Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spontaan zwart beeld Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X

Pagina: 1
Acties:

• b_verberne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb een raar probleem met vermoedelijk mijn videokaart (Sapphire HD57770 Vapor-X). Soms komt het namelijk voor dat bij het bewegen van de muis, nadat ik de pc enige tijd niet gebruikt heb (soms is het scherm al uitgeschakeld, soms niet), ik de ventilator van de videokaart gedurende 1 seconde hoor versnellen en vervolgens wordt het beeld zwart. Het lijkt erop dat de pc wel blijft werken aangezien ik nog wel de harde schijven hoorde ratelen. Een reboot is dan de enige oplossing, waarna ik wel weer meteen beeld heb. Als ik de temperaturen bekijk van de videokaart en cpu ziet dat er ook allemaal goed uit.

Overigens kan ik dit probleem ook reproduceren door alleen al sommige USB kabeltjes (van bijvoorbeeld mijn fototoestel) in de USB poort te stoppen. Dit gaat overigens ook vaak goed.
Het lijkt wel of er dan een soort van sluiting ontstaat waar de videokaart op reageert, echter andere USB stickjes leveren weer geen enkel probleem op.

Voor de rest werkt het systeem prima en heb ik geen last van vastlopers en dergelijke. Systeem:
- MSI P55-DG85 (socket 1156)
- Intel Core i7 870
- Corsair 4x2 GB
- 2x HDD Samsung Spinpoint T3
- 1x SDD OCZ Vertex 2 120GB
- OCZ ModXStream Pro 600W, Modulair
- Coolermaster CM 690 II Advanced

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:54

Audione0

Strijdt der titanen

Welke driver gebruik je.. Misschien een driver issue?

Ik kan me nl herinneren dat zoiets voorkwam en dat dit door een nieuwe driver opgelost was..
Andres zou ik het even niet weten..
Ik zou zowiezo de driver opnieuw installeren (door de meest recente)

Succes

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• b_verberne
  • Niet online
ik gebruik de ATI Catalyst driver 10.9, deze heb ik pas geinstalleerd. In 10.8 had ik hetzelfde probleem.
Misschien dat ik de drivers een keer helemaal moet weggooien en opnieuw installeren ...

• b_verberne
  • Niet online
ik ben er helaas nog steeds niet achter. Het probleem blijft zich met regelmaat voordoen, ook zelfs dat het even duurde voordat ik weer beeld had na het resetten. Ik heb nog verschillende benchmarks (3DMark2006, 3DMarkVantage) gedraaid, maar dat doorstaat de videokaart zonder problemen. Het lijkt erop dat als de pc normaal aan het gebruiken bent, dat het dan allemaal goed gaat. Als er even minder activiteit is geweest of laatst bij een reboot kan het probleem zich voordoen.

Heeft iemand nog andere ideeen? (ik heb jammer genoeg geen andere videokaart of systeem om het uit te proberen, mijn andere pc heeft namelijk een AGP videokaart)

• psych
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:23
Heb je je pc op een geaard stopcontact zitten? Dit klinkt als een of andere sluiting die op je moederbord gemaakt wordt, zeker als je bepaalde USB-sticks kan gebruiken om het te reproduceren.

D3-profile: psych#2469 WoW profile: Tharagh

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik neem aan dat je de usb-sticks via de front aansluitingen van je kast aansluit. Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je de usb-stick in de achterkant van de pc doet, dus direct in het moederbord.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-10 00:27
Kijk eens in je windows log files?

• b_verberne
  • Niet online
In de eventlog zijn geen bijzonderheden te vinden. Het stopcontact is niet geaard. Is er een manier om dat uit te proberen zonder dat ik alles moet verplaatsen naar de benedenverdieping? Ik heb hier met vorige pc's nooit last van gehad ...

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
misschien gaat het op het mobo wel verkeerd. download eens nieuwere of juist oudere chipset driver.
het is niet zo dat je geheugen mischien meer prik nodig heeft omdat je een overclock setje zou kunnen hebben?

kijk eens wat de voltages op het mobo zijn installeer speedfan of dergelijk pakket.
spanningen die je moet hebben 12v 5v 3.3v met een max afwijking van 5% bij zon 10% zal je voeding of mobo brak zijn. boven de 25% a 35% zal je sensor waarschijnlijk niet ondersteunt worden.
(bij een extreem rare waarde ondersteunt de software je sensor niet of de sensor is stuk.)
prik van de pci-e bus zou je mischien fixed kunnen zetten in de bios.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Wat zijn de temps van zowel je:

GPU
CPU
NorthBridge

Wat ik eigenlijk ook zou proberen is een andere voeding erin te steken, ondanks dat die voeding ruim voldoende is (zelfs voor 2, HD5770's) is hij niet van geweldige kwaliteit. En redelijk instabiel op de 12v lijn (in mijn ervaringen)

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 30-09-2010 08:53 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• b_verberne
  • Niet online
De temperaturen lijken allemaal ok.

CPU: idle 33G, 3DMark Vantage 80G (max)
GPU: idle 35G, 3DMark Vantage 65G (max)

Het rare is ook dat het meestal gebeurt op een 'idle' moment, pc uit de screensaver stand of een muis beweging nadat je de pc enige tijd niet gebruikt hebt.

Ik heb overigens de meest recente drivers voor mijn moederbord en videokaart geinstalleerd evenals ook de laatste bios.

• b_verberne
  • Niet online
Ik heb nu een week een andere videokaart getest (Geforce 9500GT) en dit werkt tot dusver zonder problemen (ook de USB aansluitingen op de kast doen niet meer raar).
Kan ik hiermee aantonen dat het aan de videokaart moet liggen of zou het bijvoorbeeld ook nog de voeding kunnen zijn? De 9500GT heeft bijvoorbeeld geen extra stroomaansluiting die de 5770 wel heeft.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Zoals ik weken terug ook al zei (En je nu zelf ook aangeeft) zou ik een keer een andere voeding proberen... De 9500GT heeft IDD geen extra connectoren nodig, en verbruikt ook wat minder.

Maar is nog niet eens half zo snel.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• b_verberne
  • Niet online
D4NG3R bedankt voor je reactie. Ik ga even overleggen met 4Launch wat ik het beste kan doen. Ik heb namelijk helaas geen andere voeding liggen die ik hiervoor kan uitproberen.

• b_verberne
  • Niet online
De voeding bleek toch niet goed te zijn (RMA, ik weet niet wat het defect is dat ze geconstateerd hebben, dat probeer ik nog wel te achterhalen).
Ik heb nu een Antec True Power New Series 650W voeding aangeschaft. Deze week eens afwachten of het nu allemaal stabiel blijft werken.
Pagina: 1