Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-08 19:58

BitByter

Prutst dit forum

Topicstarter
Ik zat zo wat te filosferen, en na te denken hoe en/of ik een rack zou kunnen maken met 16x2 terabyte harddisks (sata). (puur voor de opslag van mkv bestanden)

Ik heb al verschillende Sata controllers voorbij zien komen (3wave etc), en deze zijn erg prijzig.

Nu zat ik te denken. Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld, 3 losse sata controllers op het moederbord te prikken, en ook de satapoorten op het mobo gebruiken, zodat ik op 16 poorten uitkom

dus kortgevraagd: is het mogelijk om op een goedkope manier, 16 harddisks aan een PC aan te sluiten (geen raid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt ook prima losse controllers gebruiken, om op die manier aan 16 poorten te komen. Je zou kunnen kijken naar port multipliers (mits de controller dat ondersteund) en op die manier meerdere apparaten aan 1 poort knopen.

Vergeet ook niet dat SATA hotswappable is, dus als je wilt is het ook nog eens prima mogelijk om schijven in te prikken als je ze nodig hebt, en niet allemaal tegelijkertijd aangesloten te hebben (dat is wat minder praktisch, maar wel mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Goedkoopste oplossing is moederbord kopen met minimaal 2 PCIE 8x sloten en daar dan 2x 8 poorts LSI HBA (LSI 1068E HBA) in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En als snelheid weinig boeit kun je die dingen ook op een x1 of x4 slot laten lopen (misschien dat je ze dan even moet uitvijlen om de kaart passend te krijgen, maar het zal in elk geval gaan werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
Je zou ook kunnen werken met zogenaamde Port Multipliers. Indien het niet zozeer om snelheid gaat maar om grote opslagcapaciteit. Op deze manier hoef je niet meerdere controllers te kopen. Je zou alle 16 schijven kunnen aansluiten op je moederbord met 4 sata poorten m.b.v. Port Multipliers.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:13
Als je het echt goedkoop wilt, en wat (veel) hobby-tijd erin wilt steken, kun je een microcontroller (PIC, AVR, whatever) een switch laten spelen tussen je 16 hardeschijven en 1, 2, 3 of 4 sata poorten op je moederbord door gebruik te maken van sata-hotswapping. De microcontroller verbind je met het moederbord via de oude vertrouwde COM poort (altijd wel ergens te vinden op een pin-header), waarna de microcontroller de juiste HD met een sata-poort op je moederbord kan verbinden en de juiste HD van spanning voorziet (liever met iets meer geavanceerds dan een relais). Even een lijstje bijhouden wat op welke HD staat (kan niet heel (extreem) veel zijn als je grote mkv bestanden opslaat) en je PC kan via de microcontroller de juiste HD in en uit schakelen. Niet extreem handig, maar wel de ultieme tweaker-oplossing :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Puch-Maxi schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 17:45:
Je zou ook kunnen werken met zogenaamde Port Multipliers. Indien het niet zozeer om snelheid gaat maar om grote opslagcapaciteit. Op deze manier hoef je niet meerdere controllers te kopen. Je zou alle 16 schijven kunnen aansluiten op je moederbord met 4 sata poorten m.b.v. Port Multipliers.
Je moet er alleen rekening mee houden dat als je een Intel ICH gebruikt deze niet gaan werken (ik geloof dat na de ICH7 ze portmultiplieropties eruit hebben gesloopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Zie bijv. ook [CCiP] Mediacenter 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
Terw_Dan schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 18:05:
[...]
Je moet er alleen rekening mee houden dat als je een Intel ICH gebruikt deze niet gaan werken (ik geloof dat na de ICH7 ze portmultiplieropties eruit hebben gesloopt).
Klopt, daar heb je helemaal gelijk in :) Weer een mooie reden om voor AMD te kiezen :+
Hier een overzicht van chipsets die het ondersteunen.

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1