Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitvallen beeldscherm gevolgd door crash.

Pagina: 1
Acties:

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 13:28
Hallo allen,

Ik zit hier met de volgende configuratie;
Asrock P45XE
Intel C2Q Q8400 (geen oc)
2x 2GB GeiL Black Dragon DDR2 800MHz
Club3D HD5850 (met een Twin Turbo Pro door mijzelf erop gezet ongeveer 3 maanden geleden)
OCZ Fatal1ty 550Watt
Asus Xonar DX
WD Caviar Black 500GB (boot) en nog enkele andere HDD's voor opslag (waarvan eentje met Mandriva op)
OS; Windows 7 Ultimate/professional 64-bit

Wat ik nu regelmatig tegenkom is het volgende: op echt random momenten valt mijn monitor uit (ontvangt geen signaal meer) en het geluid valt enkele seconden later ook uit. Daarna is er niets anders mogelijk dan een harde reset. Het maakt niet uit of ik aan het gamen ben of gewoon wat aan het surfen op het internet.

Wat heb ik dus tot nog toe gedaan;
- Combinatie van Furmark en GPU-Z om te controleren of het geen temperatuur-probleem was, dat is het dus niet, temperaturen komen niet boven de 80°C uit (dan heb ik het ook over de VDDC #1, 2, 3 temperaturen).
- Stresstest met IntelBurnTest in combinatie met Realtemp en Coretemp om te zien of het een stabiliteit-probleem was, of een temperatuurprobleem van de cpu. Dat is het dus ook niet, temperaturen komen niet boven de 60°C.
- Een memtest via een Linux opstartschijfje. Gaf na 3 uur geen foutmelding. Ik geloof dat ik 3 passes compleet gedaan heb.

Een driverprobleem heb ik al uitgesloten, omdat ik het ook aan de hand heb gehad met Mandriva OS, en aangezien ik net vorige week windows opnieuw heb geïnstalleerd.

Wat ik nog ga doen, of proberen te doen:
- een andere voeding zien vast te krijgen
- multimeter op mijn voeding loslaten, van zodra als ik ergens een goedkope kan vastkrijgen.

Waarom open ik nu een topic hierover?

Heeft er al iemand dit ook voorgehad? Zoja, wat heb je eraan gedaan om het op te lossen, alvast bedankt voor het lezen.

Spaiker

• Spaiker
Subtiele schop aangezien ik niet echt een andere voeding vast kan krijgen en een multimeter voorlopig wegens omstandigheden nog buiten mijn bereik ligt.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:40

Aganim

I have a cunning plan..

Een memtest via een Linux opstartschijfje. Gaf na 3 uur geen foutmelding. Ik geloof dat ik 3 passes compleet gedaan heb.
3 uur is wat aan de korte kant voor een test van het geheugen, laat hem eens een nachtje doordraaien.

Heb je gekeken in de logboeken van Windows of daar vreemde zaken in te vinden zijn ten tijde van een crash? Wellicht een driver die altijd bij het probleem betrokken lijkt te zijn, dat kan dan uiteraard weer een symptoom zijn van een bepaald stukje hardware dat dwars ligt.

• Spaiker
Maar dan zou hij toch niet mogen crashen in Linux, als het aan een driver zou liggen?
Eergisteren kon ik 4 uur foutloos BC2 spelen, maar gisteren was het al na 5 minuten van dat. Ik ga vannacht memtest eens laten lopen, maar ik vermoed niet dat het aan het ram ligt. Meestal krijg je dan toch bluescreens, en dat ik niet het geval hier.

• tikimotel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 21:42
Heb je een LSI firewire chip aktief in windows 7?
Soort gelijk probleem gehad met Asus P5Q, LSI firewire chip wordt niet goed gedetecteerd met auto installatie van windows 7 x64. Chip / firewire uitzetten in bios of legacy firewire driver installeren met de hand.
Ik ging van een werkende Vista x64 over naar Windows 7 x64 en random vastlopers.
Zonder duidelijke oorzaak in de eventlog, die wees vaak naar usb apparaten e.d. maar nooit naar de firewire chip.

• Spaiker
De P45XE heeft geen ondersteuning (voor zover ik weet) voor Firewire. Maar ik kan er eens naar kijken.
Dank!

• Spaiker
Wel, heb eens gezocht door de Events Log (vandaag een andere voeding aangehangen speciaal voor de grafische kaart, na 55 minuten furmark weer signaalverlies). Daar zie ik telkens ten tijde van de crash, als ik het signaal verlies dit staat;

"The System has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed or lost power unexpectedly."

Nu weet ik niet of dit slaat op de harde restart die ik doe nadat het systeem niet meer reageert, of op iets anders. Bij Source staat er; Kernel-Power en EventID is 41.

• b_verberne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ik heb een soortgelijk probleem (zie topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1427228/last)
Het probleem is bij mij ook nog steeds niet opgelost. Het vermoeden is de voeding (toevallig OCZ), echter heb ik geen 'spare' voeding liggen om uit te proberen. Mocht je een oplossing hebben dan hoor ik het graag, mocht ik verder komen dan laat ik het ook even weten.

• Spaiker
Wel, ik heb 3 mogelijke oorzaken gevonden.
1. Een SiteCom pci - usb device (geeft me 5 extra usb poorten).
2. Een schroefje dat om nog onbekende reden in de voeding is gevallen 8)7 8)7
of 3. Een tekort aan vermogen.
Al denk ik dat het niet aan dit ligt aangezien ik nu een HD5850 + GTS450 samen draai. Ik heb wel 2 harde schijven afgekoppeld (van de 3).
Sinds dat schroefje uit de voeding is gehaald, en dat sitecom kaartje er niet meer inzit, heb ik geen uitvallers gehad, ook niet als ik Fold met die GTS450 en game met de HD5850, dus letterlijk full load ga.

• b_verberne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het rare is dat mijn pc bijvoorbeeld een week zonder problemen draait en dan op een dag kan het verschillende keren optreden. Het vermogen van de voeding mag het probleem eigenlijk ook niet zijn, benchmarken en performance testen doorstaat die prima. Alle temperaturen blijven ok. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de voeding niet voldoende stabiel is. De vraag is alleen hoe ik dat kan aantonen... :?
Pagina: 1