Review: Gran Turismo 5

Pagina: 1
Acties:

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:41

Herman

FP ProMod
Topicstarter
Geachte Redactie,

Met veel aandacht heb ik de review van Gran Turismo 5 gelezen. Complimenten voor de redacteuren die m.i. een mooi beeld van deze game hebben weten neer te zetten. Laat daar geen misverstand over bestaan. Maar toch maak ik over deze review een topic. De reden dat ik dit topic maak is dat er (zo ik meen) een hoofdgedachte uit de game niet helemaal wordt meegenomen in de beoordeling van deze game.

First of all:
Voordat iemand het verwijt zal maken, doe ik het zelf: Ik ben een GT-fan. Laat ik daar geen doekjes om winden en wellicht dat ik ook met een andere bril naar deze release zal kijken. Ik beschouw mijzelf als GT-fan omdat ik eind jaren negentig (op de PSX) voor de eerste maal in aanraking kwam met deze serie. Sindsdien heb ik alle delen grijs gespeeld.

Wat is voor mij Gran Turismo:
Na 9 rondjes er nog één achteraan plakken omdat je toch écht onder die 1 minuut 15 wil duiken; nog iéts meer camber zetten en de rijhoogte verlagen om zo die extra tiende te pakken, de 3e en 4e versnelling iets verlengen om zo meer grip in bochten te hebben. Maar ook: kijken naar de racelijnen van anderen, experimenteren met racelijnen door bijvoorbeeld de Kallenhard iets eerder in te sturen, et cetera. Sinds de Playstation 3 is daar ook wat prestige bij gekomen: proberen om in time-trail hoog in dat eervolle internationale lijstje te komen. Je tijden online vergelijken met ontelbare andere GT-liefhebbers.
Voor mij is de essentie van Gran Turismo dan ook: een zeer realistische benadering van het rijgedrag van auto’s. Als voorbeeld wil ik geven dat geoefende coureurs hun racelijnen van bijvoorbeeld de Nürburgring (nordschleife)hebben getraind met Gran Turismo 4. Meestal waren die racelijnen evenals de rondetijden nagenoeg identiek aan de werkelijkheid.

Wat mis ik in de review:
In de review staat dat de ‘handling’ van auto’s lastig getoetst kan worden omdat er simpel weg niet in al die auto’s gereden is. Behalve deze opmerking is er verder weinig terug te vinden over de ‘handling’ van auto’s. (Er wordt wel oppervlakkig iets over de Murcielago genoemd) Enkel de conclusie benoemt dat het spel ‘heerlijk speelt’. Belangrijke vragen, die m.i. écht behandeld zouden moeten worden, zijn bijvoorbeeld: merk je écht effect als je de vering iets harder zet, de camber iets anders instelt. Heeft een voorwiel-aangedreven auto inderdaad meer neiging tot onderstuur en een achterwiel aangedreven auto meer neiging tot overstuur? Is een BMW m3 inderdaad iets harder afgeveerd dan een Citroën C5 V6? Zakt die laatstgenoemde ook verder door de vering?
Dit zijn maar enkele voorbeelden van indicaties of GT5 getrouw is aan de realiteit. Door deze vragen niet te stellen, blijft m.i. een essentieel onderdeel van de Gran Turismo serie buiten de beoordeling.
De conclusie is dat het geen racesimulator is, maar het enige argument dat ik kan vinden is een onrealistische ‘jump’ bij Eiger Nordwand. Zo’n conclusie had ik graag breder beargumenteerd willen zien.

Als critirium voor de handling wordt genoemd:
Wat voor een gamer veel belangrijker is dan extreem realisme, is dat het lekker speelt, en dat doet Gran Turismo 5 zeker.
Hier zit m.i. het grootste euvel. De reden dat GT5 claimt een realistisch spel te zijn, is de extreem realistische ‘handling’. Dat houdt dus niet in dat elke auto ‘lekker rijdt’. Integendeel: sommige auto’s rijden belabberd. M.i. zou juist gekeken moeten worden of dat dan ook in GT5 terug te vinden is. Wie ‘lekker’ wil spelen kan inderdaad net zo goed een andere game pakken, maar het speerpunt van de GT-serie is juist het realisme. Door dit buiten de beoordeling te laten, laat je een essentieel onderdeel van de Gran Turismo-formule buiten beschouwing. Er wordt voor de gamer de keuze gemaakt dat speelbaarheid boven realisme staat. Zou elke gamer dat beamen? Wellicht is hier meer ruimte voor nuance?

Kortom:
Mijn inziens zou het belangrijkste criterium voor de beoordeling van Gran Turismo 5 de ‘handling’ moeten zijn. Dat is m.i. de kern van dit spel. Hoe realistisch reageren auto’s op de input van de gamer? Doordat ik die vraag weinig beantwoord zie worden, zie ik een gebrek in deze review. Wat ik onder het kopje ‘wat is voor mij Gran Turismo’ heb weergegeven, zie ik dan ook vrijwel niet terugkomen in de review. Dat is jammer, want andere aspecten van de game worden m.i. wel heel zuiver beoordeeld.

Nawoord:
Het is niet dat ik geen kritiek op Gran Turismo 5 kan verdragen. Sommige punten die in de review genoemd worden, zijn zeer legitiem. Sterker nog: het is goed dat er in de review bijvoorbeeld genoemd wordt dat de game best een hoge drempel heeft en dat dit voor sommigen een belemmering kan zijn. De reden van dit topic is dus enkel om aan te geven dat er (naar mijn mening) een belangrijk onderdeel in de review mist. ;)

Graag uw visie :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Verwijderd

Forza fan speaking:

Ik zou het prettig vinden als een game de volgende keer wat minder inkopperig wordt gereviewed, en misschien ook nog wel door iemand die een racegame kan waarderen:

Sim presentatie: Dat er geen full sim mode inzit is hinderlijk; eens.

AI Slecht: Even gespeeld bij een vriend en wat "lastige' AI situaties gecreeerd; eens

Graphics slecht: Ben je blind? Serieus :P Niet veel mooier dan Forza 3 wordt in de review gezegd. OMG.

Geluid slecht op slechte speakers; dode kater overleden? Groen gras ontdekt?

Niet met stuurtje getest; Bedankt voor het negeren van een groot deel van je publiek.

Interface / puntensysteem onduidelijk; snapte het na uitleg van m'n maatje met ps3 in 10 minuten. Je hebt het spel langer gespeeld dan dat hoop ik? Er zal zonder uitleg een beetje een learning curve aanzitten, maar het is toch niet erg dat je soms gewoon wat energie in een spel moet steken?

Mijn mening over de review in kernwoorden.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2010 20:43 ]