Zoals al vaker opgemerkt Android zet de sensors altijd uit als het scherm écht uit is. Wat Sleep-as-an-Droid (nu maar gaan afkorten als SaaD ?) doet is het scherm automatisch dimmen naar minimale lichtstand en het touchscreen uitzetten. Vlak voor die uitgaat staat er ook "press back to waken up the screen" of zoiets. En inderdaad, als ik op de (touch gevoelige) back-knop druk van m'n Nexus One wordt het scherm weer wakker, maar als ik op het scherm zelf druk gebeurd er niets. Druk ik op de Power-knop, dan gaat het scherm uit en stopt het registreren.
SaaD maakt inderdaad niet optimaal gebruik van de manier om AMOLED displays helemaal tot zwart te kunnen dimmen, en je ziet nog een beetje zwart licht uitschijnen. Bij normale LCD displays kan het 'echt' zwart lijken omdat de backlight fors gedimmd is en de pixels niet van nature licht geven zoals de AMOLEDs.
pven schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:43:
Enkele vraagjes, vermoedelijk ga ik het de komende nacht testen.
• Ik woel heel erg veel in bed. Als ik per ongeluk het schermpje aantik, gebeurt er dan iets?
• Sleep-as-an-droid wordt gepromoot met oa gewekt worden met birds. Waat zit dat? Ik kan geen birds vinden in deze app
1. Als het goed is gebeurd er niets als je het scherm aantikt, je kan m alleen waken met de (fysieke) android toetsen onderaan.
2. Ik wordt iedere dag, ook al voor dat ik SaaD uitteste wakker met Birds singing at river
Hier, en klik op de downloadknop. Vind ik beter dan 'Birds' in SaaD zelf

Nu komen we bij het interessante stuk van
hoe Sleep as an Droid zou werken. (Het is maar de uitleg van een geneeskundestudent maar toch).
De slaap is opgebouwd uit (stikt gezien) 5 stadia die je achtereenvolgens doorloopt als je begint met slapen: Non-REM 1 t/m 4 (waarvan 3 en 4 'diepe slaap' zijn) en REM. Pas zo'n 90 minuten na in slaap vallen beland je in je eerste REM slaap, aan het einde ervan keer je meestal terug naar NREM2. Deze slaapcyclus herhaalt zich in 7-8 uur slapen zo'n 4 tot 5 maal.
Aan het begin van je slaap spendeer je, na NREM1 en 2 doorlopen te hebben, de meeste tijd in diepe slaap (NREM3/4), maar naarmate de nacht vordert slaap je eigenlijk nog vrijwel uitsluitend in afwisselend NREM2 en REM. De meesten mensen hebben het gevoel dat ze het meeste dromen en ook het lichste slapen in de vroege ochtend, de paar uren voor het wakker worden: en dat is dus juist. Nachtmerries vormen hier een uitzondering op, want die treden juist vooral op in de diepe slaap.
Dan nu het interessante, SaaD claimt te werken door je lichaamsbewegingen te meten en aan de hand daarvan te bepalen of je 'diep slaapt' of niet. En dat zou inderdaad nuttig kunnen zijn, want het klopt dat je moeilijk wakker gemaakt kan worden in je diepe slaap, en als dat wel gebeurd, dat je behoorlijk drowsy je bed uitstapt en lang nodig hebt om wakker te worden.
Echter, een normale, niet al te oude volwassene slaapt in de verhouding 50% NREM2, 25% REM en zo'n 20% NREM3/4 (echte 'diepe slaap'). Tweederde van die 20% maak je al op aan het begin van de nacht.
De kans dat je na 7 uur slaap uberhaupt nog in NREM3/4 (diepe slaap) verkeerd is bijzonder klein.
Ook is het meten van slaapstadia aan de hand van lichaamsbewegingen betwijfelbaar, het zit namelijk als volgt:
NREM: verlaagde spiertonus, maar wel genoeg aansturing om je om te draaien, te spreken of te slaapwandelen. Over het algemeen treed omdraaien/woelen zelden op in NREM3/4, dus dan zou het legitiem zijn beweging te gebruiken om diepe slaap vast te stellen, maar;
REM: complete paralyse van de ledematen met uitzondering van de uiterst distale delen (vingers/voeten). Dit om het lichaam te 'beschermen' tegen de beelden die je in je droom waarneemt, m.a.w. dat je niet gaat maaien in de lucht omdat je iets engs ziet.
En zoals hierboven al opgemerkt, in het einde van je slaap zit je vooral in NREM2 (met relatief veel beweging) en REM (vrijwel stil liggen). Dit is mooi te zien in de grafiek van tweaker Jazzle
Jazzle schreef op donderdag 02 december 2010 @ 08:49:
Vannacht geprobeert en het lijkt inderdaad best aardig te werken, ik zie in mijn grafiek een aantal momenten waarop ik meer beweeg en na de laatste van deze is de wekker afgegaan, 11 minuten voor de door mij ingestelde tijd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik verassend makkelijk wakker werd, nu had ik ook een volle 8 uur slaap, maar de laatste maanden kan ik moeilijk uit mijn bed komen ongeacht de slaaptijd, en dat had ik nu niet

Laat voorop staan dat het onmogelijk is om goed de slaapstadia te benoemen uit een bewegingsgrafiek, maar ruwweg is het:
Van 0h tot 2h: diepe slaap en REM
tussen 2 en 3: NREM2
tussen 3 en 4: diepe slaap (veel korter) en voornamelijk REM
tussen 4 en 5: voornamelijk NREM2, het stukje rond 5 uur REM
tussen 5 en ontwaken: afwisselend NREM2 en REM
REM periodes kunnen zeer kort zijn (5-15 minuten) waardoor ze misschien nauwelijks zichtbaar zijn in deze niet gedetailleerde grafiek (die rare, korte spikes zie je vaak beter in de full-screen grafiek die je ziet als je één van de registraties selecteert).
Het is persoons- en situatie afhankelijk hoeveel je beweegt in je NREM slaap, tweaker Froyo beweegt duidelijk meer, zelfs enigszins tijdens zijn diepe slaap aan het begin van de nacht:

Maar ook hier zien we weer dat zo'n 4 uur voor het ontwaken veel meer beweging optreed, de plotselinge dipjes zoals bij 7:00h (heel kort) en 7:30h (ong. 30 min) zijn (hoogstwaarschijnlijk) periodes van REM slaap, waarin bijna niemand beweegt, behalve patiënten met
REM sleep behaviour disorder.
Kort gezegd: het lichaam gaat geheel uit zichzelf aan het begin van de ochtend lichter slapen, zodat je uit jezelf wakker wordt danwel makkelijker gewekt kan worden. Het enige punt is dat je liever niet door de wekker gewekt wil worden tijden REM slaap: hoewel dit technisch gezien (hersenactiviteit) heel dicht bij 'wakker' is, is het moeilijk en vaak onprettig om gewekt te worden uit REM slaap (middenin een droom, hebben we allemaal wel eens meegemaakt). En aangezien je in REM stilligt, zou dat herkend moeten worden door SaaD. Het onderscheid maken tussen diepe en lichte slaap klopt dus eigenlijk niet, in ieder geval niet als je na 6+ uur gewekt wil worden. Als SaaD merkt dat je gaat bewegen (en dus niet in REM bent), duurt het nog even voor het alarm ook daadwerkelijk gaat, vaak wekt ie je in het midden van de (30 minuten) wekperiode, wat betekent dat het dus ook volstrekt normaal is om bijv. 10-20 min vóór het alarm wakker te worden, jij bent eerder "wakker" dan de wekker.
Het is ook goed mogelijk dat je helemaal geen positief (danwel placebo) effect waarneemt bij gebruik van SaaD: de kans dat je met een normale wekker na 7-8 uur gewekt wordt in REM slaap is kleiner dan 1/5.
Andersom is het ook mogelijk dat ondanks dat je je in NREM2 bevind SaaD je maar niet wakker maakt omdat je gewoon van nature weinig beweegt in je NREM slaap, en je dan uiteindelijk aan het eind van de wekperiode alsnog wakker maakt (want zo werkt het programma nou eenmaal), terwijl je dan juist in REM zou kunnen zijn. Dit lijkt meer te passen bij het profiel van gebruiker born2tweak.

Als we het in bed kruipen van z'n zoontje rond half 4 er uit halen is er betrekkelijk weinig beweging de gehele nacht, ondanks dat je gewoon als een gezond mens alle slaapstadia doorloopt. De kans dat jij in REM slaap gewekt wordt door SaaD is dus alsnog redelijk aanwezig (doch niet groter als bij een normale wekker).
Conclusie: slaaptimer apps zijn leuk om mee te experimenteren, maar de positieve effecten kunnen uitblijven of ingebeeld zijn. Ze zijn vooral nuttig voor mensen met een onregelmatig slaapritme, mn. mensen die werken in wisseldiensten en mensen die veel dromen hebben (veel REM slaap) vlak voor het ontwaken, waardoor ze regelmatig middenin hun droom wakker gemaakt worden. En voor meer effect zullen we moeten wachten op EEG integratie in smartphones