Wie kan mij helpen beslissen, ik heb al ongelooflijk veel gelezen maar kom er niet uit. Ik wou eerst een nas, dan een drobo, nu misschien een server...
Situatie is als volgt:
Ik heb meerdere pcs..
Een dune base 3.0 bij de TV
Momenteel 3 TB aan films en nog foto's en andere filmpjes op de pc boven staan.
Wat wil ik?
- Alle data moet bereikbaar zijn voor iedereen, dus maw ik moet bv films die op de plaats staan kunnen afspelen vanaf mijn dune (hierbij denk ik ook aan kinderen die groter worden, en dan vermoedelijk ook zelf hun films willen afspelen... dus gelijktijdig streamen vanaf 2 plaatsen bv zou wenselijk zijn zonder haperingen)
- moet bestand zijn tegen harddisk failure
- Makkelijk uit te breiden (momenteel denk ik dat ik genoeg heb met 4 harddisks van 2tb , echter wat daarna?)
- Relatief goedkoop
- Zeer belangrijk ook: zuinig !!!!!!!!
- Gigabit snelheid bij kopiëren van grote bestanden (films)
- Idle down
- Downloadmogelijkheid: (hier twijfel ik nog, ofwel download ik van mijn pc boven, en zet ze dan zo over naar een centrale plaats, ofwel download ik van die centrale plaats, maar dan moet ik daar ook telkens opschonen? en hoe zie je dan of de download bv corrupt is, moet hersteld worden...)
- FTP server
- Streaming media server (uiteraard)
Dat is het zowat denk ik
Voor wat zouden jullie gaan? nas of server of drobo?
Indien Server, ben ik er dan nog niet uit?
Welke OS?
* Freenas? Stabiel?
* WHS ? bugs? traag?
of * Unraid?
Deze laatste lijkt mij misschien ook wat maar.. nadeel is snelheid, deze is namelijk afhankelijk van de schijf waar de data opstaat (je lees maar van 1 schijf).
Ook schrijven duurt langer dan op een regulier systeem want hiervan wordt ook direct de parity weggeschreven, maar dat is op te lossen door een cache disk te gebruiken
zie http://lime-technology.co...ic=2149.msg15814#msg15814
Centrale dataplaats zou ik liefst plaatsen in de inkom, bij de meterkast, achter een schuifwand (veilig qua warmte?)
Wie helpt mij kiezen?
Situatie is als volgt:
Ik heb meerdere pcs..
Een dune base 3.0 bij de TV
Momenteel 3 TB aan films en nog foto's en andere filmpjes op de pc boven staan.
Wat wil ik?
- Alle data moet bereikbaar zijn voor iedereen, dus maw ik moet bv films die op de plaats staan kunnen afspelen vanaf mijn dune (hierbij denk ik ook aan kinderen die groter worden, en dan vermoedelijk ook zelf hun films willen afspelen... dus gelijktijdig streamen vanaf 2 plaatsen bv zou wenselijk zijn zonder haperingen)
- moet bestand zijn tegen harddisk failure
- Makkelijk uit te breiden (momenteel denk ik dat ik genoeg heb met 4 harddisks van 2tb , echter wat daarna?)
- Relatief goedkoop
- Zeer belangrijk ook: zuinig !!!!!!!!
- Gigabit snelheid bij kopiëren van grote bestanden (films)
- Idle down
- Downloadmogelijkheid: (hier twijfel ik nog, ofwel download ik van mijn pc boven, en zet ze dan zo over naar een centrale plaats, ofwel download ik van die centrale plaats, maar dan moet ik daar ook telkens opschonen? en hoe zie je dan of de download bv corrupt is, moet hersteld worden...)
- FTP server
- Streaming media server (uiteraard)
Dat is het zowat denk ik
Voor wat zouden jullie gaan? nas of server of drobo?
Indien Server, ben ik er dan nog niet uit?
Welke OS?
* Freenas? Stabiel?
* WHS ? bugs? traag?
of * Unraid?
Deze laatste lijkt mij misschien ook wat maar.. nadeel is snelheid, deze is namelijk afhankelijk van de schijf waar de data opstaat (je lees maar van 1 schijf).
Ook schrijven duurt langer dan op een regulier systeem want hiervan wordt ook direct de parity weggeschreven, maar dat is op te lossen door een cache disk te gebruiken
zie http://lime-technology.co...ic=2149.msg15814#msg15814
Centrale dataplaats zou ik liefst plaatsen in de inkom, bij de meterkast, achter een schuifwand (veilig qua warmte?)
Wie helpt mij kiezen?