mijn vermoeden. Vannacht gaat deze module in zn eentje de memtest in al verwacht ik daar nu weinig meer van. Zijn er nog andere manieren om geheugen te kunnen testen?

Edit3: Bij nader inzien lijkt de verdachte module toch te functioneren, echter slechts als enkele module. Wanneer ik beide modules, op welk voltage dan ook monteer, gaat het onherroepelijk fout tijdens de installatie van Windows 7. Ik zal voor de gein zo eens een Vista 64bit installatie klaar zetten om te kijken of het daarmee wel lukt.

Edit4: Na plaatsing van de 2 modules gelijktijdig met de voltages op "Auto" in het BIOS (bios zet ze zelf al op 1.55v) is Windows 7 alles behalve stabiel. Installaties worden afgebroken doordat processen random vast lopen etc. Heb nu het voltage op 1.65v gezet, eens kijken wat er gebeurt als ik Windows Update laat draaien.

Edit5: Ok, MEMORY_MANAGEMENT BSOD ... 2 modules zijn dus absoluut niet stabiel samen, maakt niet uit welk voltage. Iemand die andere ideeen heeft?

Edit6: Vista64 heeft er ook geen zin in, BSOD tijdens de setup op ntfs.sys, 0x024 (met 2 geheugen latjes).

[ Voor 37% gewijzigd door redfoxert op 07-11-2010 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 380714

Even over die PC3-8500 - Waarom op 850 Mhz zetten? Er zijn ook 8500 latjes van 1066 Mhz of 1333 Mhz.
Bovendien heb ik even gekeken of je moederbord je geheugen wel ondersteunt, en het specifieke geheugen dat jij gekocht hebt, komt niet voor in de QVL lijst van jouw moederbord (P7P55D-E EVO heb ik gekeken, ik weet niet welke P7P55D-E jij hebt). Je kan best eens kijken in je handleiding of op de website van asus bij je moederbord of dit geheugen wel ondersteund is. En hoewel de kans klein is, kan het zijn dat hier het probleem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Anoniem: 380714 schreef op zondag 07 november 2010 @ 22:58:
Even over die PC3-8500 - Waarom op 850 Mhz zetten? Er zijn ook 8500 latjes van 1066 Mhz of 1333 Mhz.
Bovendien heb ik even gekeken of je moederbord je geheugen wel ondersteunt, en het specifieke geheugen dat jij gekocht hebt, komt niet voor in de QVL lijst van jouw moederbord (P7P55D-E EVO heb ik gekeken, ik weet niet welke P7P55D-E jij hebt). Je kan best eens kijken in je handleiding of op de website van asus bij je moederbord of dit geheugen wel ondersteund is. En hoewel de kans klein is, kan het zijn dat hier het probleem ligt.
Ik had het op 800Mhz gezet om problemen op dat gebied uit te sluiten. Het geheugen staat inderdaad niet op de QVL maar Corsair geeft zelf wel aan dat het getest is op dit type moederbord. Asus kan nooit de QVL up to date houden dus wat dat betreft heeft een QVL ook niet heel veel zin. De QVL van Asus is van 28 aug 2009 .... :) De 4 gig kit van dit geheugen staat er wel op zo lijkt het.

Het is de gewone P7P55D-E, zonder toevoegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik neem aan dat je ook eens gekeken hebt of er een bios-update beschikbaar is en zo niet dan raad ik je aan het bios te updaten en kijken wat de pc dan doet. Verder ga ik er wel van uit dat je de dimms in de goede slots gezet hebt, dus niet naast mekaar dan maar de blauwe sloten eerst vullen.

[ Voor 3% gewijzigd door Roel1966 op 08-11-2010 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Roel1966 schreef op maandag 08 november 2010 @ 00:38:
Ik neem aan dat je ook eens gekeken hebt of er een bios-update beschikbaar is en zo niet dan raad ik je aan het bios te updaten en kijken wat de pc dan doet. Verder ga ik er wel van uit dat je de dimms in de goede bankjes gezet hebt, dus niet naast mekaar dan maar de blauwe banken eerst vullen.
Zoals ik zei ben ik redelijk ervaren met het bouwen van systemen. Bios is de laatste versie en de geheugen modules zitten in de juiste banken. Als test ook even in de zwarte gestoken, toen uberhaubt geen sjoege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Kleine bump, zijn er nog meer mensen met heldere ideeen die ik kan proberen?

Ben inmiddels met de leverancier bezig maar daar komt nog niet echt veel uit ... gaat een beetje langzaam. Op het Corsair forum komt helaas ook weinig reactie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

Kun je dat geheugen niet op een andere pc checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 13:56

Madrox

Oh, Pharaoh!

Misschien gaat het met een ander merk/type geheugen wel beter, kan je het nog omruilen ?
Probeer eens OCZ of Kingston zou ik zeggen dan.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick

SupremeRick

Muse Fan

Madrox schreef op woensdag 10 november 2010 @ 04:37:
Misschien gaat het met een ander merk/type geheugen wel beter, kan je het nog omruilen ?
Kingston beter ;).. ocz loopt niet zo lekker op deze moederborden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Anoniem: 318843 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 01:14:
Kun je dat geheugen niet op een andere pc checken?
Nope, enige DDR3 machine helaas. Geheugen is in single channel single DIMM gewoon goed aangezien de installaties en andere tests zonder problemen verlopen. Steek ik de 2e module in het andere blauwe slot, ook met een inmiddels geinstalleerd systeem dan crashed de boel binnen 10 minuten onherroepelijk.
Madrox schreef op woensdag 10 november 2010 @ 04:37:
In principe kan ik het nog omruilen ja, valt nog onder de 7 dagen "afkoelperiode" van de wet Koop op Afstand. Als 4launch hier niet vandaag op reageert dan zal ik me daar op moeten beroepen helaas. Ik heb ze al gemaild, ook met de opmerking dat ik dit kan doen maar dat ik het liever niet doe omdat ik gewoon een werkende oplossing wil zien. Ik heb niks aan een systeem zonder geheugen :D
SupremeRick schreef op woensdag 10 november 2010 @ 08:16:
[...]

Kingston beter ;).. ocz loopt niet zo lekker op deze moederborden
Corsair dus blijkbaar ook niet, gezien de overige problemen die ik op het Corsair forum tegen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Het volgende zou je nog eens kunnen proberen namelijk beiden dimms erin in de normale slots en dan eens je cpu even eruit halen en weer erin zetten. Je moet je namelijk realiseren dat de geheugencontroller bij de i serie cpu's van Intel in de cpu zelf zit en je min of meer die controller reset.

Zeker bij de Asus P6T boarden in combinatie met een i7 was dit nog wel eens een euvel dat je eerst het geheugen moest plaatsen en daarna pas de cpu omdat in sommige gevallen het geheugen niet herkent werd of er andere wazige problemen ontstonden.

Ik zou zeggen let's give it a try als laatste redmiddel en anders zou ik als ik jou was ook de cpu terugsturen omdat je niet weet of het aan de controller of toch het geheugen ligt, en je dan uiteindelijk nog steeds met problemen blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:47

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Ik zou zeggen let's give it a try als laatste redmiddel en anders zou ik als ik jou was ook de cpu terugsturen
Dan zou ik eerder het mobo of geheugen terug sturen, de kans dat je cpu kaput is is vele malen kleiner.
Het zou misschien een defect slot kunnen zijn, trace die niet verbindt etc.
Als de cpu echt niet wil, geeft ie denk wel wat meer kuren of werkt gewoon helemaal niet, maar goed das mijn mening ;)

Edit:
Over cpu's gesproken, heb je al eens een reseat geprobeerd van je cpu?
Wellicht dat er bepaalde contacten geen of slechte verbinding maken en wellicht een kanaal zo verstoren, komt vaker voor.

[ Voor 48% gewijzigd door DaLoona op 10-11-2010 18:45 ]

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
DaLoona schreef op woensdag 10 november 2010 @ 18:40:
[...]

Dan zou ik eerder het mobo of geheugen terug sturen, de kans dat je cpu kaput is is vele malen kleiner.
Het zou misschien een defect slot kunnen zijn, trace die niet verbindt etc.
Als de cpu echt niet wil, geeft ie denk wel wat meer kuren of werkt gewoon helemaal niet, maar goed das mijn mening ;)

Edit:
Over cpu's gesproken, heb je al eens een reseat geprobeerd van je cpu?
Wellicht dat er bepaalde contacten geen of slechte verbinding maken en wellicht een kanaal zo verstoren, komt vaker voor.
Die reset schreef ik al erbij als je goed gelezen had namelijk cpu er even uit nemen en weer terug erin zetten betekent automatisch een reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Ok, update:

Van mn werk een aantal 2GB DDR3 geheugen sticks meegenomen om het een en ander te kunnen testen. Helaas hadden we geen 4GB sticks liggen, anders had ik die geprobeert.

Heb nu 4x2GB in een mix van Samsung en Kingston DDR3-1066Mhz geheugen in alle banken van het moederbord zitten en het systeem draait nu al ruim een uur zonder slag of stoot.

Lijkt er dus toch op dat het gewoon het geheugen is dat de boosdoener is. Ik ga wel nog even een reseat van de processor proberen, al verwacht ik hier weinig resultaat van eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

Het systeem draait zonder slag of stoot?
Hmmm... interessante teutolonasme (of hoe heet het ook weer)... :7

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 10-11-2010 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Anoniem: 318843 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 23:20:
Het systeem draait zonder slag of stoot?
Hmmm... interessante teutolonasme (of hoe heet het ook weer)... :7
Euhm ... ja ... ik was even snel aan het posten want er moest ook nog een mail naar 4launch uit :P

Systeem is nog altijd rocksolid, 3DMark Vantage loopt al de hele avond te rammelen en er komt nog geen rook uit of wat dan ook. Ik denk dan ook dat ik die cpu reseat lekker laat voor wat ie is en het geheugen een enkele reis reseller stuur. Mogen zij met een advies komen voor geheugen dat wel functioneert, liefst 2x4GB zodat er in de toekomst nog wat uit te breiden valt.

[ Voor 35% gewijzigd door redfoxert op 10-11-2010 23:28 ]

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 10:22
Roel1966 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:26:
[...]

Die reset schreef ik al erbij als je goed gelezen had namelijk cpu er even uit nemen en weer terug erin zetten betekent automatisch een reset.
Een reseat is echt iets anders als een reset. De ingebouwde memory controller kun je niet resetten door een reseat. Een reseat kan wel zinvol zijn als een van de pinnen slecht contact maakt wat een verklaring kan zijn voor vele vage problemen.

• redfoxert
  • Niet online
Erwin1967 schreef op donderdag 11 november 2010 @ 20:03:
[...]

Een reseat is echt iets anders als een reset. De ingebouwde memory controller kun je niet resetten door een reseat. Een reseat kan wel zinvol zijn als een van de pinnen slecht contact maakt wat een verklaring kan zijn voor vele vage problemen.
Een reseat veroorzaakt tevens een reset ... Ik heb zojuist, wederom en for good measure. een reseat gedaan van de cpu en nieuwe koelpasta erop gesmeerd volgens de guidelines (erwtje en uitsmeren). Tevens het Corsair geheugen in de blauwe memory banks terug geplaatst.

Inmiddels ben ik licht optimistisch over het resultaat: Windows 7 startte netjes op, CPU-Z kon ik starten zonder problemen, 3DMark Vantage kon ik ook nog starten zonder problemen so far. Ik heb nu een single pass benchmark lopen en ik hoop dat die zo direct klaar is. Dan kan ik opnieuw het BIOS in om het geheugen op 1333 te zetten (is nog 1067 volgens het BIOS) om daarna verder te gaan.

In alle vorige gevallen was dit allemaal niet mogelijk geweest met het Corsair geheugen!

Edit: Op 1333Mhz en de rest op Auto: BSOD al in CPU-Z. XMP profiel geladen > nog altijd stabiel, dubbel pass 3DMark Vantage aan het draaien nu.

Edit2: Test klaar, niks aan de hand, wil afsluiten > BSOD ... geheugen gaat terug, end of discussion.

[ Voor 16% gewijzigd door redfoxert op 11-11-2010 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 10:22
Mijn advies om niet te snel nieuw geheugen te kopen maar eerst kijken wat er ondersteund wordt in de QVL. Zowiezo ondersteunt het moederbord nauwelijks 4GB modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Erwin1967 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 17:24:
Mijn advies om niet te snel nieuw geheugen te kopen maar eerst kijken wat er ondersteund wordt in de QVL. Zowiezo ondersteunt het moederbord nauwelijks 4GB modules.
Tjah, het geheugen uit de QVL is getest ergens voor augustus 2009, de datum van de QVL. Dat er nauwelijks 4GB modules op staan komt meer omdat die er destijds nog nauwelijks waren. Het moederbord hoort 16GB te ondersteunen om volgens Intel specs te zijn.

Ik laat 4launch met een advies komen eerst. Daarna zie ik zelf wel. Machine draait nu met 4x2GB in Kingston en Samsung mixed geheugen modules.

Pagina: 1