Beste Tweakers,
Ik als intensief gebruiker die al een tijdje aan het hobbyen is geslagen met overclocken heb het donkerbruine vermoeden dat mij in dit specifieke geval wat kennis bijgebracht moet worden. Ik heb veel gelezen in de reeds behandelde topics maar heb niet het gevoel dat mij dit genoeg informatie heeft gegeven. Ik denk namelijk dat er nog meer performance uit mijn huidige systeem gehaald kan worden. Alleen heb ik zonder jullie advies niet het lef te gaan experimenteren met het overlijden / beschadigen van mijn systeem als mogelijk gevolg. Het was een high end systeem in het begin van 2008. Toch speel ik momenteel mede dankzij de recent aangeschafte EVGA GTX460 BFBC2 nog op max. Vooralsnog geen echte reden om winkelmandjes vol te gooien met nieuwe hardware.
Laat ik beginnen met de in mijn ogen relevante specificaties van mijn systeem (mochten jullie meer nodig hebben verneem ik dat graag):
die volgens mij linea recta in het bekende boek kan
Desalniettemin draait mijn systeem al twee jaar stabiel. Dus ook onder full load tijdens zware games geen problemen TENZIJ ik de Vcore naar beneden schroef. 1 tikje later en de boel slaat vast. Temps onder full load met Everest stres test (geef aan als dit geen goede graatmeter is) variëren tussen de 60 en 75 afhankelijk van het seizoen dus in mijn opinie laag genoeg en voor diegene die dat niet vinden prima
Van mij mag een CPU ermee ophouden na drie jaar. Performance / FPS boven alles. Toch zullen jullie begrijpen dat ik me er lekkerder bij voel wanneer door het aanpassen van andere zaken deze Vcore naar beneden kan.
Mijn doelen:
1. Vcore naar beneden waar mogelijk en manieren vinden om dit te realiseren
2. Hoe 3.6GHz of hoger stabiel draaien (waas reeds het geval bij oudere spellen maar bij nieuwere spellen bsod
3. Meer uit mijn systeem te halen door goedkope of wellicht kosteloze aanpassingen die jullie hopenlijk gaan aandragen
4. het optimaliseren van mijn DDR2 geheugen (5-5-5-15) door wellicht andere timings of toch andere repen, beetje zelfde soort vraag als vraag 3 maar vermeld het toch nog even expliciet
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ik heb er iig zin aan!
Hoor graag van jullie wanneer er toch details ontbreken die voor bovenstaande van cruciaal belang zijn!
Had trouwens nog wat fotos van de biosinstellingen willen maken en wat andere plaatjes maar type dit tussen het werk door. Enfin, U vraagt wij draaien!
Groeten,
Sven
EDIT: ik heb me vergist in mijn Vcore, deze heb ik een half jaar geleden al onder handen genomen toen mijn CPU nog op 3.6GHz liep, maar initieel (eventueel aantoonbaar voor de non believers stond deze op 1.625 volt
Ik als intensief gebruiker die al een tijdje aan het hobbyen is geslagen met overclocken heb het donkerbruine vermoeden dat mij in dit specifieke geval wat kennis bijgebracht moet worden. Ik heb veel gelezen in de reeds behandelde topics maar heb niet het gevoel dat mij dit genoeg informatie heeft gegeven. Ik denk namelijk dat er nog meer performance uit mijn huidige systeem gehaald kan worden. Alleen heb ik zonder jullie advies niet het lef te gaan experimenteren met het overlijden / beschadigen van mijn systeem als mogelijk gevolg. Het was een high end systeem in het begin van 2008. Toch speel ik momenteel mede dankzij de recent aangeschafte EVGA GTX460 BFBC2 nog op max. Vooralsnog geen echte reden om winkelmandjes vol te gooien met nieuwe hardware.
Laat ik beginnen met de in mijn ogen relevante specificaties van mijn systeem (mochten jullie meer nodig hebben verneem ik dat graag):
- Mobo: Asus P5E met X38 chipset, 775 socket]
- CPU: Q6600 met G0 stepping
- GPU: EVGA GTX460 SC
- Geheugen: Kingston DDR 2 800MHz
- Koeling: Scythe Infinity
- Voeding: Coolermaster modular pro 700W
- FSB: 400MHz
- Multiplier: 8 wat resulteert in een kloksnelheid van 3.2GHz
- Vcore: 1.6v!!!!
- North & south bridge, RAM voltage & stepping en overige "extreme tweaker" instellingen @stock ontvang graag tips

Mijn doelen:
1. Vcore naar beneden waar mogelijk en manieren vinden om dit te realiseren
2. Hoe 3.6GHz of hoger stabiel draaien (waas reeds het geval bij oudere spellen maar bij nieuwere spellen bsod
3. Meer uit mijn systeem te halen door goedkope of wellicht kosteloze aanpassingen die jullie hopenlijk gaan aandragen
4. het optimaliseren van mijn DDR2 geheugen (5-5-5-15) door wellicht andere timings of toch andere repen, beetje zelfde soort vraag als vraag 3 maar vermeld het toch nog even expliciet
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ik heb er iig zin aan!
Hoor graag van jullie wanneer er toch details ontbreken die voor bovenstaande van cruciaal belang zijn!
Groeten,
Sven
EDIT: ik heb me vergist in mijn Vcore, deze heb ik een half jaar geleden al onder handen genomen toen mijn CPU nog op 3.6GHz liep, maar initieel (eventueel aantoonbaar voor de non believers stond deze op 1.625 volt
[ Voor 3% gewijzigd door Vaute Boel op 01-12-2010 18:09 ]