Upgrade van X-fi Xtrememusic naar X-fi Titanium HD?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:07
Beste Tweakers,

op dit moment zit ik aan een upgrade te denken van mijn inmiddels 3 jaar oude X-Fi Xtrememusic

Situatieschets:

X-fi Xtrememusic 2mb PCI OEM(gold plated, passief koelblok op de chip)
Logitech Z5500 5.1 aangesloten dmv 3x analoog
Kamertje van 3 bij 4

Nu begin ik mij de laatste tijd een beetje te ergeren aan het schelle geluid dat uit de speakers komt. Het klinkt erg scherp, niet prettig om dit langere tijd te luisteren. Dit heeft als gevolg dat ik de treble op 65% heb staan, hoger is niet prettig. Crystalizer staat uit want dat maakt het alleen maar erger. Laag is perfect, mid is een beetje dof.

Nu vroeg ik mij af of dit op te lossen is door de installatie van een high-end geluidskaart. Voordeel is dat ik nu de Z5500 optisch aan kan sluiten. De componenten van de Titanium HD zijn natuurlijk ook een stuk beter dan ik nu heb. Zou dit een goede upgrade zijn qua geluid of ga ik er niets van merken? Ik weet natuurlijk dat een Z5500 niet bepaald high end is, maar er moet toch beter geluid uit komen? Of is een Xtrememusic al goed genoeg en ga ik er niets van merken?

Ik luister vooral naar 192kbs internet radiostreams. Dit is aan de lage kant maar hoger is helaas niet mogelijk. Mijn prive mp3 collectie is 320kb/s stereo of in flac variant. Het verschil tussen 192kbs en 320kbs is erg duidelijk; 320kbs mp3's klinken voller en vaak iets minder scherp. Het verschil tussen Flac en 320kbs mp3 kan ik ook goed onderscheiden, flac klinkt beter. Zou een Titanium HD verschil maken bij mp3's van slechts 192kb/s?

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54
Ik heb zelf een X-fi Xtremegamer Fatality pro met een Logitech X-530 5.1 setje.
Voorheen was de bas veels te zwaar en nu kan ik die lekker laten klinken.
Jouw Z5500 lijkt me een betere set dan die van mij. Dus wat dat betreft als er niets mis is met je speakerset, lijkt het me dat je er zeker vooruitgang op gaat boeken.
De xtrememusic is volgens mij ook niet een kaart met officieel een X-fi chip erop. Ze hebben het toen zo genoemd, maar eigenlijk mag het niet zo heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je 100% meer baat hebt bij het aanschaffen van een fatsoenlijke versterker/boxenset, boven een nieuwe geluidskaart. Je praat nu over lossless muziek, over een Logitech setje?

Ik snap dat de 5500 goed word aangeschreven als beginners HT, maar HiFi is het alleszins niet. Vandaar mijn advies. Mocht je echt geloven dat je FLAC /320kbps verschil hoort op je logitech set:

http://mp3ornot.com/

en anders deze thread

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2010 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:27
Arunia schreef op maandag 29 november 2010 @ 13:57:
De xtrememusic is volgens mij ook niet een kaart met officieel een X-fi chip erop. Ze hebben het toen zo genoemd, maar eigenlijk mag het niet zo heten.
Volgens mij verwar jij de XtremeMusic en de XtremeAudio ;) bekijk die kaarten maar eens, de XtremeAudio is duidelijk anders dan de reeks X-Fi-kaartjes, en heeft meer weg van een eenvoudige Audigy ;)

[edit]
Wikipedia

X-Fi Xtreme Audio

The entry-level model of the X-Fi series, the Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio, does not actually have the EMU20K1 chip but is a re-branded Audigy SE, using the same family of chips (CA0106-WBTLF), and even the same drivers.[12] Thus, not only is all of the X-Fi–related processing performed in software, but it also lacks basic hardware acceleration just like the SB Live! 24-bit, the Audigy SE and other budget Soundblaster models. The X-Fi Xtreme Audio does not use the same drivers as the rest of the X-Fi family, some games do not recognize it as being "X-Fi capable hardware", and the device's hardware profile resembles that of older Live! and Audigy cards.

[ Voor 46% gewijzigd door Carpento op 29-11-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het is nog even wachten op Fear :+

Maar je kan beter kijken naar een betere kwaliteit set dan naar een nieuwe geluidskaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 15:10
Concreet antwoord op je vraag....
Ik denk niet dat het ook maar iets uit gaat maken :)
Wat eerder al werd gezegd, koop een degelijke receiver met een paar degelijke boekenplank speakers, dan heb je vele malen beter geluid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54
Carpento schreef op maandag 29 november 2010 @ 14:03:
[...]

Volgens mij verwar jij de XtremeMusic en de XtremeAudio ;) bekijk die kaarten maar eens, de XtremeAudio is duidelijk anders dan de reeks X-Fi-kaartjes, en heeft meer weg van een eenvoudige Audigy ;)

[edit]

[...]
Je hebt helemaal gelijk. Verwar die twee altijd. De xtremeaudio is de mindere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 14:00:

Ik snap dat de 5500 goed word aangeschreven als beginners HT, maar HiFi is het alleszins niet. Vandaar mijn advies. Mocht je echt geloven dat je FLAC /320kbps verschil hoort op je logitech set:
[
Ik heb zelf een aantal keer de test gedaan. Cd omgezet in 192kbs, 320kbs stereo en naar flac. Random in winamp gezet en het verschil is goed te horen. Het grote verschil tussen de mp3 en de flac is dat de flac een zachter frequentieverloop heeft, meer detail, waar de mp3 grotere overgangen heeft tussen de frequenties en dus wat scherper is. En ja,ik kan dit gewoon horen op een Z-5500, is vreemd?

Algemeen beeld is hier natuurlijk is dat ik mijn geld moet investeren in een goede set ipv de Z-5500. Hier kan ik mij enigzins mee vinden. Echter de investering in een platinum Hd is 150 euro terwijl een goede set 3 a 400 euro kost, en dan heb ik ook nog een versterker nodig.

Uit de test van HardOCP waar ze de Xfi Titanium HD testen met de 5500 kunnen ze goed verschil horen met de Xfi Platinum Fatality. Ik was benieuwd of hier mensen net zo over denken. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:52

Marc H

- - Is wakker - -

InfinityG35 schreef op maandag 29 november 2010 @ 16:58:
[...]

Algemeen beeld is hier natuurlijk is dat ik mijn geld moet investeren in een goede set ipv de Z-5500. Hier kan ik mij enigzins mee vinden. Echter de investering in een platinum Hd is 150 euro terwijl een goede set 3 a 400 euro kost, en dan heb ik ook nog een versterker nodig.
Ik denk dat het weggegooid geld is, want je kaart is al dusdanig goed dat er weinig verschil zal zijn met je huidige kaart.

Een echte speakerset zal veel beter geluid geven dan "PC speakertjes".

De z-5500 is gewoon niet geschikt voor high end audio.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het eerste wat je moet doen is die Z5500 bij het vuil zetten en andere luidsprekers aanschaffen, dat zal een veel (lees VEEEEEEEEEEEEEEEEL) groter verschil maken. Die 150,-, of wat die nieuwe kaart ook kost, kan je beter aan wat anders besteden. Dat het mid dof is, is simpelweg het gevolg van melkpakjes (veel hoog) en de logitech subwoofer (veel "laag"): er is geen midrange.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2010 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sowieso staat de X-Fi Xtrememusic in geen enkele kwaliteits verhouding tot een X-Fi Titanium Fatality Pro of X-Fi Titanium Fatality HD, dus zou je daar met je huidige speakers al een vooruitgang in boeken. Op zich is de Logitech Z5500 set geen slecht setje maar ze zijn niet bedoeld voor echte kwaliteits audio. Daar heb je toch echt andere speakers voor nodig. Ik heb zelf op mijn X-Fi Titanium Fatality HD een set Alesis studio monitoren aangesloten en deze laten elk detail genadeloos horen, daarmee wordt de kwaliteit van de kaart zeer goed hoorbaar. Zelfs het verschil met de voorganger, de Fatality Pro is goed hoorbaar.
Jouw Logitech's zijn echter stevig gefilterd waardoor best veel details verloren gaan, tenslotte moet ook minder goed geluid een beetje hoorbaar geproduceerd kunnen worden. Dus of je echt hele grote verschillen zal gaan horen is maar de vraag. Je zult wel meer controle ervaren, wat Arunia hierboven ook al aanhaalde.
Maar het is aan jou of je dat 150 á 160 euro waard vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je m al gewoon eens optisch geprobeerd, gewoon onboard? Vooropgesteld dat je onboard chipje geen rare 48Khz omslag maakt haal je dan al gewoon het beste uit de 5500, omdat de digitaal>analoog omzetting daar gebeurd. Ben je dan niet tevreden dan moet je echt gaan kijken naar andere speakers, setje actieve monitoren is een leuk optie die al genoemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
speakers gaat 100 keer meer opleveren dan een andere geluidskaart, ik denk niet dat je uberhaupt hoort wat het verschil is tussen die geluidskaarten op je z-5500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:02

1Kb

Waarom sluit je niet even een hoofdtelefoon aan? Het geluid wat uit de geluidskaart komt zal daardoor niet veranderen, het geluid wat je hoort waarschijnlijk wel. En als het heel veel verschilt tov je huidige speakers, heb je gelijk een idee gekregen wat de verandering van speakers voor je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
regmaster schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 00:16:
Sowieso staat de X-Fi Xtrememusic in geen enkele kwaliteits verhouding tot een X-Fi Titanium Fatality Pro of X-Fi Titanium Fatality HD, dus zou je daar met je huidige speakers al een vooruitgang in boeken. Op zich is de Logitech Z5500 set geen slecht setje maar ze zijn niet bedoeld voor echte kwaliteits audio. Daar heb je toch echt andere speakers voor nodig. Ik heb zelf op mijn X-Fi Titanium Fatality HD een set Alesis studio monitoren aangesloten en deze laten elk detail genadeloos horen, daarmee wordt de kwaliteit van de kaart zeer goed hoorbaar. Zelfs het verschil met de voorganger, de Fatality Pro is goed hoorbaar.
Jouw Logitech's zijn echter stevig gefilterd waardoor best veel details verloren gaan, tenslotte moet ook minder goed geluid een beetje hoorbaar geproduceerd kunnen worden. Dus of je echt hele grote verschillen zal gaan horen is maar de vraag. Je zult wel meer controle ervaren, wat Arunia hierboven ook al aanhaalde.
Maar het is aan jou of je dat 150 á 160 euro waard vindt.
Dank voor deze goed onderbouwde reactie. Als ik dit lees, en de HardOCP review erbij pak is het verschil in geluidskaart goed te horen met een Z5500. Dan is het voor mij de moeite waard en ga ik hem aanschaffen. Overigens is mijn upgradeprijs wat lager omdat ik hem in de VS haal, met verkoop oude kaart erbij zit ik dan rond de 100 euro. Lijkt mij een prima prijs; 3 jaar geleden koste mijn Xtrememusic ook al 60 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door InfinityG35 op 01-12-2010 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
InfinityG35 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:26:
[...]

Dank voor deze goed onderbouwde reactie. Als ik dit lees, en de HardOCP review erbij pak is het verschil in geluidskaart goed te horen met een Z5500. Dan is het voor mij de moeite waard en ga ik hem aanschaffen. Overigens is mijn upgradeprijs wat lager omdat ik hem in de VS haal, met verkoop oude kaart erbij zit ik dan rond de 100 euro. Lijkt mij een prima prijs; 3 jaar geleden koste mijn Xtrememusic ook al 60 euro.
Tja, in dat geval voor die prijs zou ik het ook wel weten. Je kunt tzt altijd nog betere luidsprekers aanschaffen.
Nieuwe speakers, die naar een hoger kwaliteits niveau gaan dan hetgeen je nu hebt, zullen zeker een stuk duurder uitvallen dan de optie die je nu kiest. Nadeel kan zijn dat je sneller tegen de limieten van de Z5500 zal aanlopen met de Titanium HD kaart. Maar dat geeft weer een excuus om naar nieuwe speakers te gaan shoppen, ook leuk.
Pagina: 1