• Mudi
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-11 13:21
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:27:
[...]

Volgens mij heeft elke $400 tablet een IPS of PLS scherm...
Ik doelde eigenlijk op tablet laptops met een 13" scherm zoals de Fujitsu T901. Maar die heeft dan een 16:10 resolutie :P

De enige optie nu nog is om de serie-nummer van de Samsung 9 serie te vinden. Als iemand me wilt helpen ....

Blijkbaar is de scherm in de Asus U30JC toch ook niet zo slecht. Volgens anandtech ligt de color gamut ongeveer hetzelfde als de MPA en volgens notebookcheck scoort het toch goed.

[ Voor 17% gewijzigd door Mudi op 07-09-2011 20:46 ]

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 22:36
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 18:04:
[...]

TN. Maar ik ben er nog niet achter wat voor techniek het scherm gebruikt om zo'n hoge gamut te krijgen. Alleen AUO kan dat nadoen, en het scherm is niet door hun gemaakt.

Nuancering:

B+RGled is in licentie van AUO. Maximaal 95% gamut
RGBled is in licentie van LG, maximaal 120% gamut
CCFL en LED zijn vrij te gebruken.

IPS, de meest gebruiken, zijn in licentie van LG

Alleen LG 'mag' een IPS scherm maken, maar tot zover ik weet is alleen AUO erin geslaagd om een hoge gamut te fabriceren met gewone LEDjes.

Nu begeven we ons op glad ijs: het envy 14 scherm bevat een gamut die alleen mogelijk is met B+RGled. Idem voor het Z scherm, beiden gemaakt door door Toshiba Matsushita, en het 1080p scherm komt van sharp, dus sowieso geen IPS. Dit kan 2 dingen betekenen:

Sharp/toshiba hebben een eigen 'wide-gamut' variant op LED
Sharp/toshiba nemen een licentie af voor B+RGled van AUO

Ik gok zelf op #2, maar ik zou niet weten waarom AUO de panelen dan niet zelf fabriceert en de TV fabrikant bij uitstek het wel doet...

[...]

Wat is precies het voordeel van de E320 boven de V131 en U30SD? Ze gaan allemaal ongeveer even lang mee en kosten allemaal evenveel, maar bij de V131 krijg je 3 jaar garantie in plaats van 2, en een i5, voor een kleine meerprijs. De E320 lijkt mij op het oog de minste van het stel. Tenzij je windows professional wilt.

pricewatch: Lenovo Thinkpad E320 (NWY3RMH)
pricewatch: Asus U30SD-RX135V-NL
V131 met i5, 2GB, 320GB hdd, 3 jaar garantie voor €604 oid. RAM zelf kopen.
Het verschil in GPU?

Verwijderd

Intel HD graphics? Hetzelfde als in de V131?
Mudi schreef op woensdag 07 september 2011 @ 20:17:
Blijkbaar is de scherm in de Asus U30JC toch ook niet zo slecht. Volgens anandtech ligt de color gamut ongeveer hetzelfde als de MPA en volgens notebookcheck scoort het toch goed.
contrast is veel belangrijker. En kijkhoek ook, en max. helderheid. Op alle punten scoort de MBA 10x beter.

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 18:04:
[...]

TN. Maar ik ben er nog niet achter wat voor techniek het scherm gebruikt om zo'n hoge gamut te krijgen. Alleen AUO kan dat nadoen, en het scherm is niet door hun gemaakt.

Nuancering:

B+RGled is in licentie van AUO. Maximaal 95% gamut
RGBled is in licentie van LG, maximaal 120% gamut
CCFL en LED zijn vrij te gebruken.

IPS, de meest gebruiken, zijn in licentie van LG

Alleen LG 'mag' een IPS scherm maken, maar tot zover ik weet is alleen AUO erin geslaagd om een hoge gamut te fabriceren met gewone LEDjes.

Nu begeven we ons op glad ijs: het envy 14 scherm bevat een gamut die alleen mogelijk is met B+RGled. Idem voor het Z scherm, beiden gemaakt door door Toshiba Matsushita, en het 1080p scherm komt van sharp, dus sowieso geen IPS. Dit kan 2 dingen betekenen:

Sharp/toshiba hebben een eigen 'wide-gamut' variant op LED
Sharp/toshiba nemen een licentie af voor B+RGled van AUO

Ik gok zelf op #2, maar ik zou niet weten waarom AUO de panelen dan niet zelf fabriceert en de TV fabrikant bij uitstek het wel doet...

[...]

Wat is precies het voordeel van de E320 boven de V131 en U30SD? Ze gaan allemaal ongeveer even lang mee en kosten allemaal evenveel, maar bij de V131 krijg je 3 jaar garantie in plaats van 2, en een i5, voor een kleine meerprijs. De E320 lijkt mij op het oog de minste van het stel. Tenzij je windows professional wilt.

pricewatch: Lenovo Thinkpad E320 (NWY3RMH)
pricewatch: Asus U30SD-RX135V-NL
V131 met i5, 2GB, 320GB hdd, 3 jaar garantie voor €604 oid. RAM zelf kopen.
erg bizar dan, want als ze die TN techniek meer zouden gebruiken zou ik het niet eens een probleem vinden in mijn scherm. na calibratie is het namelijk zeer zeker bruikbaar voor dingen als webdesign etc. Ook omdat de kijkhoeken enorm goed zijn dacht ik dat het mischien toch iets van IPS was

Verwijderd

Het is gewoon TN. Snelle test: http://www.lagom.nl/lcd-test/viewing_angle.php

Er bestaan wel verschillende gradaties. Wat je in laptops tegenkomt is doorgaans zo goedkoop mogelijk geproduceerd TN, een techniek die is bedacht om zo goedkoop mogelijke panelen te maken.. In een goed scherm zitten gewoon hogere kwaliteit schermen met betere kijkhoeken. Maar het blijft relatief brak.

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2011 22:43 ]

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:35
Ben toch van plan om de sony vaio te kopen, maar heb hier nog een vraag over die misschien iemand kan beantwoorden. De vraag is of de laptop ook de 5Ghz frequentie ondersteund (van wifi). Nu is er weinig te vinden wat er precies in zit, maar dit heb ik kunnen vinden:

Draadloos LAN (802.11bgn)

Verwijderd

Geen 5ghz. Dan zou hij a ondersteunen. 802.11a is namelijk een pure 5ghz techniek.

• conara
Oké zal het mogelijk zijn om die chip te vervangen? en indien mogelijk wat zijn de kosten van zo'n chipie?

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-10 13:34
WiFi vervangen in een SA/SB: http://forum.notebookreview.com/7442650-post1620.html helemaal stap voor stap uitgelegd :)

De beste WiFi kaart die je op dit moment kan vinden: pricewatch: Intel Ultimate N WiFi Link 6300

• conara
Heel erg bedankt ;)

• AmbroosV
Ah echt?

Nu, ik was iets te snel in m'n vorige post, de SA/SB heeft maar twee antennes, dus ben je prijsgewijs gewoon beter af met deze: pricewatch: Intel Advanced N Wifi Link 6200

Maar als die Killer Networks kaart beter is is dat natuurlijk de beste oplossing. Lijkt me gewoon niet gemakkelijk om te vinden (staat niet in de pricewatch).

• conara
idd ik kon hem ook niet vinden, dus dan wordt het de 6200 waarschijnlijk. Even een vraagje omdat ik er benieuwd naar ben :) Krijg ik nu ook betere prestaties op 2.4Ghz? Of is dit te verwaarlozen? Tuurlijk de maximale doorvoersnelheid is hoger, maar meestal haal je die niet eens.

[ Voor 17% gewijzigd door conara op 07-09-2011 23:10 ]

• AmbroosV
2boris schreef op woensdag 07 september 2011 @ 23:10:
idd ik kon hem ook niet vinden, dus dan wordt het de 6200 waarschijnlijk. Even een vraagje omdat ik er benieuwd naar ben :) Krijg ik nu ook betere prestaties op 2.4Ghz? Of is dit te verwaarlozen? Tuurlijk de maximale doorvoersnelheid is hoger, maar meestal haal je die niet eens.
Waarschijnlijk wel. Je loopt natuurlijk zowiezo tegen de limieten van je router aan als je er dichtbij zit, maar naar mijn ervaring is de verbinding vooral een stuk stabieler met een betere kaart, en gaat je snelheid iets minder snel omlaag zolang je binnen het bereik blijft.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-11 18:47

JT

VETAK y0

Ik kom toch even terug op de kleuren van de V131/3350 (scherm). Die zijn toch gewoon ruk en misschien wel slechter dan mijn Asus :+

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Spiegelei
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-10 15:38
Oh lekker, maar er zijn geen betere alternatieven dan een v131 met i5, 6gb, 3 jaar garantie en backlight tobo voor rond de €650,- ofwel?

• JT

JT

VETAK y0

Nee echt niet, 650 is een werelddeal. Eerste is het beste dat een goed scherm heeft is de X220, kan je uit de USA importeren vanaf grofweg 800e. Maar 1 jaar garantie en geen backlit tobo, 4gb. Je hebt echt wel een IPS scherm.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Maar als ik de X220 vanuit Amerika zou halen, heb ik dus geen garantie meer? Want ik vind 12.5 inch echt wel ideaal...

• JT

JT

VETAK y0

Moet je even kijken of ze wereldwijde garantie hebben. Anders zou je hem voor garantie moeten terugsturen naar de USA als er iets kapot is en de garantie geld niet in Europa.

Ecodan warmtepomp

• jampot1989
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-08-2023
Nog een kleine vraag, ik kocht dus de V131 vmet 2 gb, en wil er nu 8gb Kingston geheugen inzetten.

pricewatch: Kingston KTA-MB1066K2/8G
pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9S3K2/8GX

Deze 2 zouden dan allebei moeten werken? En welke pak ik, wat is het verschil?

• outlandos
jampot1989 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 14:51:
Nog een kleine vraag, ik kocht dus de V131 vmet 2 gb, en wil er nu 8gb Kingston geheugen inzetten.

pricewatch: Kingston KTA-MB1066K2/8G
pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9S3K2/8GX

Deze 2 zouden dan allebei moeten werken? En welke pak ik, wat is het verschil?
Timings, niet dat je er in je laptop verschil van gaat merken, ik zou de goedkoopste pakken.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:24

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Verschil zit em in de snelheid, maar ik betwijfel ten zeerste of de V131 met DDR3-1600 sneller is dan met 1066. Gewoon de goedkoopste pakken van een degelijk merk schijnt het beste te zijn, en idd lekker 8 GB erin. Je CPU ondersteunt officieel niet meer dan 1066.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50
Maakt het trouwens nog uit om naar de latencies te kijken? Als ik kijk naar DDR3-1066 SO-DIMMS zie ik in de pricewatch de keus tussen CL 7 of 9. Die van 7 zijn niet echt duurder, dus waarom die niet nemen?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Zie hier bijvoorbeeld voor het effect van latencies en timings... Als je echt die laatste 2-3% performance wilt, is het z'n geld waard. Voor de meeste mensen zeg ik: lekker C8-C9 pakken, en stop dat extra geld in iets anders.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• jampot1989
Merci! Ik zie overigens bij de productbeschrijving op verkoopsites "kit voor apple", of gewoon "apple" staan, bij de bovenste link. Toch niet de goede?

[ Voor 15% gewijzigd door jampot1989 op 08-09-2011 16:01 ]

• WVL_KsZeN
Nou ja, 8GB kit met CL7 van corsair doet dus 38 euro.. dus het gaat niet om de centen, lijkt me zo!

http://tweakers.net/price...NrLuLD6I81oGwP_UQ-NIef8Aw

• jampot1989
WVL_KsZeN schreef op donderdag 08 september 2011 @ 16:03:
Nou ja, 8GB kit met CL7 van corsair doet dus 38 euro.. dus het gaat niet om de centen, lijkt me zo!

http://tweakers.net/price...NrLuLD6I81oGwP_UQ-NIef8Aw
Mij werd Kingston aangeraden, huisgenoot heeft een wat oudere Vostro, en daarin werkte Kingston wel, maar een ander merk eerst niet. Of is dat verder onzin?

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Kingston werkt bijna overal, maar je betaalt er de extra cent voor. Corsair werkt in 90% van de gevallen, maar sommige oude (Dell)bakken hebben het er niet zo op. Vraag me niet waarom... Met 8GB lijkt het mij dat je in alle gevallen 2 bankjes krijgt, dus kit of niet maakt niet veel uit.

Verwijderd

Ik ben opzoek naar een laptop voor mijn broertje. Hij wil hem voornamelijk gebruiken voor school en voor af en toe wat films. Eisen: Licht en makkelijk meenemen, redelijke accuduur ivm colleges, budget 400-500 euro.
Ik zat te denken aan 13-14", dit lijkt mij ideaal?

Ik kwam zelf bij de volgende laptops uit:
pricewatch: Acer Travelmate TimelineX 8372-374G32MIK
pricewatch: Asus U31F-RX264V
pricewatch: MSI X350-472NL
pricewatch: HP 4320T Mobile Thin Client (LB162AA)

Wat raden julie mij aan? Welk merk heeft de voorkeur? De asus sprak mij wel aan, maar heb liever een laptop iets dichter bij de 400 euro.

Verwijderd

Hmm, die Vostro 131 met I5 spreekt me nu toch wel vrij hard aan... Nochtans heb ik geen goede ervaringen met Dell, mijn vorige Dell was vrij rap kapot en heb ik nogal wat problemen mee gehad, maar deze ziet er toch wel mooi uit. Iemand ervaringen mee?

• outlandos
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 16:44:
Ik ben opzoek naar een laptop voor mijn broertje. Hij wil hem voornamelijk gebruiken voor school en voor af en toe wat films. Eisen: Licht en makkelijk meenemen, redelijke accuduur ivm colleges, budget 400-500 euro.
Ik zat te denken aan 13-14", dit lijkt mij ideaal?

Ik kwam zelf bij de volgende laptops uit:
pricewatch: Acer Travelmate TimelineX 8372-374G32MIK
pricewatch: Asus U31F-RX264V
pricewatch: HP 4320T Mobile Thin Client (LB162AA)

Wat raden julie mij aan? Welk merk heeft de voorkeur? De asus sprak mij wel aan, maar heb liever een laptop iets dichter bij de 400 euro.
Met een budget van 400 Euro zou je ook een Thinkpad E325 kunnen overwegen, met de huidige 100 Euro cash-back actie kom je uit op 380 Euro met 2 jaar garantie en het model is nog geen maand oud.

@hierboven, ik heb zelf juist goede ervaringen met Dell, maar het gaat natuurlijk niet om ons maar hoe over het algemeen over Dell gesproken wordt en volgens mij is dat best positief (correct me if im wrong).

[ Voor 8% gewijzigd door outlandos op 08-09-2011 18:06 ]

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 13:19
Mannen,

Ik zoek een extra laptop voor mijn studie, een kleintje (13-14 inch). Het budget is rond de €400.

Nu zag ik deze twee in de pricewatch:
pricewatch: Dell Inspiron M301z (301Z-1948)

Nu kan ik niet kiezen, de ene heeft een Dual Core processor, maar de ander heeft meer RAM en een 64-bits systeem. Ik zal de laptop vooral gebruiken voor software ontwikkeling (Visual Studio en Netbeans), welke is dan het beste voor mij? Of misschien een compleet andere laptop?

Verwijderd

Ik denk dat ik dan toch maar voor die Vostro 131 ga gaan, die ziet er mij ook wel degelijk uit... Iemand hier ervaring mee qua bouwkwaliteit, accuduur en dergelijek? Want ik vind niet echt voldoende reviews om de nodige conclusies te trekken.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 20:28:
Ik denk dat ik dan toch maar voor die Vostro 131 ga gaan, die ziet er mij ook wel degelijk uit... Iemand hier ervaring mee qua bouwkwaliteit, accuduur en dergelijek? Want ik vind niet echt voldoende reviews om de nodige conclusies te trekken.
Krijg hem over ~2 weken (jeuj, extreem lange levertijden en onduidelijke communicatie van Dell ftw). Ik zal dan een uitgebreide review schrijven, want volgens mij is er best veel vraag naar en zijn er, op de notebookcheck reviews na, geen fatsoenlijke review van de laptop. Maar ja, als je de juiste configuratie pakt heb je 3 jaar garantie, dus mocht er dan iets misgaan...

• Mudi
Lolke B schreef op donderdag 08 september 2011 @ 19:42:
Mannen,

Ik zoek een extra laptop voor mijn studie, een kleintje (13-14 inch). Het budget is rond de €400.

Nu zag ik deze twee in de pricewatch:
pricewatch: Dell Inspiron M301z (301Z-1948)

Nu kan ik niet kiezen, de ene heeft een Dual Core processor, maar de ander heeft meer RAM en een 64-bits systeem. Ik zal de laptop vooral gebruiken voor software ontwikkeling (Visual Studio en Netbeans), welke is dan het beste voor mij? Of misschien een compleet andere laptop?
Onder welke steen heb jij de afgelopen jaren geleefd?

Heb je wel eens moeite gedaan om deze topic te lezen? Juist boven jouw post suggereert Outlandos dat je best de Lenovo edge E325 neemt voor een budget van 400 euro en zegt ook de reden waarom. Doe eens de moeite om eens iets of wat op te zoeken vooraleer je eens post |:(

Ik denk dat niemand nog zijn dell V131 heeft aangezien het nu pas uit is.
Maar je kan altijd eens gaan zien op http://forum.notebookrevi...new-dell-vostro-v131.html Daar zijn er al mensen die een korte review kunnen geven over hun V131

[ Voor 7% gewijzigd door Mudi op 08-09-2011 22:03 ]

Verwijderd

Nee, Lenovo staat hoger bij mij... Ik denk dat die laptops er beter voor zijn voorzien om elke dag mee te nemen ipv al die plastic rommel :)

http://www.laptopshop.be/...-e325-nwx2fmb-azerty.html of http://www.laptopshop.be/...x121e-nws5rmb-azerty.html

Ik denk dat het tussen die twee gaat gaan, maar vind het eigenlijk maar een rare keuze. De éne heeft 4 GB Ram maar is wel goedkoper, wat is dan het verschil buiten het grotere scherm? En ik denk zelfs dat 11,6 inch nog handiger is om elke dag mee te nemen? Of is dat echt wel klein? Want ik kan me er eigenlijk niets bij voorstellen ;p

• AmbroosV
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 22:08:
Nee, Lenovo staat hoger bij mij... Ik denk dat die laptops er beter voor zijn voorzien om elke dag mee te nemen ipv al die plastic rommel :)

http://www.laptopshop.be/...-e325-nwx2fmb-azerty.html of http://www.laptopshop.be/...x121e-nws5rmb-azerty.html

Ik denk dat het tussen die twee gaat gaan, maar vind het eigenlijk maar een rare keuze. De éne heeft 4 GB Ram maar is wel goedkoper, wat is dan het verschil buiten het grotere scherm? En ik denk zelfs dat 11,6 inch nog handiger is om elke dag mee te nemen? Of is dat echt wel klein? Want ik kan me er eigenlijk niets bij voorstellen ;p
De E325 heeft nog een normaal full-sized keyboard. De X121 niet. Voor mij valt de X121 onder netbook en de E325 is nog steeds een (sub)notebook.

(ik dacht trouwens dat Coolblue op laptopshop.be binnen een week een groter aanbod aan Lenovo's zou hebben, oa de Edge's in 't zwart ipv rood, zoiets zeiden ze aan de telefoon - misschien best eerst eens bellen?)

Verwijderd

En dat toetsenbord, is dat echt een verschil? En het scherm? Want twee inch verschil is wel wat... En dan is er nog de optie Dell Vostro 131. Ik voel het, ik ben bijna uit het dilemma van welke laptop ik wil :)

Nu is het enkel nog uit de volgende keuze geraken: Thinkpad Edge E325, X121 of Dell Vostro 131... Help? :)

• AmbroosV
De Vostro 131 is in ieder geval een stuk sneller dan beide Thinkpads. Ik heb al 'ns zo'n AMD APU gebruikt en de snelheid viel mij toch tegen. De Vostro is dan ook een stuk duurder (prijzen op dell.be zijn zonder BTW).

Verwijderd

€640 met 8GB, 3 jaar garantie, en een i5. Dat noem ik niet duur.

• AmbroosV
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 22:17:
€640 met 8GB, 3 jaar garantie, en een i5. Dat noem ik niet duur.
Maar duurder dan beide Thinkpads.

Ik denk trouwens niet dat die 3 jaar garantie promo hier in België werkt...

Verwijderd

8GB dan mag je dat toch wel eens bestellen voor mij? Ik moet er een meerwaarde van 190 euro voor geven... En tja, tot ongeveer 600 euro wil ik gaan qua prijs.

Ik heb 640 met i5 en 2 gb ram...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2011 22:20 ]

• AmbroosV
Een V131 met een i5-2410M en 4 gig ram (320gb hdd) en 1 jaar garantie is hier in België al meer dan €800 BTW-inclusief. Op de website staat alles standaard zonder BTW dus dat bedrag moet je dan nog x1.21 doen.

België is een ramp. Je kan hier lang niet alles vinden met een Belgisch Azerty-toetsenbord, en in 't algemeen is alles hier ook gewoon een stuk duurder...

[ Voor 27% gewijzigd door AmbroosV op 08-09-2011 22:31 ]

• Mudi
Vostro V131 : Standard Base
2.048 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [1 x 2.048]
Intern toetsenbord met achtergrondverlichting - Belgisch (azerty)
500 GB Seriële ATA-harde schijf (7.200 rpm)
Packs 3 jaar basisgarantie —Next Business Day
Primary 6-cell 65 WHr Lithium Ion battery
i5-2410M 2.3GHz

Totaal excl. btw Btw-tarief btw Totaal incl. Btw
Subtotaal/subtotalen: 509,00 € 21,00% 106,89 € 615,89 €
Leveringskosten: 25,00 € 21,00% 5,25 € 30,25 €
Delivery Discount: -25,00 € 21,00% -5,25 € -30,25 €
Totaalprijs: 509,00 € 106,89 € 615,89 €

+ 8 GB ram
pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9

655 euro!!!!

Maar mensen, lees eens gewoon de laatste 2 paginas's van de topic eens. Dit hebben we al 10 keer herhaald en elke nieuwe pag. komt steeds dezelfde vraag.

En wie niet kan beslissen:
Stel eerst je budget vast. Wil je 400 euro uitgeven, blijf er dan bij en ga niet duurdere modellen met elkaar vergelijken. Anders ga je er nooit uitkomen!!!

• AmbroosV
@Mudi, dan moet je me toch eens laten zien waar op dell.be je de Vostro V131 met die configuratie kan vinden voor €509 exclusief BTW. Ik kom altijd op meer dan €600 exclusief BTW uit.

• Alcides
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:55
Iemand ervaring met de Samsung 9 series? De laptop spreekt mij erg aan, al hangt er wel een duur prijskaartje aan. Is het het waard? Ik heb de macbook air ook op de proef genomen,alleen ben ik meer een windows gebruiker. De laptop lijkt qua specificaties en performance erg veel op de air, ook qua prijskaartje komen ze bij elkaar in de buurt.

Iemand alternatieven of ervaringen met deze ultraportable?

• r.elu
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 12:46
Alcides schreef op donderdag 08 september 2011 @ 23:31:
Iemand ervaring met de Samsung 9 series? De laptop spreekt mij erg aan, al hangt er wel een duur prijskaartje aan. Is het het waard? Ik heb de macbook air ook op de proef genomen,alleen ben ik meer een windows gebruiker. De laptop lijkt qua specificaties en performance erg veel op de air, ook qua prijskaartje komen ze bij elkaar in de buurt.

Iemand alternatieven of ervaringen met deze ultraportable?
Reden dat ik deze niet heb gekocht is de resolutie van het scherm. De Air kan je overigens gewoon Windows 7 op zetten en Ubuntu werkt ook bijna volledig (men is bezig met video driver). Het is dat ik een bloedhekel aan Apple heb, dus ik wacht nog even op aankondiging van release date Asus ux31.

• Alcides
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:55
rensariens schreef op donderdag 08 september 2011 @ 23:40:
[...]

Reden dat ik deze niet heb gekocht is de resolutie van het scherm. De Air kan je overigens gewoon Windows 7 op zetten en Ubuntu werkt ook bijna volledig (men is bezig met video driver). Het is dat ik een bloedhekel aan Apple heb, dus ik wacht nog even op aankondiging van release date Asus ux31.
Die Asus ux31 ziet er ook erg gelikt uit, wel een beetje een kloon van de Air. Enig idee of de release/aankondiging binnenkort te verwachten is, of ergens volgend jaar? :9

Ik kom over de samsung veel klachten tegen over het wifi bereik. Die zou erg matig zijn, dat was ook mijn reden om hem niet direct te kopen. Maar het schijnt dat dat opgelost zou worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Alcides op 09-09-2011 00:00 ]

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

AmbroosV schreef op donderdag 08 september 2011 @ 23:16:
@Mudi, dan moet je me toch eens laten zien waar op dell.be je de Vostro V131 met die configuratie kan vinden voor €509 exclusief BTW. Ik kom altijd op meer dan €600 exclusief BTW uit.
Heb je wel de kortingscode gebruikt? 100 euro korting ;).
Maar de configuratie die Mudi noemt kost op Dell.nl 639 - 100 euro korting = 539 euro = 641.41 euro.
Dus de Belgische site is iets goedkoper.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• AmbroosV
Yellowneck schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 00:55:
[...]

Heb je wel de kortingscode gebruikt? 100 euro korting ;).
Maar de configuratie die Mudi noemt kost op Dell.nl 639 - 100 euro korting = 539 euro = 641.41 euro.
Dus de Belgische site is iets goedkoper.
Ah, ik wist van geen kortingscode... Dat verklaart veel.

• Mudi
Idd, daarom dat het nuttig zou zijn om eens de voorbije pagina's te lezen.

Dit is de coupon van -100 euro voor een vostro boven de 599 euro
FBLMPGKKS14NVX

Nu, je kan precies dezelfde als de mijne configureren voor hetzelfde bedrag, maar dan zonder de backlite tobo (bij mij was die upgrade gratis, nu moet je +30 euro betalen). Hoe kom je aan 615 euro?

http://configure.euro.del...sdt1&model_id=vostro-v131

Verander i3 naar i5
Verander 320GB naar 500GB
Verander 1 jaar garantie in 3 jaar
Bedrag zonder kortingsbon = 609 euro
Pas coupon toe: -100 euro = 509 euro excl. btw ==== 615.89 euro incl. btw
(Zelfde geldt trouwens voor dell.nl, alleen komen zij iets goedkoper uit omdat er maar 19% btw is)

• WVL_KsZeN
Vaio S review op Anandtech, vooral de batterijduur is opvallend goed : http://www.anandtech.com/...-day-consumer-computing/1

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-11 00:47

pino85

Im just a Bird in the Sky

Volgens mij komt dat doordat de dock er bij zit.. 2 accu's als het ware..

Liefhebber van Tweakers

• pino85

pino85

Mudi schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 08:20:
Idd, daarom dat het nuttig zou zijn om eens de voorbije pagina's te lezen.

Dit is de coupon van -100 euro voor een vostro boven de 599 euro
FBLMPGKKS14NVX

Nu, je kan precies dezelfde als de mijne configureren voor hetzelfde bedrag, maar dan zonder de backlite tobo (bij mij was die upgrade gratis, nu moet je +30 euro betalen). Hoe kom je aan 615 euro?

http://configure.euro.del...sdt1&model_id=vostro-v131

Verander i3 naar i5
Verander 320GB naar 500GB
Verander 1 jaar garantie in 3 jaar
Bedrag zonder kortingsbon = 609 euro
Pas coupon toe: -100 euro = 509 euro excl. btw ==== 615.89 euro incl. btw
(Zelfde geldt trouwens voor dell.nl, alleen komen zij iets goedkoper uit omdat er maar 19% btw is)
Coupon code werkt niet bij mij dan.. bij anderen wel?
Moet zeggen dat deze V131 toch wel interessant is

Liefhebber van Tweakers

Verwijderd

Bij mij werkt de code nu, maar deze is nog maar geldig tot morgen. Weet iemand iets over het gewicht van die Vostro met i5 en 500 GB?

En mijn budget is wel degelijk 600 euro... Dus 615 is zeker geen probleem, maar er zijn nog enkele puntjes waarover ik twijfel bij de Vostro. Zoals de accuduur, de bouwkwaliteit en het gewicht. Iemand hier meer informatie over?

Als ik nu zeg dat mijn budget 600 euro is, wat kunnen jullie mij dan aanraden? Los van alles wat er al gezegd is, gewoon de beste draagbare netbook/notebook voor die prijs...

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2011 12:27 ]

• Mudi
pino22 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 09:54:
[...]

Coupon code werkt niet bij mij dan.. bij anderen wel?
Moet zeggen dat deze V131 toch wel interessant is
Omdat je waarschijnlijk voor NL hebt gebruikt? Deze is enkel geldig voor dell.be

Voor Nl:
Waardebonnen Vostro geldig t/m 9 september 2011:
• 100 euro korting op alle Dell Vostro laptops boven 599 euro
Dell waardebon: V?KRT1KL8P5?14

• Knul
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 11:11:
Bij mij werkt de code nu, maar deze is nog maar geldig tot morgen. Weet iemand iets over het gewicht van die Vostro met i5 en 500 GB?

En mijn budget is wel degelijk 600 euro... Dus 615 is zeker geen probleem, maar er zijn nog enkele puntjes waarover ik twijfel bij de Vostro. Zoals de accuduur, de bouwkwaliteit en het gewicht. Iemand hier meer informatie over?

Als ik nu zeg dat mijn budget 600 euro is, wat kunnen jullie mij dan aanraden? Los van alles wat er al gezegd is, gewoon de beste draagbare netbook/notebook voor die prijs...
Zucht... lees gewoon de vorige paar pagina's, wordt voldoende gezegd over de accuduur (awesome) en het gewicht (mwoah, maar voor mij te doen, 2.1 kg uit mn hoofd). De bouwkwaliteit is nog niet aan bod gekomen, omdat niemand de Vostro nog heeft. Het is dus een gokje.

• Beakzz
  • Laatst online: 17:40
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 11:11:

Hier heb je dus gewoon google voor. Vostro v131 review/specs en je hebt alles wat je wil weten. Volgens mij 1,8 kg , beetje dik , 6 - 8 uur en de bouwkwaliteit zal wel redelijk zijn en je hebt toch 3 jaar garantie.

Dit is gewoon zo'n beetje het beste wat je kan krijgen in deze prijsklasse. Ik heb bij de vorige actie ook getwijfeld en toen even op een rijtje gezet wat ik er mee wil doen. Als daar niet het woord games bij komt heb je hier gewoon genoeg aan. Komen er ook geen uitgebreide berekeningen in voor ga dan voor de Asus UF31 ? voor € 500,- of met nog minder eisen de Lenovo E325 voor een kleine € 400,-

Ik had geluk met een aanbieding van Ibood die me uit deze keuze hel heeft gehaald :)

edit : wat hij ^ zegt.

• mast3rsign
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-02-2024
Aangezien ik mijn diploma heb gehaald en colleges moet volgen aan de uni leek mij de aanschaf van een laptop onmisbaar. Nu ben ik opzoek naar iets wat heel erg licht van gewicht is, maximaal 14" en een prijskaartje heeft van rond de €1000,- (veel gewerkt dus ook genoeg geld voor een degelijke thin & light notebook).

Gelukkig moet mijn vader naar New York voor een zakenreis dus heb ik de luxe om daar een laptop te halen, zelf had ik de MBA 13,3 inch in gedachten. Maar als de ultrabooks tegen die tijd uitkomen zal ik een afweging moeten maken. Mijn vraag is dus eigenlijk of mijn vader geen gezeik krijgt met de douane ivm de gekochte laptop, of apple wereldwijde garantie geeft en of de bedrijven die de ultrabooks binnenkort lanceren ook wereldwijde garantie geven (Asus, Toshiba, HP, Acer)?

P.S. ik kan de reacties laat beantwoorden, berichtje getypt op de werkvloer tijdens de pauze ;)

Verwijderd

Gamen ga ik er zeker niet mee doen, daar heb ik hier een degelijk systeem voor staan. Maar ik wil er gewoon naar de toekomst toe lang genoeg mee kunnen doen en dan denk ik dat ik beter ben met een I5 (en 3 jaar garantie) dan met een AMD Fusion... Volgens mij is die niet al te sterk, zeker niet als je dan voor amper 100 euro meer een degelijke i5 kunt krijgen.

• Knul
Wat ga je er dan wel mee doen? Eigenlijk kan mijn 4 jaar oude Medion pc'tje ook nog wel gemakkelijk mee, met zn E6300 oid van 1.6 Ghz. Het werkt allemaal nog prima, zeker voor gewoon wat surfen en tekstverwerken. Het voordeel van de Fusion is wel dat de grafische kaart veel beter is dan die in de i5 zit.

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:15
Zo'n i5-2410m met HD3000 kan toch prima wat oudere games afspelen? Ik lees uit benchmarks dat je niet al teveel moet verwachten met de huidige games (zeg low, maximaal medium op native), maar counter-strike source kan dan wel weer prima :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Verwijderd

Het is vooral om op te werken voor school. Dus vooral Office taken (Word, Excel, Powerpoint,...), aangevuld met internet en dat is dan vooral mails. Belangrijk is dat ik de notebook zowat elke dag zou willen meenemen op de trein en hopelijk volgend jaar kan gebruiken op kot. Echt gamen niet, maar een spelletje FIFA zou altijd wel eens kunnen gebeuren en voor de rest muziek en af en toe al eens een film.

Ik denk nu niet dat ik enorm zware programma's ga nodig hebben voor mijn studies (logopedische en audiologische wetenschappen), maar ik weet al wel dat er enkele gespecialiseerde programma's zijn.

• Knul
Beerkeeper schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 13:51:
Zo'n i5-2410m met HD3000 kan toch prima wat oudere games afspelen? Ik lees uit benchmarks dat je niet al teveel moet verwachten met de huidige games (zeg low, maximaal medium op native), maar counter-strike source kan dan wel weer prima :)
True, World of Warcraft, TF2 en nog wat meer games draaien er best redelijk op. Zie deze link voor een benchmarkoverzicht.

@hierboven
Dan is een i3 ook zat, of zelfs een celeron. Als je echt een snel aanvoelend systeem wil hebben, moet je er gewoon een SSD in zetten. Ik heb sinds mijn P4 computer niet meer het idee gehad dat mn cpu de boel tegen liep te houden.

[ Voor 17% gewijzigd door Knul op 09-09-2011 13:56 ]

Verwijderd

Of misschien de X121e met i3, want ik denk dat 11,6 inch echt wel handig is voor snel even op de trein open te zetten en wat te lezen of zo. Ik weet het niet, ik ken er zelf ook niet zo heel veel van dus veel hangt af van wat jullie zeggen :)

• Knul
Ikzelf vind 11.6 inch dan net wat te klein om fatsoenlijk op te werken (heb nogal grote handen), met name de touchpad is vaak het ondergeschoven kindje. 13" lijkt me dan ook ideaal, maar dat zal ik vanzelf zien als mijn Vostro een keer binnen komt. Maar goed, voor Office werk zou ik toch voor een 13" gaan, lijkt me net wat comfortabeler.

Verwijderd

Awel, dat begin ik nu ook te denken. Ik vind een netbook zeer mooi in theorie, maar ik vrees dat ze in de praktijk wat onhandig zijn om echt lang mee te werken. En surfen op het internet lijkt me dan ook niet zo handig met al dat scrollen. Oké, 13 inch dan. Dat weet ik al :)

En dan nog welke? Je weet ongeveer wat ik wil doen, dus wat denk jij dan dat de beste prijs-kwaliteit verhouding heeft?

• Knul
Zoals ik hierboven ook al zei: de Dell Vostro V131, of, als je geen zin/tijd hebt om te wachten (levertijd is een dikke twee weken) de Asus U30SD. Tussen die twee zat ik te twijfelen, maar dankzij de kortingen kon ik de Dell krijgen met een i5, backlit tobo en 3 jaar garantie voor 620 euro, dus heb ik die genomen.

Verwijderd

Oké, ik denk dat ik ook maar voor die Vostro ga gaan. Die achtergrondverlichting... Is die zo handig? Want uiteindelijk typ je toch blind en anders word het toetsenbord toch verlicht door het scherm?

• Knul
Vind het vooral erg mooi staan :P Maar ja, het toetsenbord wordt idd verlicht door het scherm. Het is niet nodig, maar ik vond het een erg leuke extra :)

Verwijderd

Oké, ik ga hem dan bestellen. Met i5, 500 GB harde schijf en 3 jaar garantie. Dan heb ik wel maar 2 GB Ram maar dan zal ik wel eens een latje bijkopen en dat er laten insteken! Dat is toch geen probleem voor de garantie dan, want bij bepaalde winkels die zo werken met die verzegeling mag je het systeem niet openen en al :s

• Knul
Nope, bij Dell mag je gewoon je geheugen vervangen (volgens mij de HDD ook). Ik heb ook met 2gb ram, doe er later wel 4 of 8gb bij.

Gebruik dan wel de kortingsbon: V?KRT1KL8P5?14 (Geldig voor alle Vostro's boven de 599 euro excl. btw)

[ Voor 28% gewijzigd door Knul op 09-09-2011 14:34 ]

• Spiegelei
  • Laatst online: 22-10 15:38
Ik ben er ook uit.. Zojuist een v131 besteld! pff ben er nu ook helemaal klaar mee ;)

• pino85

pino85

Mudi schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 12:56:
[...]

Omdat je waarschijnlijk voor NL hebt gebruikt? Deze is enkel geldig voor dell.be

Voor Nl:
Waardebonnen Vostro geldig t/m 9 september 2011:
• 100 euro korting op alle Dell Vostro laptops boven 599 euro
Dell waardebon: V?KRT1KL8P5?14
Ah dat was het inderdaad tnx! ;)
De bon vervalt btw niet vandaag maar morgen op de 10e september geeft dell aan.

[ Voor 9% gewijzigd door pino85 op 09-09-2011 15:42 ]

Liefhebber van Tweakers

Verwijderd

Is de Dell vostro 3350 toevallig ook geen optie? Die ziet er mij ongeveer even degelijk uit en je hebt de keuze uit een 8 cell batterij. Gaat die dan niet langer mee?

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:28
het is al vaak gezegd maar ik denk dat v131, 3350, mba 11 en mba 13 allemaal hun eigen sterke en zwakke punten hebben. Alle vier zijn ze degelijk en je weet wat je er van mag verwachten.

[ Voor 22% gewijzigd door JeMoederr op 09-09-2011 17:17 ]

Volgens dit bericht heeft de Asus UX31 een 1600x900 display.

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 09-09-2011 17:45 ]

• Mudi
Philflow schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 17:44:
Volgens dit bericht heeft de Asus UX31 een 1600x900 display.
Voila, als het nog redelijk is (en niet zoals de Sony) dan komt die in mijn dell V131 te staan :9

• Knul
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:59:
Is de Dell vostro 3350 toevallig ook geen optie? Die ziet er mij ongeveer even degelijk uit en je hebt de keuze uit een 8 cell batterij. Gaat die dan niet langer mee?
De 3350 is een stuk dikker, wat volgens mij het belangrijkste nadeel is. Daarnaast is ie wat duurder.

• JT

JT

VETAK y0

Wel een ATI GPU en met de 8 cell langere gebruiksduur.

Ecodan warmtepomp

• AmbroosV
Ik heb net mijn Vaio VPCZ13M9E, gloednieuw in 'n Sony Center gekocht (nog studentenkorting gekregen) dus met 2 jaar pick-up and return garantie. En ik moet zeggen, dit ding is echt wel SNEL. Opstarten met die bloated standaardinstall duurt maar 15 seconden, dus zal nog wel een stuk sneller zijn na mijn clean install!

En het scherm... drool!

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-11 10:32

Investig8or

What goes up, could come down

AmbroosV schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 20:29:
Ik heb net mijn Vaio VPCZ13M9E, gloednieuw in 'n Sony Center gekocht (nog studentenkorting gekregen) dus met 2 jaar pick-up and return garantie. En ik moet zeggen, dit ding is echt wel SNEL. Opstarten met die bloated standaardinstall duurt maar 15 seconden, dus zal nog wel een stuk sneller zijn na mijn clean install!

En het scherm... drool!
Gaaf! Via Sony.be? Of ergens in een fysieke winkel? Ik hou sony.nl in de gaten maar de lijst is akelig leeg nog.

Wel foto's posten he als je tijd hebt :+

[ Voor 3% gewijzigd door Investig8or op 09-09-2011 21:13 ]

Idiocracy: it is real!

• AmbroosV
Investig8or schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 21:10:
[...]

Gaaf! Via Sony.be? Of ergens in een fysieke winkel? Ik hou sony.nl in de gaten maar de lijst is akelig leeg nog.

Wel foto's posten he als je tijd hebt :+
Sony Center Oostende :D Okay, helemaal de andere kant van het land (ik ben van Limburg), maar 't was de enige plaats waar ze er nog eentje hadden, en viel best mee met de trein. Gelukkig is de 2 jaar garantie dus pick-up and return :P

Mijn strategie was best simpel. Gewoon naar elk Sony Center in heel Vlaanderen een mailtje gestuurd met de vraag of ze er nog eentje op voorhaad hadden ^^

Morgen zal ik enkele fototjes maken. Heb net Windows opnieuw geïnstalleerd met alle nieuwste drivers, nu heeft 7 fatsoenlijk door dat ik een SSD gebruik, en alles gaat echt bliksemsnel. Opstarten (zonder post) is echt ongelofelijk snel, en ik lach me een breuk met alle setups die zeggen dat het wel eens een paar minuutjes kan gaan duren maar dan na 2 seconden klaar zijn :D Die Raid0 SSD is echt wel _enorm_ snel.

En ja, het scherm blijft gewoon heerlijk :P Ondertussen vind ik het wel erg moeilijk om het scherm van mijn desktop en zelfs van mijn Xperia Neo nog te waarderen :P 1600x900 lijkt mij de perfecte resolutie voor 13.1". Full HD was te veel DPI geweest denk ik.

In ieder geval: I love it. Ik werd echt nogal depressief van alle andere opties op 13.1" en heb dan toch besloten om wat boven mijn budget te gaan en gewoon de Z13 te kopen, want hij lijkt mij op alle punten (behalve mss ietsje batterij) beter dan alle concurrentie.

Al eventjes een kleine test gedaan met de stopwatch: boottijd vanaf het indrukken van de aan/uit-knop = 26 seconden tot bureaublad met WLMessenger aangemeld over WiFi. Waarvan 9 seconden POST en 2 seconden ik die m'n wachtwoord intypt. Ik ben enorm onder de indruk :P
(batterij, staminamodus, silent modus, maar denk niet dat dat veel uitmaakt)

[ Voor 9% gewijzigd door AmbroosV op 10-09-2011 01:43 ]

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-11 10:32

Investig8or

What goes up, could come down

AmbroosV schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 00:59:
[...]

Sony Center Oostende :D Okay, helemaal de andere kant van het land (ik ben van Limburg), maar 't was de enige plaats waar ze er nog eentje hadden, en viel best mee met de trein. Gelukkig is de 2 jaar garantie dus pick-up and return :P

Mijn strategie was best simpel. Gewoon naar elk Sony Center in heel Vlaanderen een mailtje gestuurd met de vraag of ze er nog eentje op voorhaad hadden ^^

Morgen zal ik enkele fototjes maken. Heb net Windows opnieuw geïnstalleerd met alle nieuwste drivers, nu heeft 7 fatsoenlijk door dat ik een SSD gebruik, en alles gaat echt bliksemsnel. Opstarten (zonder post) is echt ongelofelijk snel, en ik lach me een breuk met alle setups die zeggen dat het wel eens een paar minuutjes kan gaan duren maar dan na 2 seconden klaar zijn :D Die Raid0 SSD is echt wel _enorm_ snel.

En ja, het scherm blijft gewoon heerlijk :P Ondertussen vind ik het wel erg moeilijk om het scherm van mijn desktop en zelfs van mijn Xperia Neo nog te waarderen :P 1600x900 lijkt mij de perfecte resolutie voor 13.1". Full HD was te veel DPI geweest denk ik.

In ieder geval: I love it. Ik werd echt nogal depressief van alle andere opties op 13.1" en heb dan toch besloten om wat boven mijn budget te gaan en gewoon de Z13 te kopen, want hij lijkt mij op alle punten (behalve mss ietsje batterij) beter dan alle concurrentie.

Al eventjes een kleine test gedaan met de stopwatch: boottijd vanaf het indrukken van de aan/uit-knop = 26 seconden tot bureaublad met WLMessenger aangemeld over WiFi. Waarvan 9 seconden POST en 2 seconden ik die m'n wachtwoord intypt. Ik ben enorm onder de indruk :P
(batterij, staminamodus, silent modus, maar denk niet dat dat veel uitmaakt)
Sony Center in Oostende, en er zijn er dus meer? Hoe krijg je die te zien, als ik zoek krijg ik alleen winkels als Dixons en Mediamarkt enzo... (in NL)

Het klinkt als de ideale combi die je hebt gevonden, want bij een outlet of winkel met een enkele op voorraad heb je weinig keuze in configuratie normaal gesproken. Mijn SA had ook 1600x900 en een SSD, dat is echt vreselijk snel. Het in slaap gaan en weer bij het login scherm komen was nog veel sneller, ideaal. De laptop die ik nu tijdelijk heb valt echt zwaar tegen :(

Ik ben benieuwd naar de foto's en ervaringen qua bouwkwaliteit van je. Hopelijk vind ik er ook nog eentje... :D

Idiocracy: it is real!

• Henk Poley
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-11 11:40
Na veel wikken en wegen op de Acer TimelineX 3830TG uitgekomen, blijkt 'ie zeer slecht leverbaar.

Waarom ik 'm had gekozen:
* Veel batterijtijd (8 uur als je rustig aan doet)
* Redelijk gewicht en maatje voor in de rugzak (~2,1kg, 13,3")
* Vlak van onderen, dus te gebruiken op schoot, batterij steekt niet haaks uit (laptop is ook niet al te warm)
* (edit: vervallen) Kan naar snellere 3D kaart schakelen, met DirectX11 en h.264 voor alle truukjes die we komende tijd van Windows en internet kunnen verwachten.
* Goede ratings 'op het internet' (notebookcheck, tweakers, amazon.de/com).
* Flink wat sneller dan de Atom's en AMD E-serie APU's.
* Leuk prijsje van net onder de €700.
* Windows, want dat moet voor de software.

Iemand tips?

De keuze hulpen op het internet zijn niet echt geschikt voor zaken als: batterij looptijd, hybride IGP/GPU, gewicht. En bijv. de "best buy guides" van Tweakers.net richt zich meer op grote desktop vervangers. Iemand een lijst van AMD BACON GPU's?

Edit: Inmiddels wat verder gekeken. Kennelijk werkt het Optimus niet zo erg jofel (en ATI's versie nog wat rammeliger). Aangezien ik meer aan batterijduur heb dan aan 3D performance (inc. driver problemen) ga ik nu voor een 'Acer TravelMate TimelineX 8372-484G50MIKK'. Als ik een vergissing bega, laat het even weten.

Edit2: Gah, die TimelineX 8372 heeft een haaks naar beneden stekende batterij, niet fijn voor op schoot.

[ Voor 17% gewijzigd door Henk Poley op 11-09-2011 08:10 ]

Verwijderd

Je kunt beter je geluk beproeven in [NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook december 2010 12"-14". Ik verplaats hem even :)

• outlandos
Ik lees net dat de V131 (net zoals zoveel andere laptops) voorgeinstalleerd is met van allerlei meuk.. Is een fresh install van Windows een beetje eenvoudig te doen? Bij mijn deksktop PC is dat geen probleem omdat ik precies weet wat erin zit en dus welke drivers ik nodig heb, maar dit lijkt me bij een laptop toch iets lastiger?

Raden jullie een fresh install aan eigenlijk?

Verwijderd

Altijd. De drivers staan op dell.nl: http://support.euro.dell....segmenter?c=nl&l=nl&s=gen

• AmbroosV
Outlandos schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 21:52:
Ik lees net dat de V131 (net zoals zoveel andere laptops) voorgeinstalleerd is met van allerlei meuk.. Is een fresh install van Windows een beetje eenvoudig te doen? Bij mijn deksktop PC is dat geen probleem omdat ik precies weet wat erin zit en dus welke drivers ik nodig heb, maar dit lijkt me bij een laptop toch iets lastiger?

Bij bijna alle laptops van grote merken is een fresh install aangeraden aangezien er geweldig veel bloatware opzit. Vooral Asus en Acer vind ik hierin een ramp. Meestal is 't wel gemakkelijk om alle drivers te vinden, zeker omdat de V131 een nieuw model is staan op de site van Dell normaal de nieuwste drivers allemaal netjes op een lijstje.

http://support.euro.dell....c=nl&cs=bedhs1&l=nl&s=dhs -> daar dan de eerste optie (zoeken op Service Tag) nemen en je krijgt normaal gezien netjes een overzicht.

Probeer wel om geen applicaties te installeren die je niet gaat gebruiken. Ik heb op mijn VAIO bijvoorbeeld de software van de Webcam (Arcsoft crap), de Media-software van Sony en de software van de fingerprint reader (om mappen te beveiligen) niet geïnstalleerd. Windows kan (eens er netwerkverbinding is) meestal zelf wel de meeste drivers downloaden, en dan een hoop bloatware gaan installeren die constant op de achtergrond draait voor functionaliteit die je nooit gebruikt is best idioot.

• Henk Poley
Een Windows 7 OEM installatie medium met de sleutel op de sticker werkt dan gewoon?

Verwijderd

Klopt helemaal. Gewoon een image downloaden en op een stick gooien, dat is nog legaal ook.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-11 09:25

Laguna

Connaisseur

Outlandos schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 21:52:

Dat is helaas het nadeel van alle huidige Windows laptops. Ik heb daar ook nog een stuk over geschreven in mijn review van de HP ProBook 4330s.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Verwijderd

HP en sony schijnen daar koning in te zijn inderdaad... Dell heeft de xps lijn een tijd volledig zonder bloatware geleverd (nu ja, roxio burn, dell dock. Maar dat was het dan wel). Maar om voor mij onbekende redenen zijn ze daar vanaf gestapt.

Gewoon een verse instal doen. Dan zit je op 50 processen in plaats van 101.. Dan boot hij ook enorm veel sneller.
De reden is meestal geld. Door gesponsorde bloatware mee te leveren kunnen de kosten worden beperkt.

Verwijderd

Dat klopt. Maar ik ken geen consument die het leuk vind daar er zoveel troep opstaat, microsoft moet gewoon optreden tegen deze onzin. Op deze manier verpensten de fabrikanten het gewoon.

Ik betaal met alle liefde €10 als ik geen bloatware aantref op mijn nieuwe laptop. Scheelt mij weer een herinstallatie.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:10

XanderDrake

Build the future!

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 22:31:
Ik betaal met alle liefde €10 als ik geen bloatware aantref op mijn nieuwe laptop. Scheelt mij weer een herinstallatie.
Ik ben het hier in grote lijnen mee eens, maar toch zou ik alsnog de eerste keer een format doen, bloatware of niet. Je krijgt maar weinig keus wat betreft Win7 setup mogelijkheden, drivers zijn bijna altijd kartig... Als je meteen een positieve ervaring wil hebben, format it is.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• alopex
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-03-2018
Beste mensen,

Situering :
Eind september begint het nieuwe - voor mij eerste - academiejaar Burgerlijk Ingenieur aan de Katholieke Universiteit van Leuven (België) en daarom was ik op zoek naar een geschikte notebook voor mijn studies. Ter informatie : ik zit op kot en moet mij dus met het openbaar vervoer(meestal trein) verplaatsen. Op het kot heb ik een 23" scherm met HDMI en DVI op 1920x1080 en een toetsenbord en muis.

Ik heb al een 15.6" Acer Aspire 5735z van 2 jaar oud (voor specs zie productkoppeling) die in principe nog wel kan voldoen qua specs maar toch wel wat weegt om heen en weer te sleuren naast alle kleren en andere dingen.

Zoektocht :
Dus was ik met een zoektocht begonnen naar een 'vervanger' voor mijn huidige notebook en kwam al gauw bij de branche van de netbooks uit. Deze zijn licht en klein - ideaal om mee te nemen maar qua specificaties zelfs slechter dan mijn 'oude' Acer. Twee van deze netbooks vielen bij mij op, allebei gebaseerd op het AMD Fusion platform met een E-350 processor en een grafische kaart die ietwat voorstelt. Het ging om de HP dm1 en de Sony Vaio VPCYB2M1E. Allebei degelijke netbooks met een iets hogere prijs maar met genoeg aansluitingen in het verschiet.

Het probleem bij netbooks blijft, ondanks goede grafische vooruitgang met bv. het Fusion platform van AMD, dat ze traag zijn (zeker op basis van processorkracht) en meestal maar net het OS kunnen draaien. Deze laptops met AMD Fusion zijn in staat om op 1080p vloeiend beeld te geven maar daar denk ik dat het ook stopt en zaken zoals Adobe Photoshop helemaal uit den boze zijn. De programma's die ik moet draaien voor de les zijn naar het schijnt niet zo zwaar en dus prima te draaien op een netbook. Ik heb alleen schrik dat de netbook niet performant genoeg gaat zijn. In de weinige vrije tijd die ik zal hebben ben ik bezig met programma's als Adobe Photoshop en Adobe Dreamweaver.

quote van KULeuven site :
Op de website CampusShop.be vind je alle aanbiedingen die de K.U.Leuven en CampusShop.be voor jou hebben samengesteld. Voor Office, internet, e-mail en Toledo voldoet het basismodel van 369 euro, maar uiteraard zal je, afhankelijk van je studies of andere noden, misschien liever een krachtigere configuratie kiezen. Met name de ingenieur-studies zullen meer baat hebben bij een zwaarder model.
het model van 369 euro is juist een laptop met een AMD Fusion E-350 8)7 maar op andere fora heb ik ooit eens gelezen dat het niet zo'n zware programma's zijn.

Daarom heb ik ook eens verder gekeken en viel mijn oog op de Apple MacBook Air 13" die het formaat en gewicht van een netbook heeft maar de kracht van een goede notebook. Met zijn i5 processor, genoeg geheugen en SSD is dit een razendsnel beestje dat bovendien ook Windows kan draaien (via Apple Bootcamp). In mijn desktop pc heb ik op het moment een OCZ Vertex 2 120 GB SSD zitten en ik denk dat ik meteen een SSD in zo'n AMD Fusion ding zou proppen wat de prijs natuurlijk ook omhoog zou brengen. Een nadeel van de MBA is echter dat je er niet zoveel aansluitingen opzitten, die misschien ook niet nodig zijn maar als ik de MBA op een extern scherm en ethernet wil aansluiten heb ik allemaal verloopstukjes nodig.

Je voelde het misschien al komen maar aan zo'n Apple zit ook een prijskaartje en daarom stel ik deze vraag even op het forum. Wegen de prijs en de voordelen van de Apple MBA op tegen de prestaties van een AMD fusion netbookje in functie van mijn studies?

EDIT : Quote KULeuven site toegevoegd

[ Voor 10% gewijzigd door alopex op 11-09-2011 00:29 ]

Come to the dark side.... we have cookies!

Verwijderd

Toch maar even schoppen richting [NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook december 2010 12"-14"

Je hebt nu 2 uitersten, een trage neetbook (alhowel. Traag is relatief, met een SSD is alles razendsnel), en een luxe macbook air. Het lijkt mij slim om te kijken naar bijvoorbeeld een compromis, zoek in dit topic eens op de V131, en de U36SD. Kost een stuk minder dan de MBA, en is sneller. De aanschaf van een SSD vind ik zelf wel verplicht.
De ene i5 is de andere ook niet. In de macbook air zit een i5 @ 1.6ghz. In de V131 kan je een i5-2410m krijgen toe tot 2.9Ghz kan turboén. Dat is een groot verschil.

De keuze voor de MBA is echter wel te verdedigen. Het scherm van 1440*900 is gewoon een enorm voordeel tov het brakke 1366*768.

Oh, en waarom zou je je macbook op ethernet willen aansluiten? Ik heb persoonlijk nooit problemen met draadloos. Ondanks dat ik een echte flutrouter heb.

• AmbroosV
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2011 @ 00:30:
Oh, en waarom zou je je macbook op ethernet willen aansluiten? Ik heb persoonlijk nooit problemen met draadloos. Ondanks dat ik een echte flutrouter heb.
Op kot (kamers voor jullie Nederlanders) heb je dikwijls alleen een ethernetaansluiting, en in sommige koten mag je geen eigen AP neerzetten. Ik heb op m'n kot ook enkel een ethernet maar mag gelukkig wel een eigen wireless AP meenemen (ook handig voor smartphone).

@alopex: De AMD Fusion E350 is echt niet zo snel. Ik heb 'm al gebruikt in een paar desktops (met snelle 7200RPM-hdd's), en hoewel alles perfect werkt merk je hier en daar toch dat je tegen de grens zit. Ik kan fout zitten, maar ik denk dat bijna alle Intels een stuk sneller zijn, en ik zou dan ook gewoon net ietsje meer betalen om iets te hebben wat toch wat sneller is.

Als je voor een Apple moest gaan, vergeet niet via de Apple On Campus te gaan, en niet gewoon via de Apple Store voor het Onderwijs. AOC is goedkoper, en dan komt de goedkoopste MBA zelfs onder €900. (linkje voor de AOC voor alle scholen van de Associatie KUL)

• Henk Poley
Hoe onprettig is die uit de bodem stekende batterij van de Vostro V131 op schoot ?
Pagina: 1 ... 35 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.