Toon posts:

Armoedige schrijfstijl van sommige Tweakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik erger me de laatste tijd nogal aan gebruikers op dit forum die geen fatsoenlijke schrijfstijl lijken te beheersen. Ik wind me niet op over een typefout, taalfout of stijlfout, maar sommige gebruikers, vooral nieuwere leden, maken het wel erg bont. Want als men niet eens meer de moeite neemt om een zin te beginnen met een hoofdletter en te eindigen met een punt dan lijkt het me niet een acceptabele manier van communiceren op een forum als het onze. Zowel qua leesbaarheid voor mede Tweakers als de uitstraling die het heeft.

Ik pleit er dan ook voor dat moderators strenger optreden tegen dit soort gemakzucht dan wel onkunde bij betreffende gebruikers. Het niet eens kunnen formuleren van een normale Nederlandse zin komt bij mij heel armoedig over en van gebruikers mag volgens mij best worden verwacht dat ze een zekere mate van scholing in de Nederlandse taal en daarmee grammatica hebben genoten.

Enkele voorbeelden:
computergenie schreef op donderdag 25 november 2010 @ 19:11:
heb hem ook op i touch v 4

valt me op dat bij het gebruik van het touch toetsenbord het soms niet goed gaat

hij pakt dan de verkeerde letters bij het typen

verder stabiel .. airtunes draait goed
saveljos schreef op woensdag 24 november 2010 @ 22:55:
na bijna 2 maanden met mijn ipod touch 4g 32 gb heb ik nu toch een probleem.
ik keek zo net naar mijn ipod die op mijn bureau ligt... en wat zie ik, het glazen gedeeltje zit los...
nu kan ik het waarshijnlijk zelf weer dicht duwen, maar dat weiger ik te doen. zeker voor een apparaat van 300 euro, die hoort gewoon te werken/inelkaar te blijven. heb nu reperatie aan gevraagt bij de winkel waar ik hem gekocht heb. ben benieuwt wat het nu word hopelijk een vervanging ipv reparatie... want dan verkoop ik hem gelijk weer door.. de ipod is een leuk apparaat maar voor 300 euro heb je veel andere leuke(re) dingen voor.
sorry voor typefouten.
Gandalf68 schreef op maandag 15 november 2010 @ 21:22:
hmm zo'n lol is dat niet hoor, al moet ik zeggen dat hij zich aardig redt, en aardig overweg kan met zijn ipod en applicaties' en dingen snel heeft uitgevonden !

Tsja ik heb ook niet gekozen voor deze combinatie bij de geboorte , maar daar doe je als ouders niks aan ! echter qua babble zou hij bij wijze van spreke het halve kabinet omver lullen, en dat is soms weer wel grappig ! (oftewel verbaal is hij zeer sterk ... maar soms is dat ook vermoeiend )

Echter dat gedoe met die updates van de ipod en itunes op de pc is een ander verhaal.... , slechte combinatie op een vista pc !

Op een windows 7 pc gaat het allemaal prima, !

morgen dan toch maar een mailtje sturen naar apple met het verhaal (overzetten in engels ) ... hopen dat het lukt, is voor hem een hoop geld en hij baalt dat zijn muziek weg is...

heb nu een keurige backup , maar goed staat niet zo veel op nog !
Yoster schreef op woensdag 17 november 2010 @ 00:44:
Misschien dat ik het hier kwijt kan :) (heb al 2x dit in een topic gedropt)

op mijn iPod Touch heb ik sinds een paar weken (denk ik) het probleem dat ik met de Tweakers app geen nieuws meer binnen kan halen. app heb ik al 4 of 5 keer nu verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar elke keer geeft de app een foutmelding 'laden mislukt'
is hier iets bekend over?
Joris84 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 21:25:
beetje onduidelijk ja.
ik zoek een programma of een stukje hardware dat de 3G verbinden van mijn telefoon oppikt en die dan weer uitzendt als wifi signaal dat door mijn ipod touch kan worden opgepikt zodat ik internet verbinding heb, ik heb een sony ericson aino.

mijn ipod touch is niet gejail breaked dus dat programma van jou(emiel) werkt niet. had ik ook al gevonden.

EDIT: het gaat om een stukje software voor mijn telefoon. niet voor mijn ipod touch(4G)
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 23:54:
Ik bedoelde te zeggen
dat een verzekeringsmaatschapij uiteindelijk altijd winst maakt
dat was mijn eerste punt
maar achteraf gezien is deze verzekering nog niet winstgevend
die 6 ton moet alles nog van af personeel enz
Maar dit is dan ook één van de raarste verzekeringen die ik heb meegemaakt
Toen ik mijn iphone kocht vroegen ze mij of ik er een verzekering bij wilde ,
Ik zij daarop ook als ie in de wasmachine terecht kom ja hoor meneer ook voor in de wasmachine
Doen dacht ik bij mezelf dit is heaven dit kan niet waar zijn.
Mijn telefoons worden nooit ouder dan een jaar er gebeurd altijd wel wat
En dit keer was het na zes weken ,inderdaad de wasmachine
De volgende dag loop ik langs de wasmachine en ja hoor,bonk bonk bonk
De reserve telefoon van mijn dochter ,had ik even geleend.(niet verzekerd)
En je geloof het niet het leen toestel is ondertussen ook al een keer gevallen
Dus deze verzekering is voor mij althans de beste belegging
Ondanks dat ik zo lang moet wachten
Ander was ik nu al weer met mijn 3é telefoon bezig >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Niet weeeer een topic over schrijfstijl ;)

En dan quote je Gandalf68 in "[iPod touch] Ervaringen en Discussie - D..." nog niet eens. Zoals je ziet wordt hij er wel op aangesproken. Maar ik vraag me dan ook af, als je zoon ADHD en autisme heeft en zelf schrijf je op die manier, of dat niet een verband heeft.

Ik zou zeggen: gewoon negeren. Als posts of schrijfstijlen mij niet aan staan dan zie je mij niet in dat topic. Afgezien daarvan zou mijn stem er ook voor zijn om iedereen die fouten maakt daarop aan te spreken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Sou me er nie te druk om maken... :)

Maar snap het wel... lees ook liever een tekst met wat leestekens enzo. Verhaal met de t, d, dt, ddt enz. is voor mij niet echt handig maar een beetje leesbaar scheelt wel. Maar er zijn toch echt belangrijkere dingen om je druk om te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Als iemand anders z'n schrijfstijl je niet aanstaat, negeer het dan of geef aan dat je best bereidt bent te helpen maar er dan eerst een leesbare tekst op je scherm dient te verschijnen.

Er zijn nu eenmaal mensen die moeite hebben een normaal stuk Nederlands op een computerscherm te toveren. Ik vind niet dat dit een criterium moet zijn om iemand wel of niet toe te laten op het forum.
Als er anderen zijn die deze mensen wel willen helpen, en wel de moeite nemen deze brakke teksten te ontcijferen, laat ze dat dan maar doen.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hemiparo schreef op woensdag 01 december 2010 @ 07:59:
Sou me er nie te druk om maken... :)

Maar snap het wel... lees ook liever een tekst met wat leestekens enzo. Verhaal met de t, d, dt, ddt enz. is voor mij niet echt handig maar een beetje leesbaar scheelt wel. Maar er zijn toch echt belangrijkere dingen om je druk om te maken...
*zucht* Zet deze dan ook maar in de startpost. Het is een typisch geval van 'messenger-style' post: Geen hele zinnen en een beroerde zinsbouw. Misschien moet iedereen die post maar een inburgeringscursus 'posten op tweakers en GoT' volgen (ofwel: een cursus hoe schrijf ik in het Nederlands). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

http://gathering.tweakers...bookmark/1436191/35110162

Als we dan toch zo gaan beginnen.
En daar hoefde ik niet eens heel lang voor te zoeken Khildin.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik zit regelmatig in de knoop met d en dt, maar dan nog, als je dan al moeite of irritaties hebt.............
Get a life zeg ik dan op mijn beurt, als je al over een grammatica fout over de rooie kan gaan dan wil ik niet weten wanneer er eens iets ergs aan de hand is.
Maar goed de TS ging meer over het compleet niet leesbare, en ja daar stoor ik me ook wel eens aan.
Maar dan heb je nog steeds zelf de keuze om het verder te lezen of om het te laten voor wat het is, het is niet verplicht om te reageren zover ik weet.

Zo heb ik m`n gal ook even gespuugd over dat eeuwige gezanik over een simpel schrijffoutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:04

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 08:07:
[...]

*zucht* Zet deze dan ook maar in de startpost. Het is een typisch geval van 'messenger-style' post: Geen hele zinnen en een beroerde zinsbouw. Misschien moet iedereen die post maar een inburgeringscursus 'posten op tweakers en GoT' volgen (ofwel: een cursus hoe schrijf ik in het Nederlands). :+
Tjah, wat verwacht je ook op een forum vol met computergebruikers. Ik neem wel even aan dat jij hierbij niet praat over het gebruik van een D, T of DT. Maar meer over het gebruik van "MSN Taal" of onafgemaakte zinnen? Want als iemand niet goed is in spelling (Zoals ik) kan je hier niet 1.2.3 verandering in brengen. Zinsopbouw kan je gewoon beoordelen door zelf de tekst even opnieuw te lezen.

Edit: Hoofdlettergebruik, commas em punten zijn wat ik vaak dingen die ik mis in teksten hier op Tweakers. Of dat iemand een lap tekst typed en dan 200 commas gebruik. Maar verder geen enkele punt!

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 01-12-2010 08:50 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:58
Ik vind het hier op Tweakers nog wel meevallen. Kom maar eens op andere fora, zoals FoK. Maar ook daar wordt men er wel op aangesproken. Bovendien heeft Tweakers andere 'fans' dan FoK. Maar misschien zijn er ook wel mensen bij die het niet bewust doen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 09:06

EoG

BOFH

Ik ben het wel eens met ChicaneBT:
v8power67 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 01:30:
zojuist hele avond online gegamed. was eerst eerder genoemde lobby gejoined, maar daar wisten ze niet wat remmen en netjes rijden was.
daarna lobby gejoined met onder andere sinergyX en Maciek. was wel leuk hadden eerst rollete gedaan, en kreeg 1x goeie auto rest was echt bagger :P
daarna gingen we 2 rondes nacht racen over nordschleife :P
ik reed in me 700pk sterke maar verder compleet standaard supra mkiv :D
had alleen race hard eronder zitten, sinergyx reed calasonic gtr (r35)
en Maciek had een elise dacht ik.
in het begin was het wel effe spannend want kon niet hellemaal weglopen, maar denk dat 2e ronde sinergyx zijn banden op waren want uiteindelijk met ruim 1minuut voorsprong gewonnen.
mijn banden waren aan het einde van lap 2 ook bijna weg, was echt oppassen geblazen en dat in het donker, is epic experience :P
was wel toffe online experience.
morgen weer racen gasten ???
zoja voeg me toe psn is : HJALLO (zonder hoofdletters :P)
nou ik ga nog effe paar rondjes nordschleife doen en dan naar mn bedje :D
Dit is toch niet meer leesbaar? Ik ben van mening dat korte zinnen wel kunnen, maar gebruik op z'n minst leestekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:39

Jiffy

God, you're ugly!

D4NG3R schreef op woensdag 01 december 2010 @ 08:29:
Want als iemand niet goed is in spelling (Zoals ik) kan je hier niet 1.2.3 verandering in brengen.
Misschien niet 1-2-3, maar als je van jezelf al weet dat je spelling een zwak punt is, zou je daar natuurlijk wat extra aandacht aan kunnen besteden. Jij wilt toch dat je teksten gelezen worden? Zorg dan dat het voor de lezer enigszins soepel leesbaar is.

Acceptabele spelling, redelijke zinsbouw, redelijk gebruik van hoofdletters en interpunctie en de boel is ineens stukken begrijpelijker. Al dat soort dingen zijn niet uitgevonden om het schrijven lastiger te maken, maar om het lezen eenvoudiger te maken.
Zinsopbouw kan je gewoon beoordelen door zelf de tekst even opnieuw te lezen.
Andersom: zinsopbouw moet de schrijver beoordelen vóór hij de tekst ergens plaatst door het even opnieuw te lezen. Waarom zou ik, als lezer, jouw tekst twee keer moeten lezen om het te kunnen begrijpen? Dat is toch de omgekeerde wereld?

En opnieuw verzandt een spellingstopic in een uitzichtloze discussie waarbij partijen niet nader tot elkaar komen...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Jiffy schreef op woensdag 01 december 2010 @ 09:25:
Andersom: zinsopbouw moet de schrijver beoordelen vóór hij de tekst ergens plaatst door het even opnieuw te lezen. Waarom zou ik, als lezer, jouw tekst twee keer moeten lezen om het te kunnen begrijpen? Dat is toch de omgekeerde wereld?
Ik bedoelde dus dat de schrijver zijn tekst gewoon zelf een keer moet doorlezen voordat hij het verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rimave schreef op woensdag 01 december 2010 @ 08:40:
Ik vind het hier op Tweakers nog wel meevallen. Kom maar eens op andere fora, zoals FoK. Maar ook daar wordt men er wel op aangesproken. Bovendien heeft Tweakers andere 'fans' dan FoK. Maar misschien zijn er ook wel mensen bij die het niet bewust doen.
^^ Dat is dan ook een van de redenen waarom ik niet op FOK rondhang. Ik ben bang dat ik me dooderger aan de kromme zinnen en onsamenhangende kreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:35

Shabbaman

Got love?

Jiffy schreef op woensdag 01 december 2010 @ 09:25:
[...]

Misschien niet 1-2-3, maar als je van jezelf al weet dat je spelling een zwak punt is, zou je daar natuurlijk wat extra aandacht aan kunnen besteden.
Misschien doen ze dat ook wel, en was het anders nog veel en veel triester geweest.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Hoop kritiek hier op de topicstarter zeg. Ben het helemaal met hem eens, die MSN taal is imo een vorm van verloedering van het forum. Gebruik gewoon hoofdletters, punten, komma's en alinea's. Punt. ;)

Gelukkig valt het mee in de topics waar ik rondhang :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

En imo is geen MSN taal?

Begrijp me goed. Ik stoor me er niet aan dat jij die afkorting gebruikt. Maar wel aan het feit dat je kritiek hebt op MSN taal en vervolgens zelf woorden/afkortingen gebruikt die niet correct Nederlands zijn.

Bij afkortingen van meerdere woorden worden de woorden in de Nederlandse taal gescheiden door punten.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De mensen die altijd roepen "Is toch niet belangrijk", "Waar maak je je druk om" en "Get a life" snappen niet hoe storend slecht taalgebruik is.

Het lezen is een vloeiend mentaal proces. Als je correct geschreven taal leest dan wordt je je alleen maar bewust van de inhoud van het geschrevene. Dat is ook de bedoeling en zo hoort het te gaan. Maar dat vloeiende mentale proces wordt elke keer onderbroken door het je bewust worden van een taalfout in dat geschrevene. Al die 'hikjes' verstoren dat vloeiende mentale leesproces en dat is knap storend.

Mensen rijden ook liever met de auto over een prachtig vlak geasfalteerde weg dan een met vele grote gaten en kuilen. Analoog aan dat rijcomfort is er ook zoiets als 'leescomfort'.

Daarom dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En daarom schrijf je "word je" en niet "wordt je" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-08 15:14
Ik erger me helemaal dood aan MSN taal, de grap is dat je dit vaak tegenkomt bij de jongere Tweakers. Dit realiserende heeft het ook een bijeffect, ik word oud.

En zo oud ben ik niet eens! *zucht*

[ Voor 3% gewijzigd door M-Opensource op 01-12-2010 11:20 ]

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Niet zozeer kritiek op de topic starter maar zoals ik al eerder aangaf: ik maak me liever om andere dingen druk. Soms is de taal idd niet alles maar als het duidelijk en redelijk te lezen is... ben ik wel tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Even voor de duidelijkheid: Dingen als IMO, IMHO, IDD zijn afkortingen. En kun je niet echt als MSN taal zien.
MSN taal word eerder gezien in zoiets: FF W8en man, ben zo trug. Mot ff wat ophale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Maasluip schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:16:
En daarom schrijf je "word je" en niet "wordt je" ;)
Weet ik heel goed. Is er in de snelheid doorheen geslipt. :+ Overkomt me niet vaak. Murphy's Law. :X

Als je er niet op gewezen zou hebben had ik het waarschijnlijk zelf later gezien en gecorrigeerd. Zal ik nu niet doen.

[ Voor 63% gewijzigd door CaptJackSparrow op 01-12-2010 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Ik zeg zelf altijd : boeien het is geen sollicitatie gesprek.
Zijn maar een stel lui achter een schermpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 09:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Afbeeldingslocatie: http://www.f150online.com/forums/members/johnnyd2723-albums-ohio-meet-8-09-picture43535-grammar-nazi2.jpg

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:23
Mektheb schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:40:
Ik zeg zelf altijd : boeien het is geen sollicitatie gesprek.
Zijn maar een stel lui achter een schermpje
Mooi voorbeeld van onjuist spatiegebruik, wat tegenwoordig ook heel veel voorkomt :P

:+

[ Voor 57% gewijzigd door maarud op 01-12-2010 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-08 15:14
Afkortingen heb ik geen enkel probleem mee, sommige uitdrukkingen als WTF, IMHO en dergelijke geven soms een duidelijkere lading dan andere. Ik vind het eerder storend als mensen schrijven alsof ze praten, niet dat er ineens plat utrechts of haags staat :p voor de bijdehandjes. Zonder leestekens en zinnen doorratelen, MSN taal...

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mensen die k in plaats van ik schrijven bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-09 09:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Grammaticale fouten zoals d/t-fouten of typefoutjes vind ik op zich nooit zo erg, daar lees ik nog wel eens overheen. Ook sommige MSN-taal vind ik niet storend, zoals de persoonsvorm weglaten ('Snap het wel hoor!' i.p.v. 'Ik snap het wel hoor!').

Waar ik me helemaal groen en geel aan erger zijn spelfouten, zoals 'tog' of 'zowizo'. Dat getuigt gewoon van luiheid, want iedereen kan de juiste spelling leren. In hetzelfde rijtje hoort 'me' i.p.v. 'mijn' en 'is' i.p.v. 'eens' thuis. Bah. Deze fouten storen me echt tijdens het lezen van een tekst.

Teksten zonder leestekens lees ik al helemaal niet meer, daar krijg ik gewoon hoofdpijn van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
maarud schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:44:
[...]

Mooi voorbeeld van onjuist spatiegebruik, wat tegenwoordig ook heel veel voorkomt :P

:+
Ik help graag wat comments neer te zetten ;).
Nee echt het kan me weinig schelen, tenzij ik erop gewezen ga worden door middel van de regels etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

D4NG3R schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:37:
Even voor de duidelijkheid: Dingen als IMO, IMHO, IDD zijn afkortingen. En kun je niet echt als MSN taal zien.
MSN taal word eerder gezien in zoiets: FF W8en man, ben zo trug. Mot ff wat ophale
Dat is jou bescheiden mening. Maar als ik een term niet kan vinden in een woordenboek, maar ik er een website met met (chat en games-) jargon op moet naslaan is het n.m.b.m. MSN-taal. http://www.computerhope.com/jargon/i/imo.htm

"mot effe wat ophale" is dan weer geschreven dialect. Ja, ik heb bewust ff als effe geschreven aangezien ff w8en inderdaad SMS-taal is.

Ik vind het ook erg prettig om een tekst te lezen waarin alle leestekens en spaties op de goede plek staan. En waarbij ik de zin niet drie keer hoef over te lezen om te begrijpen wat er staat. En een website met jargon erbij pakken om termen op te zoeken maakt het nog vervelender.

Maar ik deel niet de mening van TS dat hier door moderators strenger tegen opgetreden moet worden. Iedereen is vrij een ander op zijn fouten te wijzen en een onbegrijpelijke tekst links te laten liggen. Zoals je ook in dit topic ziet is een foutje zelfs voor mensen die er op bedacht zijn snel gemaakt. En er zijn nu eenmaal mensen die veel meer moeite hebben met de Nederlandse taal.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

ajakkes schreef op donderdag 02 december 2010 @ 08:41:
[...]

Dat is jou bescheiden mening. Maar als ik een term niet kan vinden in een woordenboek, maar ik er een website met met (chat en games-) jargon op moet naslaan is het n.m.b.m. MSN-taal. http://www.computerhope.com/jargon/i/imo.htm

"mot effe wat ophale" is dan weer geschreven dialect. Ja, ik heb bewust ff als effe geschreven aangezien ff w8en inderdaad SMS-taal is.

Ik vind het ook erg prettig om een tekst te lezen waarin alle leestekens en spaties op de goede plek staan. En waarbij ik de zin niet drie keer hoef over te lezen om te begrijpen wat er staat. En een website met jargon erbij pakken om termen op te zoeken maakt het nog vervelender.

Maar ik deel niet de mening van TS dat hier door moderators strenger tegen opgetreden moet worden. Iedereen is vrij een ander op zijn fouten te wijzen en een onbegrijpelijke tekst links te laten liggen. Zoals je ook in dit topic ziet is een foutje zelfs voor mensen die er op bedacht zijn snel gemaakt. En er zijn nu eenmaal mensen die veel meer moeite hebben met de Nederlandse taal.
Afkortingen als IMO, IMHO, OMG, IDD ect worden veel gebruikt op het internet (Hence Internetjargon). Het aanspreken van iemand op een fora welke dit doet, heeft weinig zijn. De tekst word er niet onduidelijk op, en blijft gewoon goed leesbaar. Als iemand woorden en zinnen gaat afbreken op een "MSN Taal" wijze, word het vervelend en slecht leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:32

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Persoonlijk vind ik het ook vervelend of lastig om dergelijke verhalen te lezen. Als ik een post niet kan lezen omdat de poster probeert zo weinig mogelijk karakters te gebruiken om zijn verhaal te beschrijven, dan zeg ik daar wel eens wat van.

Stijlfouten, of pure grammaticale fouten lees ik wel overheen.

Maar om nou (nog meer) modforce te zetten op het verbeteren van het taalgebruik op GoT lijkt me een ondoenlijke taak. Is het überhaupt onze taak om gebruikers op hun taalfouten te wijzen?
Persoonlijk vind ik van niet.

Wat we er aan kunnen doen? Een post die niet te lezen is gewoon negeren. Misschien een voorzichtige hint geven om de post wat te verduidelijken, of een topicreport aanmaken zodat een moderator dat kan doen.

Er zijn natuurlijk technische oplossingen te realiseren (denk aan de spellingscontrole die op goeievraag.nl is geïmplementeerd), maar dat is symptoombestrijding.

Ik denk dat een poster - als hij maar lang genoeg wordt genegeerd, of commentaar krijgt - vanzelf wel beter op zijn schrijfstijl gaat letten, maar misschien is dat ijdele hoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afkortingen als w8, idd, ff, im(h)o werden al gebruikt voor dat msn messenger populair werd, laat staan dat msn messenger al bestond...

Msn taal is imho puur het lui zijn (of het onvermogen hebben) om goede zinnen te schrijven.

Er tegen optreden zou wel erg schoolmeesterig zijn. Gewoon negeren dat soort mensen.

edit: kijk, great minds think alike :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2010 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

D4NG3R schreef op donderdag 02 december 2010 @ 08:56:
[...]
Afkortingen als IMO, IMHO, OMG, IDD ect worden veel gebruikt op het internet (Hence Internetjargon).
Het lijkt erop dat jij uit het Engels geleende afkortingen in een Nederlandse tekst wel goedkeurt, maar nieuw-Nederlandse afkortingen en Nederlands geschreven dialect niet. Beide zijn niet-correct Nederlands. Beide zorgen ervoor dat de tekst voor sommige mensen lastiger te lezen wordt. Voor beide zal de lezer de eerste keer dat het gelezen wordt eerst de betekenis op moeten zoeken. In mijn ogen beide net zo fout.

Nogmaals, geef het goede voorbeeld, geef aan dat je iemand zijn tekst niet kan lezen en hij daarom niet op jou expertise kan rekenen. Wijs in het daarvoor bestemde forum redactieleden op fouten in redactionele stukken. Want daar horen inderdaad foutjes uitgehaald te worden voor een blijvend professionele uitstraling. Maar hou er vooral ook rekening mee dat sommigen meer moeite hebben met correct Nederlandse taal dan anderen en sluit deze niet buiten, mits ook zij de moeite willen nemen een stuk tekst leesbaar neer te zetten na aanwijzingen.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

ajakkes schreef op donderdag 02 december 2010 @ 09:32:
[...]

Het lijkt erop dat jij uit het Engels geleende afkortingen in een Nederlandse tekst wel goedkeurt, maar nieuw-Nederlandse afkortingen en Nederlands geschreven dialect niet. Beide zijn niet-correct Nederlands. Beide zorgen ervoor dat de tekst voor sommige mensen lastiger te lezen wordt. Voor beide zal de lezer de eerste keer dat het gelezen wordt eerst de betekenis op moeten zoeken. In mijn ogen beide net zo fout.
Er zit een groot verschil tussen afkortingen gebruikt op Fora, MSN taal, dialecten en gewoon foutief Nederlands.
Nogmaals, geef het goede voorbeeld, geef aan dat je iemand zijn tekst niet kan lezen en hij daarom niet op jou expertise kan rekenen. Wijs in het daarvoor bestemde forum redactieleden op fouten in redactionele stukken. Want daar horen inderdaad foutjes uitgehaald te worden voor een blijvend professionele uitstraling. Maar hou er vooral ook rekening mee dat sommigen meer moeite hebben met correct Nederlandse taal dan anderen en sluit deze niet buiten, mits ook zij de moeite willen nemen een stuk tekst leesbaar neer te zetten na aanwijzingen.
Als iemand hier op tweakers een belabberd leesbare post heeft gemaakt wijs ik hem daar ook wel op. Een reactie als "Je post is nogal onduidelijk" of "Ik neem aan dat je dit bedoelt: ... " zeg ik vaak genoeg. Meestal is de eerstvolgende post dan ook een reactie als in "Sorry ik had haast, dit is wat ik bedoel: *duidelijke tekst* ".

Zelf probeer ik mijn reacties schoon en duidelijk te houden, maar bovenstaande afkortingen gebruik ik ook af en toe. Je zult geen reacties zijn welke alleen maar IMHO dit en IMHO dat en IMHO zus bevatten, maar een reactie waar een keertje "IMHO dit en dat" in staat erger ik mij niet aan, het blijft immers een forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

ajakkes schreef op donderdag 02 december 2010 @ 08:41:
[...]

Dat is jou bescheiden mening.
Het verschil tussen jou en jouw is volgens mij bij velen ook niet bekend, terwijl dit zo'n simpele insteek kent.

Ik erger me er verder ook wel aan, maar dan moet het erg tenenkrommend zijn. Onjuist spatiegebruik, me i.p..v mijn, etc. Dat mensen moeite hebben met d/t kan ik me an sich nog voorstellen, mits het niet te overduidelijk fout is zoals "ik wordt" of iets in die geest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Foutje, bedankt. ;)

Kan de beste overkomen, blijkbaar *kuch* :P

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Misschien moeten we een aparte categorie taalmods invoeren: een speciaal soort mods die enkel berichten kunnen bewerken, met als doel ze leesbaar te maken. Dat is een idee dat ik eigenlijk al even lang heb als ik op Tweakers rondhang :> Het hoeft niet eens beperkt te zijn tot GoT: zo'n systeem zou ook het aantal off-topic taaldiscussies op de FP verminderen.

Zelf ben ik vrijwilliger. Referenties op aanvraag :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Dat jij dan mijn al dan niet opzettelijke taalfouten gaat verbeteren? Zullen we het niet doen. Je mag me wel DM.

Misschien dat het verbeteren van redactionele fouten hiermee sneller zou kunnen gaan, maar meestal worden de spelfouten in de reacties binnen 3 minuten 5 keer herhaald. Dit ga je niet voorkomen door extra spelling-controleurs denk ik. Dan zou je ieder redactioneel artikel voor publicatie moeten laten controleren.

De knop "feedback" of "tekst bevat een fout" prominenter aanwezig gaat dan beter helpen denk ik. Maar ik denk bij dat soort reacties altijd dat iemand trots is dat hij een spelfout heeft ontdekt en het dus vooral duidelijk in beeld bekend wil maken. Misschien in de hoop er karma mee te verdienen.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:20
Het lijkt mij toe dat ieder er kortzichtig mee om gaat.
Alleen reageert op de direkte commentaren.
Maar doe ik wat research dan blijkt dat de deelnemers in hun GOT-leven steeds beter gaan schrijven.(hypothese van mijn kant)
Juist hier op GOT zou je kunnen uitvlooien dat iedere nieuwkomer steeds langere zinnen gaat schrijven, naarmate hij meer deelneemt aan discussies en zo een gewaardeerd lid wordt van de gemeenschap.
GOT is een leertraject ; voor mij althans.
Daarom blijven er steeds taal/schrijfstijl- discussies nodig omdat de nieuwkomers het niveau van ons Nederlandse onderwijs aangeven. En als we daarover beginnen dan hou ik liever op.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 18:54
offtopic:
Ik denk dat meer dan 50% van de Tweakers voor het lezen van het bericht keek of hij/zij ertussen stond :+

[ Voor 11% gewijzigd door RedHat op 02-12-2010 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ajakkes schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:14:

De knop "feedback" of "tekst bevat een fout" prominenter aanwezig gaat dan beter helpen denk ik. Maar ik denk bij dat soort reacties altijd dat iemand trots is dat hij een spelfout heeft ontdekt en het dus vooral duidelijk in beeld bekend wil maken. Misschien in de hoop er karma mee te verdienen.
Ik zou juist graag willen dat mensen die van die onleesbare topics maken karma afgenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:14

Matis

Rubber Rocket

Exorcist schreef op donderdag 02 december 2010 @ 09:47:
Ik erger me er verder ook wel aan, maar dan moet het erg tenenkrommend zijn. Onjuist spatiegebruik, me i.p..v mijn, etc. Dat mensen moeite hebben met d/t kan ik me an sich nog voorstellen, mits het niet te overduidelijk fout is zoals "ik wordt" of iets in die geest.
Eigenlijk kan me daar wel in vinden. Ikzelf heb ook grote moeite met de d/t/dt-regels binnen de Nederlandse grammatica.
Ik probeer er wel over na te denken alvorens ik op submit druk, maar ook daarin gaat het soms fout. Wel heb ik in Firefox altijd spellingcontrole aanstaan. Die vangt natuurlijk fout grammaticagebruik niet af, maar spelfouten wel :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 08:15
woelders schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:56:
Grammaticale fouten zoals d/t-fouten of typefoutjes vind ik op zich nooit zo erg, daar lees ik nog wel eens overheen. Ook sommige MSN-taal vind ik niet storend, zoals de persoonsvorm weglaten ('Snap het wel hoor!' i.p.v. 'Ik snap het wel hoor!').

Waar ik me helemaal groen en geel aan erger zijn spelfouten, zoals 'tog' of 'zowizo'. Dat getuigt gewoon van luiheid, want iedereen kan de juiste spelling leren. In hetzelfde rijtje hoort 'me' i.p.v. 'mijn' en 'is' i.p.v. 'eens' thuis. Bah. Deze fouten storen me echt tijdens het lezen van een tekst.

Teksten zonder leestekens lees ik al helemaal niet meer, daar krijg ik gewoon hoofdpijn van.
Hier ben ik het mee eens. Fouten zoals foutief gebruik van werkwoordspelling of andere stijlfouten heb ik totaal geen moeite mee, maar mensen die berichten plaatsen zoals onderstaande, die mogen van mij echt branden.
hee lui van tweakers chill forum he hahaha ja beters toch maar kijk ik heb doekoe gespaard voor nieuwe pc ensow en ik wil zowiezo er geod op kunne game hebben julie wat ideeeeen haha? :P :P :P :P
En dan ook nog een slappe toevoeging als 'jah sorry ben bipslecties' vind ik al helemaal slap. Iedere mongool kan een zin met een hoofdletter beginnen, en eindigen met een punt. Als je dat niet kunt, vind ik dat je je aansluiting beter op een ander slag fora kan zoeken in plaats van op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Maasluip schreef op donderdag 02 december 2010 @ 11:45:
[...]

Ik zou juist graag willen dat mensen die van die onleesbare topics maken karma afgenomen worden.
Ik neem aan dat er bedoelt word dat de persoon die goed meehelpt berichten te reporten karma krijgt, en dat de persoon die slechte berichten plaatst karma verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat wekt karmahoeren in de hand. Ik ben niet zo van de positieve beloning. De zweep erover als je het fout doet! Geen straf is voldoende aanleiding om iets goed te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Maasluip schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:02:
Dat wekt karmahoeren in de hand. Ik ben niet zo van de positieve beloning. De zweep erover als je het fout doet! Geen straf is voldoende aanleiding om iets goed te doen. ;)
Werk jij toevallig bij de politie :+

Even zonder dollen; Ik ben het met je eens, goed gedrag wordt automatisch beloond door het niet aftrekken van karma :)
Daarnaast moet de drempel tot posten niet te hoog worden. Een spel/grammatica-fout maken is natuurlijk menselijk. Stelselmatig (of zelfs opzettelijk) spelvauwtun maken is natuurlijk wel kwalijk te nemen en mag (wat mij betreft) wel leiden tot acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 22:38

JdM

Humbled

D4NG3R schreef op donderdag 02 december 2010 @ 11:52:
[...]

Ik neem aan dat er bedoeltd wordt dat de persoon die goed meehelpt berichten te reporten karma krijgt, en dat de persoon die slechte berichten plaatst karma verliest.
Dat zou in jouw geval betekenen dat je weer op 0 komt te staan (mits je voor deze post, een post zou hebben gemeld) ;)

[ Voor 6% gewijzigd door JdM op 02-12-2010 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Maasluip schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:02:
Hoewel jij niet zo van de positieve beloning bent is wel bewezen dat dit veel beter werkt.
Het gaat hier niet om forumposts en reacties op nieuwsberichten. Het ging in dit geval om het tegengaan van 5 reacties met er staat "vindt jij" onder een redactioneel stuk. Je zou in dat geval kunnen overwegen het "kijk mij eens fouten ontdekken" reageren onder het artikel tegengaan door karma uit te delen aan mensen die de juiste kanalen gebruiken om dergelijke spelfouten te melden.

Echter moet ik toegeven dat dit redelijk off-topic is omdat TS het had over forumposts. Waarbij belonen inderdaad geen goede optie is.

De berichten die TS als voorbeeld gaf zijn voor mij geen aanleiding om verandering van het huidige beleid te verwachten. En het voorbeeld dat Armada. aanhaalt wordt volgens mij op dit moment al genoeg afgestraft door mede-tweakers om de kop in gedrukt te worden.

Ik deel de mening van beascob niet dat wij hier als tweakers Nederlands leraar moeten gaan spelen. Gebruikers hebben bij het huidige beleid al prima door dat bij normaal taalgebruik en inzet de reacties van een veel hogere kwaliteit zijn.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een simpele tip voor d en dt is het werkwoord vervangen door lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow. Alle voorbeelden die zijn aangehaald zijn toch leesbaar? De schrijfstijl laat misschien wat te wensen over, maar onbegrijpelijk is het zeker niet. Trek het je vooral niet teveel aan, het is maar het Internet. ;)

Bovendien is het voor mij een kostelijk spelletje geworden om de leeftijd te raden van gebruikers naar aanleiding van comments op de frontpage. Hint: Het gebruik van 'XD' is meestal een indicatie van > 1993

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

JdM schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:12:
[...]

Dat zou in jouw geval betekenen dat je weer op 0 komt te staan (mits je voor deze post, een post zou hebben gemeld) ;)
Omdat? Iedereen hier geeft aan dat D, T of DT hun weinig scheelt. Het gaat puur om het gebruik van MSN taal ect. Ook zal een eventuele report alleen bedoelt zijn voor zeer ergelijke gevallen.

Daarnaast is bedoelt correct geschreven door mij ;) . Ik praat immers over het heden.
http://educatie-en-school...chrijven-werkwoorden.html.

Edit: In het topic word voornamelijk gesproken over teksten die gewoon onleesbaar zijn door alle fouten. Een D, T of DT fout lezen de meeste mensen gewoon overheen. Zo zie ik het zelf niet eens, maar dit komt doordat ik er zo belabberd in ben dat ik het zelf 9/10x niet weet :') .

Edit2: Hier een mooi voorbeeld van een ergelijke post..
Grolsch in "Het Xbox 360 Ervaringen Topic Deel 67"

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 02-12-2010 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Waar ik het meer moeite mee heb is het verkeerde gebruik van een s ipv een z en het door elkaar halen van ij / ei en ch / g. Het woordbeeld klopt dan voor geen meter meer en dan heb ik vaak iets van "hè, wat staat daar nou weer?".

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-09 12:54
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 05:29:

Ik pleit er dan ook voor dat moderators strenger optreden tegen dit soort gemakzucht dan wel onkunde bij betreffende gebruikers. Het niet eens kunnen formuleren van een normale Nederlandse zin komt bij mij heel armoedig over en van gebruikers mag volgens mij best worden verwacht dat ze een zekere mate van scholing in de Nederlandse taal en daarmee grammatica hebben genoten.
Moderators zijn er niet om mensen op hun schrijfstijl te wijzen. Als het echt onleesbaar wordt zal er wel eens een opmerking worden geplaatst (al was het maar om de mensen te helpen want een topic starten met een onsamenhangend verhaal is niet bepaald handig). Maar we gaan hier niet een regime invoeren ter bevordering van de leesbaarheid; niet iedereen is bedreven in het schrijven van fatsoenlijke zinnen en GoT is geen onderwijsinstelling.

Mijn tip: lees selectief. Negeer de posts waarvan de schrijfstijl je uitslag bezorgt. Ik persoonlijk zou ook het liefst alleen posts met redelijk fatsoenlijke zinnen zien maar dat is een utopie :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als jij het liever ziet samen met meer mensen, waarom zou het dan niet (deels) een doel van t.net kunnen worden?
Je creeert daarmee wel een nettere en professionelere uitstraling. Karma afpakken voor spellingsverknoeiers zou ik persoonlijk ook prima vinden.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Boudewijn schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:07:
Als jij het liever ziet samen met meer mensen, waarom zou het dan niet (deels) een doel van t.net kunnen worden?
Je creeert daarmee wel een nettere en professionelere uitstraling. Karma afpakken voor spellingsverknoeiers zou ik persoonlijk ook prima vinden.
Niet te realiseren, daar het verschil tussen onkunde en onwil soms niet te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Iedereen kan (leren) spellen, dan moet je er maar meer tijd in stoppen of een training volgen. Hoe moeten die mensen in het dagelijks leven ooit een artikel schrijven? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Exorcist schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:11:
[...]

Niet te realiseren, daar het verschil tussen onkunde en onwil soms niet te zien is.
Bij iemand die geen hoofdletter heeft gebruikt in een tekst van minimaal 100 tekens, is er zeker sprake van onwil, en geen onkunde.

Het incorrect plaatsen van leestekens, -dt-vorm en spatiegebruik is dan nog niet eens zo erg. Maar zorg maar dat er minimaal één hoofdletter al geschreven wordt, want dan zijn de meeste teksten al een stuk leesbaarder.

Edit:
En een tekst waarvan minimaal 25% van de tekens uit hoofdletters bestaat, mag ook wel afgekeurd worden. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Onbekend op 02-12-2010 14:23 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Boudewijn schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:13:
Iedereen kan (leren) spellen, dan moet je er maar meer tijd in stoppen of een training volgen. Hoe moeten die mensen in het dagelijks leven ooit een artikel schrijven? :?
Lekker zwart/wit weer.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als jij het in je jeugd al niet kon / Niet goed in was, gaat dit later echt niet zomaar 1-2-3 anders worden. Ik heb nog steeds de grootste moeite met het hele D, T, DT verhaal. Maar ik let wel op hoe ik mijn post indeel. En dat heeft weinig te maken met spelling. Ook het gebruik van een tekstcontrole is handig, zo maak ik in Firefox ook constant gebruik van de spellingscontrole opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 13:13
Woei, weer zo'n topic :)

Kost zoon topic niet te duur kwa geld?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Iedereen kan (leren) spellen, dan moet je er maar meer tijd in stoppen of een training volgen.
Oh wacht, dat is er al. Dat noemen we school, en leerplicht.
We zien de laatste jaren duidelijk hoe het daarmee gesteld is, nietwaar?
Hoe moeten die mensen in het dagelijks leven ooit een artikel schrijven? :?
nou net soals ze ut nu doen cker wten as ik de cv van een paar matties nakijk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Erger je je aan het taalgebruik of de inhoud van de post. Hoewel ik het met je eens ben dat deze twee factoren nogal eens samenvallen vind ik dat hier wel degelijk verschil in zit.

Kheb persoonlijk totaal geen moeite de post te lezen en te begrijpen wat hij bedoeld.

De inhoud van het bericht zou je wel vraagtekens bij kunnen zetten.

@Boudewijn:
Niet iedereen is in het leven geroepen om een artikel te schrijven. Mensen die daar wel voor zijn aangenomen moeten we inderdaad aanspreken op fouten maar volgens mij wordt dit al veelvuldig gedaan.

Er zijn gewoon mensen die niet zelf een eigen sollicitatiebrief moeten gaan schrijven maar dit aan een ander over moeten laten of op andere manieren aan de bak moeten zien te komen. Dat wil niet zeggen dat ze op tweakers niks bij kunnen dragen. Je kan nog altijd zelf bepalen of jij de moeite wil nemen de tekst door te lezen die in onbegrijpelijke taal geschreven is.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat heb je met die sneeuw. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jep.

Excuses maar we hebben in nederland een onderwijssysteem dat je aanleert goed te spellen, of in ieder geval de basale dingen te kunnen. Mensen die de basisschool af hebben gerond moeten hiertoe in staat zijn.
Ik denk (!) dat de jongste tweakers een jaar of 13-14 zijn, ruim boven de basisschool leeftijd dus.
Als jij het in je jeugd al niet kon / Niet goed in was, gaat dit later echt niet zomaar 1-2-3 anders worden. Ik heb nog steeds de grootste moeite met het hele D, T, DT verhaal. Maar ik let wel op hoe ik mijn post indeel. En dat heeft weinig te maken met spelling. Ook het gebruik van een tekstcontrole is handig, zo maak ik in Firefox ook constant gebruik van de spellingscontrole opties.
Et voila, het bewijs.

Een keurige post zonder spelvoudten (;)) en prima leesbaar. Toppie, en dat voor iemand die er veel moeite mee heeft. Bravo.
alt-92 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:23:
[...]

Oh wacht, dat is er al. Dat noemen we school, en leerplicht.
We zien de laatste jaren duidelijk hoe het daarmee gesteld is, nietwaar?
Daarmee drijven we wel wat af, maar als veel mensen zich eraan ergeren op t.net, waarom dan niet (wat meer) handhaven? Hoe het praktisch gerealiseerd moet worden is uiteraard vers twee.
nou net soals ze ut nu doen cker wten as ik de cv van een paar matties nakijk.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nvm.

[ Voor 99% gewijzigd door D4NG3R op 02-12-2010 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik ben het verder wel met je eens hoor. Ik erger me ook rot aan gebruikers die structureel 'me' i.p.v. 'mijn' schrijven. Dat heeft niets met onkunde te maken, maar gewoon met onwil. Als dat dan in 90% van de gevallen studenten blijken te zijn vrees ik het ergste voor de staat van het onderwijs tegenwoordig.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 02-12-2010 14:44 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Jullie moeten trouwens voor de aardigheid nog even naar de eerste regel van de signature in de bijdrage met dat plaatje van SinergyX op de eerste pagina kijken. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

offtopic:
Je bedoelt SyngergiX? :p

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gunner schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:44:
[...]

Ik ben het verder wel met je eens hoor. Ik erger me ook rot aan gebruikers die structureel 'me' i.p.v. 'mijn' schrijven. Dat heeft niets met onkunde te maken, maar gewoon met onwil. Als dat dan in 90% van de gevallen studenten blijken te zijn vrees ik het ergste voor de staat van het onderwijs tegenwoordig.
Die mogen (ik ben zelf trouwens ook nog student) dan net zo aangepakt worden als de rest, als het aan mij ligt dan. Idem dito voor mensen die 'is' in plaats van 'eens' schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:38:
Wow. Alle voorbeelden die zijn aangehaald zijn toch leesbaar? De schrijfstijl laat misschien wat te wensen over, maar onbegrijpelijk is het zeker niet. Trek het je vooral niet teveel aan, het is maar het Internet. ;)

Bovendien is het voor mij een kostelijk spelletje geworden om de leeftijd te raden van gebruikers naar aanleiding van comments op de frontpage. Hint: Het gebruik van 'XD' is meestal een indicatie van > 1993
Laat dat inferieure, onbelangrijke internet nu net steeds meer deel uitmaken van de echte wereld. De meeste sollicitaties worden al uitsluitend via e-mail gedaan. Als je dan met een MSN-style brief aankomt dan weet je bij voorbaat dat je beter niet had kunnen solliciteren.
Ook andere communicatie gaat steeds meer via digitale weg. Ik probeer wel degelijk op fora en in chatrooms of met chatprogramma's normale zinnen te schrijven.
Waarschijnlijk schaal je me nu in als " < 1993" XD :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

* YellowOnline meende dat van die taalmods

Waarom ook niet? Omdat er teveel mods zijn? Omdat er dan nog meer Tweakers geen moeite gaan doen om op hun taalgebruik te letten? Je kan een systeem doen waarbij driemaal een aanpassing door een taalmod resulteert in een ban })

[ Voor 21% gewijzigd door YellowOnline op 02-12-2010 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 10:35
Zelf ben ik ook een grote dyslect. Ben daarom ook erg blij met de Firefox spellingscontrole. (Zit nu @ word met IE) Wanneer mensen hun teksten onleesbaar maken wil ik er wel wat van zeggen. Het gaat dan vooral om leestekens en hoe kan ik iets met zo weinig mogelijk letters typen teksten. Alleen komt dat vrijwel nooit voor.

Maar over spelling kan ik niks zeggen, ik zie de fouten meestal ook niet. Daarnaast ben ik niet van plan dat te doen. Wanneer ik nu docent Nederlands was viel er nog wat voor te zeggen maar daar heb ik met opzet niet voor gekozen. ;)

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 16:08

White Dust

PlaneScape: Torment

God, zijn er niet een paar mensen die ietwat aan het doordraven zijn? Laat iedereen toch in zijn of haar waarde, als iemand niet de moeite wil nemen om een punt of komma te plaatsen, dan negeer je het toch lekker?

Nog even als sidenote;
Maasluip schreef op woensdag 01 december 2010 @ 07:56:
Maar ik vraag me dan ook af, als je zoon ADHD en autisme heeft en zelf schrijf je op die manier, of dat niet een verband heeft.
Vind ik toch best wel beladen klinken. Ik kan me goed voorstellen als je een kind met ADHD/autisme hebt, dat je niet zit te wachten op kids die je wijzen op triviale fouten. (niet beledigend bedoeld ;))

Wat ik me nog herinner van wayback was dat echt onleesbare topics wel werden gesloten met de vraag om te verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Het lijkt of er speciaal hiervoor een voorbeeld topic is geopend:
welke laptop voor mij geshikt ?

Inclusief spelfout in de titel.

Maargoed, hier is in ieder geval duidelijk wat de boodschap is. Het lijkt er meer op dat een nieuwe generatie alles hier in MSN taal neerplempt. Beetje jammer, maar toch ook wel te koppelen aan het niveau van de vraag. Op dat moment is zo'n slordige titel alleen maar handig: niet op klikken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Zijn hoofdletters werken.
Nu nog aan het begin van de zin nog... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Onbekend schreef op donderdag 02 december 2010 @ 21:32:
Zijn hoofdletters werken.
Nu nog aan het begin van de zin nog... :)
Het is in ieder geval geen Apple-fanboy :P Op zich vind ik dit nog een best nette binnenkomer op GoT. Ik heb ze veel slechter gezien.

Alleen voor iemand van 3 maart 1991 had ik wel wat meer interpunctie en hoofdletters aan het begin van de zin verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

In een post verderop staat "ik haat hoofdletters".
Oftewel, geen dyslexie of defect toetsenbord maar gewoon moedwillig geen hoofdletters gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En zoals je ziet wordt je er dan ook op aangesproken, en nog subtiel ook :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 13:20
Eventjes tussendoor, maar het viel me toch op dat overal Nederlands werd aangehaald, en nergens Algemeen Belgisch Nederlands. Het zijn tenslotte twee licht verschillende talen. Zeker gezien de diversiteit qua dialect in de helft van België. In tegenstelling tot Nederland zijn er veel mensen in vlaanderen die zelfs geen AN noch ABN kunnen spreken noch schrijven.

Ik werk regelmatig in limburg en omstreken van Leuven en daar krijg ik ook regelmatig de opmerking dat het niet "ik" maar "mij" is. Bv dit is van ik moet dit is van mij worden.

Afgezien van bovenstaande, het gebruik van ij/ei , s/z , ie/i kan me ook soms wel eens ergeren. Doch uit interesse neem ik toch regelmatig eens een kijkje als uit de titel iets zinnig kan worden opgemaakt. Ik weet niet in welk percentage dyslexie voorkomt hedendaags, maar het zou me niet verwonderen dat dit relatief hoog ligt.

Ik kan me wel vinden in de opmerkingen de "msn generatie". Ik moet eerlijk toegeven dat na ik uit school kwam moeite had om een zakelijke brief zonder fouten te schrijven. Niet alleen het internet maar tevens de opleiding had hier veel te maken. Enerzijds de theoretisch uit het hoofd leren lesgeven van Nederlands, anderzijds als we niet schreven met afkortingen was het onmogelijk om deftige nota's te schrijven in de lessen omdat we niet konden bijbenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Tja, als de reactie hierboven kenmerkend is voor het taalgebruik van de Belgen, dan word ik daar ook al niet vrolijk van.

Meestal eindigden LA-topics over taal- en schrijffouten in ellenlange discussies zonder verdere gevolgen. Opvallend is wel dat mensen die reageren, zelf proberen perfect nederlands te schrijven terwijl dan blijkt dat dit hen soms niet is gelukt. Dat maakt dit soort topics voor mij reuze amusant. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

silencedkill schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 02:19:
Eventjes tussendoor, maar het viel me toch op dat overal Nederlands werd aangehaald, en nergens Algemeen Belgisch Nederlands. Het zijn tenslotte twee licht verschillende talen. Zeker gezien de diversiteit qua dialect in de helft van België. In tegenstelling tot Nederland zijn er veel mensen in vlaanderen die zelfs geen AN noch ABN kunnen spreken noch schrijven.
Belgen op een Nederlands forum kan ik niet echt kwalijk nemen, de taal is in de basis hetzelfde. Maar is uiteindelijk wel flink verschillend.
Afgezien van bovenstaande, het gebruik van ij/ei , s/z , ie/i kan me ook soms wel eens ergeren. Doch uit interesse neem ik toch regelmatig eens een kijkje als uit de titel iets zinnig kan worden opgemaakt. Ik weet niet in welk percentage dyslexie voorkomt hedendaags, maar het zou me niet verwonderen dat dit relatief hoog ligt.
Maar hoe hoog zou het percentage zijn als de neppers/luilakken eruit worden gefilterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Laatst online: 20-09 20:39

Jiffy

God, you're ugly!

Enerzijds de theoretisch uit het hoofd leren lesgeven van Nederlands, anderzijds als we niet schreven met afkortingen was het onmogelijk om deftige nota's te schrijven in de lessen omdat we niet konden bijbenen.
Je hele posting is wat onduidelijk, maar dit stuk is nagenoeg onbegrijpelijk. Kun je een adequate vertaling geven?
Ik weet niet in welk percentage dyslexie voorkomt hedendaags, maar het zou me niet verwonderen dat dit relatief hoog ligt.
Volgens Wikipedia: "It is believed that dyslexia can affect between 5 to 10 percent of a given population although there has been no studies to indicate an accurate percentage."
Een behoorlijk aantal mensen dat op fora beweert dyslectisch te zijn is m.i. simpelweg te bedonderd om zich enigszins in te spannen om redelijk begrijpelijk te communiceren. Een échte dyslecticus is zich volledig bewust van zijn taalprobleem en spant zich juist extra in om fouten zoveel mogelijk te voorkomen.

[ Voor 46% gewijzigd door Jiffy op 03-12-2010 09:03 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

D4NG3R schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 08:09:
Belgen op een Nederlands forum kan ik niet echt kwalijk nemen, de taal is in de basis hetzelfde. Maar is uiteindelijk wel flink verschillend.
Op zich zijn de teksten van de Belgen nog wel redelijk te lezen, alleen is de woordkeuze soms iets anders.
Zolang het redelijk prettig leest, vind ik het niet erg.
alt-92 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 22:22:
En zoals je ziet wordt je er dan ook op aangesproken, en nog subtiel ook :)
Hij is er inderdaad op aangesproken, en de eerste posts gaan goed maar daarna wel weer bergafwaarts. In de post van 23:23 uur is hij weer op het niveau toen hij zijn topic begon. Namelijk geen hoofdletters meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik werk regelmatig in limburg en omstreken van Leuven en daar krijg ik ook regelmatig de opmerking dat het niet "ik" maar "mij" is. Bv dit is van ik moet dit is van mij worden.
Wie zegt dan ook "dit is van ik"? Je zegt toch ook niet "dit is van jij" of "dit is van hij"? Ik kan me niet indenken dat op welke basisschool in België dan ook dat wordt aangeleerd. En omdat iedereen toch de basisschool doet is dat gekend.
Als het om het onderwerp van de zin gaat dan is het ik/jij/hij/wij/zij, als het om het voorwerp gaat is het mij/jou/hem/ons/hen.

Het valt me bij Belgen wel op dat ze vaker meer dialect schrijven. En afkortingen als 'k en 't zijn blijkbaar in de schrijftaal ook heel populair. Vooral het schrijven van 'k kan ik niet begrijpen. Ik is net zo makkelijk geschreven als 'k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Exorcist schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:11:
[...]

Omdat dat verschil ook niet relevant is: onwil is in alle gevallen onkunde. Je niet in willen spannen voor een fatsoenlijk geschreven post impliceert onkunde omdat iemand die de taal normaal beheerst het geen noemenswaardige inspanning kost fatsoenlijke zinnen te formuleren (let wel, we verwachten geen hoogstaande proza).

Het is net als autorijden; wanneer je je in moet spannen om elke handeling afzonderlijk te overdenken ben je niet kundig genoeg in het besturen van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Op dit soort momenten zou ik toch graag een TS herschrijven omdat er bijzonder weinig mensen zijn die zich hier niet aan ergeren:
ik heb laast weer dosbox gebdouwnload. op mijn pc. nu heb ik wat vragen.

hoe krijg ik een spel werkend in dosbox.
wat zijn de c: code,s om een spel optestarten.
en hoe zorg dat ik een spel werkend krijg.
waar vindt ik de game,s voor dosbox. (zie hier onder).

ik wil hem graag weer aan de praat krijgen om.
wolfenstein 3d
stunts.
werkend tekrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Abbadon schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 15:32:
[...]

Omdat dat verschil ook niet relevant is: onwil is in alle gevallen onkunde. Je niet in willen spannen voor een fatsoenlijk geschreven post impliceert onkunde omdat iemand die de taal normaal beheerst het geen noemenswaardige inspanning kost fatsoenlijke zinnen te formuleren (let wel, we verwachten geen hoogstaande proza).

Het is net als autorijden; wanneer je je in moet spannen om elke handeling afzonderlijk te overdenken ben je niet kundig genoeg in het besturen van een auto.
Ik ben het daar niet mee eens. Ik ben technisch gezien prima in staat om in mensen volzinnen van repliek te dienen, maar soms sluipt er wel eens een foutje cq. typo in.
Als ik te lui ben om mijn post te lezen en eventuele onvolkomenheden te repareren ben ik onwillig maar niet onkundig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Iemand heeft al eerder een opmerking over zwartwit gemaakt, ik begrijp waarom. Ik heb het over fatsoenlijke zinnen, niet over volzinnen die te allen tijde in perfect foutloos Nederlands zijn geschreven. Er is een groot verschil tussen nu en dan eens een typo of het 'Nederlands' waar de topicstarter op doelt.

Zo nu en dan een typo maakt je niet onkundig. Nooit een typo maakt je tot een perfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik ben het volledig met je eens! Een typefout af en toe gaat inderdaad wel, maar de BrEeZaH->SmS-taal die af en toe langskomt past niet op Tweakers.
Juist Tweakers doet het over het algemeen zeer goed qua taal vergeleken met Fok (waar zelfs de Frontpage-artikelen een aantal zeer slechte schrijvers hebben) en bijvoorbeeld Motor-Forum (nu heb ik alle fora waar ik regelmatig kom wel gehad).

Ik merk ook dat steeds meer mensen de Shift-toets aan de spellingscontrole overlaten, waardoor ze in een webbrowser geen enkele hoofdletter meer gebruiken. Ik pleit dan ook al sinds ik zelf op de lagere school zat voor verplichte typecursussen op school, de basis-vaardigheid "blind typen" zou iedereen gewoon in z'n eerste 10 levensjaren volledig moeten beheersen.
Verder is het voornamelijk een stukje "moeite doen" wat blijkbaar al snel te veel is. Niet alleen op fora, maar ook in zeer veel overheidspublicaties die ik tijdens mijn studie heb doorgelezen.
Oftewel ik zou het niet erg vinden als zeer slechte posts op Tweakers gewoon verdwijnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 15:14

Bezulba

Formerly known as Eendje

YellowOnline schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 21:58:
Op dit soort momenten zou ik toch graag een TS herschrijven omdat er bijzonder weinig mensen zijn die zich hier niet aan ergeren:

[...]
dit is niet alleen slecht nederlands, maar ook een ontzettend slechte TS, dus die gaat sowieso dicht.

sowieso verkeerd schrijven is trouwens iets wat heel heel veel mensen fout doen omdat het een woord is dat anders klinkt dan dat je het schrijft.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 08:52:
Iemand heeft al eerder een opmerking over zwartwit gemaakt, ik begrijp waarom. Ik heb het over fatsoenlijke zinnen, niet over volzinnen die te allen tijde in perfect foutloos Nederlands zijn geschreven. Er is een groot verschil tussen nu en dan eens een typo of het 'Nederlands' waar de topicstarter op doelt.

Zo nu en dan een typo maakt je niet onkundig. Nooit een typo maakt je tot een perfectionist.
en... klagen over een typo maakt je een spelling-nazi. Toch wel leuk om direct iedereen in een hokje te duwen. (Sarcasme)

Natuurlijk is het niet erg als iemand eens een woordje verkeerd spelt, maar sommige mensen hebben gewoon geen moed om in ieder geval te proberen om goed te schrijven. Sommige mensen (met dyslexie) kunnen niet goed spellen, maar dat is maar een kleine groep. Ook wordt het vaker als een weerwoord gebruikt dan dat het daadwerkelijk echt zo is.

Conclusie: als je je er aan ergert, stuur de persoon in kwestie een DM, maar ga geen huil-topic openen. (Sorry, kan er geen ander woord voor bedenken)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2010 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 09:10:
Conclusie: als je je er aan ergert, stuur de persoon in kwestie een DM, maar ga geen huil-topic openen. (Sorry, kan er geen ander woord voor bedenken)
Regelmatig hebben personen de DM-mogelijkheid uit staan. Of ze weten soms die functionaliteit helemaal niet te vinden omdat ze zich net hebben geregistreerd op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harlekein
  • Laatst online: 17-09 16:22

harlekein

Creator Owner

Jiffy schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 08:40:
[...]
Een échte dyslecticus is zich volledig bewust van zijn taalprobleem en spant zich juist extra in om fouten zoveel mogelijk te voorkomen.
Een collega van mij is dyslectisch. Hij doet echt wel zijn best, maar toch kan hij echt niet zonder spellchecker. Daarnaast laat hij belangrijke mail altijd eerst door mij doorlezen.

Ik vermoed zomaar dat er niet één dyslecticus bestaat en het in verschillende vormen en gradaties voorkomt. Dat heeft niets met inspanning te maken. En wat dan nog, ik kan me ook best voorstellen dat al je eigen zinnen uitgebreid controleren concentratie vereist welke je niet altijd kan of wil leveren omdat het niet in verhouding staat.

Jij schrijft een sollicatiebrief ook anders dan je volgende reply en zelf lees ik ook bijna geen enkele zin opnieuw door voor ik op 'Verstuur bericht' klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 18:15
Ik heb een broertje dat ook dyslectisch is. Als ik een e-mail van hem krijg die niet te lezen is, dan stuur ik die ook gewoon terug om vervolgens een keurig herstelde e-mail terug te krijgen.

Dyslexie wordt vaak als excuus gebruikt om kromme zinnen recht te praten, maar ook echte dyslecten kunnen prima teksten schrijven als ze er maar hun best voor doen. Dat het dan wat meer moeite kost geloof ik direct.

Overigens denk ik dat 90% van de hierboven aangehaalde voorbeelden helemaal niets met dyslexie te maken heeft, maar meer een kwestie is van gemakzucht/slechte opvoeding/slecht onderwijs. De meest storende zaken had een spellchecker in de browser al uit die voorbeelden kunnen halen. Een beetje tweaker zou toch op zijn minst in staat moeten zijn een spellchecker in zijn browser te installeren, ook als hij of zij dyslectisch is. Als je dit niet doet terwijl je van jezelf weet dat spelling niet je sterkste kant is dan ben je volgens mij gewoon laks bezig. Op een site als T.net mag je toch een beter niveau van taalgebruik van je gebruikers verwachten/eisen dan op Partyflock/Fok.

[ Voor 21% gewijzigd door Frankster op 04-12-2010 15:44 ]

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 16:31

TommyGun

Stik er maar in!

harlekein schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 15:27:
[...]

Een collega van mij is dyslectisch. Hij doet echt wel zijn best, maar toch kan hij echt niet zonder spellchecker. Daarnaast laat hij belangrijke mail altijd eerst door mij doorlezen.

Ik vermoed zomaar dat er niet één dyslecticus bestaat en het in verschillende vormen en gradaties voorkomt. Dat heeft niets met inspanning te maken. En wat dan nog, ik kan me ook best voorstellen dat al je eigen zinnen uitgebreid controleren concentratie vereist welke je niet altijd kan of wil leveren omdat het niet in verhouding staat.

Jij schrijft een sollicatiebrief ook anders dan je volgende reply en zelf lees ik ook bijna geen enkele zin opnieuw door voor ik op 'Verstuur bericht' klik.
Dyslectisch is tegenwoordig ook helemaal geen excuus meer.

Eens met de TS wat dat betreft.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1