Toon posts:

Gratis digitale tv ontvangen via ingebouwde DVB-C tuner?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan een Samsung Syncmaster P2470HD tv/monitor aan te schaffen. Deze tv heeft een ingebouwde DVB-C tuner. We maken bij ons thuis tot nu toe geen gebruik van digitale tv.
Ik heb ergens gelezen dat een aantal kanalen (o.a. de publieke omroep enz.) gratis digitaal te ontvangen zijn.

Nu heb ik de volgende vragen:
Wat moet ik doen om deze gratis digitale zenders te kunnen ontvangen op mijn tv? Heb ik hier een andere kabel voor nodig dan dat we in de huiskamer gebruiken? (hier wordt via analoog signaal tv gekeken)
Worden deze gratis digitale zenders standaard naar ons huis uitgezonden (ook al maken we er tot nu toe geen gebruik van) of moet ik hiervoor nog een telefoontje plegen?
Kan ik ergens een overzichtje vinden waar ik kan zien welke zenders ik gratis digitaal kan ontvangen?

Mvg,
Thijs Mooren

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:08
Het ligt er maar net aan welke kabelboer er bij jou signaal afgeeft.

Verwijderd

Topicstarter
Als het goed is Essent!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:11

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan waarschijnlijk Ned 1,2 en 3 en de lokale zenders gratis ontvangen, voor de anderen heb je waarschijnlijk een kaart nodig. Maar dat staat vast wel op de site van Essent.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-12 18:37

job

essent is tegenwoordig alleen nog maar een energie leverancier, en geen kabel-leverancier.
Als je echter in het oude essent gebied woont dan heb je kabeltelevisie via ziggo.
Digitale kabel sturen zijn net als analoge televisie over dezelfde coax kabel, dus die hoef je (als het signaal sterk genoeg is) niet te vervangen.

Zonder decoder kan je bij ziggo alleen Nederland 1 (HD), het ziggo kanaal en de regionale zender ontvangen.
Voor meer zenders geldt.. gratis basis abonnement voor digitale tv afsluiten, en een decoder aanschaffen.

Met lcd's kan je inderdaad ook zonder decoder kijken, het decoderen gebeurt dan dmv een common interface module. Jouw tv ondersteunt geen ci+, dus zou je een oude ci (alphacrypt) moeten aanschaffen.
AlphaCrypt praat! (voorheen: AlphaCrypt binnenkort op zwart)

[ Voor 22% gewijzigd door job op 02-12-2010 11:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
De ingebouwde DVB-C tuner is toch mijn decoder? Of heb ik het nu verkeerd?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-12 18:37

job

Nee een tuner is (je zegt het al) een tuner. Deze tunet dus in op de juiste frequentie.
Wikipedia: Tuner (elektronica)

Decoderen gebeurt bij lcd tv's in de cam samen met de smartcard.
Wikipedia: Common Interface

[ Voor 65% gewijzigd door job op 02-12-2010 11:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik mijn tv zou gaan aansluiten zou ik zonder extra dingen NL 1, het ziggo kanaal en de regionale zenders ontvangen, voor extra kanalen zou ik een decoder en smartcard moeten aanschaffen of een CI module met smartcard. Heb ik het zo goed?
Wat ik trouwens verder uit jouw eerder geposte artikel kon opmaken is dat Ziggo in combinatie met de oude CI module niet meer werkt toch?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12 16:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Werkt nog steeds hoor. :)

Ziggo laat regelmatig geluiden horen dat men aanpassingen door gaat voeren om het gebruik van een alphacrypt niet meer mogeljik te maken. In al die jaren is er echter nog nooit iets veranderd.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Mooi :)
Ik zou geloof ik sowieso dan via een decoder en smartcard digitale tv gaan kijken, en niet via zon CI module.
Lijkt me ook een techniek die t langer gaat uithouden als de CI module (aangezien er nu al geluiden over zijn dat ze hem er uit willen halen)
Anyway, t ging me in de 1ste instantie om de gratis digitale tv (tsja, ik blijf een Hollander :p)

Edit: Ik heb ondertussen een overzicht gevonden van Ziggo waar ik kan zien wat ik moet doen om welke zenders te kunnen ontvangen.
Alle posters bedankt voor t bijbrengen van de technische dingen.

En dan nog een laatste vraag om jullie mening:
In mijn geval is het dus het beste om niet via een CI-module (aangezien dit eigenlijk alweer ''oud'' is) maar om via een decoder en smartcard digitale tv te kijken. Klopt dit?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2010 12:52 ]

Pagina: 1